Presidentskapet viser til at
den nasjonale institusjonens mandat og myndighet fremgår av loven.
I instruksen foreslås det fastsatt bestemmelser som regulerer institusjonens
virksomhet nærmere. Ut over de anvisninger som gis her, utøver den
nasjonale institusjonen sine oppgaver selvstendig og uavhengig,
og bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres,
jf. loven § 2.
Presidentskapet viser til hovedprinsipper for virksomheten ved den
nasjonale institusjonen i forslag til instruks § 1, hvor det fremgår
at institusjonen skal arbeide for å styrke gjennomføringen av menneskerettighetene
i Norge i samsvar med Paris-prinsippene om nasjonale institusjoners
status. Paris-prinsippene, som det er nærmere redegjort for i Innst. 216
L (2014–2015) og i Dokument 16 (2014–2015), gjenspeiles i institusjonens
mandat, arbeidsoppgaver og organisering.
Presidentskapet foreslår i Innst.
216 L (2014–2015) en endret organisasjonsstruktur i forhold til
forslaget i Dokument 16 (2014–2015), jf. loven § 4 hvor det fastslås
at den nasjonale institusjonen skal ledes av et styre og
en direktør, og §§ 5 og 6 som inneholder bestemmelser om styrets
sammensetning og oppnevning, samt oppgaver.
Presidentskapet viser til lovinnstillingen hvor
det fremgår at presidentskapet skal gå aktivt ut med informasjon
før oppnevningen av styret, slik at et bredt utvalg institusjoner
og organisasjoner vil ha oppfordring til å foreslå kandidater til
styret. Det forutsettes også at listen over foreslåtte kandidater
skal offentliggjøres. Presidentskapet viser til at
siktemålet er en åpen og konsultativ oppnevningsprosess som både
er i samsvar med norske tradisjoner og ICCs prinsipper for oppnevnelse
av medlemmer til nasjonale institusjoners styrende organer. Presidentskapet foreslår
en bestemmelse i forslag til instruks § 2 første ledd i samsvar
med dette.
Presidentskapet viser til at
i forslag til instruks § 2 defineres innholdet i styrets overordnede ansvar
for institusjonen nærmere. Styret vil for det første ha ansvar for
at institusjonen holder høy faglig kvalitet. Videre skal styret
ha ansvar for at institusjonen drives effektivt og i samsvar med
det gjeldende regelverk. Styret skal også påse at ressursbruken
ved institusjonen er forsvarlig. En annen viktig oppgave som foreslås
tillagt styret, og som krever at styret har god faglig innsikt,
er å foreta prioriteringer av arbeidet ved institusjonen ved å legge
den overordnede strategien for virksomheten.
I loven § 11 er det fastsatt at institusjonen
skal avgi en årlig melding til Stortinget om institusjonens virksomhet
og den årlige utviklingen av menneskerettighetssituasjonen i Norge.
I forslag til instruks § 2 foreslås det at styret skal ha ansvar
for å fremlegge årsmeldingen, i tillegg til forslag til budsjett
og årsregnskap, som i henhold til forslag til instruks § 9 skal
legges frem for Stortingets presidentskap.
Presidentskapet har funnet det
hensiktsmessig å ta inn enkelte prosedyreregler vedrørende styrets
arbeid i forslaget til instruks § 2. Det foreslås at styremøtene
ledes av styrets leder, eventuelt nestlederen. Av lovforslaget § 5
fremgår det at styret skal ha fem medlemmer. Det foreslås i instruksen
at styret er beslutningsdyktig når minst tre av medlemmene er til
stede på styremøtet. Styrets beslutninger skal vedtas med simpelt
flertall og møteleders stemme skal ved stemmelikhet være avgjørende,
men presidentskapet finner det ikke nødvendig å fastsette bestemmelser
om dette. Det er styreleder som formelt sett innkaller til styremøter,
selv om det i praksis må antas at møteinnkallingen foretas av direktøren
i forståelse med styreleder. Det foreslås en bestemmelse om at direktøren
deltar i styremøtene som styrets sekretær, og at direktøren ikke
skal ha stemmerett. Protokollen fra styrets møter vil i utgangspunktet være
offentlig, jf. loven § 12 om dokumentoffentlighet ved institusjonen.
Presidentskapet finner det rimelig
at styret får godtgjørelse for sine verv, og foreslår en bestemmelse
i instruksen § 2 siste ledd om at presidentskapet fastsetter godtgjørelsen
på grunnlag av statens veiledende satser for utvalgsgodtgjøring.
Eventuelle reiseutgifter forutsettes også dekket etter statens satser.
Av loven § 7 fremgår det at direktøren leder
den daglige virksomheten ved den nasjonale institusjonen. Presidentskapet viser
til at innholdet i direktørstillingen utdypes i forslag til instruks
§ 3. Direktøren leder det faglige arbeidet ved institusjonen i henhold
til styrets overordnete føringer. Dessuten omfatter direktørens
lederoppgaver ansvar for administrasjon, personale og økonomisk
drift, samt den interne organiseringen i institusjonen innenfor
de overordnede rammene som er satt av styret i form av strategi
og budsjett.
Som sekretær for styret vil direktøren ha ansvar for
å forberede styremøtene og gi anbefalinger i de sakene som legges
frem. I sekretærfunksjonen ligger også et ansvar for å føre protokoll
fra styremøtene. Direktøren vil dessuten ha ansvar for å iverksette
de vedtak som styret har truffet.
Direktøren skal sørge for at den økonomiske
driften ved institusjonen skjer i henhold til gjeldende regelverk,
og er også ansvarlig for å utarbeide budsjettforslag og årsregnskap
som skal forelegges styret for godkjenning før dette oversendes
Stortingets presidentskap. Direktøren må også holde styret orientert om
forhold av økonomisk og administrativ karakter mv. som kan ha betydning
for institusjonens drift. Av praktiske årsaker bør direktøren ha
budsjettdisponeringsmyndighet og kunne inngå ulike avtaler innenfor
de rammer som er fastsatt av styret. Presidentskapet mener
det er en ryddig ordning at direktørens lønn, pensjon og øvrige
arbeidsvilkår i samsvar med statens lederlønnssystem fastsettes
av presidentskapet, da Stortinget er oppnevningsmyndighet. I direktørens
arbeidsavtale bør det inntas en klausul om at direktøren ikke uten
samtykke fra presidentskapet kan påta seg stilling, verv eller oppdrag
i privat virksomhet, som kan komme i konflikt med direktørrollen
ved institusjonen.
Presidentskapet viser til at
det i henhold til loven § 8 og forslag til instruks § 4 vil være
styrets oppgave å tilsette personalet etter
innstilling fra direktøren. Tilsettinger skal foretas i henhold
til et personalreglement som presidentskapet skal fastsette. Personalets
lønn og ansettelsesvilkår foreslås fastsatt av direktøren i henhold
til de avtaler og bestemmelser som gjelder for arbeidstakere i statlige
stillinger. På bakgrunn av at det er styret som har det overordnete
ansvaret for institusjonens økonomi, foreslås det presisert i instruksen
at det er styret som oppretter og nedlegger stillinger ved institusjonen.
Det fremgår av loven § 8 annet ledd at tjenestemennenes
lønn, pensjon og arbeidsvilkår fastsettes av direktøren i samsvar
med bestemmelsene som gjelder for arbeidstakerne i staten. Tjenestemannsloven
§§ 2 til 5 og forvaltningsloven gjelder ikke for Stortinget og Stortingets
organer, jf. omtalen under punkt 4.6 i Innst. 216 L (2014–2015). Presidentskapet viser
til at det derfor er tatt inn bestemmelser om saksbehandlingen
i tjenestemannssaker i forslag til instruks § 5. Tjenestemannsloven
§§ 2 til 5 foreslås her gjort gjeldende for den nasjonale institusjonen
så langt de passer. Dessuten foreslås det at forvaltningslovens
bestemmelser skal gjelde for avgjørelser om tilsetting, oppsigelse
mv. og for vedtak om å ilegge en tjenestemann ordensstraff eller
pensjon.
Det følger av loven § 9 at den nasjonale institusjonens rådgivende utvalg skal oppnevnes av styret og
at direktøren skal fremsette forslag om medlemmer. Presidentskapet har
i Innst. 216 L (2014–2015) lagt til grunn at den nasjonale institusjonens rådgivende
utvalg skal være representativt for mangfoldet blant menneskerettighetsaktørene.
Et bredt sammensatt utvalg vil kunne tilføre verdifull kompetanse
og erfaringer og bidra til at flere perspektiver medtas i institusjonens
arbeid. Utvalget vil dessuten ha en viktig oppgave for å legge til
rette for et godt og konstruktivt samarbeid på menneskerettighetsfeltet.
Det er derfor viktig at sentrale aktører er representert i utvalget.
Dersom et medlem i utvalget er en organisasjon eller institusjon,
skal medlemmet utpeke en representant og eventuelt en vararepresentant.
Av forslag til instruks § 6 fremgår det at utvalget skal
være sammensatt av medlemmer fra frivillige organisasjoner, det
akademiske miljø, Sivilombudsmannen, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Barneombudet
og andre særlige berørte offentlige institusjoner. Dessuten skal
det samiske folk være representert ved at minst ett medlem i utvalget
skal ha særskilt kjennskap til samiske spørsmål. Det vises til omtalen
av urfolksrettigheter i Dokument 16 (2014–2015) og Innst. 216 L
(2014–2015) Presidentskapet viser til at styret står
fritt til å søke råd angående direktørens forslag til medlemmer
i det rådgivende utvalget, herunder rådføre seg med Sametinget i
forbindelse med utpeking av det aktuelle medlemmet.
Presidentskapet har merket seg
at Den norske helsingforskomité har foreslått at det rådgivende
utvalget også bør ha minst ett medlem med særskilt kjennskap til
minoritetsspørsmål, noe som vil styrke oppfyllelsen av Paris-prinsippenes
pluralismekrav, og gi institusjonen en bredere tilgang på synspunkter
og erfaringer fra ulike og ofte sårbare deler av befolkningen. Presidentskapet er
enig i at det er gode grunner til at minoritetsgrupper bør være
representert i utvalget, men mener at det ikke er nødvendig å fastsette
dette særskilt. Deres deltakelse dekkes inn under benevnelsen «medlemmer
fra frivillige organisasjoner».
Presidentskapet viser til at
det i forslag til instruks § 6 annet ledd er presisert at hvert
kjønn skal være representert med minst 40 pst. i det rådgivende utvalget.
Dette er i samsvar med § 13 første ledd bokstav e i lov 21. juni
2013 nr. 59 om likestilling mellom kjønnene (likestillingsloven).
Presidentskapet viser videre
til at institusjonens direktør har ansvaret for å tilrettelegge
og organisere virksomheten i det rådgivende utvalget. Det fremgår
av forslag til § 6 tredje ledd at direktøren kaller inn og leder
møtene i utvalget.
I loven § 11 er det fastsatt at den nasjonale
institusjonen skal avgi en årlig melding til
Stortinget. Presidentskapet viser til at det i rapporten
er lagt til grunn at det vil være en fordel om denne meldingen avgis
samtidig med Sivilombudsmannens årlige melding til Stortinget. Dette
for at Stortinget på beste måte skal kunne gjøre seg opp en mening
om menneskerettighetenes stilling i her i landet. Presidentskapet foreslår
på denne bakgrunn at det fastsettes i instruksen § 7 at institusjonens
melding om det foregående år skal avgis innen 1. april.
I tillegg til den årlige meldingen om virksomheten
ved institusjonen skal det ifølge forslag til § 9 i instruksen avgis årsregnskap og fremlegges forslag til budsjett for presidentskapet. Presidentskapet viser
til at institusjonens midler vil bli bevilget over et eget kapittel
i statsbudsjettet.
Presidentskapet viser til at
prinsippet om dokumentoffentlighet i
den nasjonale institusjonens saksdokumenter, journaler etc. er fastslått
i loven § 12. I forslag til instruks § 8 første ledd er det foreslått
en særskilt bestemmelse om at dokumenter som utveksles mellom Stortinget
og den nasjonale institusjonen vedrørende budsjett og intern administrasjon, kan
unntas fra offentlighet. Det følger av § 8 annet og tredje ledd
at det kan kreves innsyn i journal om registrering av dokumenter
i de sakene som opprettes, og at arkivloven og arkivforskriften
skal gjelde tilsvarende så langt de passer for den nasjonale institusjonens
virksomhet.
Presidentskapet foreslår at instruksen trer i kraft samtidig med loven 1. juli
2015.