Forskning i statsbudsjettet som helhet er omtalt
i budsjettproposisjonen for Kunnskapsdepartementet, del III kapittel
5, jf. forskningspolitiske mål i den siste forskningsmeldingen som
Stortinget behandlet i juni 2013, Meld. St. 18 (20122013) Lange
linjer – kunnskap gir muligheter og Innst. 372 S (2012–2013). Videre
vises til Meld. St. 7 (2014–2015) Langtidsplan for forskning og
høyere utdanning 2015–2024.
Av del III i proposisjonen framgår også FoU-bevilgningene
i statsbudsjettet under de enkelte departementene.
Komiteen understreker
betydningen av å investere målrettet og langsiktig i forskning og
utvikling (FoU) for å bygge kunnskapssamfunnet. For å sikre fremtidig
næringsliv og nye norske arbeidsplasser er det en forutsetning at
vi prioriterer å bygge ny kunnskap gjennom en betydelig investering
i FoU.
Komiteen peker på Kunnskapsdepartementets rolle
i å koordinere forskningspolitikken i hele statsbudsjettet og merker
seg at regjeringen har høye ambisjoner for Norge som kunnskapsnasjon.
Samtidig med budsjettet la regjeringen frem Meld. St. 7 (2014–2015)
Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2015–2024, der langsiktige
mål og prioriteringer for sektoren samlet trekkes opp. Komiteen ser
frem til å behandle meldingen som egen sak.
Komiteen merker seg regjeringens
ambisjoner for økt deltakelse i EUs forsknings- og innovasjonsprogram
som et ledd i arbeidet for å styrke kvaliteten og øke norske forskeres
deltakelse i internasjonalt forskningssamarbeid. Samtidig merker komiteen seg
at regjeringen prioriterer egne midler til å bygge opp verdensledende
fagmiljøer som har særlige forutsetninger for å hevde seg internasjonalt.
Komiteen peker på den sentrale
rollen Norges forskningsråd har i å finansiere forskning, gi forskningspolitiske
råd og skape møteplasser. Komiteen understreker at
Norges forskningsråd har en viktig rolle i å utvikle et velfungerende
FoU-system som er relevant for både eksisterende og nytt næringsliv.
For å øke verdiskapingen i næringslivet understreker komiteen at
det er nødvendig å øke den vitenskapelige kvaliteten, sikre relevant
forskningsinfrastruktur, sikre en hensiktsmessig instituttsektor og
sørge for virkemidler som stimulerer til kommersialisering av FoU-resultater. Komiteen merker seg
at regjeringen har fastsatt nye mål for Forskningsrådets virksomhet
på bakgrunn av både evalueringen av Forskningsrådet og en forvaltningsrevisjon
utført av Riksrevisjonen, som begge har pekt på utfordringer med
mål- og resultatstyringssystemet (MRS). Komiteen merker
seg at Kunnskapsdepartementet vil sikre et bedre system for overordnet
og strategisk styring av Forskningsrådet fra departementene. Hensikten
er at styringen skal dreies mer i retning av resultater av virksomheten samtidig
som Forskningsrådet får større frihet til å forvalte programmer
og aktiviteter på tvers av departementene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen foreslår en markant styrking av de offentlige
investeringene i forskning. Ifølge NIFU (Nordisk institutt for studier
av innovasjon, forskning og utdanning) har offentlige bevilgninger
til forskning aldri tidligere utgjort en høyere andel av BNP. Ifølge
NIFUs analyse innebærer Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2015 en samlet bevilgning til forskning og
utvikling på 30 mrd. kroner. Det er vel 2,1 mrd. kroner mer enn
i 2014, som tilsvarer en nominell vekst på 7,6 pst. og en realvekst
på 4,2 pst. Denne veksten kommer året etter en realvekst på 4,1
pst. i 2014-budsjettet. Med det foreslåtte budsjettet for 2015 viser
regjeringen at den mener alvor med sine uttrykte ambisjoner om å
skifte takt i forskningspolitikken. NIFUs statsbudsjettanalyse viser
også at FoU-bevilgningenes andel av samlet statsbudsjett er på sitt
nest høyeste siden 2000. Andelen av brutto nasjonalprodukt (BNP)
er anslått til 0,93 pst., høyere enn noe tidligere år på 2000-tallet. FoU-bevilgningene
målt som andel av BNP har vært høyest i de to budsjettene som Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen
har hatt ansvar for. Dersom også anslått provenytap knyttet til
SkatteFUNN-ordningen regnes med, øker BNP-andelen av statsbudsjettets
utgifter til FoU i 2015 til én pst. av BNP, også det betydelig høyere
enn tidligere år. Med budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
på Stortinget styrkes den totale forskningsinnsatsen ytterligere
med nærmere 100 mill. kroner til eksempelvis basisbevilgninger til
UH-sektoren, Forny 2020, marin forskning, Havforskningsinstituttet
og klima- og miljøforskning. I tillegg bevilges det i forliket midler
til ytterligere 100 stipendiatstillinger i UH-sektoren.
Flertallet mener det er viktig
at regjeringen setter internasjonalt samarbeid høyt på agendaen. Det
medfører at nærmere halvparten av økningen i forhold til 2014 skyldes
vekst i bevilgninger til kontingenter til internasjonalt forskningssamarbeid,
særlig EU-programmer, til forskningsfartøy og til universitetsbygg.
I tillegg utgjør FoU-andelen av økning i rammebevilgningene over
Helse- og omsorgsdepartementets (HOD) budsjett til regionale helseforetak om
lag 200 mill. kroner. Veksten for øvrig er knyttet til bevilgninger
over budsjettene til Kunnskapsdepartementet (KD) og Nærings- og
fiskeridepartementet (NFD).
Flertallet mener det er prisverdig
at regjeringen har gjort reelle prioriteringer ved å satse spesielt på
EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, med tilhørende satsing
på stimuleringsordninger som skal gjøre det lettere å søke forskningsprosjekter
i EU. Andre prioriterte temaer i forskningsinnsatsen er forskningsinfrastruktur,
næringsrettet forskning, åpne arenaer og et reelt løft for fremragende
kvalitet og verdensledende forskningsmiljøer.
Flertallet peker på at regjeringen
allerede i budsjettet for 2015 foreslår å bevilge mer enn 660 mill.
kroner for å følge opp den fremlagte Meld. St. 7 (2014–2015) Langtidsplan
for forskning og høyere utdanning 2015–2024. Dette økte til om lag
800 mill. kroner etter budsjettforliket med Kristelig Folkeparti og
Venstre. Blant de største tiltakene er 100 mill. kroner til en satsing
på verdensledende fagmiljøer, 100 mill. kroner til forskningsinfrastruktur
og 60 mill. kroner til fri prosjektstøtte og 115 mill. kroner for
å stimulere til økt norsk deltakelse i Horisont 2020. Planen legger
til grunn regjeringens ambisjoner om å styrke forskningsinnsatsen
for å nå målet om at forskning skal utgjøre 3 pst. av BNP innen
2030. Regjeringen varsler om tiltak i løpet av perioden 2015–2018:
Trappe opp med 500
nye rekrutteringsstillinger.
Trappe opp bevilgningene til forskningsinfrastruktur
med 400 mill. kroner mer.
Trappe opp bevilgningene for å stimulere
til deltakelse i EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, Horisont
2020, med 400 mill. kroner mer.
Flertallet merker seg også at
regjeringen vil prioritere to viktige bygg som støtter opp under
de målene som er satt i langtidsplanen; et nytt bygg for livsvitenskap
ved Universitetet i Oslo og oppgradering av Marinteknisk senter
i Trondheim.
Flertallet støtter forslaget
om en dedikert satsing på fremragende forskningsmiljøer med 100
mill. kroner. Satsingen inkluderer rekruttering av toppforskere,
der 70 mill. kroner er fordelt etter spisse kvalitetskriterier,
20 mill. kroner til et partnerskapsprogram for høyere utdannings-
og forskningssamarbeid med prioriterte land utenfor EU og utvikling
av utdannings- og forskningssamarbeidet mellom Universitetet i Oslo
(UiO), Simula Research Laboratory (Simula) og University of California,
San Diego (UCSD) med 10 mill. kroner.
Flertallet understreker at det
er viktig at det forskes mer også i næringslivet. Derfor er det
bra at regjeringen foreslår å styrke en rekke ordninger som skal
gjøre dette mer attraktivt. Blant de største tiltakene er Brukerstyrt
innovasjonsarena (BIA), som foreslås styrket med 70 mill. kroner,
marin forskning, som foreslås styrket med 40 mill. kroner og Forny2020,
som foreslås styrket med 20 mill. kroner. Videre merker flertallet seg
at regjeringen foreslår å styrke både SkatteFUNN-ordningen, som
har en forventet provenyeffekt på om lag 120 mill. kroner, og bevilgningene
til programmer i Forskningsrådet som har en bred samfunnsmessig
betydning (muliggjørende teknologier) med 20 mill. kroner.
Flertallet viser til budsjettforliket
hvor det er enighet om at det i nysalderingen av statsbudsjettet for
2014 vil bli bevilget 167 mill. kroner for å sikre norsk deltakelse
i neste fase av Copernicus-programmet. Videreføring av Norges deltakelse
åpner muligheter for norsk høyteknologisk næringsliv. Kontraktspotensialet
for norske aktører for perioden 2014–2020 er på i overkant av én
mrd. kroner, og informasjon fra Copernicus vil bli av sentral betydning for
å fatte informerte beslutninger i klima- og miljøpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet merker seg at regjeringen også har
styrket sin egen koordinering av forskningspolitikken ved at den
vil behandle forskningspolitikken i ordinære regjeringskonferanser,
ikke i eget underutvalg. Videre merker disse medlemmer seg at
Kunnskapsdepartementet skal ha en forsterket rolle som koordinator
gjennom budsjettprosessene og store prosjekter som langtidsplan,
EU-strategi og mål- og resultatstyring av Forskningsrådet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
forskning og høyere utdanning er av avgjørende betydning for å bygge landet
gjennom ny kunnskap og godt kvalifisert arbeidskraft. Norge trenger
grunnforskning, og vi trenger forskning rettet inn mot særskilte
næringer og samfunnsutfordringer.
Disse medlemmer viser til at
sterke og tilgjengelige universiteter og høgskoler er viktig for
å skape vekst og livsgrunnlag for hele landet. Disse medlemmer understreker
at Norge har gode universiteter og høgskoler, med forutsetninger
for å bli enda bedre.
Disse medlemmer er positive til
flere av styrkingene som er gjort av forskningsbudsjettet, men kritisk
til at nye satsinger er gjort på bekostning av betydningsfulle og
veletablerte satsinger, for eksempel innen klimaforskning, forskning
på sikkerhet og ekstremisme og landbruksforskning. Veksten skjer
over to departementer: Kunnskapsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet,
i tillegg går halvparten av økningen til internasjonalt forskningssamarbeid.
Olje- og energidepartementet har FoU-bevilgninger på samme nivå
som i 2014, korrigert for pris- og lønnsvekst. Alle de andre departementene har
enten en realnedgang i sine bevilgninger, ettersom det ikke korrigeres
for pris- og lønnsvekst, eller de har kutt i forskningsbevilgningene.
Disse medlemmer påpeker at hvert
enkelt departement har et særlig ansvar for å framskaffe kunnskap
og kompetanse innenfor sitt fagområde, og viser til vektlegging
av dette i Forskingsmeldingen: Meld. St.18 (2012–2013). Norge står
foran betydelige endringsbehov både i offentlig og privat sektor. Da
er det uheldig at regjeringen ikke prioriterer midler til forskning
innenfor de mange fagdepartementene.
Med ny kunnskap legges grunnlaget for hva vi skal
leve av i Norge. Gode koblinger mellom forskning, innovasjon og
utdanning er viktig for vår omstillingsevne. Gjennom å velge ut
forskningssatsinger velger vi som samfunn også ut hvilke næringer som
skal lykkes og hvilke utfordringer vi skal bidra til å løse. Disse
medlemmer ønsker å satse på forskning som bygger hele landet,
som gir klarere prioritet til næringer der Norge har sine fortrinn. Forskning
og innovasjon i offentlig sektor har stor betydning for landets
samlede verdiskapning. Det er dessuten helt nødvendige virkemidler
når vi skal videreutvikle en god offentlig sektor. Regjeringen viser liten
vilje til å ta fatt på sentrale utfordringer innenfor helse, miljø,
barnevern, rusomsorg, samfunnssikkerhet og beredskap, for å nevne
noen områder, når den ikke evner å øke forskningen til fagdepartementene.
Disse medlemmer er kritiske til
at regjeringen endrer de etablerte spillereglene for norsk forskning
til at det nå er regjeringen som skal håndplukke hvilke institusjoner
det skal satses mest på. Innretningen bryter med det veletablerte
prinsippet i sektoren om at man skal belønne kvalitet gjennom åpen
konkurranse.
Disse medlemmer mener også det
er uheldig at satsingen på håndplukkede institusjoner i praksis
finansieres ved kutt i bevilgningene til høgskolene og de resterende
universitetene. Dette er institusjoner med et særlig tungt ansvar
for viktige profesjonsutdanninger som lærer-, sykepleier- og ingeniørutdanninger,
samt forskning knyttet til disse fagmiljøene, offentlig sektor generelt
og velferdsstaten spesielt. Kvaliteten på disse forskningsmiljøene er
avgjørende for en god skole, for et godt helsevesen og for at vi
kan bygge landet for fremtiden.
Disse medlemmer viser til omtalen
av Copernicus-programmet i næringskomiteens budsjettinnstilling,
Innst. 8 S (2014–2015). Dette europeiske programmet er viktig næringspolitisk,
men også forskningspolitisk. Ikke minst innen prioriterte områder
som bærekraftig ressursforvaltning, sivil sikkerhet, klima og miljø.
Romfartsteknologien i programmet skal gi datainnsamling og analyse
med hensyn til havovervåkning, overvåking av klimaendringer og miljøtrusler,
katastrofehåndtering og overvåking av rasfare.
Disse medlemmer har merket seg
at det fra både LO, NHO, Tekna, NITO, Forskerforbundet, Cicero,
Nansensenteret, NIFRO og NILU, er blitt uttrykt bekymring for at
dersom Norge trekker seg ut av programmet, vil viktige forsknings-
og kompetansemiljøer bli berørt, og det vil svekke norsk industris muligheter
til å få kontrakter innen programmet.
Disse medlemmer merker seg at
bevilgningen til deltakelse i Copernicus-programmet foreslås vedtatt
i nysalderingen av statsbudsjettet for 2014.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen hvor Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 330
mill. kroner ut over regjeringens forslag til forskning.
Disse medlemmer er tilfreds med
at det er bred politisk enighet om å trappe opp bevilgningene til
forskning og utvikling. Ved å se på bevilgningene de siste årene
har forskningssektoren fått jevnt tilsig av økte ressurser.
Den forrige regjeringen økte den offentlige
finansieringen med reelt 6,7 mrd. kroner – noe som tilsvarer en
realvekst på 32,1 pst. i perioden 2005 til 2013. Gjennomsnittlig
årlig realvekst var på 3,5 pst. I 2005 utgjorde bevilgningene til
FoU over statsbudsjettet 0,79 pst. av BNP. Andelen økte til 0,92
pst. i 2013.
For 2014-budsjettet vedtok Stortinget økte bevilgningene
til FoU på om lag 27,7 mrd. kroner, tilsvarende en nominell vekst
på 6,9 pst. og en realvekst på 4,1 pst.
Det bevilges mer fra det offentlige på FoU i
forhold til BNP i Norge enn for EU og OECD-landene samlet. Dette
kommer fram i Forskningsbarometeret, sist publisert i 2014. Utfordringen
i Norge er at næringslivet har lavere innsats innen forskning enn
i andre land og at de i relativt liten grad er orienterte mot nasjonalt
og internasjonalt samarbeid. Derfor mener disse medlemmer at
det er riktig å prioritere tiltak som stimulerer næringslivsforskning
og internasjonalt samarbeid. Derfor støtter disse medlemmer økte
rammer på SkatteFUNN, økte midler til FORNY, marin forskning, brukerstyrte
innovasjonsprosjekter og muliggjørende teknologier. 70 mill. kroner
i økte bevilgninger til BIA er et treffsikkert virkemiddel og disse
medlemmer støtter dette.
Stim-EU er viktig for å øke deltagelsen i EUs programmer. Disse
medlemmer støtter derfor 115 mill. kroner i økte bevilgninger
på denne posten.
Samtidig som økt forskning i næringslivet er
vesentlig for å styrke konkurranseevnen, er det viktig å sikre relevant
forskning av høy kvalitet på områder som utvikler offentlig sektor.
Særlig gjelder dette økt kunnskap og kompetanse innen pedagogikk
og utdanningsforskning, helse- og omsorgssektoren og MNT-fagene,
særlig IKT. Økt kunnskap om fag som er relevante for velferdsstaten
(barnevern, rusomsorg, andre sosiale tjenester) er vesentlig for
å utvikle offentlige tjenester videre.
Skal dette lykkes, mener disse medlemmer det
ikke er tilstrekkelig med vekst kun i bevilgningene under Kunnskapsdepartementet
og Nærings- og fiskeridepartementet. NIFUs statsbudsjettanalyse
viser at det kun er vekst i de to nevnte departementene, men ikke
i de andre departementene. Olje- og energidepartementets FoU-bevilgninger
er på samme nivå som i 2014 når det er korrigert for pris- og lønnsvekst.
Øvrige departementer er foreslått å få tilnærmet nominell nullvekst
eller nedgang i sine FoU-bevilgninger.
Disse medlemmer prioriterer derfor
økte bevilgninger til institusjoner som Artsdatabanken med 3 mill.
kroner, Veterinærinstituttet med 10 mill. kroner, Landbruksforskning
med 20 mill. kroner, Bioforsk med 10 mill. kroner, Sørlandslabben
med 5 mill. kroner, 100 mill. kroner mer til helseforskning, 3 mill.
kroner til Forsvarets forskningsinstitutt (forskning på høyreekstremisme).
Universitet- og høyskolene utdanner forskerne. Disse
medlemmer mener derfor det er riktig å øke bevilgningene
til vitenskapelig utstyr med 100 mill. kroner, samt opprette 147
nye stipendiatstillinger.
Disse medlemmer viser til betydelig
økt byggeaktivitet i UH-sektoren under den forrige regjeringen.
Mange av disse prosjektene videreføres i 2015-budsjettet. Men det
er uheldig at to byggeprosjekt ikke prioriteres av den nåværende
regjeringen.
Disse medlemmer viser til finansinnstilling med
forslag om 25 mill. kroner mer på bygg ut over regjeringens forslag
(Universitetsmuseet i Bergen og opp start byggetrinn II Framsenteret
i Tromsø).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er nødvendig å bruke en større andel av samfunnets ressurser
på forskning enn i dag, og at det spesielt er den frie grunnforskningen
som bør styrkes. Dette gjenspeiles i Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, der det ble foreslått økte ressurser til forskningsfeltet,
og der disse ressursene ble gitt i form av frie midler.
Dette medlem er kritisk til dreiningen
mot økt konkurranseutsetting og programstyring av forskningsmidler
og mot mindre frihet for forskningsinstitusjonene til selv å ta
strategiske valg. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det ble gjort en dreining mot
en økt andel frie forskningsmidler gjennom en styrking av basisbevilgningene
til universiteter og høgskoler, en økt satsing på banebrytende forskning gjennom
FRIPRO og en omgjøring av nye resultatbaserte forskningstilskudd
til langsiktige, grunnleggende forskningsbevilgninger under Norges forskningsråd.
Dette medlem mener samtidig det
er nødvendig å kutte kraftig i de store oljeforskningsprogrammene,
som Petromaks, og flytte disse pengene over til fri grunnforskning.
Skal Norge lykkes i omstillingen til et grønt lavutslippssamfunn,
er det en feil prioritering å binde store forskningsmidler opp i
oljenæringen. Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det ble kuttet 150 mill. kroner i
oljeforskning, og der forskningsinnsatsen innenfor energiområdet
ble vridd fra fossil energi og over til fornybar.
Dette medlem viser også til forslaget
om å sikre norsk deltakelse i Copernicus-programmet med en bevilgning
på 167 mill. kroner.