17.1 Forhold rapportert i Dokument 3:2 (2011–2012) under del III

Bussvirksomheten i NSB

I Dokument 3:2 (2011–2012) rapporterte Riksrevisjonen om funnene fra undersøkelsen om Nettbuss AS (Nettbuss). Nettbuss er NSBs heleide datterselskap og utgjør om lag 40 pst. av NSB-konsernets omsetning og ansatte. Formålet med statens eierskap i NSB er å bidra til å gi publikum en effektiv, sikker og miljøvennlig transport, øke andelen som reiser kollektivt, og få mer gods på bane. NSB skal gi staten størst mulig avkastning over tid, og busselskapet skal drives forretningsmessig. Nettbuss' utenlandsvirksomhet skal være økonomisk fordelaktig over tid, og det forventes at Nettbuss' satsing i Norden skjer innenfor den kapitalen bussvirksomheten selv genererer.

Undersøkelsen viste at Nettbuss i undersøkelsesperioden ikke hadde nådd de økonomiske målene som var satt av NSB, og at lønnsomheten i stor grad hadde vært knyttet til avvikskjøring for NSB. Ettersom midler fra statlig kjøp ikke skal finansiere den konkurranseutsatte virksomheten i Nettbuss, understreket Riksrevisjonen at Nettbuss også i framtiden må ha et markedsbasert avkastningsmål, og at dette må reflekteres i Samferdselsdepartementets avkastningsmål til NSB-konsernet. Komiteen viste i sin behandling, jf. Innst. 255 S (2011–2012), til at NSBs virksomhet i utlandet skal være økonomisk fordelaktig over tid. Av undersøkelsen framkom det at Nettbuss' utenlandsvirksomhet samlet har gitt negativt driftsresultat både i undersøkelsesperioden og i perioden forut for denne. Det er, etter både komiteens og Riksrevisjonens vurdering, ikke i tråd med forutsetningene. Komiteen merket seg at departementet ville følge opp bussvirksomheten i utlandet, og ba om at oppfølgingen ble styrket.

Samferdselsdepartementet har i brev til Riksrevisjonen av 21. mai 2013 redegjort for hvilke endringer og tiltak som er iverksatt for å følge opp kontrollens funn og komiteens merknader.

Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen konstaterer at lønnsomheten i Nettbuss fortsatt ikke er tilfredsstillende, men ser positivt på at departementet har understreket overfor NSB at selskapets hovedformål er å sørge for et velfungerende jernbanetilbud, og at aktiviteter utover dette finansielt, kompetansemessig eller på annen måte må støtte opp om hovedformålet. Riksrevisjonen har merket seg at departementet følger NSBs og Nettbuss' utvikling tett gjennom faste kontaktmøter.

Saken blir fulgt opp av Riksrevisjonen.

17.2 Komiteens merknader

Komiteenmerker seg at Riksrevisjonens vurdering er at evalueringen av de tre selskapene ikke er tilstrekkelig for å vurdere om målene på scenekunstområdet blir nådd. Komiteen registrerer at departementet i sitt svar til Riksrevisjonen ikke har angitt hvordan selskapenes ressursutnyttelse bedre skal følges opp. Komiteen deler Riksrevisjonens vurdering om at det fremdeles er behov for å videreutvikle rapporteringen fra scenekunstselskapene, og at det er behov for at departementet svarer på hvordan insentiver til effektiv drift kan styrkes.

Komiteen merker seg Riksrevisjonens funn om at lønnsomheten i Statkraft fortsatt er knyttet til nordisk vannkraftvirksomhet, mens den internasjonale virksomheten utenfor Norden har hatt lav eller negativ avkastning i både 2011 og 2012. Komiteen er positiv til at departementet i økt grad følger opp at Statkraft oppfyller sitt formål.

Komiteen viser til Riksrevisjonens funn om at lønnsomheten i Nettbuss ikke er tilfredsstillende. Komiteen er positiv til at departementet har understreket overfor NSB at selskapets hovedformål er å sørge for et velfungerende jernbanetilbud, og at aktiviteter utover dette finansielt, kompetansemessig eller på annen måte må støtte opp om hovedformålet. Komiteen er videre positiv til at departementet følger utviklingen i NSB og Nettbuss tett.