Det foreslås å omdisponere 2 mill. kroner til
kap. 1800, post 72 Tilskudd til Olje- og energiformål til tilskudd
til Sektorstyret for petroleumsstandardisering under Standard Norge.
Tilskuddet skal styrke sektorstyrets kapasitet til å oppdatere petroleumsstandardene
(NORSOK). Se kap. 1800 post 72 for nærmere omtale.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen for 2013
redusert med 2 mill. kroner, fra om lag 35,8 mill. kroner til om
lag 33,8 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av en tilsvarende økning
under kap. 1800, post 72 Tilskudd til olje- og energiformål.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å omdisponere 2 mill. kroner fra
kap. 1800, post 21 Spesielle driftsutgifter til Sektorstyret for
petroleumsstandardisering under Standard Norge. Tilskuddet skal
styrke sektorstyrets kapasitet til å oppdatere petroleumsstandardene
(NORSOK).
Standard Norge er en privat, uavhengig medlemsorganisasjon
rettet mot næringsliv, forvaltning, arbeidsliv og forbrukere. Sektorstyrets
mål er å utvikle og holde oppdaterte standarder som gir sikrere
og mer kostnadseffektive offshoreutbygginger. Standardene skal blant
annet oppfylle Petroleumstilsynets funksjons- og ytelsesbaserte
krav. Det er i utgangspunktet lagt opp til at standardene skal gjennomgås systematisk
hvert femte år. Sektorstyret har imidlertid ikke hatt tilstrekkelig
kapasitet til å oppdatere det ønskede antallet standarder hyppig
nok. En betydelig andel av standardene har dermed ikke blitt revidert innen
5 år. Tilskuddet skal bidra til å ajourføre standardene.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen for 2013
økt med 2 mill. kroner, fra 1 mill. kroner til 3 mill. kroner. Økningen
motsvares av en tilsvarende reduksjon under kap. 1800, post 21 Spesielle
driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Oljedirektoratet får økt arbeidsbelastning i
2013 i forbindelse med gjennomføring av søknadsrunden for tildeling
i forhåndsdefinerte områder (TFO).
Bevilgningen for 2013 foreslås derfor økt med 3,5
mill. kroner, fra 239,5 mill. kroner til 243,0 mill. kroner. Utgiftsøkningen
motsvares av en tilsvarende inntektsøkning under kap. 4810, post
1 Gebyrinntekter.
Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet har siden opprettelsen
av tilsynet i 2004 håndtert betaling av fellestjenester med belastningsfullmakter.
Omfanget av fellestjenester har stadig blitt redusert, slik at fellestjenestene
nå omfatter bedriftshelsetjeneste som Petroleumstilsynet har ansvar
for og IKT-tjenester som Oljedirektoratet har ansvar for.
Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har vært kontaktet
for veiledning om hvordan virksomhetene kan bokføre felleskostnadene
for den enkelte virksomhets forbruk, slik at regnskapet gir et riktigere bilde
av virksomhetens forbruk av varer og tjenester. DFØ har anbefalt
at det søkes om fullmakt til nettoføring av utgifter til fellestjenester.
Det foreslås på denne bakgrunn at Oljedirektoratet
gis fullmakt til å nettoføre refusjoner fra Petroleumstilsynet for
fellestjenester som utgiftsreduksjoner under kap. 1810 post 1, jf.
forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til vedtak, jf. forslag til vedtak I og
XI.2.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti understreker
at det er grunn til å være mer restriktiv enn det regjeringen legger
opp til når det gjelder oljeleting i sårbare områder. Dette medlem foreslår
derfor å redusere bevilgningene til geologiske undersøkelser, seismikk
og datainnsamling ved Jan Mayen med 35 mill. kroner.
Dette medlem foreslår å redusere
posten med 35 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 35 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1810 | | Oljedirektoratet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med | 35 000 000 |
| | fra kr 203 100 000 til kr 168 100 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at regjeringen har satset kraftig på oljeleting gjennom seismiske
undersøkelser i sårbare havområder de siste årene. Dette
medlem har ikke støttet regjeringens kartlegging av oljeforekomster
utenfor Lofoten og Vesterålen, da disse områdene er noen av verdens
viktigste gyteområder for en rekke fiskearter. Dette medlem støtter
heller ikke det kartleggingsarbeidet som regjeringen legger opp
til skal skje utenfor Jan Mayen. Dette medlem foreslår
derfor å redusere bevilgningene med 65 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 65 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 65 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1810 | | Oljedirektoratet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med | 65 000 000 |
| | fra kr 203 100 000 til kr 138 100 000» | |
I forbindelse med gjennomføring av søknadsrunden
for tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) vil Oljedirektoratet
få økt arbeidsbelastning i 2013, jf. omtale under kap. 1810 post
1. Det anslås at gebyrinntektene fra TFO vil bli høyere enn gjeldende
bevilgning.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen for 2013
økt med 3,5 mill. kroner, fra 14,7 mill. kroner til 18,2 mill. kroner,
jf. kap. 1810 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
NVEs internasjonale oppdragsvirksomhet omfatter
oppdrag for Norad og UD for å følge opp regjeringens bistandspolitikk
innenfor NVEs fagfelt. Fra og med 2013 er det endret praksis for
håndtering av konsulentkontrakter som overstiger 1 mill. kroner.
Disse kontraktene blir heretter betalt direkte til konsulentselskapene
fra gjeldende ambassade, slik at det ikke inngår i NVEs regnskap.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen for 2013
redusert med 5 mill. kroner, fra 73 mill. kroner til 68 mill. kroner.
Utgiftsreduksjonen motsvares av en tilsvarende inntektsreduksjon
under kap. 4820, post 2 Gebyrinntekter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til kap. 1320, (ny) post 32 Utbedring etter flomkatastrofen på Østlandet
mai 2013 hvor disse medlemmer foreslår en egen øremerket
pengepott knyttet til ødeleggelser på landbasert infrastruktur på
250 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at store deler av Østlandet var rammet av flom våren 2013 som
følge av store nedbørmengder og rask snøsmelting i fjellet. Flommen
har medført store materielle ødeleggelser og flere familier har
mistet hjemmene sine. Den samme delen av landene var også rammet
av flom i 2011.
Disse medlemmer forventer at
regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med nødvendige forslag
til tilleggsbevilgninger for å dekke statens andel av de store kostnadene
flommen våren 2013 medførte i forbindelse med reparasjoner, sikring
og opprydding, samt til forebyggende tiltak mot nye flommer i fremtiden. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen dessverre ikke har
brukt anledningen til å komme raskt i gang med oppryddings-, sikrings-
og forebyggingsarbeidet etter flommen gjennom å foreslå økte bevilgninger
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer mener at de mange
og kostbare flom- og skredulykkene de siste årene viser at det er
et behov for å styrke satsingen på flom- og skredforebygging. Disse
medlemmer peker på at vi aldri kan sikre oss hundre prosent
mot fremtidige flom- og skredulykker, men en styrket satsing på forebyggende
tiltak kan redusere skadene og minske omfanget av nye flommer og
skred.
Disse medlemmer peker på at klimaendringer
vil medføre at vi etter all sannsynlighet vil oppleve mer nedbør
og ekstremvær i årene fremover. Det er derfor viktig å etablere
forebyggende tiltak mot økt flom- og skredfare i fremtiden.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat | |
| 22 | Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 60 og 72,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 145 300 000 til kr 155 300 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre peker
på at kommunene har et viktig rolle innen flom- og skredforebygging
gjennom sitt ansvar for arealplanlegging og byggesaksbehandling,
samt planlegging og gjennomføring av lokale risikoreduserende tiltak
i kommunen.
Disse medlemmer viser til Meld.
St. 15 (2011–2012) Hvordan leve med farene – om flom og skred, der
det ble lagt til grunn at kommunene skal ha en aktiv rolle i å forebygge
mot skader også for eksisterende bebyggelse. Kartlegging av faresoner
har stor betydning for samfunnet. Detaljert faresonekartlegging
er ressurskrevende, og disse medlemmer er enig i
at det er rimelig at staten bistår kommunene i dette arbeidet. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av kartlegging av
skredfare rundt omkring i landets kommuner og etterlyser en sterkere
oppfølging fra regjeringen på dette området.
Disse medlemmer viser til innspill
fra Kommunenes Sentralforbund (KS) i høringen i energi- og miljøkomiteen
om statsbudsjettet for 2013, hvor det ble påpekt at årets bevilgning
over statsbudsjettet til flom- og skredforebygging bare dekker en brøkdel
av behovet for kartlegging av faresoner for flom og skred i kommunene.
Kartleggingen av faresoner for flom og skred skal bidra til å fremskaffe kunnskap
både om hvor det er viktig å sette inn tiltak i områder som allerede
er tatt i bruk, og om hvor det er viktig at utsatte områder ikke
tas i bruk. Etter en gjennomgang i 2010 blant 330 kommuner med kartleggingsbehov,
konkluderte NVE med at 120 kommuner må plasseres i kategorien førsteprioritet.
Med dagens bevilgninger er NVE i stand til å gjennomføre faresonekartlegging
i to til fem kommuner i året.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat | |
| 60 | Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og
72, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 14 000 000 til kr 44 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre peker
på at det er viktig at alle sektorer, også private aktører, deltar
i arbeidet med flom- og skredforebygging. Disse medlemmer viser
til at bevilgningene over post 72 blant annet skal gå til private
grunneiere, grunneierlag, borettslag, sameier og selskaper som ønsker
å gjennomføre risikoreduserende tiltak mot flom og skred. Tilskuddsordningen
over denne posten omfatter tiltak som det er mer hensiktsmessig å
gjennomføre i privat regi enn i regi av kommunen eller staten. Disse
medlemmer ønsker å styrke denne.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat | |
| 72 | Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og
60, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 32 000 000 til kr 42 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre har merket
seg at tilskuddet til nettutjevning har økt betydelig de siste årene,
fra 30 mill. kroner i 2006–2008 til 60 mill. kroner i årene 2009–2011
og til 120 mill. kroner i statsbudsjettet for 2013. Hele 31 selskap mottok
denne støtten i 2012. På grunn av geografi kan det være behov for
en slik nettutjevning til enkelte deler av landet. Samtidig peker disse
medlemmer på at en selskapsstruktur med færre og større selskap
i stor grad vil kunne utjevne forskjellene. Mye tyder også på at
et høyt nivå på bevilgningene til nettutjevning gir dårlige incentiv
til de enkelte nettselskap om å slå seg sammen til større, mer robuste
selskap.
Disse medlemmer mener at den
enorme økningen i tilskudd til utjevning av overføringstariffen er
med på å opprettholde den store andelen små nettselskap. Økt tilskudd
til utjevning av nettleie gir mindre press fra kunder når det gjelder
sammenslåing av selskap. Ordningen gjør det mer attraktivt å drive
ineffektivt. I det lange løp gir derfor et høyt nivå på nettutjevningen
liten uttelling i form av lavere nettleie for forbrukerne. Disse
medlemmer mener at ordningen med bevilgninger til utjevning
av nettleie bør være en målrettet ordning rettet mot de områda av
landet som har en urimelig høy nettleie.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat | |
| 73 | Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, kan overføres, nedsettes med | 30 000 000 |
| | fra kr 120 000 000 til kr 90 000 000» | |
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 4820
post 2 med 5 mill. kroner, til 68 mill. kroner. Det vises til omtale
og tilsvarende utgiftsreduksjon under kap. 1820, post 21 Spesielle
driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Enova SF har inngått et samarbeid med NVE om bruk
av NVEs energimerkesystem som grunnlag for søknadsbehandling i sine
boligprogrammer. Det utvikles en ny funksjonalitet for å dekke Enovas
behov under NVEs energimerkesystem. Merutgiftene anslås til 3,2
mill. kroner i 2013 og dekkes av Enova.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen for 2013
økt med 3,2 mill. kroner, fra 22,5 mill. kroner til 25,7 mill. kroner.
Utgiftsøkningen motsvares av en tilsvarende inntektsbevilgning under
kap. 4825, ny post 10 Refusjoner. I tilknytning til ovennevnte kostnader
foreslås det at bevilgningen i 2013 kan overskrides mot tilsvarende
merinntekt under kap. 4825, ny post 10 Refusjoner, jf. forslag til
romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II.2.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at ny fornybar energi, energisparing og energiomlegging vil bidra
med miljøvennlig kraft og redusere utslippene. Dette medlem foreslår
derfor å øke tilskuddet til energifondet med 50 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 50 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Energiomlegging og utvikling av energi-
og klimateknologi | |
| 50 | Overføring til Energifondet, forhøyes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 1 016 000 000 til kr 1 066 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at ny fornybar energi, energisparing og energiomlegging vil bidra
med miljøvennlig kraft og redusere utslippene, og at det er et stort
behov for å finne nye bruksområder for norsk biomasse. Dette
medlem foreslår derfor å opprette en ny post på statsbudsjettet
for tilskudd til biobasert varmeenergi på 50 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Energiomlegging og utvikling av energi-
og klimateknologi | |
| 60 | (Ny) Tilskudd til utvikling av varmeenergi,
bevilges med | 50 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til klimaforliket våren 2012 hvor det var enighet om forbud mot
bruk av olje til oppvarming av bygg. Det var en forutsetning for
forbudet at gode støtteordninger for de som må skifte ut eller konvertere
sin oljefyr er på plass i god tid før 2020. Disse medlemmer vil
følge opp denne forpliktelsen, og foreslår derfor å bevilge 25 mill.
kroner i støtte til de som må skifte ut sin eksisterende oppvarmingskilde.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Energiomlegging og utvikling av energi-
og klimateknologi | |
| 70 | (Ny) Tilskudd til elektrisitetssparing
i husholdninger, kan overføres, bevilges
med | 25 000 000» |
Det foreslås bevilget 3,2 mill. kroner i 2013,
jf. omtale og tilsvarende utgiftsøkning under kap. 1825, post 21
Spesielle driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det europeiske raffinerimarkedet er fremdeles utfordrende,
jf. Prop. 111 S (2011–2012). Utviklingen i raffinerimarkedet gjør
at det i dag er overkapasitet på raffinering i Europa. Raffineriet
på Mongstad er tett integrert med kraftvarmeverket. Siden oppstarten
har kapasitetsutnyttelsen ved kraftvarmeverket vært om lag 50 pst.
fordi dampbehovet ved raffineriet har vært lavere enn forventet.
Ifølge Statoil er det ikke ventet en økning i dampbehovet fra raffineriet fram
mot 2020. Statoil opplyser at kraftvarmeverket på Mongstad utgjør
en betydelig del av kostnadsutfordringen på raffineriet, blant annet
på grunn av forholdet mellom gass- og strømpriser. Det er vanskelig å
anslå hva som vil være situasjonen om 10–15 år og senere.
I Meld. St. 9 (2010–2011) ble modellen for planleggingsarbeidet
i Mongstad fullskala revidert på bakgrunn av behovet for økt kunnskap
om mulige negative effekter ved bruk av aminteknologi til CO2-fangst. Siden våren 2011 har planleggingsarbeidet derfor
i hovedsak vært lagt opp for å sikre tilstrekkelig kunnskap og oversikt
over aktuelle teknologier gjennom et teknologikvalifiseringsprogram.
Dette arbeidet er nå i sluttfasen og skal etter planen endelig ferdigstilles
våren 2014. Den største delen av det tekniske arbeidet er allerede
gjennomført og har gitt viktige og nyttige resultater. Det som nå
gjenstår er evaluering og verifisering av resultatene som har framkommet.
Arbeidet med fullskalaprosjektet på Mongstad går gradvis over i
en ny fase og blir i større grad mer spesifikt rettet mot planleggingen
av fullskalaanlegget.
Det er foretatt en oppdatering av arbeidsprogram og
budsjett for fullskalaprosjektet for perioden fram til det planlagte
konseptvalget våren 2014. Oppdateringen innebærer blant annet et
redusert budsjettbehov i 2013 for Statoils prosjektgruppe. Samtidig
har budsjettbehovet for kvalifisering av fangstteknologi økt. Dette
skyldes blant annet at prosjektet har valgt å fortsette samarbeidet
med alle fem leverandører, samt at noe av ombyggingen av testenhetene
har blitt dyrere enn planlagt. Til sammen medfører ovennevnte et
økt behov på 50 mill. kroner til prosjektet i 2013. Totalestimatet
for planleggingsfasen fram til investeringsbeslutning, jf. Prop.
1 S (2011–2012), er uendret.
For Gassnovas eieroppfølging av prosjektet foreslås
det en reduksjon på 15 mill. kroner, fra 53 mill. kroner til 38
mill. kroner. Endringen har i hovedsak sammenheng med at det forutsettes
et redusert behov for teknisk disiplinkompetanse og tekniske studier.
På denne bakgrunn foreslås midlene til fullskalaprosjektet
økt med netto 35 mill. kroner, fra 806 mill. kroner til 841 mill.
kroner i 2013.
Det er tidligere varslet at budsjettbehovet
for planlegging og forberedelse av transport og lagring av CO2 fra Mongstad i perioden 2009–2014 foreløpig
var grovt anslått til om lag 1,6 mrd. kroner, jf. Prop. 1 S (2011–2012)
fra Olje- og energidepartementet. Det er Gassnovas vurdering at
anslaget for transport og lagring av CO2 fra
Mongstad for hele planleggingsperioden bør økes med 500 mill. kroner. Det
totale anslaget for perioden 2009–2016 er dermed foreløpig grovt
anslått til 2,1 mrd. kroner. Det er stor usikkerhet ved dette anslaget
bl.a. fordi arbeidsprogram og organisering fortsatt ikke er endelig
avklart. Denne anslagsøkningen har ingen konsekvenser for budsjettet
for 2013, men vil føre til økt budsjettbehov for perioden 2014–2016.
Gassnovas eieroppfølgingskostnader foreslås
redusert med 9 mill. kroner, fra 58 mill. kroner til 49 mill. kroner.
Dette har sammenheng med at arbeidet til prosjektteamet i 2013 vil
begrenses til teknisk modning av en eller flere lagerlokasjoner
fram til en eventuell anbefaling om verifikasjonsbrønn.
På denne bakgrunn foreslås midlene til transport og
lagring av CO2 fra Mongstad redusert
med 9 mill. kroner, fra 289 mill. kroner til 280 mill. kroner i 2013.
Gjennom Meld. St. 9 (2010–2011) Fullskala CO2-håndtering, ble Gassnova bedt om å kartlegge mulighetsrommet
for å realisere fullskala CO2-håndteringsprosjekter
i Norge utover Mongstad (CCS-mulighetsstudien). Med bakgrunn i Stortingets
behandling av Meld. St. 21 (2011–2012) Norsk klimapolitikk, jf.
Innst. 390 S (2011–2012), ble Gassnova bedt om også å vurdere CO2-håndtering fra et eventuelt nytt kullkraftverk
i Longyearbyen. Gjennom Prop. 33 S (2011–2012) ble det orientert
om at videre utredninger knyttet til kullkraftverk i Longyearbyen kunne
medføre budsjettendringer.
Ifølge Gassnova foreligger det på nåværende tidspunkt
ikke tilstrekkelig dokumentasjon til å vurdere CO2-håndtering
ved et eventuelt nytt kullkraftverk i Longyearbyen. Uten et slikt
underlag vil det ikke være mulig å gjennomføre utredningen i henhold
til mandatet for mulighetsstudien, da det ikke foreligger data eller
kunnskap om hvordan en utslippskilde vil se ut.
Det er videre knyttet usikkerhet til levetiden
til det eksisterende kraftverket i Longyearbyen. Justis- og beredskapsdepartementet
vil våren 2013 motta en levetidsvurdering av kraftverket, og vil
i samråd med Longyearbyen lokalstyre på bakgrunn av denne og andre
rapporter vurdere om man skal igangsette prosjektering av et nytt
kraftverk. En viktig del av et slikt prosjekt vil være valg av en
framtidig energibærer.
Olje- og energidepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
har vurdert det som mest hensiktsmessig at Gassnovas arbeid med
å utrede CO2-håndtering fra et eventuelt
nytt kullkraftverk i Longyearbyen avventer Justis- og beredskapsdepartementets
arbeid. Dette innebærer at en mulig utredning av CO2-håndtering
fra et eventuelt nytt kullkraftverk i Longyearbyen vil bli gjennomført
etter CCS-mulighetsstudien.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen
for 2013 økt med 26 mill. kroner, fra 1 165 mill. kroner til 1 191
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
regjeringen under omtalen av kap. 1833 post 21 skriver at den på det
nåværende tidspunkt ikke vil gjennomføre en mulighetsstudie av CO2-håndtering ved et eventuelt nytt kullkraftverk
i Longyearbyen. Regjeringen viser i proposisjonen til at det ifølge
Gassnova ikke foreligger på det nåværende tidspunkt tilstrekkelig
dokumentasjon til å vurdere CO2-håndtering
ved et eventuelt nytt kraftverk i Longyearbyen og at det uten et slikt
grunnlag ikke vil være mulig å gjennomføre utredningen i henhold
til mandatet for mulighetsstudien, da det ikke foreligger data eller
kunnskap om hvordan en utslippskilde vil se ut. Regjeringen viser videre
til at Justis- og beredskapsdepartementet våren 2013 vil motta en
levetidsvurdering av kraftverket, og vil i samråd med Longyearbyen
lokalstyre på bakgrunn av denne og andre rapporter vurdere om man
skal igangsette prosjektering av et nytt kraftverk. En viktig del
av et slikt prosjekt vil være valg av fremtidig energibærer.
Disse medlemmer har merket seg
at de berørte departement har vurdert det som mest hensiktsmessig
at Gassnovas arbeid med å utrede CO2-håndtering
fra et eventuelt nytt kullkraftverk i Longyearbyen avventer Justis-
og beredskapsdepartementets arbeid, og derfor vil bli gjennomført
etter CCS-mulighetsstudien. Disse medlemmer vil imidlertid samtidig
understreke behovet for fortgang i dette arbeidet. Kullkraftverket
i Longyearbyen på Svalbard er over 30 år gammelt, ustabilt og tilfredsstiller
ikke dagens utslippskrav. Anlegget slipper ut sot, SO2, NOx og ca.
85 000 tonn CO2 årlig. Forskning viser
at utslipp av partikler og sot i polare strøk ikke bare bidrar til
lokal luftforurensing, men det er også et bidrag til raskere oppvarming
av kloden.
Disse medlemmer understreker
videre at selv om utredningen av CO2-håndtering
fra et eventuelt nytt kraftverk i Longyearbyen gjennomføres etter
CCS-mulighetsstudien, må dette ikke på noen måte gjøre prosjektet
mindre aktuelt å gjennomføre, dersom forholdene ellers ligger til
rette for det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
arbeidet med å utvikle fremtidsrettet CO2-rensing
og utvikling av en CO2-verdikjede. Disse
medlemmer mener derfor at Testsenteret på Mongstad (TCM)
har en sentral rolle i Norges bidrag for å utvikle kommersiell CO2-renseteknologi.
Samtidig vil disse medlemmer understreke at
en rekke aktører ønsker å bygge gasskraftverk eller mener de kan
bygge CO2-renseanlegg. Regjeringens tilnærming
medfører at disse aktørene blir sittende i et vakuum. Gasskraftutbyggere
har CO2-rensekrav som er umulig å innfri,
mens aktører som har mulig CO2-renseteknologi
ikke har noen inntektsside som gjør at de vil ta risiko på å bygge
sine renseanlegg. Disse medlemmer mener debatten
rundt Industrikraft Møre og Sargas gasskraftprosjekt i Elnesvågen
illustrerer dette.
Disse medlemmer mener det er
helt nødvendig å redusere kostnader knyttet til fangst og deponering
av CO2 for kraftproduksjon fra fossile
energikilder. Disse medlemmer er derfor tilhengere av
en fortsatt sterk offentlig satsing på forskning og utvikling av
renseteknologi for kraftproduksjon fra fossile energikilder, men
en må samtidig være seg meget bevisst kostnadene før prosjekter
iverksettes, og ikke minst alternativ bruk av de samme ressursene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 841 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en øking på 815 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1833 | | CO2-håndtering | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med | 815 000 000 |
| | fra kr 1 165 000 000 til kr 350 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
avtalen mellom staten og Statoil om et fullskala CO2-fangstanlegg
på Mongstad. Dette medlem mener gjennomføringsavtalen
med Statoil på Mongstad er mangelfull, og at prisen og tidsrammen
på prosjektet tilsier at regjeringen bør søke etter andre lokasjoner
og aktører for å sikre teknologiutvikling av CO2-fangst
og lagring. Dette medlem mener derfor avtalen om
byggingen av et fullskala CO2-fangstanlegg
på Mongstad bør sies opp. Dette medlem mener det
er fornuftig å ha en langt bredere prosess for å se om det er mulig
å realisere ett eller flere fullskala CO2-fangstanlegg
med lavere kostnad og raskere fremdrift.
Dette medlem viser videre til
at CO2-fangst og lagring er et viktig
virkemiddel for å redusere utslipp fra kraftproduksjon og industri,
og at Norge som en storprodusent av fossil energi har et spesielt ansvar
for å utvikle denne teknologien. Dette medlem mener
utviklingen av CO2-fangstteknologi vil
være med på å sikre etterspørselen etter norsk gass også etter at
EU eller nasjonal klimapolitikk setter strengere krav til utslipp
fra kraftproduksjon. Dette medlem registrerer at
regjeringen har redusert sine ambisjoner innenfor CO2-fangst
og lagring ved å legge Kårstøprosjektet i skuffen, og at regjeringen
er forsinket med sitt CO2-fangstprosjekt
på Mongstad. Dette medlem foreslår dermed å redusere
posten med samlet 300 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 274 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1833 | | CO2-håndtering | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med | 274 000 000 |
| | fra kr 1 165 000 000 til kr 891 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at CLIMIT-programmet er et viktig bidrag for å øke forskning og
utvikling av CO2-fangst. Dette medlem viser
til at Venstre foreslår å øke innsatsen til dette programmet ved
å øke tilskuddene til CLIMIT med 50 mill. kroner. Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 50 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 50 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1833 | | CO2-håndtering | |
| 50 | Overføring til fond for CLIMIT, forhøyes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 80 800 000 til kr 130 800 000» | |
Bevilgningen til kjøp av forskningstjenester
dekker nedbetaling av lån og kapitalkostnader, samt driftsutgifter
ved teknologisenteret på Mongstad.
Utgifter til avdrag og renter på utlånet reduseres samlet
med 26 mill. kroner, jf. tilsvarende endringer og omtale under kap.
4833 post 80 og 86.
Det anslås at statens andel av driftskostnadene
vil bli 32 mill. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett
2013. I 2012 ble det fakturert kjøp av forskningstjenester i tråd
med avtale. Endelige driftskostnader for TCM DA ble lavere i 2012,
og dette blir godskrevet partnerne i 2013.
Ovennevnte endringer medfører videre en reduksjon
i utgifter til merverdiavgift på 14 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen redusert
med 72 mill. kroner, fra 1 882 mill. kroner til 1 810 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Renteinntekter fra teknologisenteret TCM DA
på Mongstad anslås til 132 mill. kroner i 2013, en reduksjon på
33 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2013. Reduksjonen
skyldes i hovedsak at rentesatsen er redusert fra 4,00 pst. til
3,25 pst. Det vises til omtale av motsvarende utgiftsreduksjon på
kap. 1833 post 71.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Avdragsinntekter fra TCM DA anslås til 1 103 mill.
kroner i 2013, en økning på 7 mill. kroner sammenlignet med saldert
budsjett 2013. Økningen har sammenheng med nytt låneopptak i 2013.
Det vises til omtale under kap. 1833 post 71.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Den norske stat har en deltakerandel på 25 pst.
i to utvinningstillatelser på islandsk kontinentalsokkel. Det vises
til Prop. 42 S (2012–2013) Ny saldering av statsbudsjettet 2012
for nærmere omtale av beslutningen om norsk statlig deltakelse.
Petoro AS har etablert et norsk datterselskap,
Petoro Iceland AS, med islandsk filial registrert på Island. Det
er etablert en forvalteravtale mellom Petoro AS og Petoro Iceland
AS. Formålet med denne avtalen er at Petoro AS ivaretar de løpende
oppgavene knyttet til virksomheten som Petoro Iceland AS utfører
som rettighetshaver.
Det foreslås bevilget 18 mill. kroner i 2013.
Bevilgningen omfatter statens andel av utgifter i interessentskapene
og utgifter til kjøp av geologiske data, herunder reprosessering
og tolkning av eksisterende data og innsamling av ny seismikk. Forslaget
baserer seg på foreslått arbeidsprogram for 2013 og budsjett fra
operatørene i de to utvinningstillatelsene.
Det vises til Prop. 60 S Endringer i statsbudsjettet 2013
under Olje- og energidepartementet (norsk deltakelse i petroleumsvirksomhet
på islandsk sokkel) og Innst. 239 S (2012–2013) for redegjørelse
for bevilgning under kap. 1870 Petoro AS, post 72 Administrasjon,
Petoro Iceland AS, samt fullmakt til å pådra staten forpliktelser
til kjøp av geologiske data og utgifter som påløper i utvinningstillatelsene
og som skal fordeles mellom deltakerne i utvinningstillatelsene
etter deltakerandel.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Anslaget under kap. 2440, post 30 Investeringer er
økt med 2 000 mill. kroner, til 30 000 mill. kroner. Økningen knytter
seg i hovedsak til økte borekostnader, større modifikasjonsprosjekter
og flere godkjente utbyggingsprosjekter.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.1 Driftsinntekter
er redusert med 6 800 mill. kroner, fra 192 700 mill. kroner til
185 900 mill. kroner. Driftsinntektene kommer fra salg av petroleumsprodukter, netto
tariffinntekter fra prosessering og transport av olje og gass samt
andre inntekter fra utvinningstillatelser med netto overskuddsavtaler
i Valhall/Hod- og Jotunområdet. Reduksjonen skyldes lavere prisforutsetninger
og forventet lavere produksjon enn det som er lagt til grunn i saldert
budsjett 2013. Anslagene baserer seg på en oljepris for 2013 på
600 kroner per fat, som er 25 kroner per fat lavere enn anslaget
i saldert budsjett 2013.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.2 Driftsutgifter
er økt med 100 mill. kroner, til 32 800 mill. kroner. Driftsutgifter
består av netto tariffkostnader for bruk av rørledninger og prosesseringsanlegg, drift
av anlegg, kostnader for kjøp av gass for videresalg som Statoil
gjør i henhold til avsetningsinstruksen og SDØEs andel av administrasjonskostnadene til
Statoil i forbindelse med avsetning av statens gass.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.3 Lete- og
feltutviklingskostnader er redusert med 100 mill. kroner, fra 2 600
mill. kroner til 2 500 mill. kroner. Reduksjonen gjelder endringer
i programmet for boring av brønner i 2013.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.4 og
post 30 Avskrivninger er redusert med 2 700 mill. kroner, til 19 300
mill. kroner. Reduksjonen har sammenheng med økte reserver og noe
lavere produksjon. Høyere investeringer i 2013 motvirker reduksjonen noe.
Ovennevnte endringer i underposter medfører
at SDØEs anslåtte driftsresultat foreslås redusert med 4 100 mill.
kroner, fra 129 000 mill. kroner til 124 900 mill. kroner.
Netto kontantstrøm fra SDØE er redusert fra 129 400
til 120 600 mill. kroner, en reduksjon på 8 800 mill. kroner i forhold
til saldert budsjett for 2013.
Kongen har i 2013 fullmakt til å godkjenne prosjekter
på norsk kontinentalsokkel som ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige
sider av betydning, og som har akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og
er rimelig robust mot endringer i olje- og gasspriser, innenfor
en øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt på 10 mrd.
kroner.
De siste årene har det vært en betydelig kostnadsøkning
i petroleumssektoren. Kostnadsøkningen har ført til at selv mindre
feltutbygginger i dag kan medføre investeringer på mer enn 10 mrd.
kroner. En heving av investeringsgrensen for forenklet myndighetsbehandling
fra 10 til 20 mrd. kroner vil innebære en videreføring av etablert
praksis for myndighetsbehandling av utbyggingsprosjekter i petroleumssektoren.
Store, selvstendige utbyggingsprosjekter vil fortsatt bli forelagt
Stortinget. Mindre prosjekter, som undervannsutbygginger med innfasing
til eksisterende infrastruktur, vil fortsatt forelegges Kongen i statsråd.
Det foreslås på denne bakgrunn at Kongen i 2013 kan
godkjenne planer for utbygging/anlegg og drift på norsk kontinentalsokkel
der samlede investeringer ikke overstiger 20 mrd. kroner, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Olje- og energidepartementet kan godkjenne overdragelse
av andeler i utvinningstillatelser, jf. Prop. 1 S (2012–2013), vedtak
XIV. Fullmakten foreslås videreført med noen endringer. Hensikten
med fullmakten er å forenkle prosessen ved gjennomføring av mindre
transaksjoner av deltakerandeler. Fullmakten foreslås justert for
å tydeliggjøre i hvilke tilfeller den gjelder. De enkelte overdragelsessaker vil
kunne være annerledes enn tidligere. I tillegg til salg av andeler
i enkelte mindre felt, foreslås det å endre fullmakten til også
å omfatte eventuelle overdragelser av små andeler i enkelte større
felt. Fullmakten foreslås å omfatte ressurser (ressursklasse 1–8)
i deltakerandelene som overdras. Ved overdragelse av deltakerandeler
i felt i produksjon foreslås fullmakten å omfatte gjenværende ressurser
knyttet til deltakerandelen som overdras. Videre foreslås det at grensen
for volum som omfattes av fullmakten nedjusteres fra 10 mill. tonn
o.e. til om lag 2,5 mill. tonn o.e. Betegnelsen tonn oljeekvivalenter
(o.e.) er mindre brukt i oljeindustrien i dag enn tidligere. Det
foreslås derfor å oppdatere fullmakten til betegnelsen Sm3 oljeekvivalenter, som er en vanlig betegnelse både
for olje og gass. Olje- og energidepartementet legger ikke opp til
økt bruk av fullmakten.
Det foreslås på denne bakgrunn at Olje- og energidepartementet
i 2013 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler
for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene
i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre
enn 3 mill. Sm3 oljeekvivalenter, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. vedtak I, XIX og XX.
Det foreslås bevilget 2 mill. kroner til egenfinansierte
investeringer under kap. 2490, underpost 24.5 Investeringsformål
i 2013, jf. kap. 5490, post 30 Avsetning til investeringsformål.
Økningen inndekkes av overføring fra Reguleringsfondet og motsvares dermed
av en tilsvarende reduksjon under kap. 2490, underpost 24.6 Reguleringsfond.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 2490 post
45 med 2 mill. kroner i 2013 til investering i nytt utstyr og materiell.
Utgiftsøkningen motsvares av en tilsvarende inntektsøkning under
kap. 5490, post 30 Avsetning til investeringsformål.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget 2 mill. kroner i 2013
knyttet til overføring fra Reguleringsfondet. Det vises til omtale
under kap. 2490, post 24 Driftsresultat og post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Statnett SF sitt realiserte overskudd etter
skatt, justert for endring i saldo for mer-/mindreinntekt etter
skatt for 2012, ble på 234 mill. kroner. For regnskapsåret 2012
er utbyttet fastsatt til 50 pst. av konsernets årsresultat etter
skatt, justert for endring i saldo for mer-/mindreinntekt etter
skatt, jf. Prop. 1 S (2012–2013) for Olje- og energidepartementet.
På denne bakgrunn foreslås utbyttet fra Statnett SF
for regnskapsåret 2012 økt med 79 mill. kroner, fra 38 mill. kroner
til 117 mill. kroner. Vedtak om utbytte fattes på Statnett SFs foretaksmøte
i juni 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Staten eier 67 pst. av aksjene i Statoil ASA.
Konsernets overskudd for 2012 ble 69 500 mill. kroner. Ifølge selskapets
utbyttepolitikk er det Statoils ambisjon å øke årlig utbyttebetaling,
målt i norske kroner per aksje, i takt med den langsiktige underliggende inntjeningen.
Styret vil vurdere forhold som forventet kontantstrøm, investeringsplaner,
finansieringsbehov og nødvendig finansiell fleksibilitet ved fastsettelse
av årlig utbyttenivå. I tillegg til å betale kontantutbytte, vil
Statoil også vurdere tilbakekjøp av aksjer som et middel for å øke
aksjonærenes totalavkastning.
For regnskapsåret 2012 har styret i Statoil
ASA foreslått et kontantutbytte på 6,75 kroner per aksje, mot et
kontantutbytte for regnskapsåret 2011 på 6,50 kroner per aksje.
Vedtak om utbytte blir fattet på selskapets generalforsamling 14. mai
2013. Totalt utbytte fra statens aksjer i Statoil ASA beløper seg
til 14 421 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås utbyttet fra Statoil ASA
økt med 534 mill. kroner, til 14 421 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.