Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg,
fra Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn
Henrik Olsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid
Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at det ble åpnet sak
om konsesjonsloven og priskontrollen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven)
mv. av 28. november 2003 er slutten på en utvikling som tok til
med statsborgerloven av 1888. Konsesjonsreglene har i hele denne
perioden vært politiske redskap i styringen av samfunnet. I § 9,
første ledd nr. 1 i dagens konsesjonslov, særlige forhold for landbrukseiendommer,
heter det at:
«Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv
av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det legges særlig
vekt på:
1. om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling,»
Flertallet viser til at det ifølge
Gyldendal Rettsdatas kommentarer til konsesjonsloven note 76, sist
hovedrevidert 12. juni 2012, heter at: «Momentene i første ledd
kan tillegges større vekt enn de som er nevnt i annet og tredje
ledd».
Videre heter det i note 77, sist endret 23.11.2012:
«Det skal foretas en vurdering av om den avtalte prisen
er i samsvar med en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. I motsatt
fall kan konsesjonssøknaden avslås. Med en samfunnsmessig forsvarlig
prisutvikling må bl.a. forstås en pris som bidrar til å realisere
målene i landbrukspolitikken. Dette får ikke anvendelse dersom eiendommen
erverves til annet enn landbruksformål og det ikke er påregnelig
at eiendommen i fremtiden skal opprettholdes som landbrukseiendom.
Er det objektivt sett påregnelig med jordbruksdrift som berettiger
til produksjonstilskudd, skal det foretas priskontroll, uten at
dette kan tolkes antitetisk. Ot.prp. nr. 79 (2002-2003) Til § 9, s.
83, der dette er kommentert ytterligere. Hvordan priskontrollen
skal praktiseres, følger av retningslinjer i Rskr. M-3/2002, M-7/2002,
M-4/2004, M-1/2010 og M-2/2012. Disse rundskrivene finnes her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/Rundskriv.html?id=1993.
I rundskriv M-1/2010 er det bl.a. angitt at: «For at retningslinjene
skal komme til anvendelse, legger departementet til grunn at bebygde
eiendommer må oppfylle arealgrensene i konsesjonslovens § 5 annet
ledd. Det skal ikke lenger foretas en helhetsvurdering av om eiendommen
kan gi grunnlag for drift og utnytting av næringsmessig karakter.
Er eiendommen uten bebyggelse, må den bestå av produktive jordbruks-
eller skogbruksarealer for å bli underlagt prisvurdering, jf. forutsetningen
i § 9 i konsesjonsloven».
Utgangspunktet for prisvurderingen
er de produktive arealers avkastningsverdi og bygningenes gjenanskaffelsesverdi.
Det er bl.a. angitt en minsteverdi for jordbruksarealer i forskjellige
områder av landet, og rammer for tillegg av boverdi; i rundskriv M-1/2010
er den øvre rammen for tillegg av boverdi nå satt til kr 1 500 000.
Tilleggsjord kan gis et tillegg på inntil 50 pst. Det er fastsatt
en kapitaliseringsrentefot på 4 pst.
I rundskriv M-2/2012
er det fastsatt at dersom prisen for en bebygd eiendom er under
kr 2 500 000 skal prisvurdering unnlates.
Om forholdet
til odelstakst, se Rt. 1998 s. 1389. Om forholdet ved tvangssalg,
se lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse (tvangsfullbyrdelsesloven eller
tvangsl.) § 11-13 annet ledd og § 11-44 tredje ledd. Et bud kan
ikke nektes stadfestet fordi det overstiger det beløp landbruksmyndighetene
har angitt som den høyeste pris som vil bli godkjent, se Eidsivating
lagmannsretts kjennelse 2. oktober 1996 i kjæremålssak nr. 95-001157K.
Jf. Rt. 1993 s. 1178 der en stadfestelseskjennelse ble opphevet
under henvisning til avtl. § 36. Om salgsoppgave ved medhjelpersalg,
se tvangsl. § 11-24 annet ledd femte punktum og om opplysning ved
auksjonssalg § 11-48. Se ellers Thor Falkanger, Hans Flock, Thorleif Waaler,
Tvangsfullbyrdelsesloven med kommentar, 4. utg., bind II, Oslo 2008,
s. 724 flg., s. 763, 765, 787 og 838 flg. Se også Sjur Brækhus,
Omsetning og kreditt 2, 3. utg. ved Borgar Høgetveit Berg, Oslo 2005,
pkt. 254.17 s. 475.
Om gyldigheten av proformaavtaler
med lavere pris enn den reelle, se RG 1995 s. 1072. I dom i Rt. 2004
s. 1582 kom HR til at det strider mot lov og ærbarhet å inngå avtaler
om å betale et hemmelig tillegg til den offisielle kjøpesummen,
jf. NL 5-1-2. Se særlig avsnittene 38-40.
I «Forskrift
om saksbehandling mv. i kommunen i saker etter konsesjonsloven,
jordloven, odelsloven og skogbruksloven» fastsatt av LMD 8. desember 2003
(nr. 1480) er det ved endringen av 23. juni 2009 (nr. 831) i § 1
annet ledd bestemt at i saker som gjelder søknad om konsesjon på
eiendom som skal nyttes til landbruksformål, skal det i vedtaket
vises hvordan prisvurderingen er foretatt i forhold til eiendommens enkelte
deler. Dersom en på skjønnsmessig grunnlag er kommet fram til en
annen pris enn det verdsettelsen av de enkelte delene tilsier, skal
de hovedhensyn som har vært avgjørende for dette, oppgis.»
Flertallet viser til at det i
Landbruks- og matdepartementets brev av 4. desember 2013 til kommunene,
fylkesmennene og Statens landbruksforvaltning med tittel «Praktisering
av priskontrollen» blant annet heter:
«Priskontrollen kan ha uheldige virkninger for landbruket,
bl.a. fordi den kan dempe investeringslysten hos eierne. (…)
Et
livskraftig og dynamisk landbruk er avhengig av et velfungerende
marked for omsetning av landbrukseiendom. (…)
Regjeringen
ønsker økt omsetning av landbrukseiendommer og har som ambisjon
å gjennomgå regelverket med sikte på forenklinger. Dette vil likevel kunne
ta noe tid.
På denne bakgrunn mener departementet
at praksis ved priskontroll bør legge til rette for økt omsetning.
Departementet henstiller derfor om at prisen partene har avtalt,
ikke blir tillagt avgjørende vekt i vurderingen av om det skal gis
konsesjon.»
Flertallet viser til at departementet
samme dag sendte på høring «Forslag om å oppheve bestemmelsen om
«priskontroll» i konsesjonsloven». Departementet skriver i høringsbrevet:
«Landbruks- og matdepartementet foreslår å oppheve
§ 9 første ledd nr. 1 i konsesjonsloven av 28. november 2003 nr.
98. (…)
Høringsfristen settes til 1. februar 2014.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at
det er sikker forvaltningstradisjon for at Landbruks- og matdepartementet
gjennom rundskriv har klargjort prinsippene som ligger til grunn
for priskontrollen i konsesjonsloven. Dette har ikke tidligere skjedd
gjennom henstillinger fra departementet. Gjennom Landbruks- og matdepartementets
brev av 4. desember 2013 ble tidligere rundskriv som beskriver prinsippene
for priskontrollen i realiteten satt ut av kraft.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne, mener at departementets brev av
4. desember 2013 foregriper Stortingets lovbehandling av regjeringens
høringsforslag om å oppheve priskontrollen i konsesjonsloven. Flertallet mener
det er kritikkverdig at regjeringen sendte brev til kommuner, fylkesmennene
og Statens landbruksforvaltning om i realiteten å se bort fra konsesjonsloven
§ 9 første ledd nr. 1 ved behandling av konsesjon fordi regjeringen
vil foreslå å oppheve dette.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber om at brev med tittel Praktisering av priskontrollen av 4. desember
2013 til kommunene, fylkesmennene og Statens landbruksforvaltning om
å se bort fra konsesjonsloven § 9 første ledd nr. 1 umiddelbart
trekkes tilbake.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at konsesjonsloven blant
annet har som formål å regulere og kontrollere omsetningen av landbrukseiendommer
for å oppnå et effektivt vern av landbruksarealer og sikre eier-
og bruksforhold som er mest gagnlige for samfunnet. Formålet er
nedfelt i formålsbestemmelsen i § 1.
Disse medlemmer gjør oppmerksom
på at referatet fra konsesjonsloven § 9 første ledd og henvisningen
til notene i Gyldendal rettsdata ikke er fullstendige. Referatet
fra gjeldende rett gir dermed et skjevt bilde av innholdet i loven. Disse
medlemmer viser til at det i forbindelse med overdragelser av
landbrukseiendommer er 5 forhold som det særlig skal legges vekt
på etter § 9 første ledd. Avgjørelsen vil blant annet bero på en
avveining mellom disse hensynene, i en helhetsvurdering. I loven
står det at det skal legges vekt på hensynet til en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling, hensynet til bosettingen i området, driftsmessige
forhold, egnethet til erverver og hensynet til en forsvarlig ressursforvaltning,
herunder vern av kulturlandskapet. Konsesjonsloven § 9 annet og
tredje ledd inneholder ytterligere momenter som kan tillegges vekt.
I bestemmelsen brukes uttrykket «bl.a.» om de hensyn som skal tilgodeses. Det
betyr at det ikke er foretatt noen fullstendig opplisting av hensynene
som kan tillegges vekt. Det kan mao legges vekt på andre momenter
når de er relevante i forhold til konsesjonslovens formål.
I Rundskriv M-2/2009 konsesjon og boplikt, er det
presisert at det skal foretas en helhetsvurdering av de relevante
forhold og at det skal legges særlig vekt på de hensyn som er særskilt
nevnt i første ledd. Under punkt 8.2.2 står det at:
«Konsesjonsmyndighetene må ta stilling til i hvilken
grad de ulike hensynene gjør seg gjeldende, dvs. om de er relevante
i saken, og med hvilken vekt de opptrer i saken. Hensyn det etter
loven skal legges særlig vekt på, har stor vekt. Ved en totalvurdering hvor
slike hensyn skal vurderes i forhold til andre relevante momenter,
er det likevel ikke alltid at slike momenter får avgjørende betydning
for resultatet i saken. Det kan være ulike grunner til dette, for
eksempel at de øvrige momentene samlet trekker i retning av en annen
løsning, eller at hensynet som etter loven skal tillegges særlig
vekt ikke gjør seg gjeldende med særlig styrke i den konkrete saken.
Et eksempel på det siste er erverv av eiendommer i områder hvor
bosettingshensynet ikke, eller bare i liten grad gjør seg gjeldende.
I slike tilfeller kan det etter omstendighetene legges mindre vekt
på dette hensynet enn andre hensyn som etter loven er relevante.»
Disse medlemmer viser til at
gjeldende rundskriv er utarbeidet under daværende landbruks- og
matminister Lars Peder Brekk.
Disse medlemmer viser også til
at forholdet mellom helhetsvurderingen og utøvelse av priskontrollen
er eksplisitt omtalt i Ot.prp. nr. 44 (2008–2009):
«Avgjørelsen beror på en samlet helhetsvurdering
av de hensyn som gjør seg gjeldende i saken, og den må bygge på
et konkret og reelt skjønn. Dette kan for eksempel innebære at hensynet
til pris må vike fordi andre viktige samfunnshensyn gjør seg gjeldende
i slikt omfang og med en slik vekt at konsesjon likevel bør gis.
Det innebærer dessuten at det ikke er adgang til å gi et rent rutinemessig
avslag begrunnet ut fra et alminnelig ønske om å styrke bosettingen.»
Denne vurderingen i forarbeidene bygger på avgjørelser
fra praksis, blant annet en avgjørelse i departementet fra 17. oktober
2008 hvor departementet uttaler:
«Lovens system er imidlertid ikke slik at en konsesjonssøknad
uten videre skal avslås selv om prisen ut fra retningslinjene er
for høy. Det er anledning til å ta hensyn til andre relevante momenter
som faller inn under lovens formål».
Disse medlemmer vil presisere
at det ikke står i loven eller i forarbeidene til den at en konsesjonssøknad
skal avslås dersom den avtalte prisen ikke tilgodeser en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling.
Disse medlemmer er ikke enige
i at departementets brev foregriper Stortingets lovbehandling. I
brevet er det pekt på at priskontrollen gjelder, samtidig som det
henstilles til kommunene om at de i helhetsvurderingen etter loven
ikke legger avgjørende vekt på pris ved vurderingen av om det skal
gis konsesjon. Dette er innenfor den rammen som er lagt i forarbeidene
til loven hvor det er vist til at de skjønnsmessige vurderingene
som skal gjøres kan tilpasses endringer i utviklingen og skiftende
politiske hensyn. Bestemmelsene er utformet slik at en kan ta høyde
for at synet på hva som er en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling,
kan skifte over tid. I tilknytning til lovens formålsbestemmelse
er det i Ot.prp. nr. 79 (2002–2003) uttalt at loven kan ta høyde
for skiftende vurderinger. I proposisjonen står det at:
«Ordlyden er så romslig at den gir rom for utvikling
og endring av faktisk art på tekniske, økonomiske, samfunnsmessige
og andre områder, bl.a. med hensyn til behov og ressurser. Den gir
bl.a. spillerom for skiftende oppfatninger og nye vurderinger.»
Det er dette handlingsrommet som er tatt i bruk da
brevet ble sendt ut til kommunene, fylkesmennene og Statens landbruksforvaltning.
Det er et handlingsrom Stortinget la til rette for ved vedtakelsen
i 2003.
Det er ikke slått fast en gang for alle i konsesjonsloven
hva som tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. Under
ulike regjeringer har det derfor vært vanlig å gi signaler om forståelsen
og praktiseringen gjennom brev og rundskriv. Dette gjelder for
eksempel en rekke rundskriv som ble utarbeidet under daværende landbruksminister
Gunhild Øyangen i tilknytning til lovendringene som fulgte St.prp.
nr. 8 (1992–93) Landbruk i utvikling.
Disse medlemmer viser til at
departementets brev av 4. desember 2013 ble sendt ut for å unngå at
det skapes usikkerhet både hos kommuner og blant selgere og kjøpere
om hvordan praktiseringen av priskontrollen skal skje i perioden
fram til Stortinget har tatt standpunkt til forslaget om å oppheve
reglene om priskontroll i konsesjonsloven. Brevet hadde også til
hensikt å bidra til at ulike kommuner behandler søkere som er i
samme situasjon likt.
Disse medlemmer vil også vise
til at det tidligere er sendt ut lignende brev/rundskriv. Forut
for Stortingets behandling av St.meld. nr. 19 (1999–2000) Om norsk
landbruk og matproduksjon sendte departementet i februar 2000 ut
rundskriv M-5/2000 til fylkesmennene, fylkeslandbruksstyrene og
kommunene. I rundskrivet heter det blant annet:
«… I perioden fram til Stortinget har behandlet landbruksmeldingen
er departementet kommet til at det bør foretas en strengere vurdering
enn til nå i forkjøpssaker. I forhold til dagens regel om at en
ikke skal være i tvil, bør det derfor ved vurderingen av den enkelte
sak legges inn en ekstra sikkerhetsmargin i retning av at forkjøp
utvilsomt bør gi et bedre resultat enn det som kan oppnås ved å
la den avtalen som er inngått gå til konsesjonsbehandling. …»
På bakgrunn av ovennevnte gjennomgang er disse
medlemmer forundret over at flertallet kan trekke den slutningen
om at § 9 første ledd nr. 1 ikke lenger gjelder og at kommuner,
fylkesmennene og Statens landbruksforvaltning er bedt om «å se bort fra
konsesjonslovens § 9 første ledd nr. 1 ved behandling av konsesjon».
Departementets brev foregriper således heller ikke
en forestående lovbehandling i Stortinget om å oppheve priskontrollen
i konsesjonsloven. Frem til saken eventuelt kommer til Stortinget
gjelder konsesjonsloven § 9 første ledd fullt ut. Henstillingen overlater
til kommunene å ta konkret stilling til konsesjonsspørsmålet. Henstillingen
er ingen instruks om at kommunene skal unnlate å avslå konsesjonssøknader
på grunn av høy pris. Disse medlemmer er heller ikke
enige i at det er kritikkverdig at regjeringen sendte ut det aktuelle
brevet. Årsaken til at brevet ble sendt ut var et ønske om å unngå
usikkerhet i markedet for omsetning av landbrukseiendom. Slik usikkerhet
ville kunne føre til at omsetningen stoppet opp i påvente av at
lovsaken etter hvert kunne behandles i Stortinget. Dette er i tråd
med de mål et flertall i Stortinget har stilt seg bak, bl.a. i Innst.
243 S (2011–2012). Disse medlemmer er etter dette
ikke av den oppfatning at departementet bør ta skritt for å «trekke»
brevet tilbake.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og
Fremskrittspartiet,viser
til at høringen om opphevelse av priskontrollen ble avsluttet 1.
februar 2014. Høringsuttalelsene viser at synet på priskontrollen
var delt.
Flertallet mener det kan være
gode grunner til å se på reguleringen av priskontrollen i konsesjonsloven.
Flertallet mener imidlertid det
var uryddig av regjeringen å sende brev til kommuner, fylkesmenn og
SLF om i realiteten å se bort fra konsesjonslovens § 9 første ledd
nr. 1 ved behandling av konsesjon fordi regjeringen ville foreslå
å oppheve dette. Brevet fra regjeringen foregriper Stortingets lovbehandling av
regjeringens bebudede forslag om å oppheve priskontrollen i konsesjonsloven.