Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirin Sund, fra Høyre, Mudassar Kapur, Bjørn Lødemel, Ingjerd
Schou og Marvin Wiseth, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser
til at departementet i sin begrunnelse for forslagene om endringer
i inndelingslova og kommuneloven sier disse er framsatt for at sammenslåingsprosessene
som følger av kommunereformen, skal gå smidig for seg.
Komiteen inviterte til åpen høring
om forslagene i proposisjonen. Det meldte seg ingen til denne høringen,
men komiteen har merket seg og basert sitt arbeid
på innkomne høringsuttalelser til departementets høringsnotat.
Komiteen viser til at det er
framsatt åtte forslag til lovendringer.
Komiteen viser til
at det i gjeldende rett ikke er bestemmelser for hvordan sammenslåtte
kommuner skal behandles i Robek dersom en av sammenslåtte kommuner
er underlagt registeret om betinget godkjenning og kontroll fordi
den er i økonomisk ubalanse. Departementet foreslår at det i lovverket
innarbeides bestemmelser om at den nye kommunen ikke automatisk
skal registreres i Robek, men at Fylkesmannen gir en tidsavgrenset
fullmakt til å vurdere om det fortsatt er behov for å kontrollere
økonomien i den nye kommunen.
Komiteen har merket seg at det
var bred støtte til departementets forslag fra høringsinstansene.
Komiteen støtter departementets
forslag til endringer i inndelingslova § 16 a og kommuneloven § 60 e
om at sammenslåtte kommuner ikke automatisk skal registreres i Robek
når en av de tidligere kommunene er registrert.
Komiteen viser til
departementets forslag om at aksjelovens bestemmelser om aksjeeieres
rett til å ta over en aksje som skifter eier, ikke skal gjelde når
aksjer overføres fra en kommune til en ny kommune som følge av sammenslåing
eller deling. Departementet foreslår også å gjøre unntak fra kravet
i aksjeloven om samtykke fra selskapet ved eierskifte av aksjer
som følge av endret kommuneinndeling.
Komiteen registrerer at forslaget
har fått tilslutning fra høringsinstansene.
Komiteen støtter departementets
forslag til endring i inndelingslova § 16 b om unntak fra kravet
i aksjeloven om overføring av aksjer fra en kommune til en ny kommune
ved sammenslåing eller deling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at departementet foreslår at en større
del av grenseendringer innen et område skal behandles som grensejustering,
og dermed kunne avgjøres av regjeringen og ikke måtte framlegges
for Stortinget. Forslaget innebærer at regelverket for grensejustering
skal benyttes når det gjelder områder med mindre enn 10 pst. av innbyggerne,
og at det kan benyttes for områder med opp til 25 pst. av innbyggerne.
Flertallet registrerer at flertallet
av høringsinstansene støtter forslaget, men merker seg at det også
er vesentlige motforestillinger. Ved å la flere grenseendringssaker
bli behandlet som grensejustering og ikke deling, senkes terskelen for
involvering og innbyggermedvirkning. KS uttaler i denne forbindelse
at i situasjoner hvor kommunene som berøres ikke er enige med endringene,
bør saken behandles av Stortinget. Justisdepartementet viser til
at begrepet «mindre del» både kan knyttes til arealandel og innbyggerandel,
mens foreslått lovjustering knytter det ensidig til andel av innbyggerne.
Flertallet mener prosesser knyttet
til inndelings- og grenseendringer er saker av stor betydning for
lokalsamfunnet og menneskene som berøres. Departementets forslag,
som er begrunnet med hensynet til mer smidige sammenslåingsprosesser,
tar i begrenset grad hensyn til dette.
Flertallet støtter ikke departementets
forslag til endringer i inndelingslova § 3 tredje ledd, med forslag
til nye kriterier for bestemmelse av hvilke grenseendringer som
skal behandles som grensejustering.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at slik dagens regler om deling av
kommuner er utformet, gir de ikke tilstrekkelig fleksibilitet i forbindelse
med sammenslåing. I dag er det ikke mulig å gjennomføre en eller
flere grensejusteringer i forbindelse med en kommunesammenslåing. Disse
medlemmer viser til at forslaget innebærer at begrensede
deler av en slik grenseendring kan behandles som en grensejustering.
En slik grensejustering kan avgjøres av Kongen og trenger ikke framlegges
for Stortinget så lenge det er enighet om sammenslåingen/delingen
ellers. Forslaget innebærer at regelverket for grensejustering normalt
benyttes når det gjelder områder med mindre enn 10 pst. av innbyggerne,
og at det normalt kan benyttes for områder med opp til 25 pst. av
innbyggerne. Dette øker fleksibiliteten når flere grenseendringer
vurderes samtidig. Muligheten til å gjennomføre grensejusteringer
samtidig med sammenslåinger eller andre grenseendringer kan føre
til mer helhetlige vurderinger og dermed til at den nye grensen
står seg lenger. Hensynet til gode sammenslåingsprosesser tilsier
at prosesskravene ikke bør være mer omfattende enn nødvendig.
Disse medlemmer registrerer at
flertallet av høringsinstansene støtter forslaget, men merker seg
at det også er motforestillinger. Disse medlemmer viser
til at dagens regler kan være et hinder for lokalt ønskede grenseendringer,
alternativt at slike endringer må tas i etterkant av en vedtatt
sammenslåing. Disse medlemmer mener den lokale involveringen
er god ved grensejusteringer, men vil samtidig vise til at det var
fornuftig fra og med 2014 å innføre krav om fellesnemnd mv. ved
delinger som innebar at kommuner opphørte å eksistere. Før 2014
kunne en kommune «grensejusteres vekk».
Disse medlemmer mener prosesser
knyttet til inndelings- og grenseendringer er saker av stor betydning
for lokalsamfunnet og menneskene som berøres. Disse medlemmer mener forslaget
tar hensyn til lokalsamfunnet og menneskene som berøres, ved at
de får en reell mulighet til en ønsket grensejustering i forbindelse med
en sammenslåingsprosess.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I inndelingslova skal følgende endring gjøres:
§ 3 tredje ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Departementet kan fastsetje
at endring av grensene til eit område skal behandlast som ei grensejustering,
dersom området har ein mindre del av innbyggjarane i ein kommune
eller eit fylke som skal leggjast til andre kommunar eller fylke
etter andre ledd bokstav b.»
Komiteen viser til
at departementet foreslår at det skal kunne gjøres unntak fra kravet
om at Fylkesmannen skal innkalle til felles kommunestyremøte etter
at det er gjort vedtak om kommunesammenslåing. Forslaget vil bare
gjelde når kommunesammenslåingen er gjennomført frivillig og er
vedtatt av regjeringen. Departementet mener fylkesmannsinnkalt kommunestyremøte
er unødvendig når de sammenslåtte kommunene allerede er blitt enige
om alle praktiske sider, som oppnevning av fellesnemnd, antall kommunestyremedlemmer
mv. Kravet om fellesmøte vil fortsatt gjelde når slike spørsmål ikke
er avgjort, som når sammenslåingsvedtaket er vedtatt av Stortinget
uten tilslutning lokalt.
Komiteen merker seg at alle høringsinstansene som
har uttalt seg, støtter departementets forslag.
Komiteen støtter departementets
forslag til endring i inndelingslova § 25 med forslag til et nytt fjerde
punkt lydende: «Departementet kan gjere unntak frå kravet om slikt
felles møte.»
Komiteen viser til
at valg av nytt kommunestyre før en sammenslåing har blitt gjennomført,
enten har skjedd som ordinært valg høsten før sammenslåing, som
et ekstraordinært valg på samme tidspunkt som stortingsvalget, eller
ved at kommunestyret blir valgt av og mellom kommunestyremedlemmene
i de sammenslåtte kommunene. Det siste alternativet er et unntak
som kan gjennomføres etter § 17 i inndelingslova. Departementet
foreslår å formalisere bruken av unntaksbestemmelsene i § 17 ved
at regjeringen gis hjemmel til å fastsette at det nye kommunestyret
blir valgt av og mellom medlemmene i de sammenslåtte kommunenes kommunestyrer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at departementet mener en slik ordning
kan gjennomføres etter eksisterende lovverk slik at det ikke trengs
lovendring på dette punktet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre understreker at dette er en kodifisering av praksis
under vekslende regjeringer, som med foreliggende forslag vil bli
uttrykkelig lovregulert.
Komiteen merker seg
at det er delt oppfatning blant høringsinstansene. KS er negative
til forslaget fordi indirekte valg er mindre demokratisk enn nyvalg.
På prinsipielt grunnlag mener KS at ved ny kommuneinndeling mellom ordinære
kommunevalg skal det gjennomføres nyvalg. På den andre siden sier
Fylkesmannen i Vestfold at deres erfaring fra gjennomførte sammenslåinger
i fylket er at en modell med indirekte valg kan sikre mindre kommuner
en overrepresentasjon i etableringsfasen for den nye kommunen og
dermed virke positivt på viljen til sammenslåing.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Justisdepartementet i sin høringsuttalelse
mener at departementets forslag bør få som konsekvens at inndelingslova
§ 17 skrives om slik at det blir klart hva som skal gjelde.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at Justisdepartementet i høringen ga
uttrykk for at inndelingslova § 17 andre ledd burde skrives om når
loven likevel skal endres. Disse medlemmer peker
på at departementet viser til at § 17 har to ledd, og at forslaget
som var på høring kun gjaldt derogasjonshjemmelen. Departementet legger
til grunn at dette er en lovfesting av praksis, og ser derfor ikke
at det er grunnlag for å fremme lovforslag om ny formulering av
hele § 17. Disse medlemmer er enig i dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i forbindelse med sammenslåinger er reist spørsmål ved
om det må være ekstraordinært valg i de årene det ikke er ordinært
valg høsten før sammenslåingen (som alltid gjennomføres fra et årsskifte).
Departementet foreslår å lovfeste en hjemmel til å gjøre unntak
fra reglene om kommunestyreperioden og sammensetning av kommunestyret/fylkestinget.
Dette åpner for at hele eller deler av de direktevalgte kommunestyrene utgjør
det nye kommunestyret fra sammenslåingen fram til neste ordinære
valg. Flertallet viser til at lovforslaget gir en
praktisk måte å gjennomføre sammenslåinger på fra alle årsskifter
i kommunestyreperioden, og at de valgte kommunestyrene velger det
nye kommunestyret i den sammenslåtte kommunen av og blant medlemmene
sine.
Inndelingslova bør tilby praktiske og gode måter å
sette sammen et kommunestyre eller et fylkesting på ved sammenslåinger
ved alle årsskifter i valgperioden. Et indirekte valg mellom to
ordinære kommunestyre- og fylkestingsvalg svekker ikke lokaldemokratiet
vesentlig når det skjer i forbindelse med noe så ekstraordinært
og sjelden som en sammenslåing av kommuner eller fylkeskommuner.
En forutsetning for å sette sammen kommunestyret eller fylkestinget på
denne måten ved en sammenslåing er at kommunene eller fylkeskommunene
selv ønsker det.
Indirekte valgte kommunestyrer vil være å regne som
folkevalgte organer i kommunelovens forstand.
Flertallet viser til at det i
proposisjonen er foretatt grundige avveininger av forslaget og behovet
for å kodifisere en langvarig praksis opp mot prinsippet om lokalt
selvstyre. Departementet slår fast at det beste er direkte valg
av det nye kommunestyret, men at det bør være adgang til å gjennomføre
sammenslåinger ved årsskifter uten forutgående ordinært valg. Departementet
viser til at indirekte valg kun er aktuelt i en helt ekstraordinær
situasjon som en sammenslåing. Videre at løsningen er av midlertidig
art, mellom to ordinære valg. De som velges inn i det nye kommunestyret,
som er å regne som et folkevalgt organ, er i utgangspunktet valgt
av innbyggerne gjennom ordinære valg. Departementets forslag forutsetter
at kommunene selv både ønsker og vedtar denne framgangsmåten. En
slik frivillig, midlertidig ordning for selvstendige folkevalgte organ
er etter flertallets oppfatning et uttrykk for utøvelse
av lokalt selvstyre, som også er i tråd med Stortingets nylige behandling
av grunnlovfesting av det lokale selvstyret.
Ekstraordinært kommunestyrevalg i mellomvalgår
gir valg tre år på rad. Valg som følger tett på hverandre, kan påvirke
valgdeltakelsen slik at deltakelsen blir lavere. Lav valgdeltakelse
kan igjen påvirke legitimiteten til valget og det folkevalgte organet.
Ressurshensyn taler også for å lovfeste den
praktiserte ordningen. Ekstraordinære valg er krevende administrativt,
økonomisk og for partiene.
Kommunene selv bør få bestemme framdriften i en
sammenslåingsprosess innenfor de rammene som loven gir. Ut fra erfaringer
så langt bør det ikke gå for kort eller for lang tid fra det nasjonale vedtaket
om sammenslåing til sammenslåingen tar til å gjelde. Lovverket bør
tillate at denne gjennomføringsfasen kan være på om lag halvannet
år, fordi dette har vist seg å fungere godt i praksis. Ett år fra
eller til i en sammenslåingsprosess kan være vesentlig. Det er derfor
nødvendig med et fleksibelt lovverk som gjør det mulig å gjennomføre
sammenslåing fra alle årsskifter i kommunestyreperioden.
I kommunereformen er det i hovedløpet lagt opp til
at sammenslåingene tar til å gjelde 1. januar 2020. Disse nye kommunestyrene
og fylkestingene (regiontingene) velges ved det ordinære valget
høsten 2019.
Et klart flertall av høringsinstansene støtter forslaget.
Flertallet viser til at dette
er en kodifisering av praksis under vekslende regjeringer. Flertallet viser
til at sammenslåingene av Bodø og Skjerstad fra 1. januar 2005 og
av Bjarkøy og Harstad fra 1. januar 2013 skjedde uten eget kommunestyrevalg
i forkant. Også i de vedtatte sammenslåingene av Andebu, Stokke
og Sandefjord, Lardal og Larvik samt Hof og Holmestrand fastsetter
den kongelige resolusjonen at kommunestyret settes sammen på tilsvarende
måte. Flertallet viser til at det også er lagt opp
til en slik modell ved sammenslåingen av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag
fylker og av Rissa og Leksvik kommuner. Kommunene og fylkeskommunene
ønsket i disse fem sammenslåingene et indirekte valg av det nye
kommunestyret eller fylkestinget.
For kommunene og fylkeskommunene gir praksisen
som foreslås lovfestet, en ønskelig fleksibilitet i forhandlingene
forut for søknaden. Hvor mange medlemmer i det nye kommunestyret som
skal velges av og blant medlemmene i de enkelte kommunestyrene,
er et spørsmål i forhandlingene mellom kommunene. Tallet blir endelig
vedtatt i den kongelige resolusjonen eller vedtaket fra Stortinget
om sammenslåingen.
Det varierer betydelig hvor mange innbyggere som
står bak hvert kommunestyremedlem i denne mellomperioden. Fylkesmannen
i Vestfold uttaler i høringen:
«Vår erfaring er at denne modellen kan sikre de mindre
kommunene en overrepresentasjon i den nye kommunens etableringsfase.
En slik overrepresentasjon i denne fasen kan være en viktig faktor
når en liten kommune skal avgjøre om en ønsker å slå seg sammen
med en større kommune.»
I tilfellene Harstad og Sandefjord var det kommende
indirekte valget i samband med sammenslåingen kjent før ordinært
kommunestyrevalg. Dermed var velgerne og de valgte oppmerksom på
at kommunestyreperioden ville bli kortere for enkelte.
På denne bakgrunn vil flertallet gi
sin tilslutning til departementets forslag til Inndelingslova §
17 andre ledd bokstav d og ny bokstav c.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
forslaget til justeringer i inndelingslova § 17 som åpner for utvidet rett
til indirekte valg av nytt kommunestyre fram til ordinært kommunevalg
etter kommunesammenslåing.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til uttalelser fra jusprofessor
Jan Fridthjof Bernt som kritiserer lovforslaget som lovliggjør indirekte
valg av kommunestyre ved sammenslåinger. Jusekspert Jan Fridthjof
Bernt mener det er en dårlig løsning, sitat:
«- Når man har gjort noe så dramatisk som å slå sammen
kommunene, burde velgerne få anledning til å komme på banen ganske
umiddelbart for å si sin mening.»
Løsningen regjeringen foreslår vil fjerne velgernes
dom over prosess og resultat og mulighet til raskt å gi tilbakemelding
på hvem som skal styre en ny kommune. Løsningen vil åpne for mange
tenkelige måter å sette sammen kommunestyret på – og både partitilhørighet,
hvilken av kommunene man kommer fra og andre ting kan bli vektlagt.
Ordningen som foreslås vil i praksis bety at mange
lokalpolitikere som ble innvalgt i 2015 «slutter» før fireårsperioden
er over.
Kostnader med et ekstraordinært kommunestyrevalg
kan ikke veie tyngre enn lokaldemokratiet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen tidligere har godkjent at nye kommunestyrer settes sammen
uten at det foretas nytt valg. Sammenslåingene av Bodø og Skjerstad
(fra 2005) og Bjarkøy og Harstad (fra 2013) skjedde begge uten nyvalg,
men ved at valgperioden ble forkortet for enkelte representanter.
Disse medlemmer mener denne praksisen ikke
har en entydig hjemmel og fortolkning av dagens lov som kan forstås
som å ha en et langt snevrere anvendelsesområde enn å sette til
side et av hovedprinsippene i kommunelovgivingen. Det er denne problematiske
praksisen som nå ønskes lovfestet.
Disse medlemmer er uenig i dette.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det også fra professor Eivind Smith er reist spørsmål ved
om indirekte valg er forenlig med Stortingets beslutning om grunnlovfesting av
det lokale selvstyret. I vedtaket som ble gjort 31. mars 2016, heter
det:
«Innbyggerne har rett til å styre lokale anliggender
gjennom lokale folkevalgte organer. Nærmere bestemmelser om det
lokale folkevalgte nivå fastsettes ved lov.»
Dette medlem mener en eventuell
lovfesting av hjemmel til å gjøre unntak fra reglene om kommunestyreperioden
og sammensetning av kommunestyre/fylkesting må utredes nærmere før
det vedtas av Stortinget.
Komiteen viser til
at departementet foreslår en bestemmelse i kommuneloven om at kommunestyret/fylkestinget
i parlamentarisk styrte kommuner/fylker kan delegere styringen av kommunale
foretak til kommunerådet/fylkesrådet, som igjen kan delegere til
den enkelte kommunalråd/fylkesråd. Etter gjeldende rett kan myndigheten
til å velge styre i et kommunalt foretak delegeres til kommune-/fylkesrådet,
men ikke videredelegeres til rådsmedlem. Gjeldende rett gir ikke
anledning til å delegere kommunestyrets/fylkestingets myndighet
til å gjøre endringer i vedtekter.
Komiteen merker seg at flertallet
av høringsuttalelsene er positive til forslaget, men med unntak
av bl.a. KS. De mener forslaget kan svekke den politiske og demokratiske
styringen av kommunale foretak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Oslo kommune har hatt en prøveordning hvor byrådets
(kommunerådets) delegerte fullmakt til å velge styre i kommunale
foretak, kan videredelegeres til den enkelte byråd/kommuneråd. Departementet
mener erfaringene tilsier at dette bør bli en permanent, valgfri
ordning for styring av kommunale foretak i kommuner med parlamentarisk
styreform, fordi det åpner for en hensiktsmessig styring av kommunale
foretak, samtidig som hensynet til politisk og demokratisk styring
av foretakene ivaretas. Flertallet støtter dette
og departementets forslag til kommuneloven § 62 nr. 2 og § 70 nytt
femte punktum.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
forslaget til endringer i kommuneloven § 62 nr. 2 og § 70 nytt femte punktum,
med utvidete delegasjonsfullmakter fra kommunestyre/fylkesting til
kommuneråd/fylkesråd.
Komiteen viser til
departementets forslag om å endre ordlyden i kommuneloven slik at
plikt til å kunngjøre møter også skal gjelde for møter som kan bli
holdt for lukkede dører og for kommunale foretak. Ingen høringsinstanser
har uttalt seg mot forslaget til lovendring.
Komiteen støtter departementets
forslag til endringer i kommuneloven § 29 nr. 4, § 32 nr. 3 og § 68
nr. 2, om utvidet plikt til å kunngjøre møter i folkevalgte organer.
Komiteen viser til
departementets forslag om at også medlemmer av kommuneråd og fylkesråd
skal kunne velges til medlemmer av fellesnemnda, mens det i dagens
lovverk heter at fellesnemnda som skal forberede gjennomføring av
kommunesammenslåing, skal velges av og mellom medlemmene i kommunestyret
eller fylkestinget. Dette spørsmålet var ikke med i høringsnotatet
og har derfor ikke vært gjenstand for vurdering fra høringsinstansenes
side.
Komiteen støtter departementets
forslag til endringer av inndelingslova § 26 første ledd, slik at også
medlemmer av kommunerådet eller fylkesrådet kan velges som medlemmer
av fellesnemnda etter vedtatt kommunesammenslåing.