Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Freddy de Ruiter, Niclas Tokerud
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,viser til Prop. 74 L (2014–2015) endringer
i helsepersonelloven, herunder forslag om å heve aldersgrensen for
bortfall av helsepersonells autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenningen
fra 75 år til 80 år.
Komiteen viser til at autorisasjonen,
lisensen og eventuelt tilknyttet spesialistgodkjenning bortfaller
når helsepersonell fyller 75 år. Personer over 75 år kan i dag likevel
på visse vilkår få lisens, herunder lisens for å drive organisert pasientrettet
virksomhet etter søknad.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at helsepersonell over 80 år også fremover vil kunne søke
om lisens for å videreføre pasientrettet virksomhet.
Flertallet er glad for at regjeringen
med denne saken legger forholdene til rette for at flere eldre kan
delta i arbeids- og samfunnsliv lenger. Levealderen har økt gjennom
de siste hundre årene, vi har fått bedre økonomi, bedre levekår,
bedre muligheter til utdanning og bedre tilgang på helsetjenester.
Det er derfor flere som har mulighet til å fortsette å bidra i samfunnet,
og flere ønsker å være i arbeid lenger. Flertallet mener det
er bra at en ikke ubetydelig terskel for de som ønsker å videreføre
pasientrettet virksomhet etter fylte 75 år, med dette forslaget
senkes.
Flertallet slutter seg til forslaget
om å heve aldersgrensen for bortfall av helsepersonells autorisasjon,
lisens eller spesialistgodkjenning.
Flertallet viser til at de gjeldende
forskrifter, og måten de har vært håndhevet på, i betydelig grad
har medvirket til at et stort antall helsepersonell over 75 år i
dagens Norge er fratatt retten til den yrkesutøvelse de er utdannet
for. Dette er i mange tilfeller svært dyktige leger med lang og bred
erfaring, som selv mener de godt kan bidra i helsevesenet på ulike
nivå.
Flertallet viser til at det i
årene som kommer vil være et økende behov for helsepersonell, og at
det derfor er viktig å ta i bruk verdifull arbeidskraft som en betydelig
andel av helsepersonell over 75 år utgjør. Flertallet mener
det også vil være et gode for flere pasienter som har hatt samme
lege gjennom mange år, å kunne beholde legen lenger ved å heve aldersgrensen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at Fremskrittspartiet
i 2010 fremmet et representantforslag om å fjerne aldersbegrensningen for
lisens til leger i Dokument 8:27 S (2010–2011). Dette flertallet viser
til at Høyre og Fremskrittspartiet i ulike mindretall foreslo dels å
utrede grunnlaget for å opprettholde ordningen med en særaldersgrense
og dels å endre aldersgrensen fra 75 til 80 år.
Dette flertallet viser til at
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre stod
sammen om å utrede grunnlaget for å opprettholde en særaldersgrense
for legeyrket under behandlingen av representantforslaget.
Dette flertallet merker seg at
denne aldersgrensen er særnorsk, og skiller seg ut i Europa. Dette
flertallet viser til at aldersgrensen ikke bygger på noen
dokumentasjon av at eldre leger og annet helsepersonell utgjør en
risiko for pasientene. Dette flertallet mener endringen av
aldersgrensen bør vurderes fortløpende for å se om det er mulighet
for å oppheve aldersgrensen for bortfall av autorisasjon, lisens
og spesialistgodkjenning.
Dette flertallet viser til at
dette støttes av Den norske legeforening. Legeforeningen mener at
aldersgrensen på sikt må fjernes, og skriver følgende i sitt høringssvar:
«Aldersgrense er mindre egnet som virkemiddel for
å beskytte pasienter mot dårlig fungerende eldre leger, enten funksjonssvikten
skyldes alderssvekkelse, sykdom eller manglende faglighet i yrkesutøvelsen.
Det bør arbeides for å utvikle systemer som på en mer effektiv måte enn
i dag avdekker uforsvarlig legevirksomhet slik at tiltak kan iverksettes».
Dette flertallet viser til at
Legeforeningen støtter at aldersgrensen skal heves fra 75 år til
80 år dersom ordningen med aldersgrense skal opprettholdes.
Dette flertallet viser til at
den eldre delen av befolkningen blir stadig friskere, og arbeidslivet bør
tilpasses deretter. Aldersgrensen på 75 år kan fremstå som et signal
til helsepersonell som nærmer seg denne alderen om at deres arbeidsinnsats
ikke lenger er ønsket. Dette kan i seg selv føre til at de avslutter
en pasientrettet virksomhet de i utgangspunktet kunne hatt et ønske om
å videreføre. Dette flertallet mener slike barrierer
må fjernes.
Dette flertallet mener heving
av aldersgrensen er i samsvar med regjeringens mål om å legge forholdene
bedre til rette for et mer aldersvennlig samfunn og styrke eldres
deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Dette flertallet mener
at heving av aldersgrensen vil stimulere til at helsepersonell arbeider
lenger enn hva som er tilfellet i dag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet er opptatt av at helse-
og omsorgstjenesten er tilgjengelig for alle på like rettferdige
vilkår. Da må det være et bærende prinsipp at tjenestens fundament
er basert på befolkningens tillitt. Det krever at det overordnede hensynet
i styringen av tjenesten må sikre kvalitet, pasientsikkerhet og
forsvarlighet i sin helhet. Disse medlemmer mener
at dette også må gjelde i spørsmålet om heving av aldersgrense for
bortfall av autorisasjon for helsepersonell fra 75 år til 80 år.
Disse medlemmer viser videre
til debatten om aldersgrense og aldersdiskriminering, og støtter
departementet i at en ordning med en aldersgrense satt på riktig
nivå, kombinert med en mulighet for å søke lisens – som ivaretar
hensynet til at det er store individuelle forskjeller mellom oss
når vi når høy alder – er en ordning som er nødvendig for å oppnå
et saklig formål. Samtidig er det en ordning som ikke er uforholdsmessig
inngripende overfor dem som omfattes av den.
Disse medlemmer viser til at
15 instanser går imot forslaget, dette gjelder blant annet KS, Norsk
Sykepleierforbund, Den norske tannlegeforening og statens eget tilsynsmyndighet,
Statens helsetilsyn. Flere av disse instansene mener dagens ordning
fungerer godt. KS uttaler blant annet følgende:
«Kvalitet i helse og omsorgstjenesten, sikkerhet for
pasienten, samt tillit til helsepersonell og tjenesten, er sentrale
hensyn i dagens helsevesen. Opprettholdelse av kompetanse innen
fagområder i rask utvikling både teknologisk og medisinsk er krevende.
Aktiv deltakelse i fagmiljøet, samt klinisk erfaring av et visst
omfang er nødvendig for å holde seg oppdatert»
Videre støtter disse medlemmer Norsk
Sykepleierforbunds uttalelse:
«I en interesseavveining mellom pasienters krav på
kompetent og forsvarlig bistand sett opp i mot helsepersonells byrde
ved å måtte søke lisens, mener vi pasientens interesse må gå foran»
Disse medlemmer finner således
ikke god nok dokumentasjon og sterke nok argumenter for å heve aldersgrensen
for bortfall av autorisasjon opp til 80 år, og støtter således ikke
forslaget fra regjeringen.
Disse medlemmer mener det er
like viktig for pasientens tillit til den norske helse- og omsorgstjenesten
å sette aldersgrensen til 75, som det er for bilister på norske
veier å kreve at bilførere over 75 år må ha legeerklæring og søke
om å beholde førerkortet. Disse medlemmer mener derfor
det ikke er urimelig å ha tilsvarende regler for å praktisere som
lege, og vil videre henvise til at Legeforeningen i 2010 støttet
en aldersgrense på 75 år for førerkort da aldersgrensen for førerkort
ble hevet fra 70 år. I tillegg foreslo også Legeforeningen da en
praktisk førerprøve for alle som skulle fornye førerkort etter 75
år.
Det er fremdeles slik at flere opplever en svekket fysisk
og psykisk helse etter fylte 75 år, til tross for at den generelle
helsetilstanden i befolkningen blir bedre.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at dagens aldersgrense på 75 år ikke er absolutt. Det er gledelig
at stadig flere søker om lisens etter fylte 75 år. Disse
medlemmer frykter imidlertid at en hevet aldersgrense vil
kunne bety flere uverdige saker for den enkelte, hvor flere risikerer
å aktivt bli fratatt autorisasjon av helsemessige årsaker. Disse
medlemmer mener det videre kan være grunn til bekymring
for økt byråkrati å skulle granske uegnet helsepersonell over 75
år, fremfor at de få som selv vil praktisere etter fylte 75 år må
søke om forlengelse av autorisasjonen.
Disse medlemmer mener eldre helsepersonell
utgjør en betydelig ressurs, med omfattende og solid helsefaglig
bakgrunn og erfaring som bør utnyttes bedre. Som eldre arbeidstaker
bør terskelen for å delta i arbeidslivet være lav. Selv om disse
medlemmer ønsker å beholde dagens aldersgrense på 75 år
for bortfall av autorisasjon, mener vi at regjeringen bør se på ordninger
for å forenkle prosessen for å søke om forlengelse av autorisasjon
etter fylte 75 år. Terskelen for å søke om videre autorisasjon skal ikke
være så høy at noen føler seg uønsket, den må være så lav at man
føler seg ønsket og ansett.
Disse medlemmer viser videre
til at flere høringssvar taler for en eller annen form for resertifiseringsordning.
Departementet peker på at en generell resertifiseringsordning totalt
sett vil innebære et stort antall resertifiseringer, og derfor være
svært krevende og kostbar. Disse medlemmer ser at
det er en sannsynlig konsekvens, men ber regjeringen komme tilbake med
en orientering om erfaringer fra resertifiseringsordninger i andre
land.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av å beholde flest mulig, lengst mulig i jobb, men at
dette forholdet på generelt grunnlag ikke må gå på bekostning av
de overordnede hensynene i norsk helse- og omsorgstjeneste som pasientsikkerhet,
kvalitet, forsvarlighet og befolkningens tillitt. Flere innenfor
ulike grupper av helsepersonell bør imidlertid benytte seg av den
individuelle muligheten for å fortsette sin praksis hvis man selv
ønsker det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det totalt er 39 instanser som har sendt inn høringsuttalelse
med merknader til saken. Av disse er det 20 instanser som støtter
forslaget om å heve aldersgrensen. Videre har 4 instanser avgitt
uttalelse uten å ta stilling for eller imot endringene. Det resterende
mindretallet på 15 instanser er imot endringene. Flertallet merker
seg derfor at det er et flertall for endringene. Blant dem som støtter
forslaget er Den norske legeforening, Eldre legers forening, Norsk
Psykologforening, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Helsedirektoratet
og Oslo kommune. Norsk psykologforening uttaler blant annet følgende:
«Det er ingen indikasjoner på at psykologer over 75
år fører til større risiko for pasientsikkerheten enn de yngre psykologene.
Det er derimot grunn til å tro at samfunnet vil ha god nytte av
å dra veksler på den verdifulle erfaring og kunnskap som eldre i
arbeidslivet har opparbeidet.
Videre innebærer dagens
ordning og søknadsprosess en betydelig terskel for å fortsette i
arbeidslivet lenger for dagens 75 åringer, og det medfører et uheldig
signal om at når du er 75 år så er ikke din arbeidsinnsats lenger
ønsket. Det er heller ikke i tråd med samfunnsutviklingen med høyere
levealder, bedre helse og ønsket om å styrke eldres deltakelse i
arbeidslivet.
Ved å heve aldersgrensen vil det bidra
til den politiske målsetningen om at flere skal stå lenger i arbeid
i tråd med pensjonsreformen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil understreke at
dagens aldersgrense ikke innebærer noe yrkesforbud etter fylte 75
år. Disse medlemmer støtter at det er mulig å drive
pasientrettet virksomhet etter søknad også etter fylte 75 år, og
mener at helsepersonell som oppfyller vilkårene er en ressurs i
helsevesenet.
Disse medlemmer deler synspunktene
til blant andre Statens helsetilsyn, KS, Pensjonistforbundet, Den
norske tannlegeforening, Norsk Sykepleierforbund, Norsk Radiografforbund, Norges
Farmaceutiske Forening og Fylkesmannen i Buskerud – som alle er
imot forslaget om å heve aldersgrensen.
Disse medlemmer viser til at
Statens helsetilsyn vil beholde dagens ordning og argumenterer primært
ut fra pasientsikkerhet. Helsetilsynet kritiserer regjeringen for
å behandle pasientsikkerheten for lemfeldig/ikke grundig nok i proposisjonen. Disse
medlemmer viser til at Tannlegeforeningen mener det er rimelig
at helsepersonell kan dokumentere skikkethet til pasientbehandling
etter fylte 75 år og viser til at det erfaringsmessig er få som
søker. De viser til at odontologi setter krav til syn, motorikk
og ferdigheter og mener at det ikke er forenlig med heving av aldersgrensen
og viser uten sammenligning for øvrig til reglene for fornyelse
av førerkort. Fylkesmannen i Buskerud understreker at leger og tannleger,
men også annet helsepersonell, er satt til å ivareta pasientsikkerheten
i et helsevesen der faglig og teknologisk utvikling går raskt. Fylkesmannen
peker på at befolkningen generelt og da selvsagt også helsepersonell, svekkes
med alderen og at det derfor er rimelig at helsepersonell må godtgjøre
sin skikkethet. Også fylkesmannen viser til ordningen rundt førerkort
og understreker at dagens vurdering er gjort først og fremst med
tanke på pasientene og ikke på den enkeltes rett eller ønske om
å stå lenge i yrket. Disse medlemmer viser til at den
generelle aldersgrensen i arbeidslivet nå er 72 år, og at helsepersonells
særaldersgrense på 75 år derfor allerede er høy. Disse medlemmer vil
også påpeke at mange land som ikke har aldersgrenser for helsepersonell,
har resertifiseringsordninger som innebærer vurdering av egnethet.
Norge har ikke slike resertifiseringsordninger. Dette er etter disse
medlemmers vurdering enda en særlig grunn til å holde fast ved
aldersgrensen for helsepersonell, gitt deres arbeidsoppgaver knyttet
til pasientbehandling og potensielt livsviktige avgjørelser. Disse
medlemmer mener at eldre helsepersonell utgjør en stor ressurs
og viser til at de aller fleste som søker, får innvilget forlenging
av lisens, og kan ikke se at det er en stor byrde for helsepersonell
å sende søknad om forlenging av lisens etter fylte 75 år. Disse
medlemmer viser til at dagens lov stiller krav til et visst
omfang av praksis for å få full forskrivningsrett av medikamenter,
noe som disse medlemmer mener er rimelig.