Revisjonen for 2012 viser gjennomgående god forvaltning
og god kvalitet på statens avlagte regnskaper og den gjennomførte
budsjettdisponeringen.
Det er Riksrevisjonens mening at årsregnskapene
i det alt vesentlige er utarbeidet i samsvar med regelverket for
statlig økonomistyring i Norge. Det samme gjelder for statlige virksomheter
som fører sine virksomhetsregnskaper etter periodiseringsprinsippet.
Av til sammen 217 statlige virksomheter som har fått revisjonsberetning,
er det kun åtte statlige virksomheter som har fått revisjonsberetning
med forbehold grunnet feil i regnskapene.
Det er 28 virksomheter som har fått vesentlige merknader
til utvalgte disposisjoner. Det er grunn til å understreke at flere
av virksomhetene som har fått vesentlige merknader, er store virksomheter
med ansvar for viktige samfunnstjenester med stor betydning for
brukerne. Riksrevisjonen ser særlig alvorlig på at flere av disse
store virksomhetene har fått merknader en rekke år på rad. Dette
gjelder arbeids- og velferdsetaten, Forsvaret, Politidirektoratet,
Jernbaneverket, Statens vegvesen og barne-, ungdoms- og familieetaten.
Riksrevisjonen konstaterer at det, på tross av etatenes arbeid med
forbedringer, fortsatt er betydelige svakheter på flere områder som
krever ytterligere tiltak.
Selv om hovedinntrykket for revisjonsåret 2012 er
positivt, har Riksrevisjonen også avdekket flere kritikkverdige
forhold i enkelte departementer. Særlig bekymringsfullt er det at
det flere steder ikke er god nok oppfølging av tidligere avdekkede
og erkjente svakheter i statlige virksomheter med sentrale og viktige
samfunnsoppgaver. Riksrevisjonen ser alvorlig på at enkelte departementer
i sin etatsstyring ikke har klart å følge opp at mangler og svakheter
blir håndtert tilfredsstillende. Dette kan bero på blant annet kompleksitet,
manglende målretting i styringen og kultur. Riksrevisjonen understreker
at de enkelte departementene har ansvaret, selv om viktige samfunnsoppgaver
er lagt til underliggende virksomheter.
Statsapparatet er, med sin komplekse struktur, innrettet
mot at hvert departement og hver etat konsentrerer sine ressurser
om egne ansvarsområder og kjerneoppgaver. Dette skaper risiko for at
kompetanse og innsats på områder i grenseland mellom sektorer og
fagområder blir nedprioritert, og at måloppnåelsen på disse områdene blir
svekket. Revisjonen for 2012 har bl.a. vist at ansvarsfordelingen
mellom Kunnskapsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
er utøvet på en slik måte at barn i barnevernsinstitusjoner ikke
har fått den opplæringen de har krav på.
Noen oppgaver krever aktiv samhandling i og mellom
departementer og etater for å oppnå en helhetlig styring og gjennomføringskraft. Regjeringens
klima- og skogsatsing er et eksempel på dette. Her viser resultatene
fra årets revisjon hvordan uklar ansvarsfordeling innad i Utenriksdepartementet
og mellom Utenriksdepartementet og Miljøverndepartementet har bidratt
til vesentlige svakheter i styring og rapportering. Dette kan ha
ført til at satsingen får redusert effekt. Et annet eksempel er
oppfølgingen av Altinn-løsningen, der det fortsatt er påvist uløste
utfordringer som berører flere departementers ansvarsområder og
krever deres deltagelse som beslutningstakere.
Til tross for satsingen på økt informasjonsdeling i
statsforvaltningen de siste årene, er det fortsatt for tette skott
mellom enkelte fagområder. Dette hindrer effektiv utnyttelse av
tilgjengelig informasjon og fører til ulik behandling av informasjon
som berører borgerne.
Et fragmentert virkemiddelapparat og mange ad hoc-tiltak
kan være til hinder for helhetlig og langsiktig styring. Det lanseres
stadig nye, spesialtilpassede virkemidler og tiltak som svar på nye
utfordringer eller avdekkede svakheter. Et eksempel er det kompliserte
tiltaksapparatet som er etablert for å få folk i arbeid. Et annet
eksempel er tiltakene som har fått ned behandlingstiden for saker
ved Norsk pasientskadeerstatning, mens klagesakene har hopet seg
opp i klageinstansen Pasientskadenemnda. Virkemidlene har ikke vært
innrettet mot å få ned behandlingstiden i hele saksbehandlingskjeden.
Det er etter Riksrevisjonens syn behov for å dreie
den statlige virkemiddelbruken mot mer helhetlige og langsiktige
løsninger for å sikre bedre ressursbruk, økt effekt av tiltak og
derved bedre måloppnåelse totalt sett.
Enkelte store etater er bygget opp av mange nivåer
og enheter, fordelt ut fra geografisk eller faglig ansvarsområde.
I slike etater er det en utfordring å sikre lik praktisering av
regelverket over hele landet og på tvers av fagområder. Årets revisjon
har avdekket forskjellsbehandling med direkte konsekvenser for borgerne.
Det er eksempelvis store forskjeller mellom
enhetene i barne-, ungdoms- og familieetaten i hvor stor vekt som
legges på skolen som sosialiserings- og integreringsarena for barn
i barnevernsinstitusjoner. Enkelte steder arbeides det aktivt med
å styrke barnas skoleprestasjoner og integrering i klassemiljøet,
mens det andre steder har utviklet seg en praksis som ikke er faglig tilfredsstillende.
Et annet eksempel fra årets revisjon er de store variasjonene mellom
de ulike skatteregionene i bruken av anmeldelser ved manglende innlevering
av selvangivelser fra næringsdrivende og selskaper.
Ulik praksis kan tyde på kulturforskjeller mellom
etatenes ulike enheter. Lokale kulturer og holdninger virker selvforsterkende,
og må demmes opp gjennom klare interne retningslinjer for skjønnsutøvelse
og en god internkontroll.
Planlegging og gjennomføring av store prosjekter
og IKT-prosjekter er krevende og fordrer ofte involvering av mange
parter og spesialkompetanse. Utfordringer og mangler ved gjennomføring
og oppfølging av store prosjekter er en gjenganger i Riksrevisjonens
Dokument 1. Også for 2012 rapporteres det om slike forhold, og de fleste
har Riksrevisjonen tidligere hatt kommentarer til.
Det er fortsatt betydelige
kostnadsoverskridelser og forsinkelser i framdriften for enkelte veiprosjekter
i Statens vegvesen, og mangler ved etatens dokumentasjon av planlegging
og gjennomføring av prosjektene.
Det er fortsatt risiko knyttet til styring,
framdrift og kostnadsutvikling i trinn 2 av nødnettprosjektet.
Det er avdekket svakheter ved implementeringen
av et felles fag- og saksbehandlingssystem for politiet til bruk
i utlendingsforvaltningen (UTSYS).
Det er merknader til oppfølgingen av Altinn. Forholdene
gjelder spesielt oppfølging av driftssikkerhet og robusthet i den
eksisterende løsningen, kostnadsutviklingen ved satsingen og gevinstrealisering
gjennom blant annet å sette i produksjon nye tjenester.
De siste leveransene til LOS-programmet
(Forsvarets satsing på et nytt felles styringssystem for økonomi,
personell og logistikk) vil bli betydelig forsinket, få et langt
mindre omfang, eller bli vesentlig dyrere enn det som var planlagt.
Det er fortsatt ikke etablert et komplett sentralt materiellregnskap
i Forsvaret. Dette arbeidet har pågått i lang tid og er en gjenganger
i rapporteringen til Stortinget.
Årets merknader synliggjør mangelfull gjennomføringsevne
og til dels utfordrende samordning på tvers av virksomhets- og departementsområder.
Svakhetene er avdekket i store virksomheter med betydelig kompetanse og
ressurser. Riksrevisjonen mener derfor at det er risiko for at målene
på viktige samfunnsområder ikke nås som forutsatt.
En tettere sammenvevd verden har i økende grad også
fått betydning for den norske statsforvaltningen. Særlig sentralt
står økt flytting av personer, arbeid og kapital over landegrensene. Riksrevisjonen
ser alvorlig på at det på flere forvaltningsområder er avdekket
betydelige mangler og svakheter ved håndteringen av ulike aspekter
ved den økende globaliseringen.
Det er avdekket vesentlige mangler ved kvaliteten
i folkeregisteret, særlig d-nummerpopulasjon (d-nummer benyttes
for personer som ikke er fast bosatt i Norge) og adresse og familierelasjoner.
Folkeregisteret er et viktig samfunnsregister, og opplysningene
der legges til grunn for enkeltpersoners rettigheter og plikter,
blant annet når det gjelder skatte- og trygdelovgivning.
Økt bevegelse over landegrenser øker også eksporten
av trygdeytelser og antallet saker der brukerne har opptjent rettigheter
etter trygdeavtaler i Norge. Riksrevisjonen har gjennom flere år
rapportert til Stortinget om vesentlige svakheter i forvaltningen
av utenlandssaker i arbeids- og velferdsetaten. Årets revisjon har vist
at det fortsatt er betydelig svakheter i forvaltningen på dette
området.
I 2010 uttalte daværende skattedirektør at et
konservativt anslag for norske plasseringer i skatteparadiser var
ca. 200 mrd. kroner. Riksrevisjonen konstaterer at inngåtte informasjonsutvekslingsavtaler
med skatteparadiser foreløpig kun er tatt i bruk i begrenset omfang
og med begrenset effekt. Videre viser revisjonen mangelfull oppfølging
av automatiserte kontrolloppgaver fra andre staters skattemyndigheter over
formue og inntekter som tilhører bosatte i Norge. Konsekvensen er
at de som har formue eller inntekter i utlandet, opplever at risikoen
for å bli oppdaget er liten.
Riksrevisjonen har gjennomført en kartlegging av
arbeidet med forebygging og avdekking av misligheter i statsforvaltningen.
Det er undersøkt om Statsministerens kontor, departementene og virksomhetene
har gjennomført vurdering av mislighetsrisiko, informert om etiske
retningslinjer, etablert interne varslingsrutiner og rutiner for
å sikre habilitet, samt om Riksrevisjonen er orientert om interne
misligheter.
Alle departementer og virksomheter har en iboende
risiko for misligheter knyttet til forvaltning av statens verdier
og utøvelsen av myndighet. Dersom forvaltningen ikke er bevisst
på sine risikoer for misligheter, reduserer det evnen til å etablere
treffsikre og effektive mottiltak og intern kontroll. Det vurderes
derfor som uheldig at de fleste departementene ikke har foretatt konkret
vurdering av mislighetsrisiko. Samtidig er det positivt at en stor
andel av virksomhetene har foretatt en slik vurdering, enten for
hele eller deler av virksomheten.
Habilitet har grunnleggende betydning for tilliten
til forvaltningen. Riksrevisjonen mener det er lite tilfredsstillende
at 22 prosent av departementene og 59 prosent av virksomhetene ikke har
etablert rutiner for å sikre at nyansatte er kjent med habilitetskravene
i forvaltningsloven. Samtidig viser kartleggingen at 50 prosent
av departementene og 58 prosent av virksomhetene ikke har rutiner
for å minne ansatte og innleide konsulenter om habilitetskravene.
De fleste departementer og underliggende virksomheter
har informert de ansatte om etiske retningslinjer og har etablert
varslingsrutiner i sin virksomhet.
På bakgrunn av gjennomført revisjon for regnskapsåret
2012 vil Riksrevisjonen gi følgende generelle anbefalinger til forbedringer
i statsforvaltningen:
Departementene må
sikre en hensiktsmessig oppfølging av avdekkede og erkjente svakheter
i underliggende virksomheter.
Den statlige virkemiddelbruken bør dreies
mot mer helhetlige og langsiktige løsninger. Det må også arbeides
aktivt for å oppnå bedre samordning av kompetanse og innsats på
områder som går på tvers av sektorer og fagområder. Dette kan åpne
for bedre bruk av ressurser, økt effekt av tiltak og god samlet
måloppnåelse som relaterer seg til relevante og klare mål/indikatorer.
Det må sikres tilfredsstillende forvaltning
og oppfølging av svakheter ved håndtering av ulike sider ved flytting
av personer, arbeid og kapital over landegrensene. Forvaltningen
vil få utfordringer med å møte økt mobilitet i tiden framover dersom
området ikke gis tilstrekkelig prioritet.
Departementene må som ledd i oppgaven med
å forebygge og avdekke misligheter foreta en konkret vurdering av
risikoen for misligheter og sikre at habilitetskravene i forvaltningsloven
gis økt oppmerksomhet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Are Helseth og lederen Martin Kolberg, fra Høyre,
Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth Svendsen
og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Riksrevisjonen har
revidert statsregnskapet og regnskapet for administrasjonen av Svalbard.
Riksrevisjonens gjennomgang og kontroll er en del av det grunnlovfestede
kontrollsystem i norsk forfatning. Likeledes er det tillagt Stortinget
å foreta kontroll med den utøvende makt, blant annet gjennom den
årlige revisjon av statens regnskaper.
I den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2012
har Riksrevisjonen innrettet sin revisjon av Statens pensjonsfond
utland og Statens pensjonsfond Norge i samsvar med Stortingets forutsetninger
slik det fremgår av Innst. 436 S (2010–2011) og Innst. 211 S (2011–2012).
Årets revisjon viser gjennomgående god forvaltning
og god kvalitet på statens avlagte regnskaper og den gjennomførte budsjettdisponeringen.
Av til sammen 217 statlige virksomheter som har fått revisjonsberetning,
er det kun åtte som har fått revisjonsberetning med forbehold. Det
er 28 virksomheter som har fått vesentlige merknader til utvalgte
disposisjoner. Dette viser etter komiteens oppfatning
at det er god styring med statens økonomiske midler.
Komiteen har merket seg at flere
av de virksomhetene som har fått vesentlige merknader, er store
virksomheter med ansvar for viktige samfunnstjenester og tjenester
med stor betydning for brukerne. Komiteen ser alvorlig
på at flere av disse har fått merknader flere år på rad og vil understreke
at det fortsatt kreves tiltak for å rette opp betydelige svakheter. Komiteen vil
uttrykke at regjeringen straks må legge en plan for hvordan dette
kan bedres på de aktuelle områdene.
Komiteen har merket seg at det
er for tette skott mellom fagområder og at det på ulike måter rammer
borgerne. Måloppnåelsen på områder som ligger i grenseland mellom
fagområder blir svekket, og uklar ansvarsdeling gir manglende helhetlig
styring.
Komiteen ser svært alvorlig på
at årets revisjon har avdekket forskjellsbehandling innenfor flere forvaltningsområder.
Ulik praksis på de ulike nivåene og enhetene kan tyde på kulturforskjeller,
og komiteen mener det må sikres lik praktisering
av regelverk over hele landet og på tvers av fagområder.
Riksrevisjonen peker på at det er utfordringer knyttet
til internasjonalisering og at det på flere forvaltningsområder
er avdekket betydelige mangler og svakheter ved håndteringen av
ulike aspekter ved den økende globaliseringen og mener dette er
alvorlig. Komiteen slutter seg til dette.
Habilitet har grunnleggende betydning for tilliten
til forvaltningen, og komiteen er meget tilfreds
med at Riksrevisjonen har gjennomført en kartlegging av arbeidet
med forebygging og avdekking av misligheter i statsforvaltningen. Komiteen mener
imidlertid at resultatet ikke er oppløftende, idet de fleste departementene
ikke har foretatt konkret vurdering av mislighetsrisiko, at det
både i flere departementer og virksomheter mangler rutiner for å
sikre at nyansatte kjenner habilitetskravene i forvaltningsloven
og at det samme gjelder rutiner for å minne nyansatte og innleide
om habilitetskravene. Komiteen ber om at departementene følger
opp Riksrevisjonens anbefaling på dette området. Likeledes mener komiteen at
Riksrevisjonens øvrige anbefalinger bør få en nøye oppfølging fra
de respektive departementer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne, mener at det er behov for å endre
styringssystemene i staten. Markedsstyringen med mål- og resultatstyring
som verktøy har blitt det rådende styringsprinsippet i hele det
statlige området, og i mange etater har det utviklet seg til å bli
svært detaljstyrt.
Flertallet viser til konklusjonene
fra 22. juli-kommisjonens arbeid og at de må tas på alvor. Kommisjonen
påpekte bl.a. at målstyring i politiet fører til feilprioriteringer
og at styringsmetoden fører til at en blir for opptatt av å måle
ting som er enkle å måle, mens viktige områder har blitt nedprioritert.
Etter at rapporten ble lagt fram har mange sluttet seg
til kritikken, men lite er endret i markedsstyringsideologien. Riksrevisjonens
kritikk er basert på de mål og styringssignaler som gis gjennom
disse styringssystemer som er mer og mer markedsbasert. Endres ikke
styringsprinsippene og vi forsetter å styre forvaltning og velferd
mer og mer som privat forretningsvirksomhet, vil vi ikke klare å
bruke ressursene riktig og ta i bruk den kompetanse og kapasitet
som er i etater og virksomheter.
Flertallet viser til merknad
i Innst. 210 S (2012–2013) hvor det står:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at det i de siste tjue
årene har vokst fram en styrings- og ledelseskultur i staten som
bygger på en forholdsvis rigid målstyring, hvor etater styres etter
et omfattende apparat av enkle, kvantitative mål, og hvor måloppnåelse
igjen er koblet til et belønningssystem. Denne målstyringen har
også lagt grunnlaget for et etter hvert omfattende og kostbart tilsynsapparat,
som kan føre til utvikling av en «nullfeilskultur» hvor ingen tør gjøre
noe som ikke er klart definert innenfor de kvantitative målsettingene.
I ettertid kan man innse at målene har vært for mange, for detaljerte og
at målstyring som prinsipp har vært for dominerende for hvordan
etatene styres. I praksis har målstyringen like gjerne blitt et
hinder for at gode og kvalifiserte avgjørelser blir tatt av dem som
kjenner området best og et hinder for at etater kan lære av erfaringer
og utvikle bedre tjenester. For nåværende og framtidige regjeringer
bør det bli en overordnet oppgave å sørge for at de målene som utvikles
for offentlige etater er få i tallet, at de er kvalitative, og at ansatte
selv er med på å forme disse målene, innenfor rammen av overordnede
politiske føringer og årlige budsjettrammer.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at det i tiden
som er gått siden Innst. 210 S (2012–2013) ble avgitt 19. februar
2013, har vi hatt en ledelsesutvikling i flere offentlige etater og
en rekke hendelser som ytterligere bekrefter den kritikk som det
er referert fra i Innst. 210 S (2012–2013). Disse medlemmer er
enig i at det er behov for å endre styringssystemet i offentlig
sektor (mål og resultatstyring), som Riksrevisjonen også vurderer
offentlig virksomhet ut ifra. Imidlertid er dette et stort og omfattende
arbeid som må gjøres med nødvendig presisjon for å få til grunnleggende
endring. Dette er en nødvendig og viktig oppgave som må settes på
dagsordenen i komiteens arbeid fremover.