I proposisjonen fremmes forslag til endringer
i:
lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven),
lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse,
lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning
for apotekvirksomhet mv.,
lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning
for sykepleiere,
lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande
stønad til personar med kort butid i Noreg.
Videre foreslås det mindre endringer i:
lov 6. juli 1957
nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser (samordningsloven)
lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring
av tariffavtaler mv. (allmenngjøringsloven)
lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).
Noen av lovforslagene er nødvendige endringer som
følge av forslag i Prop. 1 S (2015–2016) for Arbeids- og sosialdepartementet,
jf. del 1 i proposisjonen.
Dette gjelder:
Forslag om å øke
grunnpensjonen til gifte og samboende pensjonister fra 85 pst. av
grunnbeløpet til 90 pst. av grunnbeløpet med virkning fra 1. september
2016. Økningen skal også omfatte personer som har fått omregnet
sin uførepensjon til uføretrygd med redusert grunnpensjon.
Forslag til endringer i folketrygdloven
§§ 12-15 og 12-16. Forslaget er en oppfølging av Stortingets vedtak
om å innføre et øvre tak på summen av uføretrygd og barnetillegg.
Forslag til endringer i folketrygdloven
kapittel 4 om dagpenger under arbeidsløshet. Det foreslås å øke
varigheten på forlenget ventetid og tidsbegrenset bortfall av dagpenger
under arbeidsløshet ved selvforskyldt ledighet, og det fremmes forslag
om at langtidsledige skal kunne ta ferie med dagpenger.
Forslag til endringer i lov 29. april 2005
nr. 21 om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg.
Øvrige lovforslag i proposisjonen omtales
i del 2 Andre lovforslag:
Opprettinger og lovtekniske endringer i
folketrygdloven, i lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern
og lov om allmenngjøring av tariffavtaler mv.
Enkelte endringer i de lovfestede offentlige
tjenestepensjonsordningene, herunder beregning av uførepensjon fra
fylte 65 år når det også utbetales avtalefestet pensjon, og det
ikke foreligger rett til arbeidsavklaringspenger fra folketrygden.
Det foreslås også noen opprettinger og lovtekniske endringer i lov
om pensjonsordning for sykepleiere, lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet
mv. og i samordningsloven.
Det foreslås tekniske justeringer i lov
om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg, basert
på behandlingen i Stortinget av Meld. St. 9 (2014–2015) Gjennomgang
av ordninga med supplerande stønad til personar over 67 år med kort
butid i Noreg.
Regjeringen Solberg foreslår i Prop. 1 S (2015–2016)
Statsbudsjettet for 2016 å øke grunnpensjonen til gifte og samboende
pensjonister til 90 pst. av grunnbeløpet med virkning fra 1. september
2016. Etter gjeldende regler utgjør full grunnpensjon til enslige
pensjonister 100 pst. av grunnbeløpet, mens full grunnpensjon til gifte
og samboende pensjonister utgjør 85 pst. av grunnbeløpet.
Det vises til proposisjonens kapittel 2.2 der
det er redegjort for bakgrunn og gjeldende rett.
Det er lagt til grunn at endringen knytter seg
til grunnpensjon i alderspensjon etter folketrygdloven kapittel
19 og uføreordningen slik den var før omleggingen 1. januar 2015.
Det vises for øvrig til proposisjonenes kapittel 2.3.3, 2.3.4 og 2.3.5
der de andre ytelsene også omtales. Mottakere av alderspensjon som
beregnes etter folketrygdloven kapittel 20 (ny alderspensjon) og
ny uføretrygd omfattes derfor ikke av økningen.
Det legges til grunn at forslaget får virkning
fra 1. september 2016. Personer som har pensjon eller ytelse på
dette tidspunktet vil få omregnet pensjonen eller ytelsen etter
overgangsregler som vil bli fastsatt senere.
Forslaget om økt grunnpensjon til gifte og samboende
pensjonister får betydning for om lag 650 000 pensjonister, fordelt
på ca. 500 000 alderspensjonister, ca. 140 000 uføretrygdede og ca.
15 000 andre, hovedsakelig mottakere av statlig og kommunal avtalefestet
pensjon.
Det legges til grunn at forslaget trer i kraft 1. september
2016. Forslaget omfatter omregning av et betydelig antall saker
som er under utbetaling ved ikrafttredelsen. Arbeids- og velferdsdirektoratet
påpeker at enkelte grupper vil kunne bli forsinket omregnet, med
etterbetaling fra 1. september 2016.
Tiltaket medfører merutgifter til alderspensjon på
om lag 710 mill. kroner i 2016. For uføre påløper utgifter på om
lag 174 mill. kroner, for pensjon til gjenlevende ektefeller påløper
om lag 0,8 mill. kroner, til supplerende stønad til personer med
kort botid i Norge påløper utgifter på om lag 1,2 mill. kroner,
utgifter til statlig avtalefestet pensjon utgjør om lag 6 mill.
kroner, mens tiltaket medfører utgifter på om lag 15 mill. kroner
til kommunal avtalefestet pensjon.
Totalt vil tiltaket medføre merutgifter på om
lag 907 mill. kroner i 2016. For 2017 vil det påløpe merutgifter
på om lag 2,7 mrd. kroner.
En så vidt omfattende endring medfører også
administrative utfordringer og kostnader for arbeids- og velferdsetaten.
Det foreslås her endringer i folketrygdloven §§ 12-15
og 12-16.
Folketrygdloven § 12-15 er vedtatt endret fra 1. januar
2016, jf. lov 19. desember 2014 nr. 74 om endringer i folketrygdloven
og enkelte andre lover (heretter kalt endringsloven). Dette var
en oppfølgning av Stortingets vedtak om innføring av et øvre tak
på summen av uføretrygd og barnetillegg.
Det er nødvendig med enkelte presiseringer i forbindelse
med gjennomføring av de nye reglene. Det er også foreslått en avklaring
av hva som menes med uføretrygd i folketrygdloven § 12-15 når mottaker
har gradert ytelse eller gjenlevendetillegg. Det foreslås i tillegg
én endring av mer materiell karakter i folketrygdloven § 12-16.
Ytelser fra utlandet som trer i stedet for arbeidsinntekt på samme
måte som ytelser av samme art i Norge, foreslås skal kunne medføre reduksjon
av barnetillegget.
Det foreslås at endringene i folketrygdloven §§ 12-15
og 12-16 trer i kraft 1. januar 2016.
Forslaget om at ytelser fra utlandet som erstattet arbeidsinntekt
tas med ved reduksjon av barnetillegg på lik linje med norske ytelser,
vil kunne medføre en mindreutgift for folketrygden. De øvrige endringene
vil ikke ha økonomiske konsekvenser. For arbeids- og velferdsetaten
vil endringene medføre et noe enklere regelverk.
Det foreslås at bestemmelsene om forlenget ventetid
og tidsbegrenset bortfall endres slik at det første gang et sanksjonsbetingende
forhold inntreffer, kan ilegges tolv uker forlenget ventetid eller
bortfall, og seks måneder når et forhold inntreffer to eller flere
ganger innenfor en tolv måneders periode. Vilkåret om at det sanksjonsbetingende
forholdet må ha inntruffet i løpet av de siste seks månedene, jf. folketrygdloven
§ 4-10 tredje ledd og § 4-20 sjette ledd, foreslås ikke endret.
Den mildere sanksjonsbestemmelsen som gjelder
manglende fremmøte etter innkalling til arbeids- og velferdsetaten,
jf. folketrygdloven § 4-20 fjerde ledd, foreslås heller ikke endret.
Det vises til proposisjonen kapittel 4.1 der
det er gjort nærmere rede for gjeldende rett og bakgrunn for økt
forlenget ventetid og tidsbegrenset bortfall.
Det foreslås at endringene skal tre i kraft 1. januar
2016, og gjøres gjeldende for alle dagpengemottakere med sanksjonsbetingende
forhold som inntrer etter ikrafttredelsen. Dette innebærer at dagpengemottakere
som før 1. januar 2016 har et førstegangsvedtak om åtte uker forlenget
ventetid eller tidsbegrenset bortfall, vil få annengangsvedtak på
seks måneder, gitt at vilkårene for å ilegge sanksjoner ellers er til
stede.
Forslaget gir en reduksjon i dagpengeutbetalingene
på anslagsvis 236 mill. kroner i 2016.
Forslaget går ut på at dagpengemottakere som har
mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, skal kunne ta ferie med dagpenger
ved at dagpengemottakere melder fra om feriefraværet sitt på meldekortene.
Dette innebærer at dagpengemottakere i denne perioden unntas fra
kravet om å være reell arbeidssøker.
Det maksimale antallet uker med dagpenger (104
uker) er uendret med dette forslaget. Forslaget gir de som tar ferie,
ordinær dagpengeutbetaling i ferien, med den konsekvens at dagpengeperioden
avsluttes et tilsvarende antall uker tidligere. Likviditeten i ferien
blir dermed bedre. De som går ut hele dagpengeperioden på 104 uker,
vil samlet sett ikke få utbetalt mer enn etter gjeldende regler.
Forslaget innebærer at flere vil kunne få rett
til å ta med seg norske dagpenger til utlandet i ferien. Fire uker
anses som en hensiktsmessig og rimelig periode.
Endringen vil innebære et unntak fra hovedregelen
om at dagpengemottakere må oppholde seg i Norge. Departementet vil
med hjemmel i folketrygdloven § 4-2 regulere dette unntaket uttrykkelig
i forskrift.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. januar 2016.
Utbetaling av dagpenger i ferien fører til at
man forbruker av dagpengeperioden også i ferien, det vil si at den
maksimale dagpengeperioden vil bli avsluttet tilsvarende tidligere.
For arbeidssøkere som avslutter dagpengeperioden
før alle 104 ukene er brukt, for eksempel fordi de får arbeid, vil
endringen innebære at de får mer utbetalt enn etter gjeldende regler,
gitt at de i dag oppgir at de tar ferie.
Forslaget vil kunne omfatte dagpengemottakere som
tar ferie i utlandet. Det er ikke mulig å anslå hvor mange dette
eventuelt gjelder, da det på meldekortet ikke oppgis om feriefraværet
skyldes ferie i utlandet eller ikke. Uansett må det antas å gjelde
et beskjedent antall.
Samlet sett antas de økonomiske konsekvensene av
forslaget å være marginale og påvirker ikke dagpengeanslaget.
Det legges til grunn at de administrative kostnadene
er ubetydelige.
Det foreslås å unnta eldre personer som er kommet
til Norge ved familiegjenforening med barn/slektninger som er bosatt
her, fra ordningen med supplerende stønad. Når familiegjenforening
for en eldre forelder/slektning innvilges første gang, stilles det
krav til referansepersonens eller garantistens inntekt. Forslaget
skal bidra til at referansepersonens eller garantistens forsikring om
å påta seg underhold av søkeren får større realitet.
Det foreslås også å likestille mottakere av
supplerende stønad som deler boutgiftene med andre voksne i bofellesskap,
med ektefeller, registrerte partnere og andre som lever i ekteskapslignende
forhold med personer over 67 år. Avgjørende for nivået på stønaden
bør være om man har noen å dele boutgiftene med, og ikke om forholdet
til andre i husholdningen er ekteskapslignende.
Ingen av endringene påvirker retten vedkommende
har til økonomisk stønad (sosialhjelp).
Endringene er innarbeidet i budsjettforslaget
for 2016.
Forslaget om å unnta personer over 67 år fra
ordningen med supplerende stønad dersom de er kommet til Norge ved
familiegjenforening med barn/slektninger som er bosatt her, trer
i kraft 1. januar 2016. Det foreslås at endringen gjøres gjeldende
for stønadsperioder som tar til i 2016 eller senere. Endringen vil
medføre at om lag 500 mottakere som i dag mottar supplerende stønad,
ikke vil få fornyet stønadsperioden dersom de på nytt søker om stønad
i løpet av 2016. Fordi endringen gjøres gjeldende for stønadsperioder
som tar til i 2016 eller senere, vil den få full effekt først i
2017.
Det anslås en reduksjon i utgiftene på 40 mill. kroner
i innføringsåret 2016 og 86,6 mill. kroner i 2017 (helårseffekt).
Anslaget er usikkert.
Når det gjelder forslaget om å likestille mottakere
av supplerende stønad som deler boutgiftene med andre voksne i bofellesskap,
med ektefeller, registrerte partnere og andre som lever i ekteskapslignende
forhold til personer over 67 år, foreligger det ikke sikre opplysninger
som gir grunnlag for innsparingsanslag.
Endringen kan gjøres gjeldende for stønadsperioder
som tar til i 2016 eller senere, og vil derfor få full effekt først
i 2017. Det anslås en reduksjon i utgiftene på 2,5 mill. kroner
i innføringsåret 2016 og 5,5 mill. kroner i 2017 (helårseffekt).
Disse endringene påvirker ikke retten til økonomisk
stønad etter sosialtjenesteloven. Det kan påregnes noe økning i
kommunenes utgifter til økonomisk stønad.
Det vises til proposisjonen kapittel 6 der det
er nærmere gjort greie for opprettinger og lovtekniske endringer
i folketrygdloven, i lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern
og lov om allmenngjøring av tariffavtaler mv.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks,
med unntak av forslaget om endringer i folketrygdloven §§ 17-6 og
25-4 som det foreslås skal tre i kraft 1. januar 2016.
Det legges til grunn at ingen av endringene
i punktet her har økonomiske eller administrative konsekvenser av
betydning. Forslagene er dels nødvendige presiseringer i gjeldende
lov og dels rene lovtekniske justeringer og opprettinger.
Bakgrunnen for lovendringsforslaget var innspill
fra Statens pensjonskasse (SPK) og Kommunal Landspensjonskasse (KLP).
Det foreslås at det gis en bestemmelse i de lovfestede
offentlige tjenestepensjonsordningene som sikrer at personer med
delvis uførepensjon og delvis avtalefestet pensjon får rett til
bruttoberegnet midlertidig uførepensjon fra tjenestepensjonsordningen
fra fylte 65, selv om det ikke lenger foreligger rett til arbeidsavklaringspenger
fra folketrygden.
Det foreslås på denne bakgrunn at det i lov
om Statens pensjonskasse, i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet
mv. og i lov om pensjonsordning for sykepleiere tas inn en ny bestemmelse
om at en uførepensjon skal beregnes som en bruttoytelse (3 pst.
+ 66 pst. av pensjonsgrunnlaget + 0,25 G) når pensjonen utbetales
i kombinasjon med avtalefestet pensjon (AFP) fra fylte 65 år og
medlemmet ikke har rett til arbeidsavklaringspenger fra folketrygden.
Det vises til proposisjonens kapittel der det
redegjøres for bakgrunn, gjeldende rett, høringsnotatet, høringsinstansenes
syn, samt departementets vurderinger.
Forslaget innebærer en endring i den nye uførepensjonsordningen
i offentlig tjenestepensjon som ble innført fra 1. januar 2015.
Det foreslås derfor at endringen trer i kraft straks og gis virkning
fra 1. januar 2015.
Det legges til grunn at forslaget ikke vil ha
administrative eller økonomiske konsekvenser av vesentlig betydning.
Forslaget omfatter få personer. Det vises til at forslaget innebærer
en formalisering og videreføring av lang og fast praksis i Statens
pensjonskasse og Kommunal Landspensjonskasse.
Det er i tillegg foretatt opprettinger og lovtekniske
endringer når det gjelder:
Medregning av tjenestetid
ved beregning av barnepensjon
Lov om pensjonsordning for sykepleiere
§ 13
Lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser.
Det vises til proporsjonene kapittel 7.2 der
det er redegjort nærmere for disse endringene.
Meld. St. 9 (2014–2015) – Gjennomgang av ordninga
med supplerande stønad til personar over 67 år med kort butid i
Noreg ble fremmet for Stortinget 12. desember 2014. I meldingen
ble det pekt på behovet om enkelte justeringer og presiseringer
i ordningen. Som en oppfølging av stortingsmeldingen foreslås det
å
presisere reglene
om prøving av supplerende stønad mot finansformue, slik at regelen
om avslag på stønad når finansformuen overstiger 0,5 ganger grunnbeløpet,
går fram av det formelle regelverket,
presisere at regelen om bortfall av supplerende stønad
når mottakeren er innlagt i en institusjon der oppholdet dekkes
av det offentlige, også gjelder ved opphold i institusjoner (alders-
og sykehjem) der de innlagte har plikt til egenbetaling av inntektene
de har,
etablere en hjemmel for å gjøre fradrag
for utbetalt supplerende stønad i etterbetalt alderspensjon,
endre reglene slik at fradrag for økonomisk stønad
i etterbetalt supplerende stønad også skal gjelde økonomisk stønad
i den måneden da supplerende stønad kommer til utbetaling,
oppdatere lov om supplerende stønad som
følge av språklig endring i lov om utlendingers adgang til riket
og deres opphold her, og etableringen av lov om sosiale tjenester
i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Det foreslås at endringene trer i kraft 1. januar 2016.
Det er ikke gjort grundige beregninger av de økonomiske
konsekvensene av forslagene i Meld. St. 9 (2014–2015), men ettersom forslagene
går i retning av å stramme inn, vil de ikke føre til økte utgifter.
Endringene vil gjøre det enklere å praktisere loven, men gir ikke grunnlag
for å justere administrasjonskostnadene.