Direktiv 2011/61/EU (AIFMD) ble vedtatt i EU 8. juni
2011, og frist for gjennomføring i nasjonal rett i EU var 22. juli
2013. Direktivet er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen. Årsaken
er at den nye europeiske tilsynsmyndigheten på verdipapirområdet,
ESMA, som er etablert gjennom forordning 1095/2010, forutsettes
å ha overnasjonal kompetanse i nærmere angitte tilfelle. Disse spørsmålene
må løses på generelt, horisontalt plan før rettsakten som etablerer ESMA
samt AIFMD kan tas inn i EØS-avtalen. I proposisjonen her foreslås
det endringer som vil gjennomføre antatt fremtidige EØS-forpliktelser,
men det foreslås ikke lovbestemmelser til gjennomføring av bestemmelser
i AIFMD som tillegger ESMA overnasjonal kompetanse.
AIFMD legger til rette for et internt marked
i EØS-området for alternative investeringsfond og innfører harmoniserte
krav til forvaltere og tilsynet med disse. Et viktig formål med
direktivet er å møte risikoen knyttet til alternative investeringsfond
og betydningen for investorer og markeder i Europa på en enhetlig
måte. Forvaltere av ulike typer alternative investeringsfond forvalter
betydelige verdier, og de kan utøve stor innflytelse i de markeder
og selskaper de investerer i. Den internasjonale finanskrisen viste
at forvalterne kan bidra til å spre eller øke risikoen i finansmarkedene.
En samordnet regulering av alternative investeringsfond i Europa
forventes å gi bedre gjennomsiktighet i markedene som følge av felles
regler for registrering, rapportering og kontroll. Direktivet skal
også bidra til å styrke investorvernet, og sikre europeiske aktører
bedre markedsadgang og konkurransevilkår internasjonalt.
Lovforslaget regulerer forvalternes virksomhet
i tråd med direktivets krav til nasjonal lovgivning. De alternative
investeringsfondene som sådan reguleres ikke.
I tillegg til AIFMD har EU-kommisjonen vedtatt følgende
gjennomføringsforordninger:
Kommisjonsforordning
(EU) 447/2013 om innføring av prosedyre for forvaltere som velger
å være omfattet av Europaparlaments- og rådsdirektiv 2011/61/EU
Kommisjonsforordning (EU) 448/2013 om innføring
av prosedyre for å bestemme referansemedlemsstat for ikke-EØS-forvaltere
i henhold til Europaparlaments- og rådsdirektiv 2011/61/EU
Kommisjonsforordning (EU) 231/2013 som
utfyller Europaparlaments- og rådsdirektiv 2011/61/EU når det gjelder
unntak, generelle operasjonelle krav, depotmottaker, finansiell
giring, rapportering og tilsyn.
Dessuten vedtok EU-kommisjonen ytterligere en
gjennomføringsforordning 17. desember 2013 om utpeking av forvalter
for henholdsvis åpne og lukkede fond.
Forordningene gir utfyllende regler til AIFMD, og
det tas sikte på å gjennomføre dette regelverket i forskrifter til
den nye loven om forvaltning av alternative investeringsfond.
Etter oppdrag fra Finansdepartementet nedsatte Finanstilsynet
i mai 2012 en arbeidsgruppe som skulle gjennomgå Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2011/61/EU (AIFMD) og foreslå nødvendige tilpasninger
og endringer i norsk regelverk for å gjennomføre forventet fremtidige EØS-forpliktelser
som tilsvarer AIFMD i norsk rett. Se proposisjonens punkt 2.2.
Arbeidsgruppens rapport ble avgitt til Finanstilsynet
1. mars 2013 og oversendt Finansdepartementet ved brev samme dag.
Finansdepartementet sendte arbeidsgruppens rapport
på høring ved høringsbrev 21. mars 2013 som hadde høringsfrist 20. juni
2013.
Arbeidsgruppens forslag, høringsinstansenes merknader
og departementets vurderinger omtales i proposisjonens ulike kapitler.
Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til ny lov om forvaltning av alternative investeringsfond. Proposisjonen
bygger på forslag fra en arbeidsgruppe nedsatt av Finanstilsynet
på oppdrag fra Finansdepartementet. Lovforslaget innebærer at forvaltere
av en rekke kollektive investeringsstrukturer som i dag ikke er
underlagt særskilt regulering, blir lovregulert. Dette gjelder forvaltere
av blant annet aktive eierfond (private equity) og ulike investeringsselskaper.
I tillegg vil forvaltere av nasjonale fond, herunder spesialfond,
som etter gjeldende rett er regulert i verdipapirfondloven, bli
omfattet av den foreslåtte nye loven.
Bakgrunnen for lovforslaget er antatt fremtidige EØS-forpliktelser
som tilsvarer Europaparlaments- og rådsdirektiv 2011/61/EU («Alternative
Investment Fund Managers Directive», AIFM-direktivet, AIFMD). Formålet
med direktivet er blant annet å forbedre mulighetene for kontroll
med en gruppe finansielle aktører som har stor betydning for velfungerende
markeder i Europa, men som hittil ikke har vært underlagt felleseuropeisk
regulering og kontroll. Videre er det et formål med direktivet å
legge til rette for et internt marked i EØS-området for forvaltning og
markedsføring av alternative investeringsfond på tvers av landegrensene,
samt å styrke investorvernet.
Begrepet «alternative investeringsfond» kan
noe forenklet forklares som kollektive investeringsstrukturer som
ikke omfattes av de eksisterende EØS-reglene for såkalte UCITS-fond (UCITS;
Undertakings for Collective Investment in Transferable Securities,
er de fondene som tilfredsstiller krav i nasjonal lovgivning som
oppfyller UCITS-direktivene og kan markedsføres fritt i EØS-området.)
Norske fond som oppfyller kravene i verdipapirfondloven om spredning
av risiko, plassering i likvide midler og andre regler der hensynet
til forbrukerbeskyttelse er fremtredende, regnes som UCITS-fond.
Lovforslaget regulerer forvaltere av alternative investeringsfond,
markedsføring av slike fond, og depotmottakere for slike fond, men
ikke de alternative investeringsfondene som sådan.
Se proposisjonens kapittel 3 for en beskrivelse av
bransjen og en generell redegjørelse for gjeldende regulering av
verdipapirfond og alternative investeringsfond.
Se kapittel 4 i proposisjonen 4 for omtale av forslag
til regler om lovens virkeområde og definisjoner.
Se proposisjonens kapittel 5 om foreslåtte terskelregler,
slik at forvaltere som forvalter alternative investeringsfond med
samlet verdi under visse beløpsgrenser, bare får plikt til å følge
særskilte krav om registrering og rapportering til Finanstilsynet,
samt regler om tilsyn mv. Forvaltere som forvalter fond som ikke
overstiger terskelverdiene, kan likevel velge å søke om tillatelse
og dermed underlegges de øvrige reglene i loven.
I proposisjonens kapittel 6 foreslås det å innføre konsesjonsplikt
for forvaltere av alternative investeringsfond som forvalter en
samlet kapital som overstiger terskelverdiene. For å få tillatelse som
forvalter, må selskapet blant annet oppfylle kapitalkrav og ha kvalifiserte
ledere, styremedlemmer og eiere. Videre foreslås det regler som
begrenser forvalters adgang til å drive annen virksomhet enn forvaltning.
Dessuten foreslås det regler om Finanstilsynets adgang til å tilbakekalle
forvalters tillatelse.
I proposisjonens kapittel 7 foreslås det organisatoriske
krav, herunder regler om forvalters adgang til å utkontraktere oppgaver.
Kapittel 8 i proposisjonen inneholder forslag
til operasjonelle krav. Blant annet foreslås regler om forretningsskikk
og håndtering av interessekonflikter. Videre stilles det krav om
at forvalter skal ha en godtgjørelsesordning for ledende ansatte
med flere. Det foreslås også regler om risikostyring, likviditetsstyring
og investering i verdipapiriserte posisjoner. Dessuten foreslås
det regler om verdivurdering av eiendelene til fond under forvaltning
og kommunikasjon av andelsverdi.
Proposisjonens kapittel 9 inneholder forslag
til ulike opplysningskrav for forvalter. Forvalter skal utarbeide
årsrapport for hvert fond som forvaltes eller markedsføres i EØS,
og det stilles nærmere krav til årsrapporten. Videre skal forvalter
gi nærmere bestemte opplysninger til potensielle investorer om hvert
fond som markedsføres eller forvaltes. Det foreslås også regler
om at forvalter periodisk skal gi informasjon til Finanstilsynet
og investorene om fondene.
I kapittel 10 i proposisjonen foreslås det enkelte særlige
regler for forvaltere som forvalter alternative investeringsfond
som benytter finansiell giring.
Kapittel 11 i proposisjonen inneholder regler
om særlige informasjonsplikter for forvaltere som forvalter fond
som erverver og utøver ulike grader av kontroll i unoterte selskaper
og utstedere.
I kapittel 12 i proposisjonen foreslås det regler om
depotmottaker. Det foreslås at det for hvert alternative investeringsfond
skal utpekes en depotmottaker som skal oppbevare fondets eiendeler
og ha en kontrollfunksjon.
Kapittel 13 i proposisjonen inneholder forslag
til regler om markedsføring av alternative investeringsfond til
profesjonelle investorer. Det foreslås at forvaltere som har fått
tillatelse i en EØS-stat, skal kunne forvalte og markedsføre alternative
investeringsfond som er etablert i en EØS-stat til profesjonelle
investorer i EØS-området ved å gi melding til tilsynsmyndigheten
i hjemstaten. I de tilfellene der enten forvalter eller fondet eller
begge er etablert i et land utenfor EØS, må forvalter søke Finanstilsynet
om tillatelse for å kunne markedsføre fondet til profesjonelle investorer
i Norge.
Kapittel 14 i proposisjonen inneholder forslag
til regler om markedsføring av alternative investeringsfond til
ikke-profesjonelle investorer. Det foreslås at det åpnes for markedsføring
av alternative investeringsfond, herunder spesialfond, til ikke-profesjonelle
kunder, men at det fastsettes krav til styrket investorvern gjennom
innføring av ulike beskyttelsestiltak.
I kapittel 15 i proposisjonen foreslås det regler om
grensekryssende forvaltning av alternative investeringsfond.
Forslag til regler om tilsyn og sanksjoner er omtalt
i proposisjonens kapittel 16, mens kapittel 17 i proposisjonen inneholder
forslag til overgangsregler og endringer i andre lover.
Se proposisjonens kapittel 19 for merknader
til de enkelte bestemmelser i forslag til lov om forvaltning av
alternative investeringsfond.
Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til ny lov om forvaltning av alternative investeringsfond. Forslaget
inneholder nærmere krav til forvaltere av alternative investeringsfond,
regler om markedsføring av slike fond og om bruk av depotmottaker.
Forslaget inneholder ikke regler om hvordan midlene i alternative fond
kan eller skal investeres, og de foreslåtte reglene antas ikke å
påvirke investeringsbeslutningene i fondene.
Selskaper som forvalter alternative investeringsfond
får etter forslaget plikt til å følge særskilte krav om registrering
og rapportering til Finanstilsynet, samt regler om tilsyn mv. Det
foreslås konsesjonsplikt for forvaltere av alternative investeringsfond
som forvalter en samlet kapital som overstiger visse terskelverdier.
Forvaltning av alternative investeringsfond med samlet verdi under
disse terskelverdiene får bare plikt til å følge krav om registrering
og rapportering til Finanstilsynet, men forvalterne kan velge å
søke om konsesjon. Departementet anslår på usikkert grunnlag at
om lag 30–35 foretak vil søke om konsesjon etter de foreslåtte reglene.
Blant disse er det om lag 10 foretak som etter lovforslaget plikter
å søke om tillatelse.
Forvaltere av alternative investeringsfond over terskelverdiene
vil måtte tilpasse seg omfattende nye krav til virksomheten, herunder
blant annet krav til registrering, samt periodisk rapportering. Dette
vil medføre økte kostnader for disse forvalterne, og da særlig i
startfasen. De største aktørene antas å allerede ha de vesentligste systemer
på plass, for eksempel systemer for risikostyring og ulike kontrollfunksjoner.
Det antas likevel at også disse aktørene vil påføres kostnader gjennom
tilpasning av eksisterende interne rutiner, som for eksempel styrking
av kontrollfunksjoner og systemer for risikostyring, samt interne
organisatoriske endringer. Kostnadene antas å bli relativt høyere
for de mindre aktørene, ettersom disse gjerne vil måtte fastsette
nye rutiner og etablere ny intern organisering.
Samtlige forvaltere som i dag ikke omfattes
av verdipapirfondloven og som søker konsesjon, vil måtte oppnevne
depotmottaker for fond under forvaltning. Dette vil innebære et
nytt kostnadselement. For forvaltere som i dag benytter administrator
til å utføre enkelte av depotmottakers oppgaver, antas det at konsekvensene
blir noe mindre.
Noen forvaltere driver i dag virksomhet som
går ut over den virksomhetsbegrensning som etter den nye loven vil
gjelde for forvaltere med konsesjon. Dersom deler av virksomheten
vil måtte skilles ut, vil disse aktørene påføres ekstrakostnader
som følge av omorganisering.
Gjennomføring av AIFM-direktivet i norsk rett innebærer
at en ny gruppe forvaltere blir underlagt tilsyn av Finanstilsynet.
Finanstilsynets utgifter fordeles mellom tilsynsobjektene i form
av en årlig tilsynsavgift, jf. finanstilsynsloven § 9. Størrelsen
på avgiften er ikke anslått nærmere, men departementet antar at
avgiften for det enkelte foretak ikke vil føre til vesentlige kostnadsøkninger.
Markedsføring i andre EØS-land vil kreve konsesjon, men konsesjon
vil også kunne bidra til økt tillit til forvalter og således ha
en forretningsmessig verdi. Departementet antar derfor at flere
foretak som ikke har plikt til å søke om konsesjon, vil vurdere
å søke.
Departementet antar at reguleringer og tilsyn
vil gjøre det generelt enklere for investorer å unngå forvaltere
som ikke driver betryggende, og at tilliten til – og forretningsvolumene
i – fondene kan øke. Felles regler om forvalternes virksomhet kan
også føre til at fond forvaltet av ulike forvaltere framstår som
mer likeverdige i kvalitet, og at konkurransen dreies mer i retning av
pris som kriterium ved valg av forvaltningsselskap og fond. Dette
kan generelt lede til lavere marginer for aktørene.
Forvaltere av nasjonale fond er gjennom verdipapirfondlovgivningen
allerede underlagt regulering og tilsyn som i store trekk samsvarer
med de krav som foreslås. Lovforslaget antas derfor å få begrensede
administrative og økonomiske konsekvenser for disse foretakene.
Foretakene må likevel oppdatere interne rutiner, og for enkelte
kan det også være behov for å gå gjennom og eventuelt gjøre visse
endringer, i egen organisasjon og i avtaler med depotmottaker.
Det foreslås krav om bruk av depotmottaker for en
rekke fond som det etter gjeldende lovgivning ikke stilles slike
krav til. Departementet antar at dette betyr at etterspørselen etter
tjenester som depotmottaker vil øke.
Fem kredittinstitusjoner tilbyr i dag depotmottakertjenester
for verdipapirfond i Norge. Etter forslaget vil også andre enn kredittinstitusjoner og
verdipapirforetak kunne oppnevnes som depotmottaker for visse typer
alternative investeringsfond. Dette åpner for at en ny gruppe aktører kan
tilby slike depotmottakertjenester.
Lovforslaget innebærer at depotmottaker vil
få større ansvar og erstatningsplikt. Dette vil innebære større
krav til systemene hos depotmottaker, og behovene for risikokontroll, risikoreduserende
tiltak og risikobærende evne vil øke.
De økte kravene til kontroll for depotmottaker vil
også påvirke forvaltningsselskapene, som må tilrettelegge for elektronisk
overføring av data til depotmottaker. Forvaltningsselskapene i Norge er
relativt små, og bare de største har for eksempel tatt i bruk standardiserte
meldingssystemer som SWIFT for oversendelse av instruksjoner til og
fra banker, meglerforbindelser og eventuelle tredjeparter. De økte
kravene til depotmottakerfunksjonen vil innebære økte kostnader
for depotmottaker, noe som vil reflekteres i prisene depotmottaker
krever av fondsforvalter.
De som investerer i alternative investeringsfond, må
vurdere både markedsrisikoen i fondet og risikoen for at forvaltningsselskapet
på ett eller annet vis svikter. Etter departementets vurdering vil
de foreslåtte reglene bidra til å redusere investorenes behov for
å foreta selvstendige vurderinger av risikoen i forvaltningsselskapene. Det
kan gjøre det mer attraktivt å investere i fond forvaltet av selskapene.
Reguleringen vil også innebære kostnader for forvalter. Økt forretningsvolum,
økt gjennomsiktighet og konkurranse vil kunne bidra til at prisene
til investorene øker mindre enn kostnadene hos forvalter.
Finanstilsynet vil få nye oppgaver ettersom
nye foretak blir underlagt et konsesjons- og tilsynsregime. Det
vil kreves økte ressurser for å kunne utføre de tilsyns- og forvaltningsoppgaver den
nye lovgivningen forutsetter. Det må blant annet etableres systemer
for rapportering fra foretakene samt gjennomføres løpende stedlig og
dokumentbasert tilsyn. Finanstilsynets rapporteringsforpliktelser
til ESMA vil også medføre økt ressursbehov. Departementet legger
til grunn at reguleringen også vil medføre noe økte kostnader for
Finansdepartementet, blant annet som følge av at Finansdepartementet
vil bli klageorgan for Finanstilsynets vedtak.