Gjennom Skattefunn får næringslivet et ekstra skattefradrag
for kostnader til forskning og utvikling (FoU). Alle prosjekter
som tilfredsstiller kravene i lov og forskrift, gir rett til skattefradrag etter
de samme kriteriene. Formålet er å stimulere næringslivets egen
FoU-innsats, jf. Innst. S. nr. 325 (2000–2001) og Ot.prp. nr. 1
(2001–2002) Skatte- og avgiftsopplegget 2002 – lovendringer.
Fra 1. januar 2009 er fradragsgrunnlaget per foretak
maksimalt 5,5 mill. kroner for egenutført FoU, og maksimalt 11 mill.
kroner for summen av egenutført FoU og innkjøp fra godkjente FoU-institusjoner.
Bare prosjekter godkjent av Norges forskningsråd
gir grunnlag for skattefradrag. Kostnader pådratt før godkjennelse
av prosjektet kommer til fradrag når de er pådratt i det inntektsår
godkjennelsen ble gitt. Ligningsmyndighetene kontrollerer oppgitte
kostnader og samlet offentlig støtte til foretaket etter statsstøtteregelverket. Dersom
skattefradraget er høyere enn utlignet skatt for skattyteren, blir
det overskytende beløpet utbetalt fra staten i forbindelse med skatteoppgjøret.
Regjeringen foreslår å heve den øvre beløpsgrensen
i Skattefunn for kostnader knyttet til innkjøpt FoU fra godkjente
forskningsinstitusjoner, fra 11 til 22 mill. kroner. Summen av kostnader
til egenutført og innkjøpt FoU kan med dette ikke overstige 22 mill.
kroner. Økningen i beløpsgrensen foreslås som et virkemiddel for
å stimulere til økt FoU-samarbeid mellom foretak og forskningsinstitusjoner
og for å bidra til at flere samfunnsøkonomisk lønnsomme FoU-prosjekter
blir gjennomført. Samtidig legges det opp til å øke timelønnssatsen
fra dagens 530 kroner til 600 kroner. Forslagene antas å øke det
totale provenytapet i forbindelse med Skattefunn med om lag 90 mill.
kroner påløpt i 2014.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 16-40
annet ledd.
Departementet foreslår at endringene trer i
kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2014.
Gjennom Skattefunn får næringslivet et ekstra skattefradrag
for kostnader til forskning og utvikling (FoU). Ordningen er rettighetsbasert. Dette
innebærer at alle prosjekter som tilfredsstiller kravene i lov og
forskrift, har rett til skattefradrag. Formålet med Skattefunn er
å stimulere næringslivets egen FoU-innsats, jf. Innst. S. nr. 325
(2000–2001) og Ot.prp. nr. 1 (2001–2002) Skatte- og avgiftsopplegget
2002 – lovendringer.
Skattefunn er regulert i skatteloven § 16-40
og tilhørende forskrift. Fradragsgrunnlaget (beløpsgrensen) per
foretak er maksimalt 5,5 mill. kroner for egenutført FoU, og maksimalt
11 mill. kroner for summen av egenutført FoU og innkjøp fra godkjente
FoU-institusjoner. Det beregnede skattefradraget er begrenset til
20 prosent av de berettigede kostnadene for små og mellomstore foretak
og 18 prosent for øvrige foretak. Ved beregningen av kostnader er
antall timer for egne ansatte begrenset til maksimalt 1 850 timer
per år, og timesatsen begrenset til maksimum 530 kroner per time.
Bare prosjekter godkjent av Norges forskningsråd
gir grunnlag for skattefradrag. Det er foretakene selv som velger
ut prosjekter og søker om godkjennelse. Kostnader pådratt før godkjennelse
av prosjektet kommer til fradrag når de er pådratt i det inntektsår
godkjennelsen ble gitt. Ligningsmyndighetene kontrollerer oppgitte
kostnader og samlet offentlig støtte til foretaket etter statsstøtteregelverket.
Dersom skattefradraget er høyere enn utlignet skatt for skattyteren,
blir det overskytende beløpet utbetalt fra staten i forbindelse
med skatteoppgjøret.
Regjeringen opprettholder regjeringen Stoltenberg
IIs forslag til utvidelser i Skattefunn. Forslaget til regjeringen
Stoltenberg II innebærer at beløpsgrensen for innkjøpt FoU heves
fra 11 til 22 mill. kroner og den maksimale timelønnssatsen for
egne ansatte økes fra 530 til 600 kroner per time. Dette gir et
samlet provenytap på om lag 90 mill. kroner regnet i forhold til referansesystemet
for 2014. Regjeringen foreslår i tillegg å heve beløpsgrensen i
Skattefunn for kostnader knyttet til egenutført forskning og utvikling,
fra 5,5 til 8 mill. kroner. Summen av kostnader til egenutført og
innkjøpt FoU kan etter forslaget ikke overstige 22 mill. kroner. Regjeringen
gjennomfører med dette en betydelig satsning på FoU i næringslivet
med lettelser til bedrifter som benytter Skattefunn, uavhengig av
om de gjennomfører FoU internt eller i samarbeid med FoU-institusjoner.
Samlet vil de foreslåtte endringene bidra til økt FoU-aktivitet
i næringslivet, noe som kan utløse mer innovasjon foretakene kan
dra nytte av.
Forslaget anslås å gi et provenytap på om lag
160 mill. kroner påløpt i 2014 sammenlignet regjeringen Stoltenberg
IIs forslag i Prop. 1 LS (2013–2014). Ettersom de fleste som benytter seg
av Skattefunn er etterskuddspliktige, bokføres hele beløpet i 2015.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 16-40 annet
ledd. Det foreslås at endringene trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2014.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag i Prop. 1 LS Tillegg 1 (2013–2014).
Flertallet viser til at et av
Sundvolden-plattformens hovedprosjekter var økt satsning på kunnskap
og forskning. Flertallet betrakter skattefunnordningen
som et godt virkemiddel i så måte, og er tilfreds med regjeringens
forslag til forbedret skattefunnordning. Flertallet slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 LS (2013–2014) hvor regjeringen Stoltenberg II foreslår å utvide fradragsmulighetene
i Skattefunn. Forslaget innebærer at beløpsgrensen for innkjøpt
FoU dobles, og at den maksimale timelønnssatsen for egne ansatte
øker fra 530 til 600 kroner per time. Disse medlemmer er
tilfreds med at regjeringen viderefører forslaget. Disse
medlemmer støtter ikke forslaget om å heve beløpsgrensen for
egenutført FoU.
Komiteens medlem fra Venstre slutter
seg til forbedringene fra regjeringen knyttet til Skattefunn-ordningen. Dette
medlem ønsker et politisk skifte i skattepolitikken; et
grønt skatteskifte hvor beskatningen vris fra skatt på arbeid til
skatt på forbruk og miljøskadelig adferd. Dette medlem viser
til at med Venstres skattepolitikk blir det mer lønnsomt å arbeide
og investere i norske bedrifter og arbeidsplasser, og mindre lønnsomt
med forbruk og forurensning; en slik grønn skattepolitikk er derfor
både framtidsrettet, bra for miljøet og bra for næringslivet. Ifølge
svar på spørsmål fra Venstre, anslår departementet i samarbeid med
Norges forskningsråd at om lag 10 prosent av utgiftene til Skattefunn
kan relateres til miljø, klima og energieffektivisering. Dette
medlem ønsker å styrke denne innsatsen og vil innføre et
ekstra tilleggskriterium i Skattefunn hvor det gis adgang til å
utgiftsføre ytterligere 2 mill. kroner utover det som er angitt
i skatteloven § 16-40 annet ledd bokstav a og 4 mill. kroner utover
det som er angitt i § 16-40 annet ledd bokstav b for FoU knyttet
til klima, miljø og energieffektivisering.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 16-40 annet ledd ny bokstav c skal lyde:
c. Skattyters
kostnader til egenutført forsknings- og utviklingsprosjekt vedrørende
klima, miljø eller energieffektivisering begrenset til 10 mill. kroner,
eller 14 mill. kroner for tilsvarende prosjekt utført av forskningsinstitusjon
godkjent av Norges forskningsråd. Prosjektet må være godkjent av
Norges forskningsråd. Samlet fradragsgrunnlag etter denne bestemmelse
skal ikke overstige 14 mill. kroner i inntektsåret.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2014.»