Det følger av det økonomiske registerets reglement
§ 9 første punktum at det er et vilkår for registreringsplikt at
representantens selskapsinteresser overskrider én prosent av selskapskapitalen
eller grunnbeløpet i folketrygden (1 G). I forbindelse med behandlingen
av Innst. 221 S (2015–2016) 12. april 2016 gjorde Stortinget følgende
vedtak:
«Stortinget ber presidentskapet ta initiativ til
endring av Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv
og økonomiske interesser, slik at alle selskapsinteresser, uavhengig
av verdi, skal føres opp i dette registeret.»
Presidentskapet viser
til at vedtaket blant annet ble begrunnet med at det for den enkelte
representant vil være enklest å forholde seg til en regel som i
utgangspunktet omfatter alle selskapsinteresser i representantens
eie. I ordskiftet om saken ble det også pekt på at det bør vurderes en
avgrensning mot aksjer eller andeler i formål av ideell karakter,
f.eks. aksjekjøp for å gi et bidrag til bygging av det lokale idrettslagets
nye idrettsbane.
Presidentskapet foreslår at Stortingets
vedtak følges opp ved at verditerskelen for registreringsplikt i
§ 9 tas bort. Presidentskapet finner det ikke nødvendig
med en eksplisitt presisering i bestemmelsen for å klargjøre at
aksjer/andeler i virksomhet uten forretningsmessig eller annet kommersielt
formål, ikke er registreringspliktige. Det vises til registerets
formålsbestemmelse i § 1 første ledd, som slår fast at registreringsplikten
bare gjelder økonomiske interesser.
Presidentskapet viser til at
ifølge reglementet § 9 annet punktum skal selskapets navn oppgis ved
registrering. Som oftest oppgis ansvarsform som en del av selskapets
navn, og de fleste registrerte selskapsinteresser i registeret har
slik angivelse, som for eksempel AS (aksjeselskap), ANS (allmennaksjeselskap),
ASA (ansvarlig selskap), KS (kommandittselskap), DA (delt ansvar)
mv. Opplysning om ansvarsform bidrar til å opplyse om hvilken økonomisk
risiko eieren har i selskapet. For eksempel vil en andelseier i et
ansvarlig selskap ikke bare ha rett til utbytte fra selskapet, men
vil være ansvarlig for selskapets gjeld.
Presidentskapet foreslår at det
skal fremgå av bestemmelsens ordlyd at også ansvarsform skal oppgis
til registeret.
Videre viser presidentskapet til
at også underliggende selskapsinteresser omfattes av registreringsplikten
i § 9. Dette ble presisert i reglementet i 2012. I den forbindelse
uttalte presidentskapet i Innst. 21 S (2012–2013):
«Det bør ikke være avgjørende for registreringsplikten
hvordan virksomheten er organisert, hvis det i realiteten er i de
underliggende selskaper det foregår næringsvirksomhet. Men det kan
ikke kreves en detaljert redegjørelse i flere ledd. For eksempel
vil en henvisning til at et selskap investerer i aksjer, andre verdipapirer
og /eller eiendom i andre selskaper være tilstrekkelig. Dersom allmennheten
ønsker utfyllende opplysninger vil slike kunne innhentes i andre offentlige
kilder.»
Presidentskapet viser til at
opplysningsplikten er ment å være avgrenset mot underliggende selskapsinteresser
som eies av et investeringsselskap. Registreringsplikten ville ellers
bli for omfattende og uhåndterlig. Det er opplyst om denne avgrensningen
i brev fra Stortingets administrasjon til partigruppene 25. oktober
og 5. november 2012. Etter presidentskapets oppfatning
bør denne presiseringen fremgå direkte av ordlyden i § 9.
Presidentskapet vil også presisere
at andeler i verdipapirfond, herunder aksjefond, ikke er registreringspliktige,
og mener at dette bør tydeliggjøres i bestemmelsens ordlyd.
Presidentskapet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag om endring av § 9:
Ǥ 9 skal lyde:
Selskapsinteresser (aksjer, andeler m.m.) som vedkommende selv eier enten direkte
eller indirekte gjennom et annet selskap. Selskapets navn og ansvarsform oppgis. Utbytte av selskapsinteressene
oppgis ikke.
For selskapsinteresser
som eies indirekte gjennom et investeringsselskap, skal kun eierinteressen
i investeringsselskapet oppgis.Eierandeler
i aksjefond eller annet verdipapirfond oppgis ikke.»