Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser
til Prop. 69 L (2015–2016). A-ordningens formål er å forenkle arbeidsgivers
innrapportering av ansettelsesforhold og inntektsopplysninger. Samtidig
bidrar den til økt effektivitet i etatene.
Regjeringen foreslår endringer i a-opplysningsloven
slik at Arbeids- og velferdsetaten skal ha tilgang til opplysninger
som omfatter alle de lovfestede ordningene etaten administrerer. Komiteen merker
seg at forslaget innebærer tilgang til opplysninger i a-ordningen
ved innkreving av feilutbetalte ytelser og underholdsbidrag, utvidet
tilgang i forbindelse med forvaltning av lovfestede ordninger som
helt eller delvis administreres av Arbeids- og velferdsetaten, endringer
i a-opplysningsloven § 3 om opplysningspliktens omfang og supplering av
folketrygdloven § 25-10 om arbeidsgivers opplysningsplikt.
Komiteen viser til at de fleste
høringsinstansene er positive til forslaget. Blant annet skriver
NTL Nav i sin høringsuttalelse, sitat:
«NTL Nav har ingen innvendinger mot de foreslåtte
endringene og ser dette som nødvendige grep for å få gjennomført
en bedre og mer eksakt saksbehandling i etaten.»
Komiteen forutsetter at nødvendige
personvernhensyn er ivaretatt gjennom taushetspliktsbestemmelsene
i arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 7 og ligningsloven § 3-13.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener det er behov
for endringer i regelverket slik at saksbehandlingen kan bli bedre,
mer effektiv, i tillegg til at det kan føre til at det blir gjort
færre feilutbetalinger. Forslaget vil også effektivisere arbeidet
for arbeidsgiverne. Flertallet støtter derfor regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets
behandling 12. juni 2012 av Prop. 112 L (2011–2012) Endringar i
skatte-, avgifts- og tollovgivinga, jf. Innst. 370 L (2011–2012),
der forslag til lov om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses-
og inntektsforhold med mer (a-opplysningsloven) ble vedtatt mot
stemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til at regjeringen Stoltenberg
II i 2011 lanserte et historisk mål om å redusere næringslivets
kostnader knyttet til å etterleve lover og regler med 10 mrd. kroner
innen utgangen av 2015. Om lag halvparten, 5 mrd. kroner, skulle
oppnås i de resterende to år av stortingsperioden 2009–2013. Gjennomgang av
status pr. 21. august 2013 viste at målet om 5 mrd. kroner var nådd.
Det var gjennomført 35 tiltak og besluttet å gjennomføre ytterligere
22. A-opplysningsloven var ett av tiltakene. Disse medlemmer viser
til at den nye a-opplysningsloven var anslått å medføre innsparinger
på 600 mill. kroner for arbeidsgiverne etter planlagt iverksetting
1. januar 2015. Disse medlemmer viser til regjeringens
forslag til justeringer i ordningen i Prop. 69 L (2015–2016) og
gir sin tilslutning til disse. Disse medlemmer etterlyser
imidlertid anslag på gevinsten av ytterligere forenklinger og ber
regjeringen på egnet måte melde tilbake til Stortinget om effekten
av de foreslåtte tiltakene.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2014 hvor det
i kapittel 3.3 Svikt i arbeids- og velferdsetatens arbeid med å
forebygge og avdekke svindel med sykepenger, står følgende:
«For å legge forholdene til rette for en mer effektiv
innsats mot misbruk av velferdsordninger ga Stortinget våren 2013,
gjennom endringer i folketrygdloven, arbeids- og velferdsetaten
flere kontrollmuligheter. Det ble blant annet gitt hjemmel for elektronisk
masseinnhenting av opplysninger fra flere registre. [Lov av 19.
april 2013 nr. 14 om endringer i folketrygdloven (tiltak mot misbruk
av velferdsordninger).] Riksrevisjonen konstaterer at to år etter
lovvedtaket har departementet fortsatt ikke avklart om arbeids- og
velferdsetaten har hjemmel til å masseinnhente informasjon om IP-adresser.
Etaten har heller ikke kunnet ta i bruk muligheten til å masseinnhente
data fra Utlendingsdirektoratet. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig
at departementets oppfølging av dette viktige området ikke synes
å ha vært tilstrekkelig.»
Disse medlemmer merker seg at
Arbeids- og velferdsetaten på det tidspunktet rapporten ble ferdigstilt,
21. oktober 2015, enda ikke hadde kunnet ta i bruk muligheten til
å masseinnhente data fra Utlendingsdirektoratet. Disse medlemmer mener
det er uheldig at Stortingets lovvedtak, hvor formålet med lovvedtaket
var å rette en mer effektiv innsats mot misbruk av velferdsordninger,
og hvor det var departementet som bad Stortinget om den nødvendige lovhjemmelen
for å gjøre dette, likevel ikke medfører at hjemmelen blir tatt
i bruk.
Disse medlemmer viser til at
Arbeids- og velferdsetaten 29. september 2015 meldte at det aldri
tidligere hadde blitt anmeldt mer trygdesvindel enn i 2015. Disse
medlemmer mener det er svært viktig for den allmenne tillitten
til våre velferdsordninger at misbruk av velferdsordninger motvirkes
og i størst mulig grad hindres. Når trygdesvindel avdekkes, skal
dette derfor medføre konsekvenser ved at urettmessige utbetalte
penger tilbakekreves og grove forhold anmeldes. Disse medlemmer er
kjent med at Arbeids- og velferdsetaten har samarbeidet med Utlendingsdirektoratet
for å få til en teknisk løsning for utveksling av informasjon, men
at fullføring av arbeidet ikke er blitt prioritert av noen av virksomhetene. Disse
medlemmer er videre kjent med at daværende statsråd Robert
Eriksson i sitt svarbrev til Riksrevisjon 8. september 2015 viste
til at Arbeids- og velferdsetatens ressurser til tilpassing og utvikling
av etatens IKT-systemer er begrenset, og at etaten derfor må foreta
nøye prioriteringer av utviklingsprosjekter. Disse medlemmer har forståelse
for dette, men mener samtidig at en teknisk løsning for utveksling
av informasjon mellom Utlendingsdirektoratet og Arbeids- og velferdsetaten
er viktig for å bedre effektiviteten i arbeidet med å motvirke og
avdekke trygdesvindel. Disse medlemmer vil understreke
at det er opp til regjeringen å be Stortinget om ekstra midler til
dette prosjektet dersom det er nødvendig for å sikre en raskere
og sikrere fremdrift av dette arbeidet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen påse at Arbeids-
og velferdsetaten benytter mulighetene for mer effektivt arbeid
mot trygdesvindel i tråd med endringene i folketrygdloven våren
2013.»
«Stortinget ber regjeringen orientere Stortinget fortløpende
om fremdriften i arbeidet med å få på plass en teknisk løsning for
utveksling av informasjon mellom Utlendingsdirektoratet og Arbeids-
og velferdsetaten.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til Stortinget
behandling av Prop. 112 L (2011–2012) Endringar i skatte-, avgifts-
og tollovgivinga, jf. Innst. 370 L (2011–2012), for begrunnelse
for tidligere stemmegivning, men påpeker at det i innstillingens
avsnitt 9.2 klart fremkommer at partiene støttet arbeidet med en felles
ordning for arbeidsgiveres innrapportering av tilsettings- og inntektsforhold. Flertallet er fornøyde
med at regjeringens forslag til endringer i loven, som vil bidra
til at offentlig forvaltning og arbeidsgivere kan få større effektivitetsgevinster
av a-ordningen, får flertall.