Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til helse- og omsorgskomiteen, datert 21. mars 2014

Dokument 8:15 (2013-2014) - Representantforslag om ekstern ekspertvurdering og fremleggelse av en plan for den videre omstillingen i hovedstadsområdet

Jeg viser til mitt brev av 25. februar 2014. Jeg finner det hensiktsmessig å oversende helse- og omsorgskomiteen følgende oversikter, som tillegg til mitt tidligere brev:

  • 1. Gjennomførte og igangsatte gjennomganger om omstillingene i hovedstadsområdet

  • 2. Tiltak som er etablert ved OUS og Ahus i forbindelse med omstillingen for å følge opp pasientsikkerheten

  • 3. Tilsyn, revisjoner og gjennomganger ved Oslo universitetssykehus i perioden 2010-2013

Vedlegg

Undervedlegg 1: Gjennomførte og igangsatte gjennomganger om omstillingene i hovedstadsområdet

Tittel

Formål/problemstillinger

Ansvar/tidsløp

Evaluering av omstillingsprosessen i Helse Sør-Øst.

Kunnskapsgrunnlag for videre utvikling frem mot 2020.

Styrke kunnskapsgrunnlaget for denne type omstillingsprosesser og oppnå læring som vil ha verdi for arbeid på ulike nivå i spesialisthelsetjenesten. Delprosjekter:

1. Utvidete opptaksområder som strukturelt grep.

2. Styring og ledelse ”helt ut” gjennom medvirkning og omstilling

3. Omstillingsprosessene innen- og mellom Oslo universitetssykehus HF, Akershus universitetssykehus HF og Vestre Viken HF

4. Brukerperspektivet

5. Effekter og resultater

6. Komparativt perspektiv

7. Kunnskapsutvikling

8. Helsetjenesteforskning

9. Rapporter og erfaringsutveksling

Startet opp høsten 2012, treårig prosjekt, kostnadsramme 6 mill. kroner. Gjennomføres av SINTEF. HSØ er prosjekteier.

Det vil som del av evalueringen bli gjennomført erfaringskonferanser med ledere, tillitsvalgte, brukerrepresentanter og øvrige nøkkelpersoner. Til disse møtene vil også representanter for departement, direktorater og tilsyn bli invitert.

Den første rapporten ble lagt fram i januar 2014: SINTEF A24485 1ste delrapport fra prosjektet:

Evaluering av omstillingsprosessen i Helse Sør-Øst RHF. Utvidet opptaksområde. Forutsetningene

for omstillingsprogrammet.

Planleggingen av omstillingen i Oslo universitetssykehus

1. I hvilken grad var omstillingsoppdraget til OUS basert på en tilfredsstillende utredning

2. I hvilken grad ble det gjennomført tilstrekkelig risikostyring av omstillingsprosessen i 2009 og 2010 av OUS, HSØ og HOD

Gjennomført av Riksrevisjonen i 2012. Inngår i Dokument 3:2 (2012-2013) Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige selskaper for 2011.

Status for gjennomføring av omstillingsoppdraget til Oslo universitetssykehus

1. I hvilken grad har OUS gjennomført omstillinger?

2. I hvilken grad har ventetiden og kvaliteten i pasientbehandlingen blitt forbedret fra 2010 til 2012?

3. I hvilken grad har ressursutnyttelsen i OUS blitt forbedret fra 2010 til 2012?

4. I hvilken grad har OUS i styringen sikret av omstillingen fører til bedre ressursutnyttelse og bedre pasientbehandling?

5. I hvilken grad har HSØ i styringen lagt til rette for at omstillingen av OUS fører til bedre ressursutnyttelse og bedre pasientbehandling?

Gjennomført av Riksrevisjonen i 2013. Inngår i Dokument 3:2 (2013-2014) Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige selskaper for 2012.

‘Renewing hospital organization’ [REHORG] – an analysis of the decision process of the Oslo University Hospital merger and the significance for organizational innovation

– Hospital mergers – lessons from the past, plans for the future

OUS vil være prosjekteier og partner, men selve arbeidet med datainnsamling og analyse vil bli utført av forskere ved Universitetet i Oslo og Høyskolen i Lillehammer. Det vil bli opprettet en referansegruppe med representanter blant annet fra Aarhus Universitetssykehus og Syddanske Universitet samt Universitetet i København og Karolinska Institutet.

Er sendt til en ekstern jury som vurderer prosjektet ift gjennomførbarhet og kvalitet.

Søkes gjennomført innenfor helse- og omsorgsprogrammet i Forskningsrådet.

Budsjett 8 mill. kroner (inkl søkt Forskningsrådet om 3,5 mill, OUS forplikter å bidra med tilsvarende sum).

Tidsramme: 3 år, med oppstart september 2014

OUS. (2012). Mandat Idefaseprosjekt Campus Oslo.

OUS. (2013a). Fra fjordby til kunnskapshovedstad, Delprosjekt Campus Oslo.

OUS. (2013b). Strategi 2013-2018.

– Utredninger ifbm strategi og planprosesser ved OUS.

Gjennomført av OUS.

SINTEF-rapport A18917 Ledelse i et sykehus i omstilling. En oppsummering av et følgeforskningsprosjekt ved Akershus universitetssykehus i perioden 2006-2010.

– Sluttrapport fra følgeevalueringsprosjektet som er gjennomført ved Akershus universitetssykehus i perioden 2006-2010.

Lippestad, J., Harsvik, T., & Kjekshus, L. E. (2011).

Oppdragsgiver: Akershus universitetssykehus. Gjennomført i 2010.

SINTEF-rapport A24350 Akershus universitetsssykehus – gjennomgang og fremskrivning av aktivitet og kapasitetsbehov

– En aktivitets- og kapasitetsanalyse for Ahus. Oppdraget har omfattet kartlegging av aktivitet og kapasitet for dagens sykehus, beregning av kapasitetsbehov 2012, framskriving av aktivitet 2020 og beregning av kapasitetsbehov 2020.

Myrbostad og Lavsnes (2013).

Oppdragsgiver: Helse Sør-Øst.

Gjennomført i 2013.

Premissavklaringer for hovedstadsområdet

– Rapporten er underlagsmateriale til sak nr 094-2013 Kapasitetsutvidelser og koordineringstiltak i hovedstadsområdet – premisser for videre utredning og kapasitetsanalyse

Behandlet i styremøte i Helse Sør-Øst 19. desember.

Kapasitetsbehov i Helse Sør-Øst fram mot 2030-2040

– Kartleggingen vil gi oversikt over kapasitetsbehovet i regionen på kort og på lang sikt, innen både somatikk, psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.

SINTEF har fått oppdraget. HSØ er prosjekteier. Skal ferdigstilles i juni 2014.

Undervedlegg 2: Tiltak som er etablert ved OUS og Ahus i forbindelse med omstillingen for å følge opp pasientsikkerheten

Oversikt tiltak ved OUS

  • Etablert en egen stabfunksjon som skal etablere og utvikle kvalitetssystemer og rutiner for å overvåke pasientsikkerhet og bidra til systematisk forbedringsarbeid.

  • Etablert et felles system for registrering av uønskede hendelser.

  • Etablert pasientsikkerhetsutvalg og brukerutvalg i alle klinikker.

  • Sentralt pasientsikkerhetsutvalg hvor ledergruppen, samt representanter fra Brukerrådet og Helse-,sosial- og eldreombudet i Oslo møtes hver måned. Alvorlige hendelser, prinsipielle saker og saker der Helsetilsynet gir brudd på forsvarlighetskrav er eksempler på saker i dette utvalget.

  • Administrerende direktør rapporterer til styret hvert tertial ift risikoforhold, potensielle og faktiske hendelser.

  • Ansatt kvalitetsrådgivere og helsefaglige rådgivere med ansvar for oppfølging av pasientsikkerhet i alle klinikker.

  • Etablert faggrupper for å sikre innføring av pasientsikkerhetskampanjens tiltakspakker. Administrerende direktør har fra og med i år gjennomført egne pasientsikkerhetsvisitter med representanter for ansatte i direkte pasientkontakt for å diskutere risiko i pasientbehandlingen med fokus på tiltak og forbedringer.

  • Etableringen av en sentral analysegruppe som i de mest alvorlige hendelsene vil gi ekstra bistand i prosessen med fokus på støtte til pårørende og ansatte samt gjøre årsaksanalyser og tiltak.

  • Egne interne revisjoner.

  • Det er under arbeid flere egne studier/forskningsprosjekter knyttet til pasientsikkerheten ved OUS. Det publiseres snart en undersøkelse av alle uønskede hendelser og infeksjoner hos pasienter som døde i OUS i 2011. Det er under etablering en studie for gjennomgang av alle pasientdødsfall i 2012, og det er under vurdering satt i gang en studie knyttet til pasientsikkerhet på sengepost og teknologistøttet pasientovervåkning.

Oversikt tiltak ved Ahus

  • Sykehuset har fokus på å skape en åpen og god meldekultur slik at den ansatte opplever en verdi av å melde avvik og at det er trygt å si fra.

  • Ahus har et elektronisk avviks- og dokumentasjonssystem (EQS) hvor alle ansatte kan melde alle typer uønskede hendelser.

  • Avviksmeldingene saksbehandles av lokal leder. Saksbehandlingen i meldingen lagres og er tilgjengelig for den ansatte, inkludert forslag til forbedringer med fokus på læring. Det skal ved lukking av avvik settes tiltak for å forebygge lignende hendelser.

  • Ved behov løftes saksbehandlingen til kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalget for uttalelse.

  • Alvorlige hendelser meldes til kunnskapssenteret (§3.3 meldinger).

  • Sykehuset gjennomgår og analyserer § 3.3 meldinger på en strukturert måte, og de publiserer åpent på internett.

  • I forbindelse med overtakelse av nytt opptaksområde ble det i ettertid reist spørsmål om antallet alvorlige hendelse hadde økt mer enn befolkningsøkningen tilsa. Det ble derfor i 2012 gjennomført en grundig analyse av alle alvorlige hendelser (inklusive uventede dødsfall) som ledd i et tilsynssvar. Analysen fant ikke holdepunkter for en slik økning.

  • I tillegg har sykehuset nå stort fokus på resultatene knyttet til Kunnskapssenterets rapporter om 30 dagers dødelighet i 2011 og 2012. Ahus kommer dårligere ut enn gjennomsnittet når det gjelder lårhalsbrudd i begge periodene og har et noe dårligere resultat knyttet til total dødelighet i 2012. En intern arbeidsgruppe har jobbet med forholdene rundt lårhalsbrudd og på bakgrunn av dette iversettes nå et fast-track løp for disse pasientene som reduserer den preoperative ventetid.

  • Når det gjelder total dødelighet tror Ahus at opprettelsen av en stor medisinsk overvåkningsavdeling i 2012 er det viktigste enkelttiltaket.

  • Sykehusets overordnede kvalitet og pasientsikkerhetsutvalg (KPU) analyserer systematisk alvorlige uønskede hendelser og forbedringsbehov for å forebygge at uønskede hendelser oppstår. Akershus universitetssykehus (Ahus) har etablert Kvalitet og arbeidsmiljøutvalg (KAM) grupper på alle avdelinger. I KAM gruppene saksbehandles uønskede hendelser og arbeidsmiljøtiltak. Møtene ledes av avdelingsleder sammen med en kvalitetsrådgiver og et verneombud.

  • Sykehusledelsen møter i dialogmøte hver andre uke tillitsvalgte og verneombud for å sikre involvering og deltagelse i prosesser som angår kvalitet og pasientsikkerhet på sykehuset.

  • I sykehusets forberedelse til utarbeidelse av Ledelsens gjennomgang, som er en rapportering til Styret, beskriver avdelingene risikobildet opp mot de spesifikke områdene som angår kvalitet og pasientsikkerhet. Det rapporteres på lokale mål for sykehuset, regionale mål og nasjonale kvalitetsindikatorer.

  • Ahus deltar i pasientsikkerhetskampanjen I Trygge Hender med lokale arbeidsgrupper på de utvalgte nasjonale innsatsområdene med en kampanjeledergruppe lokalt på Ahus. Det arbeides med å implementere tiltak på alle avdelinger hvor det er aktuelt. Det er utarbeidet spredningsplan for samstemning av medisinlister i Medisinsk divisjon og Trygg Kirurgi sjekkliste for Kirurgisk divisjon. Divisjoner og klinikker deltar i læringsnettverket “ledelse av pasientsikkerhet”, hvor ledere får opplæring i, samt bistand til å gjennomføre et pasientnært forbedringsarbeid. Sykehuset rapporterer årlig nasjonalt på Global Trigger Tool (GTT). Resultatene herfra er overordnede funn på foretaket og det settes forbedringstiltak for de hyppigste triggerne.

  • De kliniske avdelinger arbeider med interne pasientforløp for å sikre gode prosesser og høy kvalitet på de tjenester som tilbys. Ahus har et regionalt koordineringsansvar for helhetlige pasientforløp i Helse Sør Øst og samarbeider med Sykehuset Innlandet for å understøtte klinikken i arbeidet med å kunnskapsbasere prioriterte pasientforløp. Det er et tett samarbeid med regionalt- og lokalt brukerutvalg i pasientforløpsarbeidet. Ahus deltar også i læringsnettverket System for kontinuerlig forbedringsarbeid som ledes av Vestre Viken. Det pågår en opplæring av ansatte i klinikken i metodikk for utarbeidelse av kunnskapsbaserte fagprosedyrer i samarbeid med Høyskolen i Oslo og Akershus.

  • Det er utarbeidet en årlig plan for interne revisjoner ved foretaket.

Kilde: OUS/Ahus

Undervedlegg 3: Tilsyn, revisjoner og gjennomganger ved Oslo universitetssykehus i perioden 2010-2013

1 høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite

1 høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget

2 revisjoner av det pasientadministrative systemet ved sykehuset gjennomført av Helse Sør-Øs

93 tilsyn

592 tilsynssaker i Helsetilsynet - både enkeltsaker og systemsaker

Antall eksterne tilsyn

2010

27

2011

23

2012

23

2013

20

Totalt

93

OUS forholder seg til følgende tilsyn:

  • Arbeidstilsynet

  • Branntilsyn

  • Bydelsoverlegen

  • Datatilsynet

  • Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

  • Fylkesmannen helseavdeling (tidligere Helsetilsynet i fylket)

  • Det lokale el-tilsyn (netteier)

  • Helse Sør-Øst

  • Helsedirektoratet

  • Helseforetakenes senter for pasientreiser ANS

  • Luftfartstilsynet

  • Mattilsynet

  • Riksrevisjonen

  • Statens helsetilsyn

  • Statens legemiddelverk

  • Statens strålevern

  • Vann- og avløpsetaten

Kilde: OUS