Regjeringen legger i meldingen fram Nasjonal helse-
og sykehusplan (2016–2019). Det er første gang siden staten tok
over sykehusene i 2002 at en regjering legger fram for Stortinget
en så helhetlig og konkret plan for utvikling av spesialisthelsetjenesten. Planen
er en viktig del av regjeringens arbeid for å skape pasientens helsetjeneste.
Planen gjelder for perioden 2016–2019, men beskriver og drøfter
utviklingstrekk fram mot 2040.
God styring og planlegging er en forutsetning
for gode helsetjenester. Med Nasjonal helse- og sykehusplan legger
regjeringen til rette for en demokratisk forankret, nasjonal politikk
for framtidens sykehus. Stortinget skal gi de overordnede politiske
rammene for utvikling av framtidens spesialisthelsetjeneste. Innenfor
de rammene Stortinget setter, skal planen være regjeringens operative
redskap for å ruste spesialisthelsetjenesten til å møte framtidens utfordringer.
Det norske samfunnet vil gjennomgå store endringer
fram mot 2030. Utviklingen i folketall, alderssammensetningen i
befolkningen, endringer i sykdomsbildet og folks forventninger til
kvalitet og standard vil få stor betydning for planleggingen av
framtidens sykehus.
Medisinsk forskning og innovasjon bringer fram nye
behandlingsmuligheter, legemidler og medisinsk utstyr i stort omfang
og høyt tempo. Behandlingsmetodene blir mer skånsomme, og flere
kan behandles, også i høy alder. Mange nye behandlingsformer krever
avansert og dyrt utstyr og tverrfaglige, høyt spesialiserte team
av fagfolk.
Selvbetjeningsteknologi og bedre tilrettelagt
informasjon vil gjøre at pasienter kan mestre egen helse og behandling
i langt større grad enn i dag. Pasienten vil være en aktiv pådriver
i forebygging, diagnostisering, utredning, behandling og rehabilitering. Denne
utviklingen vil få store konsekvenser for hvordan sykehusene bygges,
organiseres og drives i årene som kommer.
Utviklingen innenfor kirurgien har gått fra
åpne operasjoner til mer skånsomme teknikker som kikkhullskirurgi,
robotteknologi og intervensjoner ved bruk av bildediagnostikk. Når
behandlingen blir mer teknologiavhengig, blir den også mer avhengig
av høyt kvalifisert personell som arbeider i tverrfaglige team.
Tidligere kunne en dyktig kirurg med få medarbeidere og standard
utstyr håndtere de fleste akutte problemstillinger ved mindre sykehus.
Slik er det ikke lenger. Dagens behandlingsmuligheter stiller store
og økende krav til spisskompetanse, avansert utstyr, støttefunksjoner
(anestesi, røntgen, blodbank, laboratorium), og ikke minst krav
til regelmessig trening og praksis. Dette gjør det nødvendig å samle mange
kirurgiske behandlinger ved større sentre.
På det indremedisinske fagområdet er det fortsatt behov
for bred, generell kompetanse. De mange eldre med kroniske
sykdommer, ulike diagnoser og mange medikamenter krever helsepersonell
som kan forstå og behandle helheten. Mye av teknologien som brukes
i diagnostikk og behandling av indremedisinske sykdommer, blir etter
hvert mindre og mer mobil.
Oppgaver som kan gjøres pasientnært, vil kunne frigjøre
sykehuskapasitet som kan komme de sykeste til gode. Utstyr for selvdiagnostisering
og -oppfølging vil kunne redusere behovet for polikliniske konsultasjoner,
samtidig som økt oppmerksomhet om egen helse kan føre til flere
pasienthenvendelser.
Meldingen gjør rede for utviklingen og betydningen
av persontilpasset medisin, som innebærer at behandling kan skreddersys
den enkelte pasient i forebygging, diagnostikk og behandling. Videre
gjør meldingen rede for arbeidet med å møte utfordringen med framveksten
av antibiotikaresistens, samt tiltak for å bedre folkehelsen og
motvirke livsstilssykdommer.
Den største utfordringen i arbeidet med å styrke pasientens
stilling i helsetjenesten er å snu innarbeidet kultur og arbeidsmåter
slik at helsetjenesten ses fra pasientens perspektiv. Pasientene
skal føle seg ivaretatt, sett og hørt, og møtes som de unike individene
de er. I arbeidet med standardisering av tjenestene må dette perspektivet
være med.
evaluere og utvide
ordningen med fritt behandlingsvalg
innføre pakkeforløp for flere pasientgrupper,
i første omgang for hjerneslag, psykiske lidelser og rusavhengighet
gjennomføre ordningen med kontaktlege til
alvorlig syke pasienter
trekke pasientene aktivt inn i omstillinger
og planlegging av nye pasientforløp
etablere ungdomsråd ved alle sykehus
øke bruken av erfaringskompetanse i tjenesten, blant
annet gjennom systematisk utprøving av erfaringskonsulenter
legge fram en opptrappingsplan for habilitering og
rehabilitering
videreføre arbeidet med å utvikle kvalitetssikret helseinformasjon
og digitale løsninger for kommunikasjon med spesialisthelsetjenesten
videreføre arbeidet med å utvikle og ta
i bruk gode samvalgsverktøy og publisere disse på helsenorge.no
Brukerne mener at skillet mellom det psykiske helsevernet
og den somatiske delen av spesialisthelsetjenesten er for stort.
Forventet levetid for mennesker med alvorlige psykiske lidelser
– ofte i sammenheng med rusavhengighet – er omkring 20 år kortere enn
for befolkningen for øvrig. Nesten 60 prosent av overdødeligheten
kan tilskrives somatiske sykdommer som i stor grad kan forebygges.
Det må derfor legges bedre til rette for at pasienter i psykisk
helsevern og rusbehandling får vurdert hele sin helsetilstand parallelt
med utredningen og behandlingen av sine psykiske helseutfordringer
eller rusavhengighet.
Regjeringen legger til grunn at store deler
av tilbudet ved de tradisjonelle psykiatriske sykehusene fases ut
i takt med at nye og bedre tjenester samlokaliseres i alminnelige
sykehus og distriktspsykiatriske sentre.
Tverrfaglig spesialisert rusbehandling bør integreres
i strukturen av distriktspsykiatriske sentre når lokale forhold
ligger til rette for det, slik at det skapes bedre sammenheng og
helhet i tjenestetilbudet.
En større del av pasientbehandlingen bør skje
i forpliktende, faglige nettverk organisert av helseforetaket. Nye
arbeidsmåter med bruk av ambulante tjenester, telekommunikasjon
og e-terapi kan trappes betydelig opp, slik at flere pasienter får
tilgang på spesialist tidlig i behandlingsforløpet.
prioritere tilbudet
innenfor psykisk helse og tverrfaglig spesialisert rusbehandling
legge til rette for at psykiske og somatiske
helsetjenester blir bedre samordnet i framtidens helsetjeneste
vurdere behovet for spesialisering, oppgavedeling
og nettverksorganisering mellom de distriktspsykiatriske
sentrene og mellom barne- og ungdomspsykiatriske enheter
videreføre omstillingen til bedre døgnberedskap og
ambulante akuttjenester ved de distriktspsykiatriske sentrene
innføre pakkeforløp for psykisk helse
innføre pakkeforløp for rusavhengige
følge opp opptrappingsplanen for rusfeltet
som er framlagt i 2015
etablere et nasjonalt kvalitetsregister
for tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Den store variasjonen mellom sykehusene når det
gjelder kvalitet, effektivitet og ventetid viser at det er et stort
potensial for sykehusene til å lære av hverandre. Erfaringene fra
sykehus med kort liggetid, effektive behandlingsforløp og høy utnyttelse
av kapasiteten bør overføres til andre sykehus.
Forpliktende nettverk mellom sykehus vil bli
stadig viktigere for å møte behovene i framtidens spesialisthelsetjeneste.
Faglige og organisatoriske nettverk mellom sykehus må være forankret
i ledelsen. Nettverkene skal sikre hensiktsmessig oppgavedeling
mellom sykehus, implementering av felles faglige retningslinjer,
samarbeid om pasientforløp på tvers av helseforetak, ambulering
og hospitering.
Et viktig tiltak for å møte framtidens utfordringer og
sikre kvalitet i tjenestene er å benytte kompetansen til dem som
arbeider i sektoren på en bedre måte. Endret oppgavedeling er ett
av flere virkemidler som kan bidra til å oppnå dette. Den største
delen av arbeidet med oppgavedeling må skje lokalt. Det er helsepersonell
som er nær pasienten, som har best forutsetninger for å finne ut
hvordan kompetansen skal brukes på best mulig måte. Men på enkelte
områder er det nødvendig å ta noen nasjonale grep for å få bedre
oppgavedeling. Dette gjelder særlig når oppgavedeling kan redusere
flaskehalser og gi bedre kapasitet og kvalitet, og det har vist
seg vanskelig å få til endring. Helsedirektoratet har igangsatt
et arbeid rettet mot bemanning på operasjonsstuer og oppgavedeling
innen radiologi, patologi og endoskopier av tykktarm.
Nye arbeidsformer forutsetter bedre støttefunksjoner,
ikke minst nye og bedre IKT-systemer. Det er viktig at IKT-systemene
støtter gode arbeidsprosesser og pasientforløp. Ny teknologi vil
også kunne påvirke oppgavefordeling, bruk av personellressurser, involvering
av brukere og pasienter, og hvor tjenestene leveres.
innføre tiltak på
tvers av helseforetakene for å utnytte ledig kapasitet
styrke samhandlingen med private tjenesteleverandører
legge til rette for endret oppgavedeling
mellom helsepersonell der det er hensiktsmessig for å redusere flaskehalser
og bedre kvaliteten
videreføre arbeidet med IKT-løsninger som
støtter gode arbeidsprosesser og pasientforløp
etablere et felles nasjonalt program for
klinisk behandlingsforskning mellom de fire regionale helseforetakene
Nasjonale framskrivinger av personellbehovet
i helsetjenesten viser forholdsvis god balanse mellom etterspørsel
og tilbud av helsepersonell fram mot 2020. På lengre sikt vil det
kunne oppstå større utfordringer. Utdanningskapasiteten
er økt for flere helsepersonellgrupper fra midten av 1990-tallet
og har skapt bedre tilgang på fagutdannet personell. Samtidig er
det knapphet på visse personellgrupper. For sykehusene gjelder det
særlig personell med høy utdanning og spesialisert kompetanse. De
framskrivingene vi har nå, viser at det kan bli mangel på sykepleiere
både med og uten videreutdanning. Legespesialiteter som blant annet
patologi, onkologi, radiologi, psykiatri og barne- og ungdomspsykiatri
er vurdert som sårbare. Det er også forventet mangel på bioingeniører.
Mange helseforetak har gode resultater med målrettet
satsing på personellplanlegging, rekruttering og kompetanseutvikling.
Norge har generelt høy helsepersonelldekning sammenliknet med andre
land, og har dermed et godt utgangspunkt for å møte framtidige utfordringer.
Økt mobilitet i arbeidsmarkedet, særlig i EØS-området, har bidratt
til at norsk helsetjeneste også har god tilgang på fagutdannet helsepersonell
fra andre land.
For å møte forventet behov for helsetjenester trengs
et godt kunnskapsgrunnlag, gode analyser og gode framskrivingsmodeller.
Det finnes flere ulike framskrivinger, registre og rapporter som
belyser nåsituasjon og framtidige behov, men det er behov for bedre
nasjonale oversikter. Pågående arbeid i Helsedirektoratet og de
regionale helseforetakene vil bidra til dette. Det finnes også flere
arenaer for samarbeid og dialog mellom helse- og utdanningssektoren.
Tilbakemeldinger fra tjenestene tyder på at ikke alle samarbeidsorganene
fungerer etter intensjonene, og at det er mulig å utnytte disse
på en mer kraftfull måte. Departementet vurderer hvilke strukturer
vi bør ha for samarbeid mellom helse- og utdanningssektoren. Regionale
samarbeidsorganer som er etablert mellom helseforetakene og universitets-
og høyskolesektoren, bør revitaliseres som fora for felles helse- og
utdanningssaker. De vil bli bedt om å gi årlige innspill til departementet
om behovet for utdanning, personell og kompetanse i framtiden. Det
er behov for et nasjonalt organ for å ta opp overordnede kompetanse-
og utdanningsspørsmål som er felles for helse- og utdanningssektoren.
Dette vil i første omgang bli ledet av Helse- og omsorgsdepartementet.
De regionale helseforetakene har utviklet en
nasjonal modell for å beregne behov for personell i spesialisthelsetjenesten
basert på ulike scenarier. Modellen kan anvendes for ulike medisinske
fagområder, for helseforetakenes opptaksområder, regionalt og nasjonalt.
Meldingen gjør rede for Helsedirektoratets forslag
til ny modell for utdanning av legespesialister. Forslag går ut
på å omgjøre grenspesialitetene til hovedspesialiteter, samt innføre
en ny tredelt, modulbasert modell i spesialistutdanningen for å
få en mer fleksibel utdanning tilpasset dagens og morgendagens behov.
For å ivareta breddekunnskapen legges det opp til felles kompetanseplattformer
mellom ulike spesialiteter. Turnustjenesten for leger vil beholdes
med små endringer som første del av den nye utdanningsmodellen.
Andre del av utdanningsløpet omfatter felles kunnskap for grupper
av nært beslektede spesialiteter, og i siste del skjer spesialiseringen som
er unik for den enkelte spesialitet. I tillegg skal det i hele utdanningsløpet
være gjennomgående kompetansemoduler i fag som er nødvendig for
den moderne legerollen.
I tråd med departementets oppdrag har direktoratet
foreslått et spesialiseringsløp med en nedre tidsramme på 6,5 år.
Regjeringen vil legge hovedelementene i Helsedirektoratets forslag
til grunn for endring av legenes spesialistutdanning.
Regjeringserklæringen slår fast at det skal
etableres en ny legespesialitet for å styrke kvaliteten i behandlingen
ved sykehusenes akuttmottak. Den nye spesialiteten skal kunne benyttes
ved alle akuttmottak, uavhengig av sykehusenes størrelse og beliggenhet.
Spesialistene skal benyttes ved observasjonsposter ved de store
sykehusene, og de skal kunne gå inn i vaktlagene ved de små sykehusene.
Den nye spesialiteten må innrettes mot behovene hos
de pasientene som legges inn i akuttmottakene. Helsedirektoratet
har lagt vekt på at de nye spesialistene særlig skal ha kompetanse
i rask diagnostikk og hastegradsvurdering (triage) av de vanligste
sykdommer hos pasienter i mottakene. Spesialistene skal igangsette
behandling – om nødvendig i samarbeid med andre legespesialister.
Den nye spesialiteten bør i størst mulig grad tilfredsstille internasjonale
krav til kompetanse i akuttmottak og observasjonsposter.
gjennomføre ny modell
for utdanning av legespesialister, innrettet på dagens faglige utvikling, den
moderne legerollen og effektive utdanningsløp
etablere en ny legespesialitet innrettet
mot akuttmottakene
gjennomgå videreutdanningstilbud og vurdere tilbud
om klinisk avansert sykepleie rettet mot behov i sykehus
forbedre kunnskapen om personell- og kompetansebehov
i framtidens spesialisthelsetjeneste som grunnlag for å møte behovene
for helsepersonell og utvikle utdanningene
styrke helsetjenestens påvirkning på utdanningene
og sikre bedre samsvar mellom utdanningenes innhold, studentenes
sluttkompetanse og helsetjenestens behov
at ny nasjonal bemanningsmodell som er
utviklet av regionale helseforetak tas i bruk for strategisk planlegging
av personell- og kompetansebehov lokalt og regionalt
be helseforetakene styrke arbeidet med
personellplanlegging, rekruttering og kompetanseutvikling for å
møte sykehusenes behov
stimulere til fleksibel kompetanseutvikling
i sykehus, blant annet gjennom e-læring og simulatortrening
Det er behov for å samordne og tydeliggjøre
nasjonale kvalitetskrav til sykehus. I dag stiller de regionale
helseforetakene faglige krav til sykehusene i sin region, men kravene
er ikke alltid samordnet nasjonalt. Mange fagmiljøer utarbeider
også egne retningslinjer og kvalitetskrav på sine områder. Regjeringen
foreslår derfor at det utarbeides nasjonale kvalitetskrav til utvalgte
behandlingstilbud i sykehusene på områder der det er behov for sterkere
kvalitetssikring. Kvalitetskravene skal være i tråd med overordnede
føringer og rammer fastsatt av Stortinget. Kravene skal omfatte
alle typer sykehus og skal ta utgangspunkt i tverrfaglige og helhetlige
pasientforløp. Kvalitetskravene skal utarbeides av Helsedirektoratet
i nært samarbeid med pasienter, fagmiljøer, interesseorganisasjoner
og helseregionene. Valg av tjenester må ta utgangspunkt i områder
der det er antatt variasjon i kvalitet, eller der det er behov for
å støtte regional oppgavefordeling.
Det foreslås å innføre en godkjenningsordning for
behandlingstilbud som skal tilbys få steder i hver helseregion.
Dette vil bety at dagens system for godkjenning av nasjonale behandlingstjenester
utvides til å omfatte godkjenning av regionale behandlingstjenester
som kan lokaliseres fra 0–3 steder i hver helseregion, det vil si
fra 4–12 steder i landet. Den nasjonale beslutningsmyndigheten foreslås
flyttet fra departementet til Helsedirektoratet for å sikre et klart skille
mellom politiske og faglige beslutninger.
Fagfolk etterlyser mer planmessige gjennomganger
av faglig kvalitet og behandlingsresultater ved sykehusene. Regjeringen
ønsker derfor å legge til rette for et system med fagrevisjoner
i sykehusene. Det skal etableres et nasjonalt nettverk for fagrevisjon
som skal utvikle kompetanse og bistå med læring og erfaringsoverføring.
fortsette arbeidet
med å utvikle gode og relevante mål på kvalitet og pasientsikkerhet
i sykehusene
innføre nasjonale kvalitetskrav til behandlingstilbud
og nasjonal godkjenning av regionale behandlingstjenester
innføre et system med kvalitetssertifisering
av sykehusene og utrede hva slags sertifiseringsordning som vil
skape mest verdi
etablere et nasjonalt nettverk for fagrevisjoner
i sykehus
Norske sykehus har svært ulik størrelse. Befolkningen
i sykehusenes opptaksområder varierer fra 10–15 000 til nesten 500 000
innbyggere. Mange sykehus er små, og halvparten av sykehusene har
et opptaksområde på under 50 000 innbyggere.
Regjeringen vil at det fortsatt skal være planlagt kirurgi
på lokalsykehusene. Men det kirurgiske tilbudet må være tilpasset
behovet, både lokalt og for de sykdommene der det er lange ventelister
nasjonalt. Planlagt kirurgi må fordeles bedre mellom sykehusene.
Kirurgene på lokalsykehus må ha en kompetanse som er tilpasset den
aktiviteten som skal foregå på dagtid. Det vil ikke være mulig å
opprettholde et bredt akuttkirurgisk tilbud basert på en vaktordning med
6–8 mage-tarmkirurger på alle norske sykehus i årene som kommer.
Et sykehus med indremedisinsk akuttberedskap støttet
av anestesi, vil kunne ta imot og behandle pasienter med de hyppigst
forekommende akutte tilstander, for eksempel akutt pustebesvær,
infeksjoner og akutt hjerneslag. I en befolkning med økende antall
eldre er det viktig at lokalsykehusene kan gi behandling til disse
pasientgruppene. Overføring av planlagt kirurgi fra store til små
sykehus vil sikre aktivitet ved mindre lokalsykehus og tilstrekkelig
kapasitet på større sykehus til å håndtere et økt antall akuttpasienter.
Begge de to rådgivningsgruppene anbefalte at sykehus
med akuttkirurgisk funksjon bør ha et opptaksområde på minst 80–100 000
innbyggere. Anbefalingen er basert på det en vet om forholdet mellom volum
og kvalitet, kunnskap om den faktiske akuttkirurgiske aktiviteten
ved sykehus av ulik størrelse, og gruppemedlemmenes egne erfaringer.
En nedre grense for opptaksområdet for akuttkirurgi på 100 000 innbyggere
vil berøre så mange som 35 av 51 akuttsykehus. Regjeringen vil derfor,
med bakgrunn i dagens sykehusstruktur, foreslå en veiledende grense
for akuttkirurgi på 60–80 000 innbyggere. Det er forslått et spenn
og ikke en absolutt grense fordi det alltid vil måtte gjøres skjønnsmessige
vurderinger. Det bør for eksempel stilles høyere krav til opptaksområde
for et sykehus med kort avstand til nærmeste større akuttsykehus
enn til et sykehus der avstanden er stor. I enkelte deler av landet
vil forhold som klima, kommunikasjon/transport og avstand til nærmeste
større akuttsykehus innebære at akuttkirurgi må opprettholdes, selv
om opptaksområdet er under 60–80 000 innbyggere.
I dag preges samarbeidet mellom sykehus til
en viss grad av konkurranse og rivalisering. Regjeringen vil at
den faglige og organisatoriske nettverksfunksjonen mellom sykehusene
i et helseforetak og mellom helseforetakene i helseregionen skal
styrkes og bli mer forpliktende. Nettverkene skal sikre god oppgavefordeling.
Videre skal de sikre samarbeid om pasientforløp, bemanning, utdanning
av helsepersonell og hospiterings- og ambuleringsordninger. Resultatet
skal bli kvalitet i alle ledd og gode og sømløse pasientforløp.
Helse Førde og Universitetssykehuset i Nord-Norge er eksempler som
viser betydningen av felles konferering og bruk av telemedisin ved mottak
av akutt syke pasienter. Slike systemer må videreutvikles slik at
de kan understøtte bedre oppgavefordeling mellom sykehusene.
Regjeringen har foreslått å stille nasjonale
kvalitetskrav til utvalgte behandlingstilbud og å innføre en godkjenningsordning
for behandlingstilbud som skal finnes få steder i hver helseregion.
Det vil være naturlig å se på tilbudet til akutt syke pasienter
i denne sammenheng.
De nasjonale kvalitetskravene til fødetilbudet
er nedfelt i stortingsmeldingen En gledelig begivenhet (2008–2009)
og i Helsedirektoratets veileder Et trygt fødetilbud fra 2011. Disse
kravene ligger fast. Dette innebærer at helseforetakene må sikre
at fødeavdelingenes behov for støttefunksjoner er dekket. Det må
være anestesilege og anestesiteam tilgjengelig på døgnbasis, samt
operasjonspersonell for akutte hendelser og keisersnitt.
Sykehusstruktur og ambulansetjenester må ses
i sammenheng. Dersom det skal gjøres endringer i akuttberedskapen
ved sykehus, må det samtidig gjøres en gjennomgang og styrking av
bil-, båt og luftambulansetjenesten. Den må ha nødvendig
kapasitet, kompetanse, utstyr og tilgjengelighet til å kunne håndtere
at flere pasienter må stabiliseres lokalt og transporteres videre
til annet sykehus.
I dag brukes flere betegnelser på ulike typer
sykehus og spesialisthelsetjenester uten at det alltid er klart
hva disse sier om virksomhetens innhold. Regjeringen vil foreslå
følgende betegnelser på sykehus for å tydeliggjøre innholdet og
gjøre begrepsbruken mer enhetlig:
Betegnelsen regionsykehus
skal brukes om det ene sykehuset i hver helseregion som er utpekt som
hovedsykehus. De fire regionsykehusene er Universitetssykehuset
i Nord-Norge, St. Olavs Hospital, Haukeland universitetssykehus
og Oslo universitetssykehus. Disse sykehusene vil ha det største
tilbudet av regionsfunksjoner og nasjonale behandlingstjenester
i helseregionen.
Betegnelsen stort akuttsykehus brukes om
sykehus med opptaksområde på mer enn 60–80 000 innbyggere, og som
har et bredt akuttilbud med akutt kirurgi og flere medisinske spesialiteter.
Betegnelsen akuttsykehus brukes om sykehus som
minst har akuttfunksjon i indremedisin, anestesilege i døgnvakt
og planlagt kirurgi. Sykehuset kan ha akuttkirurgi dersom geografi
og bosettingsmønster, avstand mellom sykehus, tilgjengelighet til
bil-, båt- og luftambulansetjenester og værforhold gjør det nødvendig.
Betegnelsen sykehus uten akuttfunksjoner
brukes om sykehus med planlagt behandling som ikke har akuttfunksjoner.
I enkelte deler av landet er det etablert større
helseinstitusjoner utenfor sykehus der det ytes spesialisthelsetjenester.
Oftest er disse spesialisthelsetjenestene samlokalisert med kommunale
helse- og omsorgstjenester og går under navn som distriktsmedisinske
sentre, lokalmedisinske sentre eller sjukestugu.
Regjeringen ønsker at tilbud om desentraliserte spesialisthelsetjenester
skal videreutvikles. Dette vil gi mange pasienter kvalitetsmessig
gode tjenester i nærområdet og spare dem for belastende reiser til
sykehus. Samlokalisering med kommunale tjenester gir også en større
mulighet til å etablere helhetlige pasientforløp mellom
primær- og spesialisthelsetjenesten.
Det skal fortsatt
være en desentralisert og differensiert sykehusstruktur i Norge.
En ryggrad av akuttsykehus er nødvendig for å sikre beredskap og
øyeblikkelig hjelp.
Funksjoner skal samles når det er nødvendig
av hensyn til kvalitet, men samtidig desentraliseres når det er
mulig – for å gi et bredest mulig tilbud med god kvalitet i nærmiljøet.
For pasienter med behov for mer spesialiserte akutte
tjenester, vil behandlingstilbudet som hovedregel være ved store
akuttsykehus. Dette betyr at over tid vil færre sykehus enn i dag
ha akutt kirurgi. Anbefalt nedre grense for opptaksområdet for akutt
kirurgi på 60–80 000 innbyggere tas inn som én av flere føringer
i denne vurderingen. Faktorer som geografi og bosettingsmønster,
avstand mellom sykehus, tilgjengelighet til bil-, båt- og luftambulansetjenester
og værforhold skal også tillegges stor vekt.
Andre akuttsykehus skal behandle pasienter
med vanlige tilstander som har behov for øyeblikkelig hjelp i sykehus.
De nasjonale kvalitetskravene til fødetilbudet som
er nedfelt i stortingsmeldingen En gledelig begivenhet (2008–2009)
og i Helsedirektoratets veileder Et trygt fødetilbud fra 2011 ligger
fast. Ved endringer i tjenestetilbudet må det sikres at fødeavdelingenes
behov for faglige støttefunksjoner er dekket.
Vesentlig endring i oppgavedeling mellom
sykehus må avklares i lokale prosesser der kommunene også skal høres.
Det skal utarbeides et eget kvalitetssikringssystem
for helseforetakenes arbeid med utviklingsplaner, i form av en veileder,
for å understøtte at endringer i virksomheten er i tråd med nasjonale føringer
og sikre at det er gjennomført gode lokale prosesser.
Stille krav om forpliktende nettverk mellom
sykehus og helseforetak i helseregionene. Nettverkene skal sikre
hensiktsmessig oppgavefordeling. De skal også sikre samarbeid om
pasientforløp, bemanning, utdanning av helsepersonell og hospiterings-
og ambuleringsordninger.
Sykehusstruktur og ambulansetjenester må
sees i sammenheng. Endret oppgavefordeling må følges av nødvendig
styrking av ambulansetjenesten.
Desentraliserte spesialisthelsetjenester,
gjerne samlokalisert med kommunale helse- og omsorgstjenester, skal
videreutvikles for å gi gode tjenester i nærmiljøet og helhetlige
pasientforløp.
Ambulansetjenesten har en avgjørende rolle i akuttberedskapen,
og det har vært stor aktivitetsvekst i ambulansetjenesten de siste
årene. Tjenesten har blitt en mer kompetent og profesjonell tjeneste,
og en større andel av personellet er fagutdannet.
Fagmiljøene i prehospitale tjenester etterlyser større
grad av nasjonal standardisering og flere nasjonale retningslinjer
for akuttmedisin.
Luftambulansetjenesten har en sentral oppgave
i å stabilisere og transportere akutt syke pasienter. Tjenesten
skal sikre at pasientene får avansert behandlingstilbud ved tidskritiske
tilstander, selv om avstanden til sykehus er lang. Ambulansehelikoptrene er
imidlertid sårbare for ugunstige værforhold, og hvert år avvises
eller avbrytes i underkant av 10 prosent av alle påbegynte oppdrag
fordi været ikke tillater flygning. For luftambulansebaser som ligger
i områder med krevende geografi og klima, er tallet høyere. Ambulanseflyene
er mindre sårbare for krevende værforhold enn helikoptrene.
Med dagens basestruktur og fly- og helikopterkapasitet
blir 80 prosent av primæroppdragene gjennomført med en flytid på
under 30 minutter. Dette tallet er fra 2011 før åpningen av Evenes-basen
i Troms i 2015. Det har vært stilt spørsmål ved om antall baser
og kapasiteten i tjenesten er tilstrekkelig til å dekke behovet.
Luftambulansetjenesten må derfor gjennomgås særskilt som en del
av planleggingen av det akuttmedisinske tilbudet regionalt og lokalt.
I løpet av de siste ti årene er antallet AMK-sentraler
redusert, og flere regionale helseforetak har nylig gjennomgått
og gjort endringer i AMK-strukturen.
Utbyggingen av Nødnett som et felles avlyttingssikkert
radiosamband for nød- og beredskapsetatene politi, brannvesen og
helsetjenesten, er en viktig modernisering av infrastrukturen i
nødmeldetjenesten. Nødnett har stort potensial for å gi bedre samarbeid mellom
nødetatene og høyere kvalitet på arbeidet i hele den akuttmedisinske
kjeden. Helsetjenesten i Sør-Øst og Midt-Norge har nå tatt Nødnett
i bruk. I løpet av høsten 2015 og i 2016 vil nødnettet bli tatt
i bruk i hele landet.
at utredninger av
endret oppgavedeling mellom sykehus skal omfatte prehospitale tjenester,
og sikre at disse har nødvendig kapasitet og kompetanse
at kapasitet og basestruktur for luftambulansetjenesten
i helseregionen skal gjennomgås i lys av føringene i Nasjonal helse-
og sykehusplan og akuttutvalgets endelige rapport med tilbakemelding
til Stortinget i Prop. 1 S (2017–2018)
at de lovpålagte samarbeidsavtalene mellom
helseforetak og kommuner skal utvikles og konkretiseres, slik at
de kan fungere som et felles planleggingsverktøy for akuttmedisinske
tjenester
styrke kompetansen til analyse, forskning
og utviklingsarbeid i akuttmedisin ved å etablere et fagnettverk
med utgangspunkt i eksisterende kompetansemiljøer
etablere flere nasjonale retningslinjer,
veiledere og standarder på det akuttmedisinske området
igangsette nasjonale pilotprosjekter for
utdanning på bachelornivå ambulansefag
Departementets helhetlige styring ivaretas gjennom
formidling av det helsepolitiske oppdraget, finansiering og eierstyring.
Eierstyringen utøves gjennom vedtekter, oppnevning av styrer og
krav i foretaksmøte. Det stilles årlige økonomiske og organisatoriske
krav og rammer i foretaksmøtet i løpet av årets to første måneder.
Det årlige oppdragsdokumentet gir den formelle tildeling av foretakenes
ressurser, utdyper målkrav, gir prioriteringer og setter strategiske
resultatkrav – også kalt den helsepolitiske bestillingen.
Regjeringen legger opp til et tydeligere skille mellom
politiske og faglige beslutninger. De regionale helseforetakene
og helseforetakene vil i planperioden ha ansvar for å planlegge
og gjennomføre det utviklings- og omstillingsarbeidet som er nødvendig for
å imøtekomme de overordnede prinsippene og gjennomføre tiltakene
som foreslås.
Regjeringen ønsker i større grad å vektlegge
nasjonal styring og koordinering på tvers av regionene. Etter regjeringens
syn vil dette bidra til større likhet i tjenestetilbudet, bedre
samordning og ressursutnyttelse. Klarere nasjonale rammer vil gi
et bedre grunnlag for utøvelsen av en desentralisert tjeneste. Meldingen
viser til to grep som står sentralt i den nasjonale styringen: styrking
av Helsedirektoratets rolle som fag- og myndighetsorgan, samt mer
regionovergripende samordning og organisering på utvalgte områder.
Videreutviklingen av nasjonalt samarbeid og bedre
samordning på tvers av regionene er en viktig del av den nasjonale
helsepolitikken. I helseforetaksloven § 41 er det forutsatt at foretak
skal samarbeide med andre når dette er nødvendig for å fremme foretakets
formål, eller når det er pålagt eller forutsatt i lovgivning. Foretaket
skal også samarbeide med andre når dette er egnet til
å fremme de oppgaver og målsettinger som foretaket skal ivareta.
Regjeringen vil i tillegg, gjennom nasjonal
organisering, sikre standardisert og effektiv oppgaveløsning av
flere oppgaver i spesialisthelsetjenesten.
Målet med regionovergripende samordning og de
felles eide selskapene er å styrke og forbedre tilbudet til pasientene,
herunder å sikre samordning, likhet og likeverdighet, samt å bidra
til at oppgavene løses på en rasjonell måte og med god ressursutnyttelse.
Regjeringen vil etablere et felles eid foretak
for samordning av innkjøp innen 1. januar 2016. Spesialisthelsetjenesten
kjøper varer og tjenester for om lag 40 mrd. kroner i året. Det
er et stort potensial for effektivisering gjennom bedre samordning
og standardisering av innkjøp og logistikk. Det nasjonale foretaket
skal innlemme regionale ressurser og enheter i et fellesskap med
Helseforetakenes innkjøpsservice AS (HINAS) og Legemiddelinnkjøpssamarbeidet (LIS),
som ble slått sammen 1. juli 2015.
Regjeringen vil etablere et felles nasjonalt
program for klinisk behandlingsforskning på tvers av de fire regionale
helseforetakene for å styrke klinisk behandlingsrettet forskning.
Programmet skal understøtte kliniske studier som gjennomføres parallelt
i sykehus på tvers av helseregionene (kliniske multisenterstudier),
og studier på effekt av ulike behandlingsmetoder ved bruk av blant
annet nasjonale medisinske kvalitetsregistre. Etablert tverregionalt
samarbeid om tjenesteforskning og innovasjon mellom de fire regionale
helseforetakene skal videreføres.
Regjeringen legger til grunn at spesialisthelsetjenesten
fortsatt skal planlegges og dimensjoneres med utgangspunkt i geografiske
helseregioner.
Spesialisthelsetjenesten skal gjennomføre den nasjonale
helsepolitikken i tråd med de føringene som gis i Nasjonal helse-
og sykehusplan.
Statistisk sentralbyrå (SSB), Helsedirektoratet
og de regionale helseforetakene har bidratt i arbeidet med Nasjonal
helse- og sykehusplan med å utvikle bedre datagrunnlag for framskrivinger.
Det foreligger nå for første gang et felles datagrunnlag, omforent
metode og en felles modell for planlegging og dimensjonering av
behovet for spesialisthelsetjenester og bemanning. Nasjonal bemanningsmodell
kan anvendes på ulike nivåer: medisinske fagområder, opptaksområder
for helseforetak og helseregioner.
Regjeringen legger til grunn at de regionale
helseforetakene og helseforetakene reviderer sine planer i tråd
med føringene som følger av Stortingets behandling av Nasjonal helse-
og sykehusplan. For å understøtte at endringer i virksomheten er
i tråd med nasjonale føringer, vil det utarbeides en egen veileder for
helseforetakenes arbeid med utviklingsplaner og en ordning for ekstern
kvalitetssikring av utviklingsplanene. Planene må innarbeide nasjonale
krav og føringer fra Helsedirektoratet og andre myndighetsorganer.
Nasjonale helsemyndigheter har det overordnede ansvaret
for likeverdige helsetjenester til den samiske befolkningen og skal
sørge for at det samiske perspektivet i helsepolitiske
satsinger, nasjonale planer og strategier ivaretas. Helse- og omsorgsdepartementet
har gitt Helse Nord RHF et særlig ansvar for å sørge for likeverdige
spesialisthelsetjenester til den samiske befolkningen.
Gjennomføring av Nasjonal helse- og sykehusplan
er avhengig av kompetente og engasjerte medarbeidere og dyktige
ledere. Spesialisthelsetjenesten og sykehusene er komplekse kunnskapsorganisasjoner
som utfordrer styrene og lederne på alle nivåer i god ledelse. God
og tydelig ledelse er viktig for helse, miljø og sikkerhet både
for pasienter og medarbeidere. Pasientens helsetjeneste innebærer
å flytte makt fra systemet til pasienten. Pasienten skal være en
aktiv og likeverdig partner. Det innebærer nye krav til ledelse
i sykehusene.
Ledelsen i sykehusene må
kontinuerlig vurdere
behov for, initiere og gjennomføre nødvendige endringsprosesser
(strategisk ansvar)
ta et helhetlig ansvar for resultater og
for at dette skjer innenfor fastsatte rammer (driftsansvaret)
ta ansvar for alle faggrupper i virksomheten
og sikre at arbeidsmiljø og organisasjonskultur er tilpasset oppgavene
som skal løses (personalansvaret)
sikre god kommunikasjon og informasjon
internt og eksternt for å fremme gode prosesser, oppgaveløsing,
åpenhet og demokrati (kommunikasjonsansvaret)
Det er stilt krav om at styrene for de regionale helseforetakene
og helseforetakene minimum én gang i året skal ha en samlet gjennomgang
av virksomheten basert på sammenliknbar statistikk om kvalitetsforbedrings-
og pasientsikkerhetsarbeidet. Gjennomgangen skal bidra til å sikre
at ledelsen aktivt støtter dette arbeidet, og at det gjøres sammenlikninger
og læringsoverføring både innad og mellom sykehusene.
Finansieringsordningene må utvikles i takt med endringer
i spesialisthelsetjenesten. Dette kan blant annet være økt oppgaveglidning
mellom personellgrupper, nye former for digital samhandling, økt
bruk av ambulant behandling (det vil si at pasienten mottar tjenesten
der «pasienten befinner seg», for eksempel hjemme eller i institusjon),
og samarbeidsløsninger med kommunehelsetjenesten. I lys av dette
pågår det mye utviklingsarbeid med finansieringsordningene i spesialisthelsetjenesten.
I revidert nasjonalbudsjett 2015 ble det varslet innføring av betaling
for utskrivningsklare pasienter i psykisk helsevern og rusbehandling
og inkludering av pasienter i psykisk helse og rusbehandling i plikten
til øyeblikkelig hjelp, tentativt fra 2017.
Helsedirektoratet utreder også hvordan dagens takstsystem
for poliklinisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling
kan videreutvikles, og hvordan finansieringsordningene kan videreutvikles for
å støtte medisinsk praksis som følger av teknisk innovasjon.
Det framgår av regjeringserklæringen at de regionale
helseforetakene skal legges ned. Det offentlige utvalget som ble
oppnevnt i oktober 2015, skal legge fram sin tilrådning om framtidig
organisering av eierskapet til spesialisthelsetjenesten 1. desember 2016.
Regjeringen vil komme tilbake til dette i en egen sak for Stortinget
i 2017.
Utvalget skal utrede organiseringen av det statlige
eierskapet til spesialisthelsetjenesten. Organisering av eierskapet
er ett av flere virkemidler i den helhetlige politiske strategiske
styringen av sektoren. Organiseringen skal bidra til å sikre befolkningen
likeverdig tilgjengelighet og kvalitet til spesialisthelsetjenester,
gjennom effektiv utnyttelse av ressursene som Stortinget stiller
til disposisjon. Utredning av hvordan eierskapet best kan organiseres,
må også ta høyde for tiltakene i Nasjonal helse- og sykehusplan.
Nasjonal helse- og sykehusplan skal være et
nasjonalt rammeverk for utviklingen av spesialisthelsetjenesten.
Planen vil være førende for regjeringens styring av helseforetakene
i planperioden og danne grunnlaget for de mål og eierkrav som gis
til de regionale helseforetakene. Oppfølgingen av planen
overfor Stortinget skjer gjennom de årlige budsjettproposisjonene.
Organiseringen av eierskapet til spesialisthelsetjenesten legges
fram for Stortinget i 2017.
Regjeringen vil som del av oppfølgingen og gjennomføringen
av planen
sørge for at de regionale
helseforetakene og helseforetakene legger prinsippene for oppgavedeling
og samarbeid mellom sykehusene til grunn i sitt planarbeid
be de regionale helseforetakene og helseforetakene
om å legge nasjonale kvalitetskrav til grunn i sin planlegging og
oppgavefordeling mellom sykehusene
arbeide videre for mer nasjonal samordning
og styring, herunder utrede hvordan Sykehusbygg HF skal utvikles
videre med hensyn til eierskap og forvaltning av bygg
styrke og effektivisere den nasjonale styringen, koordineringen
og organiseringen av IKT-området i helse- og omsorgssektoren ved
å opprette et eget direktorat for e-helse fra 1. januar 2016