Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Kjartan Berland, lederen Svein Harberg og Kårstein Eidem Løvaas,
fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til at Haagkonvensjonen
1996 foreslås gjennomført ved inkorporasjon. Dette betyr at konvensjonen
gjelder som norsk rett. Det foreslås en egen lov om gjennomføring
av konvensjonen. I tillegg er det også foreslått endringer i barnevernloven,
ekteskapsloven og barneloven for å tilpasse seg konvensjonen. Komiteen merker
seg at Haagkonvensjonen 1996 gjelder beskyttelsestiltak rettet mot
barn. Den berører foreldreansvaret, fast bosted, samvær, vergemål,
plassering i fosterhjem og institusjon, samt forvaltning av barnets
formue. De fleste høringsinstanser som har uttalt seg støtter uttrykkelig
ratifikasjonen, ingen går imot. Komiteen vil fremheve
høringsuttalelsene som peker på konvensjonens betydning for å forebygge
og løse barnebortføringsaker og legge til rette for samvær over
landegrensene.
Komiteen viser til at i selve
gjennomføringsloven av konvensjonen foreslås det at Kongen oppnevner
en sentralmyndighet og at det kan gis forskrifter om sentralmyndighetens
oppgaver. Kommunen skal bistå sentralmyndigheten med å samle inn
opplysninger i saker etter konvensjonen og står fritt til organiseringen
av dette. Videre foreslås det bestemmelser om overføringer av personopplysninger. Komiteen merker
seg at høringsinstanser har hatt bemerkninger til dette. Komiteen viser
i denne sammenheng til redegjørelse om dette i proposisjonen. Her
vises det til konvensjonens bestemmelser om at personopplysninger
skal behandles konfidensielt og kun benyttes til det formålet opplysningene
er knyttet til. Videre skal ikke opplysninger utleveres dersom dette
vil sette barnet eller dets formue i fare, eller utgjøre en trussel
mot barnets familie. Konvensjonens grunnleggende hensyn er «barnets
beste», og komiteen mener det er viktig, slik det
sies i saken, at dette kan begrunne at også mindre alvorlige trusler
eller andre negative konsekvenser hindrer utlevering av opplysninger. Komiteen vil
fremheve at dersom konvensjonen skal oppnå sitt formål og beskytte
barn, er man nødt til å dele opplysninger over landegrensene.
Komiteen viser til at det det
foreslås endringer i flere lover. Komiteen merker
seg at barns rett til å bli hørt ved flytting ut av landet styrkes,
videre at jurisdiksjonsbestemmelsene endres til det stedet barnet
har vanlig bosted. Det betyr for eksempel at foreldre ikke kan unndra
seg et barnevernvedtak ved å ta barnet ut av landet, dersom barnet
har vanlig bosted i Norge. Komiteen merker seg også
at foreldre som ikke blir enige, får mulighet til å reise sak for
domstolen om å flytte med barnet ut av landet og at det innføres en
bestemmelse som gir mulighet til frivillig fosterhjems- og institusjonsplassering
i andre konvensjonsland.
Komiteen vil fremheve at formålet
med Haagkonvensjonen 1996 er økt vern for barn i internasjonale
situasjoner og økt internasjonalt samarbeid. Ratifikasjonen av konvensjonen
vil gi Norge et nytt virkemiddel for å forebygge og løse internasjonale
foreldretvister, barnevernsaker og barnebortføringssaker. Konvensjonen kan
legge til rette for mer langsiktige omsorgsløsninger for de barna
det gjelder.
Komiteen merker seg at Haagkonvensjonen 1996
ikke gjelder fastsetting av farskap og morskap, og at en innføring
av konvensjonen ikke får noen direkte betydning for muligheten for
å overføre/endre foreldreskap, men at konvensjonen regulerer foreldremyndighet,
noe som kan reise spørsmål relatert til blant annet surrogatisaker. Komiteen viser
til at konvensjonen ikke gir adgang til å ta forbehold på dette området,
men merker seg departementets merknad om at utenlandske surrogatikontrakter og
avgjørelser er kontraktrettslige forhold som ikke nødvendigvis refererer
til foreldreskap og foreldremyndighet, og at de stater som har sluttet seg
til konvensjonen ikke er stater som tilbyr kommersiell surrogati
til utenlandske borgere. Komiteen er da av den oppfatning
at lovendringen ikke dreier seg om å tillate surrogati eller ikke. Komiteen viser
til at det etter høringsinnspill er presisert i loven hva som er felles
foreldreansvar, noe komiteen mener er viktig for
å kunne tydeliggjøre at det er begge foreldrene som skal samtykke
til alle opphold som ikke er kortere feriereiser, jf. barneloven § 41. Komiteen viser
videre til at det presiseres at det skal innhentes samtykke ved
forlengelse av opphold, og ved endringer av vilkår for avtalt flytting
eller opphold. Komiteen merker seg videre at etter
barneloven § 40 kan ikke foreldre flytte barn ut av landet der det
er uenighet, og saken ikke er «avgjort» og rettskraftig. Dette er slik komiteen ser
det, et viktig bidrag til å forhindre eventuelle barnebortføringer. Komiteen er
enig i dette.
Komiteen merker seg at det har
vært diskutert om aldersgrensen for barns medbestemmelsesrett skal
være 12 eller 15 år i saker som dreier seg om flytting eller opphold
i utlandet. Komiteen støtter 12-årsgrensen og mener
et samtykke fra barnet er viktig, spesielt i forbindelse med muligheter
for tvangsgifte eller kjønnslemlestelse. Komiteen merker
seg høringssvaret fra UDI, som viser til at dette ofte skjer ved
sterk tvang fra foreldrene, og uten at barnet egentlig vet hva som
skal skje.
Komiteen vil presisere
at etter barnevernloven § 1-2 gjelder bestemmelsene for alle som
oppholder seg i riket, uansett varigheten av oppholdet. Det stilles
ikke krav til at barnet er bosatt i Norge når det gjelder hastevedtak
og midlertidige vedtak om omsorgsovertakelse. Komiteen viser
til at loven også gjelder ved kortvarige opphold i utlandet. Komiteen støtter
endringen i loven, der barnevernloven også skal gjelde når barn
har vanlig bosted, (ansees bosatt «habitual residence») og oppholder
seg i Norge, for å gi en sterkere rett til barn som trenger beskyttelse. Komiteen er
opptatt av at loven skal gjelde likt for alle barn. Komiteen viser
til fylkesnemndenes høringsinnspill der de ber om at det skal framgå
av lovtekst og forarbeider hvilken tilknytning til riket som kreves for
de ulike tiltak etter barnevernloven § 4, spesielt gjelder dette
omsorgsovertakelse, noe komiteen støtter.
Komiteen merker seg at det vurderes
å sende ut forslag om en særbestemmelse i barneloven kapittel 8
om hvilken kommune som har ansvar for barn som oppholder seg i utlandet,
men som har vanlig bosted i Norge. Komiteen støtter dette.
Komiteen har også merket seg
at når det gjelder barn som oppholder seg i Norge, men har vanlig
bosted i utlandet, bør det klargjøres hvilke tiltak som kan treffes
for disse, slik flere høringsinstanser og departementet har innspill om,
noe komiteen støtter.
Komiteen viser til at fosterhjemsplassering skal
velges ut fra barns beste, og viser til at det skal vurderes om
nær familie eller nettverk er egnet. Barnevernloven bygger på en
forutsetning om at fosterhjemmet er i Norge, mens det i retningslinjer
for fosterhjem er omtalt bruken av fosterhjem i utlandet. Komiteen viser
til at det er begrenset hvor god oppfølging barneverntjenesten vil
kunne ha for fosterhjem i utlandet, og at fosterhjemsplasseringer
i utlandet gir en mer begrenset mulighet for samvær med foreldrene. Komiteen viser
også til betenkningene departementet har når det gjelder institusjonsplassering
i utlandet, og er enig i at det skal være en restrektiv bruk når
det gjelder plassering av barn i utlandet.
Komiteen viser til
at en tildeling av foreldremyndighet etter utenlandsk lov eller avgjørelse
ikke automatisk gir rett til oppholdstillatelse for barnet i Norge,
og at dette er det heller ingen forpliktelser til etter konvensjonen. Barnevernstjenensten
kan ikke samtykke til plassering i fosterhjem eller institusjon
før oppholdstillatelse er gitt i slike saker, og komiteen viser
til § 5 om overføring av juridiksjon.
Komiteen merker seg
at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet regner med
et merforbruk på rundt 7 mill. kroner ved ratifikasjonen, og registrerer
at dette vil regjerningen komme tilbake til i de årlige budsjettframleggene. Komiteen merker
seg videre at det antas at ratifikasjonen vil få mindre konsekvenser for
kommunene, fordi dette vil kun gjelde få saker. Komiteen mener
det er viktig å følge utviklingen nøye, slik at barneverntjenesten
i kommunene ikke får utilsiktet merarbeid og utgifter. Komiteen registrerer
at det er et stigende antall saker hvert år som behandles etter Haagkonvensjonen
1996, og komiteen vil spesielt vise til barnebortføringssaker,
der det i 2014 var 56 saker, 39 saker ut av Norge og 17 saker inn.
Komiteen merker seg at det er
antatt at rettshjelpsbudsjettet vil påvirkes av økende antall saker
etter konvensjonen, men at ratifiseringen også vil bidra til innsparinger
pga. redusert varighet av konflikter mellom foreldrene. Komiteen mener
at også dette bør følges nøye.
Komiteen merker seg at endringen
i barnevernloven § 1-2 gjør at barneverntjenesten skal undersøke
bekymringsmeldinger for barn med vanlig bosted i Norge, men som
oppholder seg i utlandet. Dette kan, slik komiteen ser
det, medføre økte utgifter for tjenesten, og konsekvensene bør følges
om så skjer, selv om dette i utgangspunktet kan dreie seg om få
saker.
Komiteen viser til at endringen
i § 1-2 innebærer også at fylkesnemnda kan treffe vedtak om omsorgsovertakelse
og adferdsplassering på institusjon, selv om barnet har forlatt
landet, men ansees å ha vanlig bosted i Norge. Komiteen merker
seg at det er antatt flere saker som da skal behandles i nemnda,
og mener at også her bør konsekvensene følges nøye.