| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2014 | Prop. 1 S (2014–2015) | Pst. endring 2014/2015 |
| | | |
541 | 18,879 | 13,450 | -28,8 |
Reduksjonen på kapitlet henger i hovedsak sammen
med at driftstilskudd til Nasjonalt kompetansesenter avvikles, jf.
post 71 Tilskudd til fri programvare.
Komiteen ser det som svært viktig
at det tilrettelegges for samfunnsnyttig anvendelse av IKT og for
en høy grad av digital deltagelse i samfunnet. Myndighetene må koordinere
innsatsen i utviklingen slik at fellesløsninger kan tas i bruk på
en god måte der innbyggere og næringsliv møter en effektiv og brukervennlig
elektronisk forvaltning. Norge har flere ledende IKT- og teknologiforetak
som kan bidra med de beste løsningene innenfor sine områder, og komiteen ser
det som viktig at det tilrettelegges for en sterk, nyskapende og
konkurransedyktig IKT-næring i Norge.
Komiteen vil påpeke at den digitale
informasjonsflyten i årene som kommer vil stille stadig sterkere
krav til samordning og samvirke mellom myndigheter, tjenesteutøvere
og andre interessenter. Hensynet til effektiv ressursbruk vil øke
behovet for mer samordnende tilnærminger til utvikling, forvaltning
og drift av nye systemløsninger. De kommende årene vil bruk av og
riktige investeringer i IKT potensielt være det største enkeltbidraget
til effektivisering og brukerretting av offentlig sektor. Komi-teen ser
frem til det videre arbeidet med en nasjonal plan for elektronisk
kommunikasjon, og vil påpeke verdien av fortgang i dette arbeidet.
Komiteen mener at en slik plan
vil kunne gi det beste grunnlaget for en målrettet utvikling innen IKT. Komiteen ser
svært positivt på at regjeringen vil gjennomgå de virkemidlene man
har for å legge bedre til rette for rask kommersiell utbygging,
både når det gjelder omregulering og tilgang til føringsveier for
ledninger. Komiteen imøteser en ordning som både
sikrer tilgang over hele landet og som øker bredbåndshastigheten
der bredbåndstilbudet er for dårlig. Teknologien og bredbåndsmarkedet
er i rask utvikling, derfor ser komiteen det som
svært viktig at det legges til rette for en god konkurranse mellom ulike
teknologier, tilbydere og forretningsmodeller.
Komiteen vil peke på at Norge
er blant de land i verden som har høyest digital deltakelse og kompetanse
i befolkningen. Her går imidlertid utviklingen svært raskt, og det
er viktig at det ikke skapes et klasseskille mellom de som har tilegnet
seg slik kompetanse og de som blir stående utenfor. Komiteen ser derfor
positivt på departementets arbeid med å stimulere til å øke kompetansen
knyttet til den elektroniske hverdagen og ønsker å trekke frem departementets særskilte
fokus på målgruppen over 65 år. Dette er et viktig bidrag til seniorers
mulighet til å ta del i fordelene ved den raske teknologiske utviklingen.
Komiteen ønsker å påpeke at for
å sikre en god utvikling av vår digitale fremtid er det svært viktig
å sørge for tilstrekkelig tilgang på IKT-kompetanse på høyt utdanningsnivå.
Komiteen er opptatt av fremdriften
i regjeringens satsing på samordning av IKT-politikken og tverrsektorielle
tiltak. Komiteen vil påpeke viktigheten av at ny
og bedre teknologi stadig gir nye muligheter. Utviklingen går raskt.
IKT i samferdselssektoren benevnes i dag vanligvis som ITS – Intelligente transportsystemer.
I Nasjonal transportplan er ITS definert som et eget interesseområde,
men det er ikke definert noen mål. Komiteen ser positivt
på at regjeringen nå arbeider med en helhetlig gjennomgang av ITS,
som skal ta stilling til på hvilke områder den nye teknologien kan
hjelpe oss til å nå definerte mål innen sikkerhet, framkommelighet,
miljø og tilgjengelighet.
Komiteen mener at det må settes
et overordnet mål om at ITS inkluderes som en naturlig del av planlegging
og investeringsgrunnlag i alle samferdselsprosjekter.
| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2014 | Prop. 1 S (2014–2015) | Pst. endring 2014/2015 |
| | | |
542 | 23,832 | 42,950 | 80,2 |
Økningen henger i hovedsak sammen med forslag
til økning under post 70 Tilskudd til internasjonale program.
Komiteen ser positivt på at Norge
er internasjonalt orientert og deltar i det omfattende europeiske samarbeidet
på IKT-området. Norges innsats er særlig rettet mot EU og OECD,
og det ligger et viktig arbeid med å tilpasse regelverk, finne gode
felles løsninger og strategier, der det tilrettelegges for vektleggingen
av IKT som driver av bærekraftig økonomisk vekst, innovasjon og
jobbskaping. Komiteen viser til at fremveksten av
felleseuropeiske elektroniske løsninger i offentlig forvaltning
er et viktig bidrag i modernisering og fornying av offentlig sektor.
Komiteen har merket seg at det
er en økt bevilgning fra saldert budsjett 2014 som legger opp til god
deltakelse i det omfattende europeiske samarbeidet på IKT-områder,
herunder statistisk samarbeid og politiske samarbeidsarenaer. Komiteen ser
det som viktig at regjeringens mål om aktiv deltakelse opprettholdes
og at norsk næringsliv og norske fagmiljøer får dra nytte av den
norske deltakelsen i EU-programmer og får internasjonal eksponering. Komiteen vil
påpeke verdien av en god koordinering av de ulike norske aktører
og politiske ansvarsområder innen internasjonalt IKT-samarbeid,
og vil oppfordre til en aktiv bruk av ulike fora som kan bidra til økt
samhandling.