Norge er et land med store muligheter. Vi har
en åpen økonomi, en høyt utdannet befolkning og store naturressurser.
På lang sikt er det særlig vekstevnen i fastlandsøkonomien som bestemmer
velferdsutviklingen i Norge. Regjeringen vil derfor prioritere tiltak som
fremmer verdiskaping og økt produktivitet i norsk økonomi. Regjeringen
vil bidra til å skape et robust og mangfoldig næringsliv.
Verdien av vår framtidige arbeidsinnsats utgjør den
største delen av nasjonalformuen. Regjeringen vil styrke arbeidslinjen
og investere i kompetanseheving. Regjeringen vil føre en politikk
som gir næringslivet økt konkurransekraft og dermed mulighet til
å skape større verdier og trygge arbeidsplasser for framtiden. Regjeringen
vil arbeide for at næringslivet skal få gode generelle rammebetingelser,
et forutsigbart skattesystem, bedre infrastruktur, mulighet til
å ansette kompetente medarbeidere og tilgang på kapital.
Skatt er ikke et mål, men et middel. Regjeringen vil
bruke skatte- og avgiftssystemet til å finansiere fellesgoder, sikre
sosial mobilitet, oppnå mer effektiv ressursutnyttelse og gi bedre
vilkår for norsk næringsliv. Det private eierskapet skal styrkes,
og det skal lønne seg mer å jobbe, spare og investere. Regjeringen
vil også stimulere til mer miljøvennlig adferd. Regjeringen vil
redusere det samlede skatte- og avgiftsnivået for å gi mer maktspredning,
øke verdiskapingen og gi større frihet for familier og enkeltmennesker.
Regjeringen vil bygge sin politikk på offentlig finansierte velferdsløsninger.
De offentlige midlene skal forvaltes effektivt for å sikre innbyggerne mest
mulig velferd.
Regjeringen vil føre en ansvarlig økonomisk
politikk basert på handlingsregelen for bruk av oljepenger. Den
økte bruken av oljepenger skal vris i retning av investeringer i
kunnskap og infrastruktur, samt vekstfremmende skattelettelser.
Den offentlige pengebruken skal innenfor handlingsregelens rammer tilpasses
situasjonen i økonomien. Regjeringen vil legge til grunn et generasjonsperspektiv
i den økonomiske politikken.
I Nasjonalbudsjettet for 2014 ble veksten i
BNP hos Norges handelspartnere anslått til om lag 1 pst. i år og
2 pst. neste år. Ny informasjon etter framleggelsen av budsjettet
tilsier ingen vesentlige endringer i anslagene.
Veksten i aktiviteten i norsk fastlandsøkonomi ser
i det siste ut til å ha avtatt noe. Det kan være forbigående, men
det kan også skyldes at kostnadsnivået og den høye gjelden i husholdninger
og kommunene nå begrenser veksten. Innretningen av statsbudsjettet
og stigende etterspørsel fra oljevirksomheten ventes å bidra positivt
til veksten i fastlandsøkonomien neste år. BNP for Fastlands-Norge
anslås å øke med 2,0 pst. i 2013 og 2,5 pst. i 2014. For inneværende
år trekkes veksten litt ned som følge av lav vekst i produksjonen
av elektrisk kraft. Anslaget for både inneværende og neste år er
satt ned med 0,2 prosentenheter siden nasjonalbudsjettet for 2014.
Sysselsettingen stiger, men i et litt lavere
tempo enn i 2011 og første halvdel av 2012. I 2. kvartal i år var
det sysselsatt 85 000 flere enn ved toppnivået forut for finanskrisen.
Løpende statistikk tyder på at veksten fortsatte i 3. kvartal i
år. Sysselsettingen anslås å øke med 28 000 personer fra i år til
neste år. Arbeidsledigheten, slik den måles i Arbeidskraftundersøkelsen,
ventes å holde seg rundt dagens nivå på 3 1/2 pst. framover, noe
som er lavt både i norsk og internasjonal sammenheng.
Avsnitt 1.2 i proposisjonen gir en nærmere omtale
av de økonomiske utsiktene.
Sundvolden-erklæringen understreker at bruken av
oljepenger skal tilpasses situasjonen i økonomien innenfor handlingsregelens
rammer. For Norge, som har store, svingende og forbigående inntekter
fra naturressurser, er det viktig å ha et troverdig ankerfeste for
budsjettpolitikken. En forutsigbar budsjettpolitikk er viktig for
stabilitet i produksjon og sysselsetting i alle deler av norsk økonomi.
Rentenivået er lavt, og kapasitetsutnyttelsen
i norsk økonomi er nær det normale. Samtidig vokser kapitalen i
fondet svært raskt. En økning i oljepengebruken opp til forventet
fondsavkastning (4-prosentbanen) ville gitt en altfor sterk stimulans
i økonomien. Det ville undergravd vekstevnen og stabiliteten i fastlandsøkonomien.
Erfaringer fra både Norge og andre land viser at budsjettet kan
bli kraftig og langvarig svekket ved et økonomisk tilbakeslag. For
Norge er det også usikkerhet om utviklingen i fondet og dermed om
rammen for bruk av oljeinntekter i årene framover.
Samtidig er det sentralt hvordan oljepengene brukes.
Da Stortinget sluttet seg til handlingsregelen, ble det understreket
at økningen i bruken av petroleumsinntekter bør rettes inn mot tiltak
som kan øke produktiviteten, og dermed vekstevnen, i resten av økonomien.
En enstemmig finanskomité pekte på at skatte- og avgiftspolitikken
og satsing på infrastruktur, utdanning og forskning er viktig for
å få en mer velfungerende økonomi. Brede skattelettelser kan stimulere
til sparing og høyere arbeidstilbud. Skattelettelser påvirker dermed
ikke bare samlet etterspørsel, men også produksjonskapasiteten i
økonomien.
Norsk økonomi vokste svært sterkt i årene forut for
finanskrisen og hentet seg raskt inn igjen etter krisen. Det er
likevel flere forhold som nå krever særskilt oppmerksomhet ved utforming
av den økonomiske politikken:
På lang sikt bestemmes
velferdsutviklingen i Norge først og fremst av vekstevnen i fastlandsøkonomien.
Denne avhenger særlig av veksten i produktiviteten, som holdt seg
godt oppe gjennom 1990-tallet og fram til midten av forrige tiår. Det
er nærliggende å se den høye veksten i produktiviteten i sammenheng
med viktige strukturreformer, og trolig også med innfasing av IKT
i tjenesteytende næringer. De siste årene har imidlertid veksten
i produktiviteten vært svak. Selv om dette er et trekk vi også finner
igjen i en del andre land, er det bekymringsfullt for framtidig inntekts-
og velstandsutvikling.
Ti år med høye priser på olje og enkelte
andre eksportprodukter har ført til at veksten i næringslivets kostnader
har kommet ut av takt med utviklingen hos våre handelspartnere.
Gjennom en årrekke har reallønningene økt raskere enn produktiviteten.
Selv om høye produktpriser har bidratt til å skjerme lønnsomheten
i privat sektor, er norske bedrifter nå svært sårbare, ikke minst dersom
oljeprisen skulle falle.
De høye eksportprisene har også bidratt
til et betydelig løft i samlet etterspørsel, og særlig i etterspørselen
fra oljevirksomheten. Det har gitt høy kapasitetsutnyttelse og lav
ledighet, men også bidratt til en tiltakende todeling i norsk økonomi. Bedrifter
som leverer mye til oljevirksomhet i Norge og utlandet, ekspanderer,
mens virksomheter som konkurrerer på de mer tradisjonelle eksportmarkedene
sliter.
Den sterke veksten i reallønn har sammen
med det lave rentenivået gjort det fristende for mange husholdninger
å kjøpe ny bolig, finansiert ved låneopptak. Både husholdningenes
gjeld og boligpriser er kommet opp på et høyt nivå. Selv om det er
gjennomført tiltak for å styrke husholdningenes og bankenes egenkapital,
innebærer de høye boligprisene og husholdningenes store gjeld risiko
for en vesentlig korreksjon i boligmarkedet, som kan gi et markert
tilbakeslag i norsk økonomi og true den finansielle stabiliteten.
Den økonomiske veksten avhenger også av
arbeidsinnsatsen. Vi har høy sysselsetting, men den gjennomsnittlige
arbeidstiden er lav, slik at arbeidsinnsatsen per innbygger ikke
er høyere enn gjennomsnittet blant EU-land. Samtidig har vi mange
på trygd. Andelen som står utenfor arbeidslivet som følge av sykdom
og nedsatt arbeidsevne, er høyere i Norge enn i mange andre land.
Det er en krevende, men sentral utfordring å redusere denne andelen.
Aldring av befolkningen vil gi et sterkt
press i retning av økte utgifter framover. Bare en mindre del av
de økte utgiftene kan finansieres av inntektene fra pensjonsfondet.
Pensjonsreformen, som er utformet for å gi betydelige langsiktige
innsparinger og økt arbeidstilbud, er ikke tilstrekkelig til å lukke
gapet mellom statens utgifter og inntekter på lang sikt. Det vil
derfor bli nødvendig med ytterligere reformer for å sikre finansiering av
de velferdsordningene som allerede er etablert.
Budsjettpolitikken og pengepolitikken må virke sammen
for å bidra til en stabil utvikling i etterspørsel og produksjon.
Pengepolitikken skal rettes inn mot lav og stabil inflasjon, men
har også en klar rolle i å stabilisere den økonomiske utviklingen,
jf. avsnitt 1.3.3 i proposisjonen. Pengepolitikken er vår første forsvarslinje
mot svingninger i produksjon og sysselsetting.
En vesentlig mer ekspansiv finanspolitikk er
ikke et svar på de utfordringene norsk økonomi nå står overfor.
Sundvolden-erklæringen signaliserte at regjeringen vil senke skattene
og vri utgiftene over mot investeringer i kunnskap og infrastruktur.
Regjeringens forslag til endringer i budsjettet for 2014 tar noen
første, viktige skritt i denne retningen.
Regjeringen følger også opp andre viktige signaler
fra Sundvolden-erklæringen. Hensynet til finansiell stabilitet fordrer
at beslutningene om økte kapitalkrav overfor bankene følges opp,
jf. avsnitt 1.3.4 i proposisjonen. Sundvolden-erklæringen varslet
også at regjeringen vil se på arbeidsmiljøloven og annet regelverk
for å legge til rette for en best mulig anvendelse av arbeidskraften,
jf. avsnitt 1.3.6 i proposisjonen. Det ble også varslet at regjeringen
vil satse på kunnskap og innovasjon, og at det skal settes ned en produktivitetskommisjon
for å hente råd om hvordan produktivitetsveksten kan økes, jf. avsnitt
1.3.8 i proposisjonen.
Veksten i fastlandsøkonomien ventes å fortsette. Samlet
sett anslås veksten i fastlandsøkonomien å bli nær det normale neste
år, og arbeidsledigheten ventes å holde seg på dagens nivå.
Det høye kostnadsnivået og sårbarheten overfor et
fall i oljeprisen tilsier varsomhet med å øke bruken av oljeinntekter.
Det gjør også usikkerheten om den langsiktige utviklingen i fondskapitalen
og utfordringene som følger av aldringen av befolkningen. Innretningen
av finanspolitikken må også ses i sammenheng med at pengepolitikken
nå er svært ekspansiv med en unormalt lav styringsrente. Siden februar
har krona svekket seg markert. Kronekursen er labil, og stemningene
i valutamarkedet kan skifte raskt. Dersom en foretok et klart taktskifte
i pengebruken over statsbudsjettet, ville det være en fare for at
krona styrker seg igjen.
Regjeringen mener imidlertid at en økt bruk
av oljeinntekter fra i år til neste år som tilsvarer 0,5 pst. av
BNP for Fastlands-Norge, kan forsvares når det legges vekt på tiltak
som kan stimulere verdiskaping og fremme økt vekst, herunder lavere
skatter. Regjeringen foreslår følgende innretning av budsjettet
for 2014:
Budsjettet rettes
inn mot et strukturelt, oljekorrigert underskudd på 139 mrd. kroner,
som er en økning på 3,9 mrd. kroner fra forslaget til regjeringen
Stoltenberg II. I faste 2014-kroner innebærer opplegget en økning
i bruken av oljeinntekter på om lag 15 mrd. kroner fra 2013 til
2014.
Bruken av oljeinntekter, målt ved det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet, anslås nå nærmere 56 mrd. kroner under
forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland. Det er
litt større avstand enn anslått i nasjonalbudsjettet for 2014. Som
følge av god utvikling i finansmarkedene og svakere krone anslås
fondskapitalen ved utgangen av året til 4 863 mrd. kroner. Målt
i forhold til fondskapitalen ved inngangen til budsjettåret anslås
bruken av oljeinntekter til 2,9 pst., det samme som i nasjonalbudsjettet
for 2014. Kapitalen i fondet ved utgangen av 2014 anslås til 5 340
mrd. kroner.
Det gjennomføres netto skatte- og avgiftslettelser på
8,0 mrd. kroner påløpt og 4,8 mrd. kroner bokført sammenliknet med
2013.
Statsbudsjettets øvrige inntekter styrkes
(netto) med til sammen 0,8 mrd. kroner sammenliknet med forslaget
fra regjeringen Stoltenberg II. Inntektsøkningene gjelder i hovedsak
økt utbytte fra Entra. På utgiftssiden er det omprioritert innenfor et
om lag uendret utgiftsnivå sammenliknet med forslaget fra regjeringen
Stoltenberg II. Den underliggende realveksten i statsbudsjettets
utgifter fra i år til neste år kan anslås til 2,4 pst.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd
anslås til vel 137 mrd. kroner.
Netto avsetning til Statens pensjonsfond
utland, der overføringen til statsbudsjettet er trukket fra, anslås
til 177 mrd. kroner. I tillegg kommer renter og utbytte på kapitalen
i fondet. Det samlede overskuddet på statsbudsjettet og Statens
pensjonsfond anslås til 325 mrd. kroner.
Hovedtallene i budsjettet er nærmere omtalt
i avsnitt 1.3.1 i proposisjonen.
Regjeringen legger fram et forslag til skatte-
og avgiftsopplegg for 2014 som markerer en ny retning i skatte-
og avgiftspolitikken. Mens regjeringen Stoltenberg II økte skatte-
og avgiftsnivået, reduserer denne regjeringen samlede skatter og
avgifter. Regjeringen prioriterer lettelser som vil gjøre norsk
økonomi mer vekstkraftig og trygge grunnlaget for velferd også i
framtiden. Den alminnelige skattesatsen reduseres for personer og
selskaper, formuesskatten settes ned og arveavgiften fjernes. Samlede
skattelettelser fra 2013 til 2014 utgjør 8,0 mrd. kroner påløpt
og 4,8 mrd. kroner bokført.
Regjeringen Stoltenberg II foreslo å redusere skattesatsen
på alminnelig inntekt fra 28 pst. til 27 pst. kun for selskaper.
Skattesatsen for personer ble holdt uendret på 28 pst. Ulike satser
inviterer til tilpasninger og er ingen god løsning. Regjeringen
foreslår derfor at satsen på alminnelig inntekt reduseres både for
selskaper og personer. Lavere skatt på alminnelig inntekt for personer
og selskaper vil bidra til å gjøre økonomien mer vekstkraftig fordi
lettelsene stimulerer arbeidstilbud, sparing og investeringer. Insentivene
til å spare og investere styrkes ytterligere ved at formuesskattesatsen
reduseres med 0,1 prosentenhet til 1,0 pst. De langsiktige virkningene
av disse lettelsene innebærer at noe av det umiddelbare provenytapet
reverseres over tid, på usikkert grunnlag anslått til 10–30 pst.
Arveavgiften fjernes. Det vil lette likviditetsbelastningen
ved generasjonsskifte i familiebedrifter og er en stor forenkling
for skattyterne. Arveavgiftsgrunnlagene, som i dag også benyttes
i bl.a. gevinstbeskatningen, erstattes med nye skattegrunnlag. Disse
vil som hovedregel være arvelaters eller givers inngangsverdier.
Hvis avdøde kunne solgt sin bolig eller fritidsbolig skattefritt,
skal imidlertid også mottaker kunne selge skattefritt i forbindelse
med arveoppgjøret.
Regjeringen foreslår flere andre skatte- og
avgiftsendringer, bl.a.:
Fradraget for renter
mellom nærstående selskaper begrenses for å beskytte det norske
skattegrunnlaget. Vide muligheter for rentefradrag kombinert med
en relativt høy norsk selskapsskattesats gjør det attraktivt for
flernasjonale konsern å flytte overskudd ut av landet og fradrag til
Norge. Derfor opprettholdes i all hovedsak forslaget fra den forrige
regjeringen om å begrense rentefradraget. Terskelen for hvor store
netto renter et selskap må ha for å komme inn under regelen om rentebegrensning,
heves imidlertid fra 3 til 5 mill. kroner.
Regjeringen opprettholder forslaget om
å innføre startavskrivning for maskiner og andre driftsmidler i
saldogruppe d. Regjeringen vil samtidig sette i gang et arbeid med
å vurdere nivået på avskrivningssatsene i lys av verdifall på driftsmidlene.
Skattefunn-ordningen stimulerer næringslivet
til forskning og utvikling. Regjeringen foreslår å utvide Skattefunn
mer enn den forrige regjeringen har lagt opp til. Beløpsgrensen
for egenutført FoU heves fra 5,5 til 8 mill. kroner.
Regjeringen ønsker å legge bedre til rette
for at unge kan komme inn på boligmarkedet. Ordningen med boligsparing
for unge (BSU) utvides. Regjeringen foreslår å øke høyeste årlige
sparebeløp som gir skattefradrag fra 20 000 til 25 000 kroner. Taket
for samlet sparing i BSU økes fra 150 000 kroner til 200 000 kroner.
Regjeringen er opptatt av at brede grupper
skal ta del i skattelettelsene. Den forrige regjeringen foreslo
å øke satsen i minstefradraget i lønn og trygd med 2 prosentenheter.
Det kommer lønnstakere og trygdede med lave inntekter til gode. Regjeringen
øker minstefradraget i lønn og trygd med ytterligere 1 prosentenhet
til 43 pst. Samtidig økes satsen i minstefradraget i pensjon med
1 prosentenhet til 27 pst.
Trygdeavgiftene foreslås økt med 0,4 prosentenhet
til henholdsvis 5,1 pst. for pensjonsinntekt, 8,2 pst. for lønnsinntekt
og næringsinntekt fra fiske og barnepass og 11,4 pst. for annen
næringsinntekt. Økningen må ses i sammenheng med reduksjonen i skattesatsen
på alminnelig inntekt på 1 prosentenhet. Skattefradraget for pensjonister
tilpasses de øvrige satsendringene slik at en minstepensjonist fortsatt
ikke betaler skatt.
Regjeringen legger vekt på skatteendringer
som vil stimulere til arbeid. Regjeringen Stoltenberg IIs forslag
om å fjerne skatteklasse 2 for ektepar vil styrke arbeidsinsentivene
og integreringen av innvandrerkvinner. Forslaget opprettholdes.
Regjeringen opprettholder også forslaget
om å skattlegge overgangsstønaden som lønn for nye mottakere. Det
legges opp til en mindre økning i overgangsstønaden for nye mottakere
enn den forrige regjeringen foreslo. På den måten bedres arbeidsinsentivene
samtidig som en enslig forsørger med full overgangsstønad som eneste
inntekt, ikke vil få lavere inntekt etter skatt enn med dagens regler.
Regjeringen ønsker å forenkle skatte- og
avgiftssystemet. Den forrige regjeringens forslag om å legge om
beskatningen av elektroniske kommunikasjonstjenester betalt av arbeidsgiver
er et godt forenklingstiltak. Forslaget opprettholdes. Det samme
gjelder forslaget om å forenkle dagens beskatning av mengdegjeldsbrev
med underkurs. Derimot mener regjeringen at den forrige regjeringens
forslag om å endre reglene om botid i gevinstbeskatningen av bolig
framstår som et komplisert regelverk. Regjeringen trekker dette
forslaget.
Regjeringen opprettholder forslaget om
å redusere tinglysningsgebyrene til kostnadsriktig nivå. Staten
bør ikke ta mer betalt for å levere tjenester til publikum enn det
koster å produsere dem.
Regjeringen vil ikke øke avgiften på elektrisitet slik
regjeringen Stoltenberg II foreslår. Økt el-avgift har uheldige
fordelingsvirkninger. At forslaget trekkes innebærer at en husholdning
med gjennomsnittlig elektrisitetsforbruk slipper en økning i strømregningen
på om lag 250 kroner.
Regjeringen vil stimulere til mer miljøvennlig
atferd. Regjeringen opprettholder den forrige regjeringens forslag
om å øke avgiftene på klimagasser.
Regjeringen trekker den foreslåtte økningen
i satsene for CO2-utslipp i engangsavgiften
for biler, og satsene for motoreffekt blir redusert noe mindre.
For en nærmere omtale av skatte- og avgiftsopplegget
vises det til Prop. 1 LS Tillegg nr. 1 (2013–2014) Om endring i
Prop. 1 LS (2013–2014) Skatter, avgifter og toll 2014.
Velgerne har sagt ifra om at de ønsker ny politikk,
ikke bare en ny regjering. Med denne tilleggsproposisjonen tar regjeringen
de første skrittene i ny retning. Regjeringen foreslår klare satsinger,
først og fremst på samferdsel, helse og eldreomsorg, kunnskap og
justis. Samarbeidsavtalen med Kristelig Folkeparti og Venstre er
sammen med Sundvolden-erklæringen grunnlaget for regjeringens politikk
gjennom denne stortingsperioden. Den politiske plattformen peker
ut åtte satsingsområder der regjeringen mener det er behov for en
kursendring. Flere tiltak, og en nærmere beskrivelse av dem, følger
under omtalen av de ulike departementenes budsjetter i kapittel
2.
Regjeringen vil bygge landet. Effektiv
kommunikasjon vil styrke Norges konkurransekraft og skape en enklere
hverdag for innbyggerne. Bevilgningene til riksvei og jernbane økes
med nærmere 1 450 mill. kroner sammenliknet med regjeringen Stoltenberg IIs
forslag. Dette omfatter satsing på vedlikehold og fornying av riksveier,
slik at nærmere 100 km mer vei får nytt dekke og en rekke tunneler
kan vedlikeholdes og opprustes. Forslaget omfatter også midler til
planlegging, trafikksikkerhetstiltak og kollektivtiltak på riksvei,
samt vedlikehold av infrastrukturen for jernbanen. I Sundvolden-erklæringen
presenterte regjeringspartiene en ambisjon om å redusere bompengeandelen
i nye prosjekter. I tråd med dette legger regjeringen opp til at
utbygging av prosjektet E134 Seljord–Åmot gjennomføres uten bruk
av bompenger. Regjeringen foreslår å bevilge 20 mrd. kroner i kapitalinnskudd
til et infrastrukturfond. Avkastningen fra fondet øremerkes til
veg-, jernbane- og kollektivnettet, samt bredbånd og IKT-infrastruktur.
Konkurransekraft for norske
arbeidsplasser. De siste årene har produktivitetsutviklingen
ikke holdt tritt med veksten i reallønningene. Foruten skattelettelser
for å stimulere til arbeid, sparing og investeringer, foreslår regjeringen
økt satsing på kunnskap, forskning og innovasjon. Regjeringen foreslår
nærmere en halv mrd. kroner mer til forskning og utvikling sammenliknet
med forslaget fra regjeringen Stoltenberg II. Det foreslås økte
bevilgninger til forskning og utvikling i offentlig regi og en styrking
av Skattefunn-ordningen for å stimulere forskning og utvikling i
næringslivet. Realveksten i den offentlige innsatsen, inklusive
Skattefunn, anslås til 4,1 pst. fra saldert budsjett 2013. Tiltakene
vil styrke konkurransekraften på lengre sikt.
Kunnskap gir muligheter
for alle. En god skole er den beste starten samfunnet kan
gi barn og unge. Det som betyr aller mest for elevenes læring, er
læreren. Bevilgningene til kunnskapsområdet styrkes netto med 330
mill. kroner sammenlignet med Gul bok 2014, hvorav det meste til
videreutdanning av lærere. Budsjettet legger til rette for at 750
flere lærere og 100 flere skoleledere årlig får mulighet til å gjennomføre
relevant videreutdanning. Det legges særlig vekt på matematikk og
naturfag. Satsen for dekning av vikarkostnader ved videreutdanning
økes, og staten skal betale en større andel av utgiftene. Fag- og
yrkesopplæringen styrkes for å bidra til at flere fullfører videregående
utdanning. Lærlingtilskuddet økes, og det etableres en ny tilskuddsordning
for å stimulere flere bedrifter til å ta inn lærlinger.
En enklere hverdag for
folk flest. Regjeringen vil legge større vekt på frihet og
tillit til innbyggerne og vil skape større rom for private, frivillige
og lokale initiativ. Lavere skatter vil gi den enkelte større frihet til
å disponere egen inntekt. Regjeringen vil gi familiene større frihet
til å fordele foreldrepermisjonen, ved at kvotene som er forbeholdt
mor og far reduseres til ti uker fra 1. juli 2014. Regjeringen vil
forenkle hverdagen for innbyggere, næringsliv og offentlig ansatte
gjennom å innføre elektronisk tinglysing og elektroniske søknader
om bostøtte.
Trygghet i hverdagen og
styrket beredskap. Regjeringen vil bidra til økt trygghet
i hverdagen og en styrket beredskap for fremtidige kriser. Den enkelte skal
kunne føle seg trygg både i og utenfor eget hjem. Bevilgningene
til fengselsplasser, politi og tiltak innenfor utlendingsfeltet
økes med vel 330 mill. kroner sammenlignet med Gul bok 2014. Regjeringen vil
bidra til et sterkere nærpoliti for å skape mer trygghet i samfunnet
og vil frigjøre nærmere 90 politiårsverk til arbeid med politiets
kjerneoppgaver. Bemanningen i domstolene foreslås økt for å få en
raskere behandling av saker. Soningskapasiteten foreslås økt med
70 lukkede plasser slik at soningskøen kan reduseres og det blir
nok varetektsplasser tilgjengelig for politiet. Bemanningen i beredskapstroppen foreslås
økt for å gjøre den spisse delen av politiet mer robust. Regjeringen
vil videre ha en mer effektiv behandling av asylsøknader og raskere
retur av personer uten lovlig opphold. Det foreslås å legge til
rette for at politiet kan gjennomføre 1 800 flere uttransporteringer.
Et velferdsløft for syke
og eldre. Gode velferdstjenester er grunnleggende for vårt
samfunn. Lange ventetider og dårlige omsorgstilbud kan forverre
sykdom og føre til at sysselsatte faller ut av arbeidslivet. Bevilgningene
til helse og eldreomsorg styrkes med 390 mill. kroner sammenlignet
med Gul bok 2014. I tillegg styrkes kommuneøkonomien. Regjeringen foreslår
300 mill. kroner i økte bevilgninger til sykehusene slik at flere
kan behandles. Aldri tidligere har helseforetakene fått midler til
en så stor vekst i pasientbehandling. Det foreslås at andelen innsatsstyrt
finansiering øker fra 40 til 50 pst. i 2014. Tildelingen til sykehusene
gir rom for økt kjøp av behandling fra private aktører slik at ventetidene
kan reduseres. Tilsagnsrammen for investeringstilskudd til boliger med
heldøgns omsorgstilbud foreslås utvidet slik at det kan gis tilsagn
til 2 500 plasser, en økning på 500 fra regjeringen Stoltenberg
IIs forslag. Staten skal dekke en større andel av kostnadene, og
grensen for maksimal anleggskostnad i pressområder skal økes.
Et sterkere sosialt sikkerhetsnett. Regjeringen
vil forsterke sikkerhetsnettet for grupper som i dag faller igjennom.
Derfor foreslås det å pålegge de regionale helseforetakene at rus
og psykiatri, hver for seg, skal ha en årlig vekst i pasientbehandlingen
som er høyere enn veksten for somatikk. Regjeringen foreslår å gjeninnføre
et øremerket tilskudd til det kommunale rusarbeidet. Satsingen på
psykisk helse i skolen, som den forrige regjeringen ville avvikle,
blir videreført. Regjeringen vil sikre at barn som vokser opp i
barnevernsinstitusjoner får mer likeverdige muligheter, særlig til
utdanning. Regjeringen vil legge bedre til rette for at funksjonshemmede
kan delta i arbeidsliv og dagligliv. Engangsstønaden ved fødsel
og adopsjon økes.
Levende lokaldemokrati. Regjeringen
har tillit til at folkevalgte vil det beste for sitt lokalsamfunn. Kommunene
bør derfor gis større makt og ansvar. Kommunene og fylkeskommunene
har ansvaret for grunnleggende velferdstjenester. Regjeringens forslag
innebærer en reell vekst i kommunesektorens inntekter i 2014 på
7,5 mrd. kroner, eller 1,9 pst. sammenliknet med inntektsanslaget
i revidert nasjonalbudsjett for 2013. De frie inntektene anslås
å vokse med knapt 5,5 mrd. kroner, tilsvarende 1,7 pst. Sammenliknet
med nasjonalbudsjettet for 2014 økes kommunesektorens frie inntekter
reelt med 280 mill. kroner. Gjennom en kommunereform vil regjeringen bidra
til mer robuste kommuner, som også kan påta seg større oppgaver.
Arbeidet med reformen vil starte i 2014.
Regjeringen prioriterer annerledes enn regjeringen
Stoltenberg II innenfor et om lag uendret utgiftsnivå. Regjeringen
har omdisponert på utgiftssiden og foreslår vekstfremmende skattelettelser.
Det er også kuttet på noen områder der utgiften kan være liten i 2014,
men samtidig vil trekke med seg store – og ikke tilstrekkelig gjennomtenkte
– økninger i senere år. Det gjelder for eksempel ordningen med to
barnehageopptak, der årlige utgifter ved full opptrapping er nær
sju ganger så høye som bevilgningen i 2014. Det gjelder også elleve
måneders studiefinansiering, der det ikke var foreslått noen bevilgning
i 2014. Og det gjelder en rekke byggeprosjekter, der bevilgningene
for senere år er fra to til ni ganger så høye som bevilgningene
i 2014. Regjeringen foreslår også lavere bevilgninger til regionale
utviklingsmidler, til klima- og skogsatsingen og til kulturtiltak.
Videre foreslås det en innsparing ved reell videreføring av satsen
for maksimal foreldrebetaling for en barnehageplass. Regjeringen
foreslår også utgiftsreduksjoner ved å endre permitteringsregelverket
og lønnsgarantiordningen, innføre et kvoteprisgulv i CO2-kompensasjonsordningen, avvikle ordningen
med gratis frukt og grønt på ungdomstrinnet, redusere antall tiltaksplasser
for arbeidsledige og redusere bevilgningen til Teknologisenteret
for CO2-fangst på Mongstad.
Mangelfull planlegging av store anleggsprosjekter
har ført til forsinkelser og kostnadsoverskridelser. Regjeringen
har gjennomgått slike forslag i det omfang som har vært mulig innenfor
tidsrammen, og foreslår videreføring av noen prosjekter og tiltak,
og stans i andre. Regjeringen foreslår å øke midlene til planlegging
og å bedre rutinene for konsekvensutredning av store prosjekter.
Sammen med tiltak som kan bidra til raskere saksgang, mer sammenhengende planprosesser
og mer systematisk vurdering av bevilgningene over tid, legger det
grunnlag for en mer effektiv ressursbruk.
Regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet
for 2014 er nærmere omtalt i kapittel 2. Kommuneøkonomien er nærmere
omtalt i avsnitt 1.3.2 i proposisjonen.
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringens hovedmål
med den økonomiske politikken er vekst i økonomien, forbedret konkurranseevne,
trygge arbeidsplasser og velferd i et generasjonsperspektiv. Disse
medlemmer vil bruke det økonomiske handlingsrommet i norsk
økonomi til å styrke arbeidsplasser og norsk næringsliv. Disse
medlemmer vil i lys av den dårlige økonomiske situasjonen
internasjonalt, fremskynde nødvendige investeringer i infrastruktur
og kunnskap for å øke fremtidig produksjonsevne og stimulere til
arbeidslyst og investeringsvilje i privat sektor. Disse medlemmer er
tilfreds med at regjeringen følger opp dette gjennom tilleggsproposisjonen
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) til statsbudsjettet for 2014 og
Prop. 1 LS Tillegg 1 (2013–2014) Skatter, avgifter og toll 2014
og regjeringspartiene i avtalen med Kristelig Folkeparti og Venstre
om statsbudsjettet for 2014.
Disse medlemmer viser til at
Norge har et godt utgangspunkt med store naturressurser, høy kompetanse
blant ansatte og et omstillingsdyktig næringsliv. Disse medlemmer vil
samtidig vise til at Norge har en lav utvikling i produktivitet
og et særnorsk høyt kostnadsnivå som skaper utfordringer for både
eksportindustrien og hjemlige bedrifter.
Disse medlemmer påpeker at veksten
i norsk økonomi har avtatt den siste tiden. Disse medlemmer viser
til at også veksten i flere fremvoksende økonomier var lavere enn
forventet i første halvår, og at utsiktene fremover er noe svekket.
En svakere utvikling i utlandet enn det som er lagt til grunn vil
gi lavere vekst hos norske eksportører. Usikkerheten om fremvoksende
økonomier har økt det siste halve året. Disse medlemmer viser
til at anslaget for BNP-vekst for både inneværende og neste år er
nedjustert med 0,2 prosentenheter i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014)
siden nasjonalbudsjettet for 2014. Disse medlemmer viser
til at dette blant annet skyldes at utviklingen i husholdningenes etterspørsel
trakk veksten i fastlandsøkonomien ned i første halvår i år.
Disse medlemmer viser til at
Norge de siste årene med en regjering fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet har opplevd en økt todeling av økonomien,
der norsk økonomi og norske arbeidsplasser blir stadig mer knyttet
opp mot olje og gass, noe som gjør oss mer avhengige av en høy oljepris. Disse
medlemmer viser til at bedrifter som leverer mye til oljevirksomheten
i Norge og utlandet ekspanderer, mens virksomheter som konkurrerer
på de mer tradisjonelle eksportmarkedene sliter. Disse medlemmer påpeker
at dette har gjort både arbeidsplassene og velferden mer sårbar overfor
et fall i oljeprisen og fallende produksjon. Disse medlemmer viser
til at en økning i bruken av petroleumsinntekter bør rettes inn
mot tiltak som kan øke produktiviteten, og dermed vekstevnen, i
resten av økonomien.
Disse medlemmer viser til at
Norge for tiden har et historisk lavt rentenivå grunnet den økonomiske
situasjonen ute i verden, og lave renter i våre konkurrentland. Disse
medlemmer viser til at Norges Banks styringsrente nå er
på 1,5 pst. og at renten etter hvert kommer til å økes gradvis til
et mer normalt nivå. Disse medlemmer mener at det
er grunn til bekymring når husholdningenes gjeld fortsetter å øke
mer enn husholdningenes inntekter, fordi dette kan øke omfanget
av betalingsproblemer.
Disse medlemmer viser til at
det i nasjonalbudsjettet for 2014 er forventet en årslønnsvekst
på 3,5 pst. Disse medlemmer viser til at denne forventede
lønnsveksten er høyere enn hos våre handelspartnere, og at reallønnsveksten
de siste årene har vært høyere enn produktivitetsveksten. Disse medlemmer viser
til at ti år med høye priser på olje og enkelte andre eksportprodukter
har ført til at veksten i næringslivets kostnader har kommet i utakt med
utviklingen hos våre handelspartnere. Disse medlemmer viser
til at tall fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene
viser at lønnskostnadene per time i norsk industri er nesten 70
pst. høyere enn nivået for et gjennomsnitt av våre handelspartnere
i EU i 2012, og at timelønnskostnadene var nærmere 30 pst. høyere
enn i Sverige og vel 50 pst. høyere enn i Tyskland. Disse
medlemmer vil videre påpeke at det kommer på toppen av at
veksten i produktiviteten de siste årene har vært svak. Disse
medlemmer viser til at sentralbanksjefen i sin årstale 14. februar
2013 understreket at produktivitetsveksten stoppet opp allerede
i 2005, som er det samme året som regjeringen Stoltenberg II tiltrådte.
Det som forsterker utviklingen er at dette sammenfaller med store
strukturendringer i våre konkurrentland i Europa. Norge forverrer
konkurransekraften gjennom høy lønnsvekst, mer fritid og offentlige finansierte
velferdsgoder, mens våre konkurrenter omstrukturerer, effektiviserer
og strammer inn. Disse medlemmer peker på at dette
er en uheldig utvikling.
Disse medlemmer viser til at
Norges avhengighet av olje og gass gjør norsk økonomi sårbar overfor
reduserte råvarepriser som følge av økt utvinning av skifergass
i viktige markeder. Disse medlemmer viser til at
økt forsyningssikkerhet og redusert avhengighet av gassimport fra
utlandet er en viktig målsetting for mange land, og at skifergass
kan bidra til dette.
Disse medlemmer viser til at
aldringen av befolkningen innebærer at arbeidsinnsatsen per innbygger
må øke betydelig fremover, dersom vi skal opprettholde dagens velferdssamfunn.
Etter å ha falt jevnt siden tidlig på 1990-tallet, begynte andelen
i befolkningen som er eldre enn 67 år å vokse i 2010. Disse
medlemmer mener at dette underbygger det faktum at Norge
har et enormt behov for å utløse mer arbeidskraft i fremtiden, og
måten man kan få det til på, blant annet er ved å redusere sykefraværet, få
flere funksjonshemmede i arbeid og ved å få flere av dem som jobber
deltid til å jobbe heltid.
Disse medlemmer viser til at
nasjonalbudsjettet for 2014 som ble lagt frem av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet anslår en sysselsettingsvekst på bare
én pst. for 2014. Disse medlemmer viser til at NHOs
kvartalsvise undersøkelser blant medlemsbedrifter, Næringslivets
økonomibarometer, viser at næringslivet i Norge opplever en kraftig
oppbremsing i ordrer og omsetning nå i 2013 og inn i 2014. Disse
medlemmer er tilfreds med at regjeringens mål er et trygt
og fleksibelt arbeidsmarked som kan bidra til lav arbeidsledighet og
høy sysselsetting, og regjeringen derfor vil legge til rette for
en best mulig anvendelse av arbeidskraften både i privat og offentlig
sektor.
Disse medlemmer viser til at
Norge er sterkt eksponert i den økonomisk vanskelige situasjonen
internasjonalt, både som en åpen eksportrettet økonomi og gjennom
våre store investeringer i SPU. Det er viktig at SPU har en langsiktig
investeringsstrategi, med respekt for at det er innbyggernes penger
som forvaltes.
Disse medlemmer viser til at
Kina som en økonomisk stormakt vil bli en enda viktigere handelspartner
for Norge fremover, og at Norge med sin geografiske posisjon nær
nordøstpassasjen er i en unik posisjon for økt handel og samkvem. Disse medlemmer viser
til at forholdet mellom Norge og Kina har vært bedre tidligere,
og disse medlemmer mener at det er svært viktig at
forholdet normaliseres slik at forhandlingene om en frihandelsavtale
kan gjenopptas.
Disse medlemmer mener på bakgrunn
av den økonomiske situasjonen at regjeringen må fortsette å ha fokus
på å gjøre nødvendige grep for å sikre næringslivets konkurranseevne,
trygge arbeidsplasser og opprettholde likviditet i finansmarkedene.
Disse medlemmer er tilfreds med
at regjeringen vil føre en ansvarlig økonomisk politikk basert på
handlingsregelen for bruk av oljeinntekter, og at økt bruk av oljeinntekter
skal vris i retning av investeringer i kunnskap, infrastruktur og
vekstfremmende skattelettelser. Disse medlemmer vil samtidig
vise til at bruken av petroleumsinntekter det enkelte år tilpasses
situasjonen i økonomien innenfor handlingsregelens rammer. Disse
medlemmer vil videre understreke at en økning i oljepengebruken opp
til forventet fondsavkastning (4-prosentbanen) ville gitt en altfor
sterk stimulans i økonomien, som ville undergrave vekstevnen og
stabiliteten i fastlandsøkonomien. Disse medlemmer viser
til at det på bakgrunn av den økonomiske situasjonen i Norge og
internasjonalt er rom for å bruke mer oljepenger. Disse medlemmer støtter
derfor regjeringens forslag om å øke det oljekorrigerte underskuddet
med 3,9 mrd. kroner sammenlignet med forslaget til regjeringen Stoltenberg
II. Dette innebærer at oljepengebruken blir liggende på 2,9 pst.
av anslått fondskapital ved inngangen til budsjettåret tilsvarende
den samme prosentvise oljepengebruken foreslått av regjeringen Stoltenberg
II.
Disse medlemmer viser til at
det er nødvendig med en robust, forutsigbar og god kommuneøkonomi
for at kommunene skal kunne ivareta sine oppgaver. Disse
medlemmer er tilfreds med at regjeringen følger opp dette
i tilleggsproposisjonen for 2014. Disse medlemmer mener
at det er meget positivt at regjeringen sørger for 780 mill. kroner
til opprustning og vedlikehold av fylkesveiene, med tanke på vedlikeholdsetterslepet
på disse veiene. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i motsetning til regjeringen Stoltenberg II viderefører rentekompensasjonsordningen
for fylkesveier, med en ramme på 2 mrd. kroner for 2014.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har lagt frem et skatte- og avgiftsopplegg for 2014 som
markerer en ny retning i skatte- og avgiftspolitikken. Disse
medlemmer viser til at regjeringen prioriterer lettelser
som vil gjøre norsk økonomi mer vekstkraftig og trygge grunnlaget
for velferd også i framtiden. Disse medlemmer viser
til at regjeringen går inn for å redusere den alminnelige skattesatsen
for personer og selskaper til 27 pst., formuesskatten settes ned
og arveavgiften fjernes. Samlede skattelettelser fra 2013 til 2014
utgjør 8,0 mrd. kroner påløpt og 4,8 mrd. kroner bokført. Disse medlemmer viser
til at endringene innebærer at det private eierskapet styrkes, at
det lønner seg å jobbe, spare og investere, og at man i større grad
enn den foregående regjeringen viser respekt for skattebetalernes
penger. Disse medlemmer viser til sine merknader
til de konkrete endringene i skatte- og avgiftsopplegget i Innst.
3 S (2013–2014) og Innst. 4 L (2013–2014) til Prop. 1 LS Tillegg
1 (2013–2014) om skatter, avgifter og toll 2014.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen prioriterer skattelettelser som fremmer vekst og kan gi
betydelige dynamiske virkninger. Disse medlemmer viser
til at en del av den umiddelbare reduksjonen av skatteinntekter
som følge av lavere skatter dermed motvirkes av at økonomien og
skatteinntektene vokser over tid. Disse medlemmer vil
videre vise til at skatteinngangen også øker når lave skatter gjør
det mer lønnsomt å jobbe, og at folk derfor velger å jobbe mer. Disse
medlemmer viser til at lavere skatter og avgifter kan gi
økt kjøpekraft i husholdningen og derved muligheten for økt forbruk,
og at dette kan føre til høyere inntekter for staten fra merverdiavgift
og andre skatter og avgifter. Disse medlemmer viser
til at Finansdepartementet har beregnet at regjeringens skatteendringer til
en viss grad er selvfinansierende, med et nøkternt anslag på mellom
10 og 30 pst. Disse medlemmer viser til at Sundvolden-erklæringen
slår fast at regjeringen skal utrede de dynamiske effektene av skattelettelser,
og er tilfreds med at regjeringen tar sikte på å øke innsatsen i
Finansdepartementet på dette området framover.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens pengepolitikk innebærer en videreføring av retningslinjene
for pengepolitikken fra 2001 der pengepolitikken skal rettes inn
mot lav og stabil inflasjon, definert som en årsvekst i konsumprisene
som over tid er nær 2,5 pst. Disse medlemmer understreker viktigheten
av Norges Banks operative uavhengighet fra Finansdepartementet,
regjeringen og Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
trygge banker og en konkurransedyktig finansnæring er avgjørende for
å sikre verdiskapingen i Norge. Disse medlemmer viser
til at Stortinget 10. juni 2013 enstemmig vedtok rammeverket og
tidsplanen for innføring av nye kapitalkrav for banker mv., jf.
finanskomiteens innstilling 14. mai 2013 (Innst. 295 L (2012–2013)).
Reglene trådte i kraft fra 1. juli 2013 og innebærer en gradvis
økning av minstekravene til ren kjernekapital. Disse medlemmer støtter
regjeringens politikk om å følge opp de økte kapitalkravene. Disse
medlemmer mener samtidig at det er viktig med større nordisk
harmonisering for å sikre likere konkurransevilkår mellom norske
og utenlandske banker, og støtter derfor departementets arbeid med
å følge opp anbefalingen fra blant annet IMF om vertslandsregulering.
Disse medlemmer er i tillegg
tilfreds med at regjeringen har bedt Finanstilsynet vurdere om retningslinjene
knyttet til 15 pst. egenkapital ved boligkjøp praktiseres på en
fleksibel måte slik at man tar hensyn til boligkjøperens betalingsevne. Disse medlemmer påpeker
at Husbankens startlån kan muliggjøre boligkjøp for folk som ikke
får lån i andre banker.
Disse medlemmer mener at det
er viktig at rammebetingelsene for skattefavoriserte kollektive alderspensjoner
i privat sektor avklares raskt, inkludert løsninger der arbeidsgiverforetakene
skal kunne oppfylle kravet om pensjonsordning etter OTP-loven med
forsikringsbaserte produkter. Disse medlemmer er
derfor positive til at Stortinget får behandle Prop. 199 L (2012–2013)
slik at ordningen kan iverksettes ved årsskiftet 2013/2014.
Disse medlemmer viser til at
Statens pensjonsfond utland (SPU) representerer en omplassering
av verdier fra kontinentalsokkelen til finansiell formue. Disse
medlemmer er positive til at regjeringen vil bygge videre
på det rammeverket som er skapt rundt forvaltningen av Statens pensjonsfond, og
at regjeringen vil komme tilbake til forvaltningen i meldingen om
fondet som legges fram til våren. Disse medlemmer vil
videre peke på at Sundvolden-erklæringen slår fast at regjeringen
vil opprette et investeringsprogram innen SPU, med samme krav til
forvaltning som andre investeringer i SPU, med formål å investere
i bærekraftige bedrifter og prosjekter i fattige land og fremvoksende
markeder. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i tillegg vil vurdere opprettelse av et eget mandat innen fornybar
energi med de samme krav til forvaltning som andre investeringer
i SPU.
Disse medlemmer viser til at
et velfungerende arbeidsmarked er avgjørende for at hver enkelt skal
kunne realisere sine drømmer og ambisjoner, og at det skal lønne
seg å jobbe. Disse medlemmer støtter regjeringens
uttalte mål om et trygt og fleksibelt arbeidsmarked som sikrer lav
arbeidsledighet og høy sysselsetting. Disse medlemmer mener
at det er en stor utfordring at så mange står utenfor arbeidslivet
og mottar helserelaterte trygdeytelser. Disse medlemmer viser
til at regjeringens skatte- og avgiftslettelser gjør det mer lønnsomt
for arbeidstagere å jobbe, og vil i den forbindelse vise til sine
merknader om skatte- og avgiftslettelser i Innst. 3 S (2013–2014)
og Innst. 4 L (2013–2014) til Prop. 1 LS Tillegg 1 (2013–2014) om
skatter, avgifter og toll 2014.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen justerer tiltaksnivået etter den siste utviklingen i
arbeidsmarkedet, og støtter denne justeringen. Disse medlemmer viser
til at noen grupper har utfordringer med å komme seg i arbeid, eller
med å holde seg i arbeid over tid. Disse medlemmer støtter derfor
regjeringens forslag til endret tiltakssammensetning i favør av
de svakeste gruppene med 1 000 plasser. Disse medlemmer viser
til at omfanget av permitteringer nå er på et lavt nivå, og støtter
regjeringens forslag om å justere i permitteringsregelverket når
utsiktene i arbeidsmarkedet normaliseres. Disse medlemmer vil
videre vise til sine merknader om arbeidsmarkedet i innstillingens
kapittel 3.2.7.2 om rammeområde 7.
Disse medlemmer påpeker at vekstevnen
i fastlandsøkonomien på lang sikt bestemmer velferdsutviklingen
i Norge. Disse medlemmer er derfor tilfreds med at
regjeringen vil prioritere tiltak som fremmer verdiskaping og økt
produktivitet i norsk økonomi, og at regjeringen vil sette ned en kommisjon
som kan belyse produktivitetsutviklingen i Norge og gi konkrete
råd om hvordan produktivitetsveksten kan økes. Disse medlemmer påpeker
at bruk av konkurranse stimulerer til verdiskaping, bedre tjenester
og effektivisering. Det er derfor helt nødvendig at konkurranse
blir et gjennomgående element i offentlig virksomhet. Disse
medlemmer er tilfreds med at regjeringen allerede i tilleggsproposisjonen
til statsbudsjettet for 2014 foreslår konkrete tiltak og driftskutt
som stimulerer til effektiv ressursbruk. Disse medlemmer vil
videre påpeke at mulighetene for effektivisering gjennom aktiv bruk
av IKT er store både i privat og offentlig sektor. Disse
medlemmer er enig med regjeringen i at skattesystemet har
en viktig rolle når det gjelder å effektivisere Norge, og ser frem
til at regjeringen i årene fremover gjør det stadig mer lønnsomt
å arbeide, spare og investere.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at gjeldsproblemene i eurosonen fortsatt skaper usikkerhet og
fare for tilbakeslag som også kan ramme norsk økonomi. Europa er
inne i sin dypeste økonomiske krise siden andre verdenskrig, med
svært høy arbeidsledighet. Mange unge har mistet troen på fremtiden.
Det er flere grunner til krisen, men mye skyldes euroen. Den har
både medvirket til krisen og gjort krisen vanskeligere å komme ut av.
Dette medlem viser til at eurolandene
fikk billige lån på bakgrunn av Tysklands kredittverdighet. I Hellas
og Portugal ble resultatet økende gjeld og utsettelse av nødvendige
reformer i arbeidsmarkedet og i produktmarkedene. For land som Irland
og Spania var hovedproblemet euroområdets felles, lave rentenivå,
som ga for mye gass i allerede opphetede økonomier. Resultatet ble
boligbobler med påfølgende bankkrise.
Dette medlem viser til at de
gjeldstyngede landene må kutte i offentlige utgifter og øke skatteinntektene
for å komme ut av krisen. Da trengs økonomisk vekst. Men med euroen
som felles valuta får ikke landene fordelen av fallende valutakurs.
Dermed mister de muligheten for å få mer konkurransedyktig eksport
og reiseliv og mulighet for ny vekst gjennom en svakere valuta.
Euroen stenger for den sikkerhetsventilen som en egen valuta er.
Den stenger for muligheten for devaluering som Sør-Europa gjentatte
ganger tidligere har måttet ty til for å komme ut av kriser.
Dette medlem viser til at kontrasten
til Island er stor. I 2008 opplevde landet historiens største finanskrise
relativt til økonomiens størrelse. Island slo seg raskt konkurs,
nektet å betale utenlandske kreditorer og innførte kapitalrestriksjoner
for å hindre kapitalflukt ut av landet. Den islandske kronen falt kraftig
i verdi. Dermed fikk islendingene mer konkurransedyktig eksport
og reiseliv, og arbeidsledigheten er nå nede i drøyt 5 pst. Dette
til tross for at de ikke har fått drahjelp fra oppgang i verdensøkonomien.
Dette medlem viser til at situasjonen
i Sør-Europa ikke har blitt bedre av at ECB har hatt en snever fortolkning
av mandatet fra EU-landene om å vektlegge prisstabilitet, snarere
enn å stimulere økonomien. EU-landene synes heller ikke å være villige til
å overføre tilstrekkelig med midler til landene i krise. Det er
ingen lettvint løsning å tre ut av eurosamarbeidet, men alternativet
synes å være lang tid med høy ledighet, sosial nød og fare for politisk
uro og konflikt – det motsatte av det euroen skulle bidra til.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti har vært kritisk til EUs pengeunion og euroen fra starten
av. Riktignok har en felles valuta fordeler for eksempel ved at
forbrukere og bedrifter får reduserte vekslingskostnader. Men euroområdet
har aldri tilfredsstilt kriteriene for et optimalt valutaområde.
Arbeidstakerne er ikke villige nok til å flytte på seg for å få
arbeid. Euroområdet har ikke et sentralt budsjettorgan med tilstrekkelig
myndighet og ressurser til å fordele midler til kriserammede land
for å utjevne forskjeller. Dessuten består området av land med ulike
konjunktursykluser som gjør det krevende å føre en felles rentepolitikk.
Dette medlem viser til at norsk
økonomi har hatt en sterk periode siden 1970-tallet. Vår næringsstruktur
og våre store petroleumsressurser er en av de viktigste grunnene
til dette. Vi har vært vinnere i globaliseringen de siste 20 årene,
fordi prisene på våre eksportvarer har økt (særlig oljeprisen),
mens prisene på varer vi importerer fra Kina og andre land har falt. Kvinnenes
betydelige inntog i arbeidslivet fra 1970-tallet og fremover har
bidratt vesentlig til økt verdiskaping. Dessuten har vi nytt godt
av en svært gunstig demografi de siste tiårene, med mange arbeidstakere
sammenliknet med antall pensjonister.
Dette medlem viser til at tiden
fremover er mer usikker. Til tross for nye funn er norsk sokkel
nå «moden», og vi er avhengige av høy oljepris fremover for at mange
av de nye feltene skal være drivverdige. Kvinnenes sysselsetting
er nå nesten på linje med menn, så det er begrenset hvor mye mer
verdiskaping vi kan få av økt kvinnelig sysselsetting. «Eldrebølgen»
gjør at det blir mange pensjonister per arbeidstaker de nærmeste
tiårene. Norge har gode familiepolitiske ordninger som gjør at fødselstallene
er høyere enn i mange andre europeiske land, men tallene har gått
ned fra 1,95 barn per kvinne i 2010 til 1,85 i 2012, dvs. et godt
stykke under 2,1 barn per kvinne som må til for å opprettholde befolkningen.
Dette medlem viser til at disse
trendene understreker betydningen av tre forhold for å sikre at dagens
velferdsstat skal være bærekraftig på sikt. Vi må øke sysselsettingen
og øke produktiviteten. Dessuten må vi føre en god familiepolitikk
som stimulerer til barnefødsler og motvirker trenden i retning av
en aldrende befolkning, slik at verdiskaping og velferd trygges
på sikt. Disse perspektivene er sentrale for Kristelig Folkeparti.
Forvalteransvaret er en av våre grunnverdier, som forplikter oss
til å overlate samfunnet til våre barn og barnebarn i minst like
god forfatning som nå.
Dette medlem viser til at velferdsstaten
ikke kan opprettholdes uten høy sysselsetting, dvs. at flest mulig
er i arbeid og at færrest mulig er på trygd. For at velferdsstaten
skal være bærekraftig, må vi videreføre og helst øke andelen av
befolkningen som er i arbeid.
I dette perspektivet er det bekymringsfullt
at andelen ikke-vestlige innvandrere som kommer i arbeid er såpass
lav, slik Brochmann-utvalget har påpekt. Så lenge ikke flere av
disse innvandrerne kommer i arbeid, kan velferdsstaten komme under
press.
Dette medlem viser til at den
rød-grønne regjeringen ofte hevdet at tallet på sysselsatte var
rekordhøyt. Det medførte riktighet. Men LO og andre påpeker at dette
i stor grad skyldes arbeidsinnvandring fra Sverige og Øst-Europa,
og ikke at vi har blitt bedre til å inkludere dem som sliter på
arbeidsmarkedet her hjemme.
Dette medlem viser til at andelen
av befolkningen som er i arbeid er lavere enn da den rød-grønne
regjeringen overtok, til tross for at vi er på høyden av petroleumsalderen
og har opplevd sterk etterspørsel etter arbeidskraft. Sysselsettingsandelen
har falt fra 69,5 pst. i 2006 til 68,3 pst. i mars i år, ifølge
SSBs AKU-tall. Dessuten stiger arbeidsledigheten. Siden 2005 har
nesten to av tre nye jobber gått til arbeidsinnvandrere, ifølge
nasjonalbudsjettet for 2013. Det er positivt for arbeidsinnvandrerne.
Samtidig har andelen personer utenfor arbeidsstyrken økt fra 2005
til 2011. Det har blitt flere førtidspensjonister og flere uføre.
Yrkesdeltakelsen blant unge med nedsatt arbeidsevne har gått ned
fra 44 pst. til 40 pst. fra 2011 til 2012.
Dette medlem viser til at Knut
Røed ved Frisch-senteret peker på at den svake inkluderingen på
arbeidsmarkedet dels kan ha sammenheng med at den lette tilgangen
på arbeidskraft som arbeidsinnvandring gir, kan redusere bedriftenes
vilje til å strekke seg for å inkludere personer som sliter med
å få jobb, som for eksempel ikke-vestlige innvandrere og personer
med nedsatt arbeidsevne. Antallet arbeidsledige innvandrere i Norge
har økt den siste tiden.
Dette medlem deler LOs bekymring
for denne utviklingen. Det rammer utsatte grupper på arbeidsmarkedet
og det rammer velferden. Man kan ha misbrukt en historisk sjanse
med høy etterspørsel etter arbeidskraft til å inkludere flere av
dem som sliter på arbeidsmarkedet og trygge velferden i fremtiden.
Dette medlem viser til at produktiviteten
i økonomien, som sier noe om hvor mye hver enkelt av oss produserer,
må økes for at vi skal unngå velferdskutt i fremtiden. Også på dette
området har trenden vært nedadgående de siste årene. Lønnsveksten er
sterkere enn produktivitetsveksten, og resultatet er svekket konkurranseevne.
Dette medlem viser til Økonomiske
analyser 1/2012 fra SSB, der det fremgår at den årlige veksten i
arbeidskraftproduktiviteten og totalfaktorproduktiviteten i Fastlands-Norge
i perioden 1973–1983 var på hhv. 2,5 og 1,3 pst. I perioden 2004–2011
var den årlige veksten i produktiviteten falt til hhv. 1,1 og 0,6 pst.
Det er en betydelig nedgang.
Dette medlem viser til at noe
av den nedadgående trenden trolig kan forklares med at produktivitetsveksten
fra 2000 til 2004 var høy. Det var også en kraftig tilbakegang i
forbindelse med finanskrisen, der mange arbeidstakere beholdt jobbene
selv om produksjonen falt. Perspektivmeldingen peker på ytterligere
tre mulige årsaker til fallet i produktivitetsveksten: forsiktige
bedrifter, høy innvandring og endret næringsstruktur.
Dette medlem viser til at forsiktige
bedrifter har å gjøre med tilbakeholdenhet når det gjelder produktivitetsfremmende
investeringer i teknologi, maskiner og utstyr. En av årsakene kan
være Norges relativt høye selskapsbeskatning på 28 pst. mot 23,5 pst.
i snitt i OECD. Formuesskatten på arbeidende kapital er en annen
særnorsk skatt, som kan svekke produktivitetsfremmende investeringer.
En annen årsak til manglende investeringer i norsk næringsliv kan
være for dårlige veier, jernbane og sjøtransport. Handlingsregelen
som sier at oljeinntektene skal brukes på offentlige investeringer
i blant annet samferdsel, har i for liten grad blitt fulgt siden
2005.
Dette medlem viser til at det
i Perspektivmeldingen pekes på at den høye arbeidsinnvandringen
fra nye EU-land også kan ha bidratt til produktivitetsutfordringene,
ved å holde lønninger nede og gjøre arbeidskraften billigere og
dermed svekke bedriftenes incentiver til å investere i arbeidsbesparende
teknologi, utstyr og maskiner som gir økt produktivitet.
Dette medlem viser til slutt
til at næringsstrukturen har endret seg de siste årene. Mye av veksten
i sysselsettingen de siste årene har kommet i arbeidsintensive sektorer
med relativt lav produktivitet, særlig tjenestesektoren. Næringer
med mye realkapital per ansatt og et høyt produktivitetsnivå – som industri
og teknisk tjenesteyting – har samlet sett hatt lav vekst i sysselsettingen.
Offentlig tjenesteyting er en av de sektorene som har vokst sterkest.
Dette er en naturlig tilpasning til et økt velstandsnivå, men det gir
lavere produktivitet i økonomien samlet sett og en mer krevende
omstilling på sikt når oljeinntektene om noen år flater ut og eldrebølgen
tiltar.