Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, frå Høgre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, frå Framstegspartiet, Mazyar Keshvari
og leiaren Helge André Njåstad, frå Kristeleg Folkeparti, Geir Sigbjørn
Toskedal, frå Senterpartiet, Heidi Greni, frå Venstre, André N.
Skjelstad, og frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til at regjeringa fremmer forslag til endring av lov om planlegging
og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven). Komiteen viser
til at denne heimelen kan vera aktuell å ta i bruk ved større naturkatastrofar
eller storulykker, humanitære katastrofar eller massetilstrømming
av asylsøkarar som døme på situasjonar.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringa ut ifrå den situasjonen som oppstod hausten 2015
med tilstrømminga av asylsøkarar, valde å fremme proposisjonen til
Stortinget utan føregåande høyring, for raskt å få på plass eit regelverk
som sikrar staten moglegheit til å sikre spesielt overnattingskapasitet
ved kriser, katastrofar eller andre ekstraordinære situasjonar i
fredstid.
Komiteen valde å gjennomføre
høyring i saka og hadde høyring 9. februar 2016 der Oslo kommune
og KS var representert. KS hadde med ordførarane frå Fredrikstad
og Ullensaker kommunar. KS gjorde i høyringa greie for sitt eige forslag
som byggjer på at det er greitt med unntaksføresegner i lova knytt
til flyktningsituasjonen, men at heimelen skal gjevast til kommunane
og ikkje departementet. KS viste også til at ei rekkje kommunar
har gjort politiske vedtak som byggjer opp under same argumentasjon
som KS presenterte.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Framstegspartiet viser til at ulike omsyn har blitt vegne
opp mot kvarandre i denne saka. På den eine sida står det lokale
sjølvstyret som er viktig, samtidig som det også er viktig å sikre staten
moglegheit til å forsere prosessar ved kriser, katastrofar og andre
ekstraordinære situasjonar.
Desse medlemene forstår dette
og vil anta at dette er ei føresegn som er viktig å ha for å sikre moglegheita
om det skulle bli behov, samtidig som det er ei føresegn som truleg
ikkje vil bli brukt.
Desse medlemene viser til at
det er fleire grunnar til det. For det fyrste arbeider regjeringa og
stortingsfleirtalet med forenklingar av plan- og bygningsloven der
mykje er gjort, og framleis vil fleire forenklingar og forbetringsframlegg koma.
Dette vil etter desse medlemene sitt syn gjera sitt
til at kommunane sjølv, som planmynde og byggesaksmynde i framtida,
i endå større grad innanfor gjeldande lovverk kan få til raske og
smidige prosessar. Desse medlemene viser også til
at det allereie i dag er mogleg for mange kommunar å forvalte dagens
lovverk på ein slik måte at prosessane går fortare.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Stortinget har vedtatt
ei rekkje innstrammingstiltak innanfor asylfeltet som vonleg vil
bidra til at asyltilkomstane ikkje kjem på eit nivå som betyr at
det er behov for å definere situasjonen som krise, katastrofe eller
ekstraordinær situasjon.
Medlemene i komiteen frå Høgre, Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti viser til at regjeringa, på bakgrunn
av at saka er fremma raskt utifrå den situasjonen ein stod i tidlegare
i vinter, har vald å gjera unntak for hovudregelen med alminneleg
høyring. Utifrå det har regjeringa vald å fremme lovendringa som
ein midlertidig lov som skal gjelde fram til 1. februar 2018.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Framstegspartiet støtter dette og imøteser eventuelt
at regjeringa før 1. februar 2018 vurderer om det skal fremmast
og sikrast permanent heimel i lova som sikrar staten denne moglegheita.
Desse medlemene viser til at
det i proposisjonen er gjort godt greie for forholdet til anna lovgiving
og andre omsyn som skal takast også om denne heimelen vert tatt
i bruk. Forholdet til lokaldemokratiet er skildra i proposisjonen,
og desse medlemene viser spesielt til at kommunane
skal orienterast.
Desse medlemene viser til proposisjonen
pkt. 6.1.6 Hensynet til kommunene der det går fram at det skal være
«et ufravikelig minstekrav om at kommunen er informert før eventuelle
tiltak iverksettes». Desse medlemene har merka seg
at dette også går fram av departementets pressemelding og informasjonsflaket
om proposisjonen som er publisert på www.regjeringen.no.
Desse medlemene meiner det ikkje
fullt ut er samsvar mellom denne intensjonen og ordlyden i forslaget
til ny § 20-9 tredje ledd siste punktum, og meiner at det bør kome
fram av sjølve lovteksten at departementet skal underrette kommunen før
eventuelle tiltak blir iverksatt. Dette går fram av forslaget frå desse
medlemene.
Desse medlemene fremmer følgjande forslag:
«I
I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling
gjøres følgende endring:
§ 1-6 tredje ledd skal lyde:
Andre ledd kommer ikke til anvendelse for tiltak som
omfattes av §§ 20-7 og 20-8 om skjermingsverdige objekter i medhold
av sikkerhetsloven eller § 20-9 om unntak ved kriser, katastrofer eller
ekstraordinære situasjoner i fredstid.
Ny § 20-9 skal lyde:
§ 20-9 Unntak ved kriser, katastrofer eller
andre ekstraordinære situasjoner i fredstid
Ved kriser, katastrofer eller andre ekstraordinære
situasjoner i fredstid kan Kongen for inntil 1 år av gangen bemyndige
departementet til å fatte beslutning om midlertidige tiltak uavhengig
av foreliggende planer og uavhengig av bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne lov. Beslutning gis bare etter anmodning fra
annen statlig eller kommunal myndighet.
Midlertidige tiltak som nevnt i første ledd
kan omfatte bruksendring, utvidelse av drift og plassering eller
oppføring av byggverk. Beslutning kan også omfatte rett til å foreta
endringer av byggverket eller eiendommen som anses nødvendig. Varigheten
av tiltaket fastsettes i beslutningen.
Ved beslutning etter første ledd kan departementet
fravike bestemmelsene om saksforberedelse og vedtak i forvaltningsloven
kapittel IV og V. Før beslutning fattes, skal uttalelse fra kommunen
innhentes så langt det er praktisk mulig. Departementet skal underrette
kommunen om beslutningen før eventuelle tiltak iverksettes.
Bestemmelsene om grannevarsel i grannelova § 6
gjelder ikke.
Beslutning etter første ledd kan ikke påklages. Det
samme gjelder vedtak om avvisning av klage. Det kan ikke gis midlertidig
forføyning mot tiltak som iverksettes i medhold av første ledd.
Det kan ikke kreves granneskjønn etter grannelova §§ 7 og 8 for
slike tiltak eller retting etter grannelova § 10.
Departementet kan gi forskrifter til utfylling
og gjennomføring av denne bestemmelsen.
II
Andre ledd kommer ikke til anvendelse for tiltak som
omfattes av §§ 20-7 og 20-8 om skjermingsverdige objekter i medhold
av sikkerhetsloven.»
Desse medlemene viser til at
komiteen 3. mars 2016 sendte spørsmål om vurdering av ei anna plassering
av myndigheit enn det som følgjer av lovforslaget. Spørsmålet er
det same som KS tek opp i sitt brev til kommunal- og forvaltningskomiteen,
datert 4. januar 2016 (vedlagt). I brevet føreslår KS at myndigheita
til å fatte avgjersler etter den føreslåtte fullmaktsføresegna
vert lagt til kommunane i staden for departementet.
Desse medlemene viser til at
departementet 11. mars 2016 gav eit utfyllande svar til komiteen
på dette spørsmålet (vedlagt).
Desse medlemene viser til at
departementet held fast på at også plan- og bygningsloven må tilpassast
anna beredskapslovgiving. Desse medlemene er samd
med departementet og støttar difor lovforslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, vil berømme kommunene som
i en ekstraordinær situasjon med økte asylankomster har vist et
stort samfunnsansvar, samarbeidsvilje og bidratt til rask etablering
av mottaksplasser.
Flertallet deler regjeringens
ønske om at etablering av nødvendig antall mottaksplasser for innkvartering
av asylsøkere må kunne skje raskt og effektivt. Flertallet viser
til at kommunene i dag har et handlingsrom i gjeldende plan- og
bygningslov som kan sikre at prosesser går raskere, blant annet
gjennom adgangen til å delegere myndighet fra kommunestyret til
annet organ eller administrasjonen.
Flertallet mener det er gode
argumenter som taler for at det innføres bestemmelser som gir anledning
til å fravike plan- og bygningslovens bestemmelser i krisesituasjoner,
herunder å fravike grannelovens bestemmelser om nabovarsel. Men flertallet mener
at kommunene er bedre egnet til å gjennomføre raske prosesser fordi
de håndterer byggetillatelser og bruksendringer til vanlig. Kommunene
har også betydelig kompetanse, detaljkunnskap og ressurser til å
treffe riktige og fornuftige beslutninger. Flertallet mener
derfor at beslutningsmyndigheten til å gi byggetillatelse og bruksendring
fortsatt bør ligge hos kommunene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er problematisk at regjeringens forslag til lovendringer
ikke har vært på alminnelig høring fordi lovendringene vil innebære
at ansvar og myndighet til å fatte beslutninger i viktige saker, overføres
fra kommunene til staten. Dette flertallet viser
til at KS i brev til komiteen datert 4. januar 2016 ikke støtter
forslaget om at myndighet til å treffe vedtak om byggetillatelse og
endringstillatelse legges til Kongen i statsråd med hjemmel til
å delegere til departementet, og heller ikke støtter forslaget om
å gi en generell fullmaktsbestemmelse for øvrige ekstraordinære situasjoner
i fredstid. Under komiteens høring ga flere av bykommunene støtte
til KS' prinsipielle argumentasjon.
Dette flertallet viser til at
KS i sitt brev til komiteen 4. januar 2016 foreslår en alternativ lovbestemmelse
hvor beslutning om at det foreligger en nasjonal flyktningkrise,
kan treffes av Kongen i statsråd eller av departementet. Den alternative
lovbestemmelsen sier videre at beslutningsmyndigheten til å gi byggetillatelse
og bruksendring skal ligge til kommunene, men det innføres en tidsfrist,
og departementet kan ved overprøving prøve alle sider av saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag til lovendringer som ved en nasjonal flyktningkrise
gir kommunene myndighet til å fravike plan- og bygningsloven og grannelova.
Det settes frist for kommunens beslutning, som treffes etter anmodning
fra annen kommunal eller statlig myndighet. Saken overføres departementet
hvis fristen ikke holdes, og departementet kan også ved overprøving prøve
alle sider av saken. Beslutning om at det foreligger en nasjonal
flyktningkrise kan treffes av Kongen i statsråd eller av departementet.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at forslaget
i Prop. 43 L (2015–2016) om innføring av unntaksbestemmelser i plan-
og bygningsloven som setter kommunal forvaltningsmyndighet til side,
både prinsipielt og faglig sett er et så vesentlig tiltak at det
burde vært utredet og sendt på høring på vanlig måte.
Disse medlemmer er enig med vurderingene fra
KS og fra andre kommuner som har uttalt seg i forbindelse med komiteens
høring i saken, om at det kan være behov for å gi bestemmelser om unntak
fra ordinær saksbehandling når det foreligger en nasjonal flyktningkrise,
men mener hjemmelen til å realitetsbehandle dispensasjoner må ligge
til kommunene som har oversikt og ansvar for kritisk infrastruktur
lokalt. Forslaget om at unntaksbestemmelsen gjøres generell, slik at
den kan benyttes også dersom det oppstår andre kriser eller ekstraordinære
situasjoner av nasjonal karakter, støttes ikke.
Disse medlemmer mener innføring
av en tidsbegrenset unntaksbestemmelse bør begrenses til å gjelde
ekstraordinære tiltak ved en flyktningkrise. Innføring av en unntaksbestemmelse
i plan- og bygningsloven som gjelder mer generelt, må utredes og
sendes på høring på vanlig måte før forslag fremmes for Stortinget.
Disse medlemmer støtter intensjonene
i innspillet til alternativ lovtekst som fremmes i KSs høringsuttalelse.