Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
vil vise til at regjeringen med denne proposisjonen legger fram
en lov som i all hovedsak skal inneholde obligatoriske bestemmelser
som skal omfatte alle norske utgivere og forhandlere av bøker i
det norske bokmarkedet. Den vil omfatte omsetning av skjønnlitteratur,
sakprosa, faglitteratur for profesjonsmarkedet og lærebøker for
høyere utdanning, uansett publiseringsformat. Sentralt i bokloven
er en lovfesting av obligatorisk plikt for leverandør av bøker til
å fastsette bindende videresalgspriser (fastpris) på nye bøker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, registrerer
at de aller fleste høringsinstansene er positive til innføring av
boklov.
Komiteen understreker
at norsk litteratur er helt avgjørende for utvikling og bevaring
av det norske språket generelt og norsk skriftkultur spesielt –
i begge målformer. En viktig litteraturpolitisk målsetning er kvalitet,
bredde og tilgjengelighet. Det betyr at det fortsatt skal legges
til rette for at befolkningen over hele landet skal få tilgang til
et bredt utvalg av kvalitetslitteratur fra et mangfold forfattere,
temaer og sjangre.
Komiteen viser til at de litteraturpolitiske virkemidlene
omfatter både indirekte og direkte virkemidler, der fastpris og
momsfritak for papirbøker er indirekte, mens innkjøpsordninger, produksjonsstøtte
og stipend- og garantiinntekter for forfattere er direkte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at norsk litteraturpolitikk
har vært en suksess. Innkjøpsordningen og bransjeavtalen har vært
viktige; forfattere, forlag, biblioteker og bokhandlere har virket
i en sammenheng.
Komiteen viser til
at det i dag gis unntak fra konkurranseloven § 10 for samarbeid
om omsetning av bøker. Dette unntaket gjelder til 31. desember 2014
og opphører etter dette dersom det ikke kan godtgjøres at unntaket
fører til slike positive samfunnsmessige virkninger at det kan forsvare
videreføring av unntaket.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at Kulturdepartementet i proposisjonen viser til at Oslo Economics
har vist at de litteraturpolitiske virkemidlene er effektive, både
med hensyn til måloppnåelsen og administrasjonen av dem. På bakgrunn
av dette, og fordi det store flertallet støtter innføringen av en
boklov, er flertallet enig i at det kan legges til
grunn at det oppnås slike positive samfunnsmessige virkninger at
det kan forsvare særregulering for bokomsetning som går foran konkurranseloven § 10.
Forslaget til boklov bygger på en avveining mellom konkurransehensyn
og kulturpolitiske hensyn. Litteraturen er for viktig til å overlates til
markedet alene. Fastprissystemet handler om å legge til rette for
skriving og lesing av en mangfoldig norsk litteratur, og bevaring
og videreutvikling av norsk språk.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker at det gjennom en boklov sikres en langsiktighet i
arbeidet for bredde, kvalitet og tilgjengelighet i norsk litteratur,
som er hovedmålene for litteraturpolitikken. Loven vil komme både
leserne og forfatterne over hele landet til gode, ved at det legges
til rette for gode rammebetingelser for hele den litterære verdikjeden,
med målsetting om at et bredt utvalg av litteraturen skal være tilgjengelig
for folk der de bor – og at prisene skal være like over hele landet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil påpeke
at forlagene gjennom fastprisordningen gis handlerom til kryssubsidiering
slik at et økonomisk overskudd fra bestselgere kan finansiere bøker
uten samme inntjeningsevne. Fastprisen øker evne og velvillighet
til å utgi et bredt spekter av bøker, også titler som selger i små
opplag. Fastprisen hindrer at man får et økt bestselgerfokus gjennom
lave priser og massiv markedsføring av noen få titler.
Flertallet er fornøyd med at
vi i Norge har bedre litteraturpolitisk måloppnåelse enn i Sverige og
Danmark. Dette dokumenteres gjennom ekstern utredning om litteratur-
og språkpolitiske virkemidler i Norge, gjennomført av Oslo Economics
i 2011. Her vises det bl.a. til at det her til lands utgis flere
titler og selges flere bøker pr. innbygger enn i våre naboland.
Regulering av omsetning av bøker vil, sammen med andre viktige litteratur-
og språkpolitiske midler, bidra til de kulturpolitiske målene. I
et samspill med momsfritak for papirbøker, innkjøpsordninger for
litteratur og stipend- og vederlagsordninger, er særlig fastpris
på nye bøker viktig for også i fremtiden å får slike resultater
som Oslo Economics viser at vi oppnår i Norge.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at fastprissystemet er viktig for norske forfattere, deres
inntekt og mulighet for å nå fram til lesere. Normalavtale mellom
en forleggerforening og landets forfatter- og oversetterforeninger
sikrer likhet og trygghet for landets forfattere og oversettere
ved undertegnelse av kontrakter med forlag. Dette flertallet støtter
fosrlag om å lovfeste en bestemmelse som gir leverandører, forfattere
og oversettere anledning til å samarbeide om normalkontrakter, som
blant annet kan inneholde bestemmelser om royaltysatser og provisjon
for forfatteragenter, samt oversetterhonorar. Dette flertallet viser
til at uten normalkontrakter er hver enkelt forfatter og oversetter
overlatt til seg selv i forhandlingene med forlag. Bestselgerforfatterne
ville kunne komme enda bedre ut og forfattere av smale bøker dårligere,
om de i det hele tatt ville nådd fram til forhandlingsbordet.
Dette flertallet merker seg at
departementets oppfatning er at det per i dag ikke er påvist noe behov
for særskilt regulering av eierkonsentrasjon i bokbransjen. Hensynet
til effektiv konkurranse på markedet vil bli tilfredsstillende ivaretatt
gjennom konkurranselovens bestemmelser, og med de tiltakene som
foreslås i bokloven som skal bidra til likere konkurransevilkår.
Lovforslagene om skaffe- og leveringsplikt, felles frakt- og leveringsbestemmelser,
ikke-diskrimineringsprinsipp og rabattregulering mellom leverandør
og forhandler, er tiltak som vil bidra til likere konkurransevilkår
i markedet. Dette flertallet støtter at det likevel
er grunn til å følge utviklingen i eierkonsentrasjonen, for eventuelt
på et senere tidspunkt vurdere å innføre slike begrensninger.
Komiteen viser videre
til hovedmålene for språkpolitikken gitt i St.meld. nr. 35 (2007–2008)
Mål og meining (språkmeldingen), der det overordnede målet er å
sikre det norske språkets status og bruk på alle samfunnsområder,
slik at norsk kan bestå som et fullverdig, samfunnsbærende språk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at særlig
oppmerksomhet gis her fagspråkets betydning, og fastprisordningen
vurderes som et stabiliserende element i et sårbart marked, ved
å bidra til å sikre tilgang til norskspråklig studielitteratur.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er derfor glad for at departementet foreslår at fagbøker skal omfattes av
bokloven. Fastpris på fagbøker sikrer en bredde og et mangfold i
både store og små fag. Alle studenter skal ha tilgang til bøker
av høy kvalitet uansett fagområde. I 2011 ble det avlagt eksamen
i 71 000 emner i Norge, 2 av disse hadde over 1 000 studenter, mens
93 pst. hadde under 50 studenter. Dette flertallet viser
til at det å ha et mangfold og en bredde av fagbøker av god kvalitet
i alle fag er helt essensielt for å utvikle norsk som akademisk
fagspråk. Fastpris på fagbøker gir studentene på grunnutdanningene mulighet
til å utvikle en fagterminologi og en generell fagforståelse som
er viktig for det norske samfunnet.
Videre vil dette flertallet påpeke
at campusbokhandlerne er viktige for å gi god informasjon og hjelp
til valg av pensum, i og med at vi har et fritt pensumvalg i Norge.
I tillegg forplikter de seg til å levere bøkene foreleserne setter
på pensum på en helt annen måte enn kommersielle bokhandlere, de
er dermed viktig for å sikre tilgangen på gode fagbøker.
Dette flertallet viser til at
i høringsrunden har det kommet til uttrykk svært delte meninger om
utforming av en bestemmelse om avanseregulering mellom leverandør
og forhandler. Da konsekvensene av å innføre en maksimal sats for rabatt
mellom forhandler og leverandør er usikre, mener dette flertallet det
er riktig at virkningen evalueres etter tre år.
Dette flertallet legger til grunn
at nye e-bokutgivelser vil være omfattet av lovens bestemmelser
uavhengig av om det foreligger trykt utgave av samme tittel.
Dette flertallet legger til grunn
at fastsettelse av rabatt mellom forhandler og leverandør skjer på
grunnlag av frie forhandlinger. Lovproposisjonen gir eksempler på
hva som kan være grunnlag for høy rabatt, men disse skal ikke være forpliktende
føringer for forhandlingene verken når det gjelder papirbøker eller
e-bøker.
Dette flertallet viser til at
nærmere bestemmelser om gjennomføring av skaffeplikten skal fastsettes
i forskrift. Dette flertallet legger til grunn at
bestemmelsene om skaffeplikt videreføres i henhold til dagens innarbeidede
praksis, der leverandør som hovedregel er den som betaler frakt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i dag reguleres det norske bokmarkedet gjennom en bokavtale,
som er en avtale mellom Den norske Bokhandlerforening og Den norske
Forleggerforening. I denne avtalen reguleres konkurranseforhold
omkring omsetning av bøker i Norge, og avtalens bestemmelser om
fastpris på bøker krever dispensasjon fra konkurranseloven, noe
som gjør staten til tredjepart ved fremforhandlingen av avtalen. Disse
medlemmer viser også til at i 1998 ble en slik dispensasjon
gitt av Konkurransetilsynet under henvisning til avtalens kulturpolitiske
målsetting, mens det etter endring av konkurranseloven i 2004 ble
fattet en generell forskrift som regulerte omsetning av bøker og
la føringene for den nye avtalen av 2005.
Disse medlemmer viser til at
det er flere kulturpolitiske ønsker som søkes oppnådd gjennom denne
nye bokloven, og blant disse ønskene finnes bl.a. et distriktspolitisk
hensyn om desentralisert bokhandlernett. Dette ønsket er ikke definert
med hensyn til brukergruppenes størrelse, eller den etterspørsel
etter litteratur som ulike geografiske områder skulle ha.
Disse medlemmer viser også til
at med årene har bokbransjen i stadig større grad blitt konsentrert
om noen få aktører. Riktignok har ingen aktør fått eneveldig dominans,
men konsentrasjonen er et økende problem da det er forlagene som
har hånd om prissettingen på bøker til sluttbruker. Samtidig med
at det har foregått en konsentrasjon om færre aktører på forlagssiden,
har forlagene også kjøpt seg opp innen bokhandlene. Det har blitt
slik at forlagshusene også har en dominerende posisjon på bokhandelsiden.
Dermed forhandler de i praksis med seg selv, og tendensene til konsentrasjon
på eiersiden i bokbransjen tilsvarer utviklingen i andre medier.
Eierkonsentrasjonen kan true mangfoldet og uavhengigheten dels ved
direkte påvirkning og dels indirekte gjennom krav til avkastning.
Disse medlemmer mener at konkurranse sikrer
forbrukerne mangfold, og at de får muligheten til et selvstendig
og størst mulig valg. Konkurranseprinsippet sikrer interessene til både
smale og brede publikumsgrupper.
Disse medlemmer ser at formålet
med den nye loven er ment å være rammevilkår som sikrer høy kvalitet
og et rikt mangfold i norsk litteratur, og som et sentralt virkemiddel
i den nye bokloven foreslås et fortsatt fastprissystem etter samme
modell som prissamarbeidet innen dagens bokavtale. Dette vil i så
fall bli en lov helt i tråd med ønskene til bokbransjen i Norge,
som slåss for å beholde fastprissystemet. Med andre ord ønsker regjeringen
ikke annet enn å fortsette den gjeldende politikken, og at en boklov
ikke vil bety hverken slutten på fastprissystemet eller anledning
til økt konkurranse i markedet.
Disse medlemmer viser til at
her i landet frykter bokbransjen at litteraturen vil lide ved liberalisering.
Gjennom markedsanalyser fra den danske bokhandlerforeningen kan
en ikke se at liberaliseringen har ført til dårligere litteratur eller
innsnevring av mangfoldet. Billigsalg av bestselgere på danske supermarkeder
har bidratt til høye salgstall. Samtidig har kundene fortsatt å gå
i bokhandelen for å finne mer variert utvalg, noe som er en helt
annen realitet enn hva bransje og øvrig kulturelite har forsøkt
å overbevise norske myndigheter om.
Disse medlemmer mener derimot
at det man kan se av tallene fra Danmark, er at antallet bokhandlere
har gått ned. Flere kritikere har advart mot at man kan få en liknende
utvikling i Norge dersom fastprissystemet forsvinner. Det er imidlertid
viktig å se på flere sammenhenger i markedet for å forklare denne
nedgangen. Liberalisering av markedet alene kan ikke forklare dette.
Nedgangen har nemlig ikke utelukkende skjedd i en periode etter
markedsliberalisering, men også gjennom en periode med finanskrise, økt
oppmerksomhet på effektivisering og stadig større omsetning av e-bøker.
Disse medlemmer mener også alt
dette er forhold som vil tyde på at bokmarkedet uansett ville blitt
berørt, og den eksakte sammenhengen er det vanskelig å konkludere
med. Disse medlemmer mener det også er verdt å merke seg
at bl.a. Konkurransetilsynet stiller seg skeptisk til en slik boklov,
da denne vil innebære at bokbransjen får permanent unntak fra konkurranseloven.
Slike unntak vil svekke konkurransen i bransjen – en konkurranse
som ellers kunne ha kommet leserne til gode i form av lavere priser
på bøker.
Disse medlemmer viser til at
en annen utfordring som bokmarkedet står overfor i dag, er de mulighetene
som ligger i den teknologiske utviklingen. Nettbokhandlere har allerede
eksistert side om side med fysiske bokhandlere i mange år, og i
tillegg vokser markedet for e-bøker. Disse blir også etterspurt
i biblioteker, og det er derfor åpenbart at bokmarkedet står overfor
utfordringer når det gjelder teknologien. Samtidig representerer
disse utfordringene også vesentlige muligheter, og omsetning av
bøker på Internett medfører et betydelig potensial når det gjelder
å nå flere lesere.
Disse medlemmer vil peke på at
det må utvikles generelle retningslinjer for utlån av e-bøker, slik
at disse likestilles med papirbøker også i bibliotekene. Dette innebærer
at forståelsen av hva e-bøker er i henhold til § 19 i lov om opphavsrett
til åndsverk må endres, slik at e-bøker blir å regne som fullverdig
litteratur. At e-bøker i dag defineres under lovens unntak om maskinlesbart
eksemplar av datamaskinprogram er ikke i takt med utviklingen og
alminnelig rettsoppfatning. Denne definisjonen må derfor rettes
opp slik at også e-bøker kan komme inn under samme utlåns- og innkjøpsordninger
som papirbøker.
Disse medlemmer mener at med
disse vurderingene som bakgrunn, er det derfor klart at forholdene
ikke ligger godt til rette for effektiv distribusjon av e-bøker
og at litteratur på papir og e-format ikke likebehandles. Disse
medlemmer mener også at markedet bør være likestilt for
papirbøker og e-bøker, og at dette må gjenspeiles i både økonomiske
spørsmål og når det gjelder tilgangen til e-bøker. Disse
medlemmer viser til at Bokskya har vært et slikt forsøk
på å samordne e-bokmarkedet i Norge, men er ingen suksesshistorie.
Ulike formater har gjort at leserne ikke har fått samlet bøkene
på ett sted, og daværende kulturminister Anniken Huitfeldt sa i
desember 2011 at Bokskya var for komplisert for sluttbrukerne. Da
mener disse medlemmer at bokbransjen har mye å lære
om distribusjon av musikk-, film- og TV-industrien, som har tjenester
som iTunes, Spotify og Netflix tilgjengelige for folk flest. Internasjonalt
ser man også at det finnes gode plattformer for distribusjon av
e-bøker, og Amazon trekkes ofte frem i så måte.
Disse medlemmer mener på det
sterkeste at en liberalisering av bokmarkedet vil være et positivt
grep for å ivareta både konkurransevilkår og lesing blant befolkningen.
Konkurransemyndighetene er tydelige på at det er viktig å ikke fornye
bokavtalen, samtidig som det er opplagt at fastprisen må fjernes
i kjølvannet av dette. Når markedsanalyser viser at boksalget med
en slik politikk vil gå opp, samtidig som selv pessimistene erkjenner
at dette vil gi lavere priser på bøker, bør dette tiltaket gjennomføres.
Disse medlemmer viser til Innst.
466 S (2012–2013), jf. Dokument 8:51 S (2012–2013), hvor Fremskrittspartiet
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen avslutte ordningen med
bokavtale og unntak fra konkurranseloven for bokbransjen.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede plattformnøytral sats for merverdiavgift
på litteraturområdet.»
«Stortinget ber regjeringen
utrede plattformuavhengige ordninger for innkjøp og utleie av bøker,
inkludert en opprydding av definisjoner for å sikre e-bøker samme
litterære status som papirbøker, og legge dette fram for Stortinget.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det hevdes at en liberalisering av bokmarkedet vil
være et positivt grep for å ivareta både konkurransevilkår og lesing
i befolkningen. Flertallet viser til at de danske
erfaringene trekkes frem som et godt eksempel på at det er positivt
med liberalisering av bokmarkedet. På bakgrunn av ny dokumentasjon
som viser en negativ utvikling i Danmark, rettet en samlet bokbransje en
forespørsel til den danske kulturministeren om å innføre boklov
med fastprisordning også i Danmark. Flertallet viser
til at dokumentasjon viser synkende boksalg, synkende antall danske bokutgivelser,
færre lesere og færre bokhandler. Når det gjelder det synkende antall
bokhandler, viser medlemmene fra Fremskrittspartiet til at dette
har skjedd i en periode med finanskrise og økning i e-bokmarkedet,
som også har en påvirkning på bokmarkedet. Flertallet mener
at det kan dokumenteres at en utvikling med synkende antall bokhandler
er tydeligere i friprisland enn i boklovland. Dette viser både den
svenske litteraturutredningen som ble lagt frem i 2012, evaluering
av det engelske bokmarkedet fra 2008, og Slaatta og Rønnings utredning
«Til bokas pris» fra 2012, der det konkluderes med at antall salgs-
og distribusjonsenheter er større i boklovland enn i friprisland.
I et bokmarked som er preget av vertikal integrasjon,
som det norske, mener flertallet at det er behov
for konkurranseutjevnende bestemmelser i lovs form. Erfaringene
i det norske bokmarkedet viser at det er behov for bestemmelser i
tillegg til de generelle bestemmelsene i konkurranselovgivningen.
Flertallet mener at rammevilkårene
i en boklov med fastprissystem setter bransjen best i stand til
å utvikle gode løsninger og produkter også i et digitalt marked.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ønsker en litteraturpolitikk som
gir fremtidsrettede og gode rammevilkår for bokbransjen. Disse
medlemmer mener god tilvekst av norske forfattere i alle sjangre,
og bred formidling av litteratur til alle deler av befolkningen
er de sentrale målsettingene for litteraturpolitikken. Disse
medlemmer ønsker et fremtidsrettet og helhetlig virkemiddelapparat
der innkjøpsordninger, gunstige avgiftsordninger, stipend og garantiinntekter
inngår som sentrale elementer ved siden av fastprisordningen slik
den har fungert i bransjeavtalen. Disse medlemmer mener
bokpolitikken i Norge i stor grad har vært en suksess, og at bransjen
kan vise til gode resultater, ikke minst med tanke på fremveksten
av gode forfatterskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er imidlertid uenige med regjeringen
i at systemet med bransjeavtale nå skal erstattes med en boklov. Disse
medlemmer viser til de store endringer den teknologiske
utviklingen har ført med seg, og de dyptgripende konsekvenser dette får
for bokomsetningen verden over, også i Norge. E-bok må forventes
å ta stadig større markedsandeler, antagelig temmelig raskt. Utviklingen
av gode lesebrettløsninger, og enkle ordninger for kjøp av bøker
på nett, vil raskt føre til endrede brukervaner og dermed endringer
i distribusjonsformer, konkurranseforhold og konseptutvikling av
produktet. Disse medlemmer mener det er avgjørende
for ivaretagelsen av norsk litteratur og språk i fremtiden at bokbransjens
aktører makter å gjennomføre en god overgang til en situasjon der
digital produksjon og distribusjon antagelig vil være dominerende.
Dette fordrer en dynamikk i bransjen preget av omstillingsevne,
økonomisk bærekraft og innovasjon. Disse medlemmer mener regjeringens
forslag til boklov i så måte er et skritt i feil retning. Det fremlagte
forslag til boklov vil gjennomregulere bransjen og tvinge all omsetning
av bøker inn i samme struktur. Dette betyr at det markedsmessige
rommet som i dag ligger utenfor bransjeavtalen, og som omfatter 15–20
pst. av omsetningen, vil forsvinne. Disse medlemmer mener
dette vil være uheldig for innovasjonen i bransjen med tanke på
utviklingen av omsetningskanalene, dessuten vil det virke konkurransehemmende
på en måte som i et større perspektiv vil svekke bransjens prisbevissthet
og konkurransevilje. Disse medlemmer peker i denne
sammenheng på behovet for en robust norsk bransje med tanke på å
møte den stadig sterkere konkurransen fra engelskspråklig litteratur,
og sterkt voksende internasjonale kanaler for omsetning av e-bøker. Disse
medlemmer vil påpeke at eierstrukturen i bransjen gjennom
de senere år har gitt en betydelig eiermessig vertikal konsentrasjon
rundt noen få aktører, og at dette må hensyntas i vurderingen av hvilken
omstillingsvilje som kan forventes.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil derfor gå mot det fremlagte
forslag til boklov, og heller videreføre ordningen med en bransjeavtale
også etter 2014. Disse medlemmer mener det i forbindelse med
en reforhandling av avtalen må legges vekt på at bransjen utvikler
gode norske konsepter for digital omsetning av bøker med tanke på
å nå et bredt publikum på en forbrukervennlig måte. Disse
medlemmer er også opptatt av at eierforhold i bransjen ikke
skal virke ekskluderende for de små forlagenes utviklingsmuligheter
og markedstilgang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå virkemiddelapparatet
for litteratur med sikte på at alle bransjeaktører skal ha like
rammevilkår for digital produksjon og distribusjon.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at komiteens mindretall mener at boklov vil være uheldig
for innovasjon i motsetning til bransjeavtale. Mindretallet viser
til at det markedsmessige rommet som i dag ligger utenfor bransjeavtalen,
og som omfatter 15–20 pst. av omsetningen, vil forsvinne. Flertallet understreker
at selv om uorganiserte forlag står for om lag 16 pst. av omsetningen,
er det gjennomsnittlig bare rundt 13 pst. av de 16 pst. av omsetningen
som er omfattet av fastprisen. Det vil si at det er rundt 87 pst.
av totalmarkedet som er i fripris. Konkurransetilsynet vurderer
i sitt høringssvar dette markedsmessige rommet og påpeker at betydningen
av dette ikke må overdrives. Flertallet viser til
at det ikke bør være frivillig å være omfattet av de kulturpolitiske
virkemidlene, og at det i lovs form er lovgiver som har styringen med
virkemidlene og ikke bransjen selv. Det er flertallets oppfatning
at flere bestemmelser i bokloven i sammenheng vil legge til rette
for innovasjon med hensyn til omsetningskanalene. For det første
vil fastprisen bidra til en økonomisk stabilitet som vil gi omstillingsdyktige bransjeaktører.
En obligatorisk leveringsplikt vil legge til rette for nye aktører,
og en differensiert rabattering til sluttkunde vil legge til rette
for nye distribusjonsløsninger for digitale produkter.
Flertallet viser til at mindretallet
viser til den vertikale integrasjonen i bokbransjen og at det ikke
kan forventes omstillingsevne fra disse aktørene. Flertallet mener
i denne forbindelse at de konkurranseutjevnende tiltakene i forslaget
til boklov vil ha effekter som motvirker de konkurransemessig negative
effektene av vertikal integrasjon. Slike tiltak må fastsettes i
lovs form. Når mindretallet foreslår at regjeringen skal gjennomgå
virkemiddelapparatet med sikte på at alle bransjeaktørene skal ha
like rammevilkår for digital produksjon og distribusjon, er det
altså flertallets mening at boklov er den eneste
måten å sikre dette på. Obligatorisk leveringsplikt innebærer at
ingen forlag kan nekte levering til noen forhandlere, på akseptable forretningsmessige
vilkår. Slike tiltak vil ikke være mulig innenfor en ordning med
bransjeavtale.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener også det er nødvendig
på generelt grunnlag å gå gjennom virkemiddelapparatet for å se på
hvilke punkter endringer kan være nødvendige for å møte de utfordringene
e-boken bringer med seg. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng særlig understreke betydningen av å få på plass plattformuavhengig
sats for merverdiavgift for litteratur. Disse medlemmer er
også opptatt av å sikre forfatternes inntekter, både gjennom de
rammeavtaler en bransjeavtale vil gi, og gjennom det øvrige litteraturpolitiske virkemiddelapparatet.
Disse medlemmer viser på denne
bakgrunn til forslag som er fremmet i Innst. 466 S (2012–2013),
jf. Dokument 8:51 S (2012–2013):
«Stortinget ber regjeringen utrede plattformnøytral
sats for merverdiavgift på litteraturområdet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre er
særlig bekymret for utviklingen når det gjelder fagbøker og læremidler
på norsk til bruk på universitets- og høyskolenivå. Disse
medlemmer viser til de målsettinger som har vært satt til
at det skal utvikles norsk terminologi innenfor alle språkdomener
og at lærebøker på norsk skal være tilgjengelig opp til bachelornivå. Disse
medlemmer mener utviklingen har vist at fastpris ikke er
et tilstrekkelig virkemiddel for å oppnå dette, og at de budsjettmessige
kutt regjeringen har gjort på tilskuddsordningene for dette området
har vært svært uheldige.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå virkemiddelapparatet
for faglitteratur for å sikre fortsatt utvikling av fagbøker og
læremidler på norsk, og på egnet måte komme tilbake til Stortinget
med forslag om dette.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at læreboktilskuddet til Universitets- og høgskolerådet
ikke er redusert i perioden 2008–2013. Det er fortsatt viktig å
arbeide med å utvikle og holde levende et fullverdig vitenskapelig
fagspråk på norsk. Dette er en stor språkpolitisk utfordring, der
forskning og høyere utdanning er den strategisk viktigste samfunnssektoren. Flertallet mener
det er viktig at Universitets- og høgskolerådets forvaltning av
læremidlene brukes offensivt.