I Dokument 3:2 (2011–2012) rapporterte Riksrevisjonen
om funnene fra undersøkelsen om Nettbuss AS (Nettbuss). Nettbuss
er NSBs heleide datterselskap og utgjør om lag 40 pst. av NSB-konsernets
omsetning og ansatte. Formålet med statens eierskap i NSB er å bidra
til å gi publikum en effektiv, sikker og miljøvennlig transport,
øke andelen som reiser kollektivt, og få mer gods på bane. NSB skal
gi staten størst mulig avkastning over tid, og busselskapet skal
drives forretningsmessig. Nettbuss' utenlandsvirksomhet skal være
økonomisk fordelaktig over tid, og det forventes at Nettbuss' satsing
i Norden skjer innenfor den kapitalen bussvirksomheten selv genererer.
Undersøkelsen viste at Nettbuss i undersøkelsesperioden
ikke hadde nådd de økonomiske målene som var satt av NSB, og at
lønnsomheten i stor grad hadde vært knyttet til avvikskjøring for
NSB. Ettersom midler fra statlig kjøp ikke skal finansiere den konkurranseutsatte
virksomheten i Nettbuss, understreket Riksrevisjonen at Nettbuss
også i framtiden må ha et markedsbasert avkastningsmål, og at dette
må reflekteres i Samferdselsdepartementets avkastningsmål til NSB-konsernet.
Komiteen viste i sin behandling, jf. Innst. 255 S (2011–2012), til at
NSBs virksomhet i utlandet skal være økonomisk fordelaktig over
tid. Av undersøkelsen framkom det at Nettbuss' utenlandsvirksomhet samlet
har gitt negativt driftsresultat både i undersøkelsesperioden og
i perioden forut for denne. Det er, etter både komiteens og Riksrevisjonens
vurdering, ikke i tråd med forutsetningene. Komiteen merket seg
at departementet ville følge opp bussvirksomheten i utlandet, og ba
om at oppfølgingen ble styrket.
Samferdselsdepartementet har i brev til Riksrevisjonen
av 21. mai 2013 redegjort for hvilke endringer og tiltak som er
iverksatt for å følge opp kontrollens funn og komiteens merknader.
Riksrevisjonen konstaterer at lønnsomheten i Nettbuss
fortsatt ikke er tilfredsstillende, men ser positivt på at departementet
har understreket overfor NSB at selskapets hovedformål er å sørge
for et velfungerende jernbanetilbud, og at aktiviteter utover dette
finansielt, kompetansemessig eller på annen måte må støtte opp om hovedformålet.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet følger NSBs og Nettbuss'
utvikling tett gjennom faste kontaktmøter.
Saken blir fulgt opp av Riksrevisjonen.
Komiteenmerker seg at Riksrevisjonens vurdering
er at evalueringen av de tre selskapene ikke er tilstrekkelig for
å vurdere om målene på scenekunstområdet blir nådd. Komiteen registrerer
at departementet i sitt svar til Riksrevisjonen ikke har angitt
hvordan selskapenes ressursutnyttelse bedre skal følges opp. Komiteen deler
Riksrevisjonens vurdering om at det fremdeles er behov for å videreutvikle
rapporteringen fra scenekunstselskapene, og at det er behov for
at departementet svarer på hvordan insentiver til effektiv drift
kan styrkes.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
funn om at lønnsomheten i Statkraft fortsatt er knyttet til nordisk
vannkraftvirksomhet, mens den internasjonale virksomheten utenfor
Norden har hatt lav eller negativ avkastning i både 2011 og 2012. Komiteen er
positiv til at departementet i økt grad følger opp at Statkraft
oppfyller sitt formål.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
funn om at lønnsomheten i Nettbuss ikke er tilfredsstillende. Komiteen er
positiv til at departementet har understreket overfor NSB at selskapets
hovedformål er å sørge for et velfungerende jernbanetilbud, og at
aktiviteter utover dette finansielt, kompetansemessig eller på annen
måte må støtte opp om hovedformålet. Komiteen er
videre positiv til at departementet følger utviklingen i NSB og
Nettbuss tett.