Kontroll- og konstitusjonskomiteen vedtok i møte
20. mai 2014 å igangsette forberedelser i en egen sak til Stortinget,
jf. Stortingets forretningsorden § 15 første ledd. Saken gjaldt
konsesjonsloven og priskontrollen.
Statsråd Sylvi Listhaug ble ved brev av 21.
mai 2014 orientert om at komiteen hadde igangsatt forberedelser
i en egen sak til Stortinget.
Komiteen sendte 17. desember 2013 brev til landbruks-
og matminister Sylvi Listhaug med spørsmål om konsesjonsloven og
praktiseringen av priskontrollen.
Bakgrunnen var Landbruks- og matdepartementets
brev av 4. desember 2013 til alle landets kommuner, fylkesmenn
og Statens landbruksforvaltning med henstilling om at det ikke skal
legges avgjørende vekt på pris i vurderingen av om det skal gis
konsesjon ved erverv av eiendom som skal brukes til landbruksformål.
Komiteen viste til hjemmelen i konsesjonsloven § 9 der det i første
ledd nr. 1 fremgår at det ved avgjørelsen av søknad om konsesjon
for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål, blant
annet skal legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser
en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. Komiteen viste videre
til at den hadde merket seg at departementet hadde sendt på høring
et forslag om nødvendige endringer i konsesjonsloven og at høringsfrist
var satt til 1. februar 2014. Komiteen stilte spørsmål ved den valgte
prosedyren, der kommunene ble oppfordret til å endre praksis før
en eventuell lovendring var behandlet av Stortinget.
Komiteen mottok svarbrev fra statsråden 6. januar
2014. Det fremgår av svaret:
«Regjeringen har i politisk plattform for Solberg-regjeringen
varslet at den vil gi den enkelte bonde råderett over egen eiendom
ved å gjøre endringer i eiendomslovgivningen i landbruket. Som komiteen
viser til, sendte departementet på høring forslag om endringer i
reglene om priskontroll samme dag som brevet til kommunene, fylkesmennene
og Statens landbruksforvaltning gikk ut.»
Statsråden redegjorde i brevet for eksempler
på at ulike regjeringer har gitt retningslinjer for praktiseringen
gjennom i hovedsak rundskriv.
Statsråden uttalte videre at departementet i
det aktuelle brevet ikke instruerer kommunene til å treffe vedtak
med et bestemt innhold og at brevet ikke er utformet som en instruks,
men som en henstilling.
Statsråden skrev avslutningsvis:
«På bakgrunn av min redegjørelse over mener jeg henstillingen
til kommunene er i tråd med lovens ordlyd, forarbeider og den utvikling
av praksis som har vært ført siden 2002. Henstillingen overlater
fortsatt til kommunene å ta konkret stilling til om de ulike samfunnsinteressene
som er en del av konsesjonsvurderingen, tilsier at konsesjon gis
eller avslås. Jeg vil understreke at henstillingen ikke innebærer
at departementet ber kommunene om å unngå avslag på alle konsesjonssøknader
i perioden fram til priskontrollen eventuelt blir opphevet.»
Statsråden redegjorde også for videre framdrift av
lovarbeidet om priskontroll og skrev at målet var at Stortinget
kunne få saken til behandling i vårsesjonen 2014.
16. januar 2014 sendte komiteen brev til statsminister
Erna Solberg. Komiteen viste til svaret fra statsråd Listhaug og
uttalte blant annet:
«Komiteen mener svaret ikke godtgjør at departementet
ikke har gått utover sine fullmakter. Lanbruks- og matministeren
tøyer lovens forståelse, og kan tolkes i retning av å ville forskuttere
lovendring og se bort fra Stortingets beslutningsmyndighet.
Komiteen
respekterer selvfølgelig at ulike regjeringer har ulike syn. Det
er imidlertid en meget viktig del av demokratiet at saker hvor det
er stor politisk uenighet blir opplyst og drøftet, og ikke forsøkt
holdt utenfor demokratiske prosesser.»
Komiteen ba avslutningsvis statsministeren klargjøre
forståelsen av henstillingen fra departementet.
Komiteens brev ble av statsministeren oversendt landbruks-
og matministeren til besvarelse. Statsråden svarte i brev av 27.
januar 2014 og gjorde oppmerksom på at flere rundskriv som gjelder
verdsetting i forbindelse med priskontroll har blitt til uten forutgående
dialog med Stortinget. Hun viste videre til at brevet fra departementet
måtte ses i lys av at mye tyder på at kommunene praktiserer priskontrollen
forskjellig.
Avslutningvis uttalte statsråden:
«Jeg mener at når målet er å øke omsetningen av landbrukseiendom,
bør en søke å legge til rette for et velfungerende marked. Brevet
om priskontroll kan bidra til det fordi det tar sikte på å unngå
at eiendomsmarkedet stopper helt opp i påvente av at lovsaken etter
hvert kan legges fram for Stortinget.»
Den 5. februar 2014 sendte komiteen et nytt
brev til statsministeren der det blant annet ble vist til at å kontrollere
at de enkelte statsråder opptrer i tråd med arbeidsfordelingen mellom
Storting og regjering, er å anse som en av komiteens kjerneoppgaver.
Komiteen siterte fra departementets høringsbrev av 4. desember 2013
og viste til at dette med stor tydelighet dokumenterte av brevet
til kommunene hadde til hensikt å forskuttere Stortingets behandling
av lovforslaget.
Komiteen ba om statsministerens begrunnelse for
hvorfor regjeringen valgte en slik fremgangsmåte i saken og ba videre
om svar på om statsministeren mente saken var behandlet i tråd med
gjeldende oppgavefordeling mellom Storting og regjering.
Statsministeren svarte i brev av 12. februar
2014 og viste blant annet til at det er Landbruks- og matdepartementet
som forvalter konsesjonsloven, og som derfor er rette instans til
både å fortolke lovens rammer og til å klargjøre hvordan henstillingen
til kommunene skal forstås. På denne bakgrunn ble komiteens brev
av 16. januar oversendt landbruks- og matministeren for besvarelse.
Det ble også vist til at dette er ordinær saksbehandling i saker
som gjelder andre statsråders fagområder.
Avslutningsvis uttalte statsministeren:
«Det er landbruks- og matdepartementet som har den
faglige kompetansen til å tolke denne loven og vurdere forholdet
til Stortinget knyttet til de spørsmål saken reiser. Jeg har ikke
noe grunnlag for å ha en annen vurdering enn den landbruks- og matministeren har
hatt i saken.»
Korrespondansen følger som vedlegg 1 til 6 til innstillingen.
Stortingsrepresentantene Knut Storberget, Martin
Kolberg, Marit Arnstad, Per Olaf Lundteigen og Karin Andersen fremmet
27. februar 2014 et representantforslag om priskontroll i konsesjonsloven
for landbrukseiendommer, jf. Dokument 8:29 S (2013–2014). Forslagsstillerne
hadde merket seg at regjeringen den 5. desember 2013 sendte ut forslag
om å oppheve priskontrollen i konsesjonsloven, med høringsfrist
1. februar 2014. Samtidig ble det sendt brev til alle landets kommuner,
fylkeskommuner samt Statens landbruksforvaltning, der det ble bedt
om at det ikke skulle legges «avgjørende vekt på hensynet til pris
i vurderingen av om det skal gis konsesjon.» Forslagsstillerne mente
at brevet foregrep Stortingets lovbehandling, og viste til at det
hadde skapt betydelig usikkerhet i kommunene. Følgende forslag ble fremmet:
«Stortinget ber regjeringen presisere overfor kommunene
og fylkeskommunene at konsesjonslovens bestemmelser om priskontroll
skal følges, og avvente Stortingets behandling før eventuelle endringer
i konsesjonsloven iverksettes.»
Det følger av Innst. 170 S (2013–2014) som ble avgitt
24. april 2014:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at høringen om opphevelse
av priskontrollen ble avsluttet 1. februar 2014. Flertallet merker
seg at høringsuttalelsene viste at synet på priskontrollen var delt.
Flertallet viser videre til brev fra landbruksminister Sylvi Listhaug
av 6. januar 2014 om at målet er at Stortinget kan få saken til
behandling i vårsesjonen 2014.»
Det fremgår videre:
«Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre
og Fremskrittspartiet, mener imidlertid at brevet fra regjeringen
foregriper Stortingets lovbehandling av regjeringens forslag om
å oppheve priskontrollen i konsesjonsloven.
Dette
flertallet mener det er uryddig av regjeringen å sende brev til
kommuner, fylkeskommuner og SLF om å se bort fra konsesjonslovens
§ 9 første ledd ved behandling av konsesjon fordi regjeringen vil foreslå
å oppheve dette.»
Komiteens mindretall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet, fremmet forslaget fra forslagsstillerne, mens
komiteens flertall tilrådde at representantforslaget skulle vedlegges
protokollen.
Saken ble debattert i Stortinget 8. mai 2014,
og representantforslaget ble vedlagt protokollen.