Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Anette
Trettebergstuen, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe,
Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø, viser til at fire av forslagene følger av
Prop. 1 S (2014–2015) Statsbudsjettet 2015 for områder under Arbeids- og
sosialdepartementet. Det gjelder følgende forslag:
Opphevelse av ordningen
med ferietillegg for dagpengene – folketrygdloven §§ 4-14 og 8-49 (kapittel
1.2 i innstillingen)
Omlegging til standardisert barnetillegg
til mottakere av uføretrygd – folketrygdens §§ 12-14, 12-15 og 12-16
(kapittel 1.3 i innstillingen)
Reduksjon av perioden med rett til overgangsstønad
fra tre til ett år – folketrygdlovens § 15-6 (kapittel 1.4 i innstillingen)
Endringer i lov om supplerende stønad til
personer med kort botid i Norge (kapittel 1.7 i innstillingen)
I tillegg fremmes følgende fem forslag:
Fradrag for merutbetalinger
av tillegg etter folketrygdlovens §§ 19-9 og 19-14 femte ledd når
en ektefelle det er gitt forsørgingstillegg for, får etterbetalt
en egen ytelse (kapittel 1.5 i innstillingen)
Opphevelse av sanksjonsregelen ved sykmelders brudd
på plikt til å delta i dialogmøte (kapittel 1.6 i innstillingen)
Endringer i forskotteringsloven (kapittel
1.8 i innstillingen)
Unntak fra forvaltningsmessig taushetsplikt
i arbeids- og velferdslovgivningen (kapittel i 1.9 i innstillingen)
Retting av hjemmelshenvisninger i konkursloven
og dekningsloven (kapittel 1.10 i innstillingen)
Komiteen viser til
de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2014–2015) Statsbudsjettet
for 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, har ingen merknader
og slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
regjeringens forslag.
Komiteen viser til
de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2014–2015) Statsbudsjettet
for 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til budsjettavtalen
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre hvor
det er enighet om at ordningen med behovsprøvd barnetillegg i uføretrygden
blir videreført.
Flertallet understreker at for
å sikre legitimitet til trygdesystemet skal en ikke komme bedre
ut på trygd enn lønnsinntekten en hadde før uførhet. Flertallet støtter
derfor at det innføres et tak på 95 pst. kompensasjonsgrad brutto,
det vil si maks 95 pst. av lønnsinntekt før uførhet.
Flertallet merker seg at omleggingene
av barnetillegget harmoniserer med Brochmann-utvalget (NOU 2011:7)
og det mindretallsforslaget i Uførepensjonsutvalget (NOU 2007:4)
foreslo.
Flertallet fremmer derfor ikke
proposisjonens forslag til endringer av Folketrygdloven § 15-6 andre
ledd, § 12-14 andre og tredje ledd, § 12-15, samt opphevingen av
§ 12-16.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«V
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd, som endras ved lov
16. desember 2011 nr. 59 om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd
og alderspensjon til uføre), skal desse endringane gjeras:
§ 12-15 tredje ledd skal lyde:
Barnetillegg påvirkes ikke av at uføregraden
er lavere enn 100 prosent. Dersom uføretrygd
tillagt barnetillegg utgjør mer enn 95 prosent av inntekt før uførhet,
se § 12-9 første og andre ledd, reduseres barnetillegget. Ved flere
barnetillegg fordeles reduksjonen likt på alle barnetilleggene.
Barnetillegget prøves deretter mot forsørgerens inntekt, se § 12-16.
IX
Ikraftsetjing. Overgangsreglar.
Endringa i del V trer i kraft 1. januar 2016.
Departementet gir forskrift med nærare overgangsreglar for mottakarar
av barnetillegg per 31. desember 2015.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringens forslag
til store kutt og omlegging fra behovsprøving til standardisert tilskudd
i barnetillegget ble lagt vekk etter forhandlinger med Venstre og
Kristelig Folkeparti. Disse medlemmer viser til at
det fremforhandlede forslaget til ny modell for barnetillegget er
en forbedring sett opp mot regjeringens opprinnelige forslag, som
ville ført til store inntektsreduksjoner og forverrede levekår for
enormt mange uføre med barn.
Disse medlemmer mener at Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstres forslag til
ny modell for barnetillegg i uføretrygden ikke har en innretning
som understøtter arbeidslinjen og motvirker fattigdom. Disse medlemmer mener
forslaget vil få uheldige konsekvenser for økonomien til mange uføre familier
med flere barn som i dag allerede lever på, er avhengige av og regner
med denne samlede inntekten. Disse medlemmer mener
det er urimelig at en ny ordning med samlet tak på uføretrygden
og barnetillegget skal gjelde de som i dag allerede mottar uførestønad
og barnetillegg, og ikke bare fremtidige tilfeller.
Videre mener disse medlemmer at
forslaget til ny ordning ikke oppfyller forutsetningene Brochmann-utvalget
la til grunn i sin innstilling (NOU 2011:7 Velferd og migrasjon:
Den norske modellens framtid) der det eksplisitt ble vektlagt at
en endring i barnetillegget uten nye utjevnende tiltak vil kunne
bidra til forverrede lavinntektsproblemer og sosial eksklusjon av barn.
I innstillingen fra utvalget ble det derfor slått fast at dersom
man ønsker å endre barnetillegget slik at det, i de tilfellene det
er mulig, skaper insentiver til arbeid, samtidig som man ønsker
å bekjempe fattigdom, må man erstatte kontantytelsen barnetillegget
med målrettede tjenester for barna i målgruppen. Utvalget peker spesifikt
på at betaling av barnehage og skolefritidsordning samt målrettet
støtte til barns fritidsaktiviteter, er tiltak som bør innføres.
På den måten skjermes barn bedre fra konsekvensene av lave familieinntekter,
samtidig som integreringen fremmes.
Disse medlemmer understreker
at disse forutsetningene for at en endring i barnetillegget vil
understøtte arbeidslinjen, føre til integrering og ivareta barns
behov overhodet ikke er ivaretatt i regjeringens helhetlige politikk.
Tvert imot peker disse medlemmer på at regjeringen
i sitt forslag til budsjett både øker kontantstøtten, kutter i antall
barnehageplasser, øker maksprisen, foreslår et lavere antall arbeidsrettede
tiltak enn disse medlemmer gjør i sitt alternative statsbudsjett,
samt kutter i kulturkortordningen, noe som går i motsatt retning
av å understøtte arbeidslinjen, integrere innvandrere og støtte
barn i lavinntektsfamilier. Tvert imot fører regjeringens samlede
opplegg til en svekkelse av arbeidslinjen, og at integreringen hemmes. Disse medlemmer mener
regjeringens helhetlige budsjett har en usosial innretning, at de
foreslåtte endringer i barnetillegget ikke følges av nødvendige
støttetiltak på andre felt slik Brochmann-utvalget legger til grunn
og at endringen derfor vil ramme for mange for hardt. Disse
medlemmer støtter ikke regjeringens forslag til endring i
barnetillegget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet går imot
å innføre et tak på uføretrygd for samlet uføretrygd og behovsprøvd
barnetillegg på 95 prosent av inntekt før uførhet. Dette fordi endringen
rammer økonomisk inntektssvake foreldre med flere barn, altså de
som har størst behov for samfunnets bevågenhet. Alle familier trenger
en minsteinntekt til nøkternt livsopphold. Samfunnet må stille opp
i noen tilfeller selv om ytelsene samlet gir større inntekt enn
inntekt før uførhet. Uførhet innebærer et så stort tap av livskvalitet og
livsmuligheter at det etter dette medlems syn må
kompenseres med behovsprøvd barnetillegg uten samlet tak.
Komiteen viser til
de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2014–2015) Statsbudsjettet
for 2015.
Komiteens flertall, medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til budsjettforliket.
På bakgrunn av dette fremmes ikke dette forslaget nå.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ingen
av forslagene til endring og viser til sine respektive partiers merknader
i forbindelse med behandlingen av budsjettet, jf. Innst. 2 S (2014-2015),
Innst. 2 S Tillegg 1 (2014-2015) og Innst. 15 S Tillegg 1 (2014-2015).
Komiteen viser til
de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2014–2015) Statsbudsjettet
for 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, har ingen merknader
og slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
regjeringens forslag.
Komiteen viser til
at forslaget om fradrag kun gjelder når perioden det gis etterbetaling
for, sammenfaller med en periode der det er utbetalt forsørgingstillegg.
Komiteen har ingen merknader
og slutter seg til regjeringens forslag
Komiteen viser til
Innst. 266 L (2013–2014) til Prop. 102 L (2012–2013), der alle partier
ga sin tilslutning til dette forslaget.
Komiteen har ingen merknader
og slutter seg til forslaget.
Komiteen viser til
at forslaget kun er av lovteknisk art, har ingen merknader og slutter seg
til forslaget.
Komiteen viser til
at forslaget til unntak fra taushetsplikten gjelder i tilfeller
der de statlig ansatte ved kontaktsentertjenesten etter gjeldende
lovgivning ikke er i stand til å betjene Nav-brukere med spørsmål
som gjelder kommunale ytelser. Tilgang på visse klart avgrensede opplysninger
vil gi en bedre tjeneste for brukerne. Komiteen har
ingen ytterligere merknader og støtter forslaget.
Komiteen viser til
at forslaget kun er av lovteknisk art.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
disse medlemmer stemte mot innstrammingene i statsgarantien for lønnskrav
ved konkurs da dette ble vedtatt i forbindelse med budsjettbehandlingen
for 2014 (jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) fra regjeringen Solberg),
men at saken her kun gjelder oppdatering av henvisninger til ulike
paragrafer i de to aktuelle lovene.
Komiteen gir sin tilslutning
til regjeringens forslag.