Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
tall og statistikker i Prop. 181 L (2012–2013) og er enig med departementet
i at brudd på innreiseforbudet er en kriminalitetsform som utgjør
et økende samfunnsproblem. Det er viktig å styrke respekten for
utvisningsinstituttet og ilagt innreiseforbud. Et annet sentralt mål
er å sikre at kriminelle utlendinger ikke returnerer til Norge for
å begå ny kriminalitet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
mener at en vesentlig heving av strafferammen og en skjerping av
utmålt straff i det enkelte tilfelle må kunne forventes å ha en
allmennpreventiv og individualpreventiv effekt.
Flertallet slutter seg derfor
til departementets forslag om å heve strafferammen i utlendingsloven
§ 108 ved brudd på innreiseforbudet fra bot eller fengsel inntil
seks måneder eller begge deler – til bot eller fengsel inntil to
år, for derved å få et høyere normalstraffenivå for slike lovbrudd.
Normalstraffenivået ved førstegangsbrudd bør ikke være under fengsel
i ett år, mens det ifølge proposisjonen i dag ligger rundt 35 dagers
fengsel.
Flertallet viser også til at
når strafferammen økes til inntil to års fengsel, blir strafferammen ved
gjentakelse bot eller fengsel inntil fire år, jf. den generelle
bestemmelsen i straffeloven § 61 om dobling av strafferammen ved
gjentakelse. Normalstraffenivået ved andregangsbrudd bør ikke være
under fengsel i ett år og seks måneder, mens det ifølge proposisjonen
til nå har ligget rundt 120 dager.
Komiteen slutter seg
videre til departementets, Riksadvokatens, Politidirektoratets og
UDIs vurderinger av at brudd på innreiseforbudet i større grad enn
i dag bør føre til forlengelse av tidsbegrensede innreiseforbud.
En slik praksis vil ytterligere styrke den allmennpreventive effekten
av skjerpet straff for brudd på innreiseforbudet.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er flere grunner
til at utlendinger utvises og ilegges innreiseforbud etter utlendingsloven. Disse medlemmer peker
på at vedtak om utvisning og innreiseforbud kan treffes enten som
følge av grov eller gjentatt overtredelse av utlendingsloven, på
grunnlag av ilagt straff eller særreaksjon for et straffbart forhold
eller når grunnleggende nasjonale interesser gjør det nødvendig.
Disse medlemmer er enige i at
brudd på straffeloven samt grove eller gjentatte brudd på utlendingsloven
bør kunne føre til utvisning fra riket og at brudd på innreiseforbud
bør kunne straffes med fengsel inntil 2 år. Disse medlemmer mener
imidlertid det generelt skal mer til for å ilegge straff for brudd
på innreiseforbud når forbudet og utvisningen skyldes brudd på utlendingsloven,
enn når innreiseforbudet og utvisningen skyldes brudd på straffeloven. Disse medlemmer vil
imidlertid presisere at domstolene må foreta en konkret helhetsvurdering
og er kritiske til at Stortinget skal uttale seg om «normalstraffenivå». Disse
medlemmer mener det er domstolene som skal lede an i konkret
utmåling av straff og at Stortinget skal være tilbakeholdne med
å legge føringer for normalstraffenivå.
Disse medlemmer viser videre
til at Juss-Buss i sin høringsuttalelse påpeker at det i utvisningsvedtakene
må presiseres bedre hva et innreiseforbud betyr. Juss-Buss viser
til at flere misforstår vedtakene og tror at det er greit å komme
til Norge på ferie og kortere besøk så lenge de ikke bosetter seg
her. Disse medlemmer mener det er viktig at et utvisningsvedtak opplyses
til utlendingen på et språk utlendingen forstår. Enhver utlending
må ha mulighet til å få kunnskap om hva utvisningen innebærer for
ham eller henne spesielt. Vedtak som sendes ut fra utlendingsmyndighetene
er i all hovedsak på norsk. Et effektivt tiltak for å forhindre
misforståelser og manglende kunnskap, er at utlendingsmyndighetenes
utvisningsvedtak blir oversatt til et språk den utviste forstår,
og disse medlemmer ber om at dette følges opp av
utlendingsmyndighetene.
Komiteen viser for
øvrig til brev fra justis- og beredskapsminister Anders Anundsen
av 2. desember 2013 (vedlagt). Det fremgår av brevet at for å unngå
at endringer i henhold til proposisjonen her opphever de vedtatte,
men ikke ikraftsatte endringene i § 108 annet ledd, jf. lov 21. juni
2013 nr. 92 om endringer i utlendingsloven mv. (behandling av sikkerhetssaker),
bør forslaget til lovvedtak endres ved at ordlyden i § 108 annet
ledd justeres, slik at det ikke står i motstrid til de vedtatte
endringene. I brevet fremgår videre at for å unngå motstridende
endringer i samme paragraf må det forutsettes at endringene gjort
i lov 21. juni 2013 nr. 92 trer i kraft før endringene
i lovforslaget her. I brevet fremgår at forslaget til ikraftsettingsbestemmelse:
«Loven trer i kraft straks» bør endres til: «fra den tid Kongen
bestemmer». I komiteens forslag til lovvedtak er
disse hensynene ivaretatt.