3. Forebygge vold og overgrep

3.1 Sammendrag

Regjeringens mål er at forebygging av vold skal prioriteres og styrkes, og at alle relevante sektorer skal bidra og synliggjøres som helsefremmende arenaer.

Vold er et betydelig samfunnsproblem og et folkehelseproblem. Omfanget av vold og overgrep tydeliggjør behovet for ytterligere satsing på det helsefremmende og forebyggende arbeidet.

Med forebyggende arbeid menes alt arbeid som kan redusere sannsynligheten for at vold og overgrep skjer, og arbeid for å stoppe pågående vold. God forebygging kan redusere behovet for mer inngripende tiltak og spare enkeltindivider og samfunnet for store kostnader, både menneskelige og økonomiske. Dette krever tidlig innsats og langsiktig arbeid.

Det er behov for forebyggende innsats rettet mot befolkningen generelt, og tiltak rettet mot individer eller grupper som lever under en kjent økt risiko for å bli utsatt for vold.

I kapittel 3 beskrives hvordan vold og overgrep kan forebygges bedre, både ved å styrke det brede forebyggende og helsefremmende arbeidet og ved tiltak som tar utgangspunkt i kjente risikofaktorer. Forebyggingstiltak vil finne sted på flere arenaer: i familien, i barnehagen, på skolen eller på internett. Det er også behov for tiltak som retter seg mot personer eller grupper som lever under forhold som øker risikoen for å bli utsatt for vold.

Regjeringen vil:

  • Videreføre årlig tiltakspakke for å forebygge vold i nære relasjoner.

  • Utarbeide indikatorer for vold og overgrep slik at kommunene kan følge med på utviklingen og iverksette forebyggende tiltak.

  • Avklare hvordan Folkehelseinstituttet kan ivareta temaet vold og overgrep.

  • Tydeliggjøre RVTS-enes ansvar for å bistå kommunal sektor i å forebygge vold og overgrep.

  • Sikre at jordmødre ved alle fødeavdelinger informerer foreldre om risikoen ved å riste et spedbarn.

  • Revidere forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjeneste med tydeliggjøring av ansvar for å forebygge, avdekke og avverge vold og overgrep.

  • Styrke satsingen på helsestasjons- og skolehelsetjeneste.

  • Utvikle en nasjonal strategi for foreldrestøttende tiltak.

  • Styrke tilskudd til kommuner til foreldrestøttende tiltak.

  • Utvide programmet Nurse Family Partnership dersom evalueringen viser gode resultater.

  • Utrede en lovfesting av familieverntjenestens forebyggende arbeid.

  • Revidere Veileder for utarbeidelse av plan for krisehåndtering. Mistanke om ansattes seksuelle overgrep mot barn.

  • Utvikle digitalt informasjonsmateriell om vold og overgrep til bruk i barnehage og skole.

  • Styrke innsatsen mot mobbing og digitale krenkelser.

  • Gjennomføre dialoggrupper mot vold i asylmottak.

  • Gjennomføre opplæring for beboere i mottak om temaene vold i nære relasjoner, vold og overgrep mot barn og unge og seksuell helse.

  • Styrke den barnefaglige kompetansen i mottak.

  • Sørge for informasjon om nettrelaterte overgrep, samt opprette nettressurs med egne webkurs for foreldre, barn og profesjonelle aktører.

  • Gjøre barnehagene og skolene bedre i stand til å informere barn og foreldre om nettvett og hvordan å avverge internettrelaterte overgrep.

  • Styrke tematikken om internettrelaterte overgrep i foreldrestøttende tiltak.

  • Utrede hvordan krav til politiattest kan omfatte yrkesgrupper som er i kontakt med barn, men som ikke faller inn under særlovgivningen.

3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at det viktigste tiltaket for å bekjempe vold og overgrep er å satse på forebygging. Det må derfor investeres for fremtiden i forebyggende tiltak slik at barn og unge slipper å vokse opp med fare for vold og overgrep. Jo tidligere man iverksetter tiltak, jo større er muligheten for å minimere skaden for det enkelte barn. Flertallet viser til at mange av de forebyggende tiltakene som omtales, også vil være tiltak som gir økt avdekking av vold mot barn. Flertallet viser til merknader om forankring av ansvaret for det forebyggende arbeid under kapittel 2 om «Ansvar, samordning og samarbeid».

Flertallet viser til at barn under to år er spesielt sårbare og har størst risiko for å bli utsatt for vold og overgrep. Det er viktig at tilbudet som gis til gravide, er helhetlig og godt. Det er etter flertallets mening helt avgjørende at fastlege, jordmor, helsestasjon, fødeavdeling og barselavdeling samarbeider og overfører viktig informasjon knyttet til familiens og barnets situasjon. Det må her utredes hvordan alle som har kontakt med den gravide og barnet den første tiden, kan utveksle informasjon slik at barnet blir ivaretatt og får den beskyttelse det har krav på. Spesielt er det viktig å få på plass gode rutiner der det er mistanke om vold og overgrep.

Flertallet viser til Helsedirektoratets retningslinjer for svangerskapsomsorgen, hvor det fremkommer:

«Mellom 8 og 14 prosent av kvinner har vært utsatt for vold fra partner, og om lag fire prosent av alle gravide i Norge har vært utsatt for fysisk vold i svangerskapet. Å være gravid og bli utsatt for vold kan få alvorlige konsekvenser, både for den gravide og det ufødte barnet. Retningslinjen anbefaler at helsepersonell åpner opp for temaet vold i nære relasjoner så tidlig som mulig i svangerskapet som del av etablert god klinisk praksis.»

Videre påpekes det:

«Å avdekke vold kan være en krevende oppgave for helsepersonell. Man kan få kjennskap til svært belastende livshistorier. Helsepersonell har likevel overveiende positive erfaring med å etterspørre og avdekke vold. Dette forutsetter at de har tid, kunnskap, henvisningsmuligheter og gode samarbeidsrutiner med andre faginstanser.»

Flertallet viser til høringen i justiskomiteen 6. desember 2016, hvor det ble påpekt at det i en rapport utarbeidet av TNS Gallup på vegne av Norske Kvinners Sanitetsforening (N.K.S.) fremkommer at 11 pst. av jordmødre ikke spør de gravide om de har erfaring med vold, og under halvparten av jordmødrene spør alle gravide om vold. 13 pst. spør bare en fjerdedel av de gravide. Rapporten viser at mange jordmødre vegrer seg for å spørre om vold. Flertallet viser til at om lag fire pst. av alle gravide i Norge har vært utsatt for vold. Det er derfor meget viktig at helsetjenesten spør gravide om vold og har kunnskap om vold og overgrep. Dersom man på et så tidlig stadium kan avdekke vold og overgrep, vil det forebygge mye. Flertallet er glad for at regjeringen vil sikre gode helsekort og også elektroniske helsekort som skal sikre at vold blir drøftet når gravide er i kontakt med helsevesenet. Det er etter flertallets mening helt avgjørende at det, som en del av det systematiske arbeidet i helsetjenestens arbeid med gravide, sikres at spørsmål knyttet til avdekking av vold og overgrep er en del av rutinene.

Flertallet viser til at det er nødvendig å tilføre ytterligere ressurser til skolehelsetjenesten og helsestasjonene for å sikre at tjenestene kan utøve sin helsefremmende og forebyggende funksjon. Om man skal være i stand til å fange opp familier i risikosonen og barn og ungdom som er utsatt for vold og overgrep, så må disse lavterskeltilbudene styrkes med flere ansatte, og det må sikres kompetanse om vold og overgrep i alle ledd.

Flertallet viser til at den økonomiske satsingen på helsestasjonene og skolehelsetjenesten gjennom statsbudsjettet de siste årene tilsvarer en offensiv styrking av disse tjenestene.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti peker på at det er bevilget om lag 1 mrd. kroner til skolehelsetjenesten og helsestasjonene siden 2013.

Allikevel viser dette medlem til at bare halvparten av midlene har blitt benyttet til formålet i kommunen. Dette medlem viser til at kun deler av bevilgningen de siste årene har blitt øremerket, og understreker viktigheten av at bevilgningene i sin helhet bør øremerkes frem til tjenestene er på et tilfredsstillende nivå som gir et likeverdig og godt tilbud til barn, unge og familier. Flere steder er det slik at helsestasjonene og skolehelsetjenesten kun har mulighet til å gjøre et «minste minimum» av det arbeidet virksomheten er satt til, som følge av manglende ressurser og lite personell. Fortsatt økte og øremerkede bevilgninger må til i årene fremover om tjenestene skal kunne utøve sin forebyggende funksjon.

Dette medlem understreker viktigheten av at skolehelsetjenesten styrkes for å sikre et tilgjengelig tjenestetilbud for alle elever. For å etablere tillit mellom personell i skolehelsetjenesten og den enkelte elev er det nødvendig at personalet har tid til den enkelte som oppsøker tjenesten, men at de også selv aktivt kan oppsøke elevene og samarbeide godt med skolen for å kunne iverksette helsefremmende og forebyggende tiltak samt fange opp elever som kan være utsatt for vold eller overgrep. Dette medlem mener det må etableres en bemanningsnorm for skolehelsetjenesten for å sikre et godt og likeverdig tilbud, og viser til at det som følge av behandlingen av Dokument 8:54 S (2014–2015), jf. Innst 315 S (2014–2015) ble gjort følgende vedtak (nr. 626, 8. juni 2015):

«Stortinget ber regjeringen utrede en bindende minimumsnorm i skolehelsetjenesten.»

Dette medlem viser til at Helsedirektoratet har fått i oppgave å utrede mulige løsninger for, og virkninger av, en bindende minimumsnorm i skolehelsetjenesten, og understreker i den forbindelse viktigheten av en forpliktende innretning som sørger for et reelt kapasitetsløft for skolehelsetjenesten i løpet av planperioden.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til anmodningsvedtak 626 (2014–2015): «Stortinget ber regjeringen utrede en bindende minimumsnorm i skolehelsetjenesten». Disse medlemmer viser også til at Helsedirektoratet har fått i oppdrag å vurdere mulige løsninger for, og virkninger av, en bindende minimumsnorm i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Direktoratet skal levere en utredning til departementet i løpet av 2017.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at helsestasjonen er den instansen alle barn har kontakt med utenfor sin familie før det eventuelt starter i barnehage. Helsedirektoratet anbefaler at alle nyfødte skal få hjemmebesøk. Praksisen knyttet til dette er ulik og avhenger i stor grad av ressurser. Tall fra en undersøkelse Ammehjelpen har gjort for 2015, viser at bare 11 pst. av alle barselkvinner i Norge bor i en kommune som følger rådet i de nasjonale retningslinjene. Flertallet er av den oppfatning at hjemmebesøk for alle nyfødte barn er et viktig tiltak for å gi nybakte foreldre trygghet og sikkerhet, samt at det er et viktig tiltak for jordmor og helsesøster for å vurdere barnets hjemmesituasjon. Hjemmebesøk hos nyfødte som et veldig viktig forebyggende tiltak ble også pekt på under justiskomiteens høring om Prop. 12 S (2016–2017). Helsestasjonen får gjennom besøket mye mer kunnskap om det enkelte barns situasjon. Helsestasjonen kan dermed iverksette tiltak på egen hånd eller videreformidle bekymring eller behov for støtte til andre relevante etater, som for eksempel barnevernet. Flertallet mener at helsestasjonene må få et tydeligere ansvar for å forebygge og bekjempe vold og overgrep mot barn. De har jevnlige treffpunkter med barna og de voksne og dermed store muligheter til å avdekke flere tilfeller av vold og overgrep enn de gjør i dag.

For å lykkes både med at jordmor og helsesøster får til hjemmebesøk raskt etter fødsel og i samsvar med de til enhver tid gjeldende retningslinjer og regler på dette området, er det etter flertallets mening viktig at det brukes elektronisk melding om fødsel fra sykehus til kommunene. Flertallet peker også på at den offensive økonomiske satsingen på helsestasjonene må fortsette.

Flertallet påpeker at for å kunne forebygge og avdekke vold og overgrep i nære relasjoner må kapasiteten og kompetansen på helsestasjonene styrkes spesielt. Utbyggingen av jordmortjenesten i kommunene må holde tritt med innbyggernes behov for hjelp og oppfølging. Blant annet tilsier forkortet liggetid ved norske fødeavdelinger at barselkvinner må få ytterligere oppfølging fra jordmor og helsestasjonstjenesten i hjemkommunen eller bydelen. Manglende faglig oppfølging den første tiden hjemme kan utfordre pasientsikkerheten både for mor og barn. I den første barseltiden har jordmødrene avgjørende fagkompetanse om mor og barn. Hjemmebesøk fra jordmor i barselperioden kan bidra til å forebygge hendelser som setter spedbarnets liv og helse i fare. Derfor er det viktig at jordmor fra helsestasjonen har kapasitet til å oppsøke mor og barn i deres hjemmemiljø, men også at den enkelte ansatte har nødvendig kompetanse til å kunne gjenkjenne faresignaler og agere om det er mistanke om at barnet er utsatt for vold eller overgrep eller er i risikosonen.

Flertallet vil understreke viktigheten av at alle fødeavdelinger informerer foreldre om risikoen ved å riste et spedbarn. Når det gjelder kommunene har helsestasjons- og skolehelsetjenesten en svært viktig oppgave i å informere og veilede nybakte foreldre. Det jobbes med revidering av forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Det vil i dette arbeidet bli foreslått å tydeliggjøre denne tjenestens ansvar for å forebygge og avdekke vold og overgrep. Flertallet forventer at risting av spebarn blir regnet som vold og følgelig blir en del av arbeidet med ny forskrift.

Flertallet viser til at ansatte i den offentlige tannhelsetjenesten som oftest er de helsearbeiderne som ser barn og ungdom mest regelmessig i tidsintervallet fra de er 0–20 år. Dette alene tilsier at tannlege og annet tannhelsepersonell har en særskilt mulighet og viktig rolle i arbeidet med å avdekke vold og overgrep blant barn og unge. Det kommer rundt 600 bekymringsmeldinger til barnevernet fra tannhelsetjenesten hvert år, og tannhelsetjenesten er blant dem som oftest melder fra. I en ny undersøkelse fremkommer det at 30 pst. av tannlegene har vært bekymret for et barn uten å melde ifra, ifølge Den norske tannlegeforening. Tannhelsepersonell ønsker seg mer kompetanse for å kunne vurdere tegn og atferd som kan tyde på at barn kan være utsatt for barnemishandling og omsorgssvikt. De er opptatt av å lære mer om å identifisere fysisk mishandling. Flertallet understreker viktigheten av at tannhelsepersonell besitter nødvendig kompetanse til å kunne avdekke vold og overgrep blant barn og unge, både ved at tematikken vies tilstrekkelig oppmerksomhet i profesjonsutdanningene, samt at det settes av ressurser til nødvendig kursing og videreutdanning av ansatte i tannhelsetjenesten. Ny og utvidet kunnskap om vold og overgrep må tilflyte ansatte i tannhelsetjenesten. Ansattes meldeplikt og hvordan taushetsplikten skal forstås når barns helse og sikkerhet kan stå på spill, må være sentrale temaer i opplæringen.

Flertallet støtter at fylkeskommunens ansvar for å forebygge, avdekke og bekjempe vold og overgrep tydeliggjøres i tannhelsetjenesteloven. Tannhelsetjenestens arbeid må også inkluderes som en sentral del av kommunenes handlingsplaner for bekjempelse av vold og overgrep.

Flertallet viser til at over halvparten av fysiske skader påført barn og unge er i hode- og halsområdet. Flertallet understreker viktigheten av at det utvikles retningslinjer for tannhelseundersøkelser som en del av den medisinske undersøkelsen som gjennomføres på Statens Barnehus og på sykehusenes barneavdelinger.

Flertallet viser til at trygge familier gir trygge barn. Når familien ikke er et trygt og godt sted for et barn, er det forferdelig for barnet, og det er myndighetenes ansvar å gripe inn. Noen familier kan motta hjelp og på den måten bli et trygt og godt sted. I andre tilfeller er omsorgsovertakelse nødvendig for at barnet skal oppleve trygghet. Flertallet vil understreke at det er viktig at barn og familier tilbys riktig hjelp til rett tid. Utfordringer kan forebygges med parkurs, terapi og foreldreveiledning. Relasjoner og omsorgsevne kan forbedres med hjelpetiltak i hjemmet fra barnevernets side og med bidrag fra familievernet.

Flertallet mener det er nødvendig at barnevernet har kapasitet og kompetanse til å bidra med tiltak i hjemmet når det er hensiktsmessig, og til å gjennomføre omsorgsovertakelse når det er nødvendig. Omsorgsovertakelse forutsetter at barnet sikres tilstrekkelig og stabil, og bedre omsorg under barnevernet enn av de biologiske foreldrene. Det er viktig at regjeringen i det videre arbeidet konkretiserer hvilke konkrete endringer og bevilgningsøkninger som er nødvendige for å sikre at barnevernet har den nødvendige kapasiteten og kompetansen.

Flertallet vil peke på at også familievernkontorenes allmenne arbeid, som blant annet inkluderer parkurs, terapi og foreldreveiledning, er arbeid som bidrar til å forebygge vold. Gjennom dette arbeidet kan risikofamilier avdekkes, og foreldrene kan gis verktøy til å håndtere vanskelige følelser og eventuell disposisjon for utøvelse av vold.

Flertallet vil understreke behovet for at opptrappingen av bevilgningene til familievernkontorene fortsetter, slik at det sikres egne ansatte som arbeider med voldsarbeid på alle familievernkontor, og at arbeidet med familier med voldsutfordringer ikke går på bekostning av familievernets kjerneoppgaver.

Flertallet vil videre peke på behovet for foreldreveiledning og foreldrestøtte. Det gjelder for alle foreldre, men er spesielt viktig for dem som er spesielt utsatt for risikofaktorer. Flertallet mener det er viktig at alle foreldre får tilbud om foreldreveiledning gjennom helsestasjon, barnevern, familievern eller andre ideelle aktører.

Flertallet vil peke på at også Alternativ til Volds (ATV) arbeid er viktig forebyggende arbeid (se mer under omtale av hjelpe- og behandlingstilbud). Når personer som har utsatt andre for vold, og personer som er utsatt for vold, mottar behandling, kan det føre til at videre vold ikke forekommer, og at den som er utsatt for vold, ikke risikerer å kopiere voldsadferden de selv er utsatt for.

Flertallet understreker betydningen av at hovedvekten i arbeidet må ligge på å forebygge vold og overgrep.

Flertallet ønsker å videreutvikle og styrke familieverntjenestens kompetanse og tilbud til familier der det forekommer vold, og vil derfor at det legges til rette for et mer systematisk samarbeid mellom familieverntjenesten, ATV og helsetjenesten. Flertallet mener foreldre som trenger det, må få hjelp tidlig, før det skader barnets utvikling.

Flertallet viser til at de aller fleste barn går i barnehage før de begynner på skolen. Barnehagen er således en arena hvor det er store muligheter for at andre kan se at et barn ikke har det bra. Barnehagepersonalet har nær og daglig kontakt med barna. Alle ansatte har i henhold til barnehageloven opplysningsplikt overfor barnevernstjenesten, i tillegg til at avvergingsplikten i henhold til straffeloven gjelder generelt for alle.

Flertallet viser til at det i denne sammenheng er viktig at det er nok voksne per barn til stede i barnehagen, og det er viktig at alle som jobber i barnehage, har god kompetanse om barn som er utsatt for vold og overgrep, slik at barnehagen avdekker slike forhold og hjelper barn i vanskelige situasjoner. Flertallet viser til at barn med særskilte behov er et av satsingsområdene i kompetansestrategien for barnehageansatte, og at det er et spesielt fokus på kunnskap om vold og overgrep i den pågående revideringen av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Flertallet vil understreke betydningen av dette arbeidet. Barnehagen kan være et viktig sted for avdekking av vold og overgrep i nære relasjoner, og den kan være et viktig sted for forebygging av vold og overgrep.

Flertallet mener barnehage og skole er viktige forebyggende arenaer. Gjennom den daglige kontakten med barna kan barnehagepersonalet observere og vurdere barnas omsorgs- og livssituasjon og ved behov ta nødvendige grep. Flertallet viser til at en rekke frivillige aktører driver informasjonsarbeid i skoler og barnehager om vold og overgrep, men det er store variasjoner mellom barnehager, skoler og kommuner når det gjelder informasjon om vold og overgrep. Flertallet viser til at det i opptrappingsplanen står at Barne- ungdoms- og familiedirektoratet, sammen med Utdanningsdirektoratet, skal samle sammen og utvikle informasjonsmateriell til arbeid mot vold og seksuelle overgrep og gjøre det tilgjengelig digitalt for barnehager. Flertallet forutsetter at rammeplanen for barnehagen er tydeligere på personalets ansvar for å varsle om vold og sikre at ansatte i barnehage vet hvilke rutiner som skal iverksettes ved mistanke om vold og overgrep.

Flertallet viser i denne sammenheng til anmodningsvedtak nr. 799 fra Stortinget om alderstilpasset opplæring om kropp, identitet og følelser.

Flertallet vil påpeke at vold og overgrep ikke skal forekomme i hjemmet, og det skal heller ikke forekomme i barnehagen. Flertallet vil understreke betydningen av at ansatte i barnehagene er skikket. Det er viktig at kravet om vurdering av skikkethet hos barnehagelærerstudenter følges godt opp. Flertallet viser også til at forskrift om politiattest i barnehager er strammet inn i 2015.

Flertallet viser til at frivillig sektor har en viktig rolle i å forebygge og avdekke vold og seksuelle overgrep. Frivillige organisasjoner bidrar til økt kunnskap og bevissthet om vold og overgrep, både hos barn og unge og hos voksne. Mange barn og unge tilbringer store deler av sin fritid i aktiviteter i regi av frivilligheten, enten det er idrett, speider, menighetsarbeid, kor, barne- og ungdomsklubber eller andre aktiviteter. Dette er arenaer der det er store muligheter for at andre kan se at barn og unge ikke har det bra.

Flertallet vil understreke betydningen av at frivilligheten er «fri», og at myndighetene ikke styrer eller kontrollerer den sivile sektoren. En måte myndighetene kan legge til rette for styrking av det forebyggende arbeidet også i frivillig sektor på, er ved å gjøre tilgjengelig økonomisk støtte til arbeid for økt kompetanse om vold og overgrep blant frivillige og ansatte i organisasjonene.

Flertallet mener det også er viktig at organisasjoner og organiserte fritidsaktiviteter er arenaer der vold og overgrep ikke forekommer, og at også dette er trygge rom for barn og unge.

Flertallet er glad for at regjeringen vil bidra til å øke kunnskapen om vold og overgrep i kommunale fritidsklubber og i barne- og ungdomsorganisasjoner.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil understreke behovet for konkret styrking av tilskuddsordninger og informasjon om disse til sivil sektor.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at det har stor forebyggende effekt at barn og unge lærer om kropp og grenser og om hva andre har lov til å gjøre mot kroppen deres. En opplæring om dette i barnehage og skole vil gi barna økt kunnskap og også bidra til å sette voksne som jobber med barn, bedre i stand til å ta imot signaler fra barn som er utsatt, gjennom kompetansehevingen opplæringen vil gi. Flertallet kjenner til at det finnes flere gode undervisningsopplegg som barnehagene og skolene kan bruke, som Sortland-prosjektet «Æ e mæ».

Flertallet viser videre til at regjeringen i proposisjonen redegjør for viktige tiltak mot mobbing i skolen. Flertallet vil samtidig løfte frem behovet for mer seksualundervisning. På høringen 6. desember 2016 pekte Sex og samfunn på at tilbudet knyttet til seksualundervisning har svært ulik kvalitet. Det stilles ingen krav til kompetanse for den som underviser, noe som kan gi utslag i ulikt tilbud. Det er helt avgjørende at barn og unge får god undervisning om seksualitet, egne og andres grenser, hva som er straffbart når det gjelder vold og overgrep, og ikke minst hvilke rettigheter barn har.

Flertallet mener det bør vurderes å sette krav om kompetanse for dem som har seksualundervisning. Det bør da etter flertallets mening vurderes om helsesøstre skal ha ansvar for seksualundervisningen.

Flertallet peker på at det er rammeplan for barnehagen og læreplanverket for Kunnskapsløftet som styrer hva som skal være innholdet i hhv. barnehagen og i grunnopplæringen. Flertallet er kjent med at den nye rammeplanen for barnehagen vil inneholde en sterkere presisering enn tidligere av at barnehagen skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, at barnehagen skal bidra til at barna blir trygge på egen kropp og setter grenser for egen kropp, og at de skal respektere andres grenser. I læreplanverket for grunnopplæringen (Kunnskapsløftet) er kropp, seksualitet og grensesetting temaer i flere læreplaner for fag på ulike trinn i opplæringen.

Flertallet merker seg at læreplanverket for Kunnskapsløftet nå skal fornyes i tråd med prinsippene som beskrives i Meld. St. 28 (2015–2016) Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet, jf. Innst. 19 S (2016–2017). Flertallet mener det er positivt at folkehelse og livsmestring skal løftes frem som et av tre prioriterte tverrfaglige temaer i fornyelsen av læreplanverket, og at temaene skal være en del av ulike læreplaner for fag gjennom hele opplæringsløpet. I temaet folkehelse og livsmestring skal elevene øve på å sette ord på og håndtere egne følelser, relasjoner og handlingsmønstre, og de skal lære å sette grenser og respektere andres. Temaet skal sikre at elevene utvikler kompetanse som fremmer helse og gjør dem i stand til å håndtere ulike utfordringer i livet. Flertallet viser til at mange barn ikke vet hva som er ulovlig når det gjelder vold og seksuelle overgrep. Ved at barnehagene og skolene sikrer opplæring om vold og overgrep vil flere barn forstå at de utsettes for noe ulovlig, og da kunne melde fra om overgrepene. Flertallet forutsetter at dette ivaretas og prioriteres i arbeidet med fagfornyelsen.

Flertallet merker seg at nettvett og digital sikkerhet i dag er en del av de digitale ferdighetene som er integrert i faglige kompetansemål. I den senere tid har det vært flere større saker der flere titalls barn har blitt utnyttet seksuelt gjennom bruk av internett. Det er foreldre som har hovedansvar for å lære opp barna sine, men det er viktig at skolen også gir god opplæring i nettvett og digital sikkerhet og får frem hvor alvorlige konsekvensene kan bli ved å sende bilder av seg selv eller andre over internett. Flertallet forutsetter at dette blir videreført i fagfornyelsesprosessen.

Flertallet viser til at familier der det finnes rusproblemer og psykiske problemer, er særlig utsatt for konflikt, overgrep og vold. Mennesker med rusproblemer og de som lever med mennesker med rusproblemer, er spesielt risikoutsatte og kan i særlig grad ha behov for beskyttelse mot vold og overgrep.

Flertallet viser til at sammenhengen mellom rusmiddelbruk, psykisk helse og vold er godt dokumentert. Samtidige rusmiddelproblemer og psykiske lidelser kan både være et resultat av, og øke risikoen for, utsatthet for og utøvelse av vold. Ifølge proposisjonen viser flere studier at alkoholpåvirkning er en risikofaktor for utøvelse av vold i nære relasjoner. Risikoen øker også med andre former for ruspåvirkning, for eksempel kokain. Fysisk vold mellom partnere skjer oftere, og er ofte grovere, når partneren er ruset. Visse former for rus påvirker individer kognitivt gjennom å svekke impulskontroll og dømmekraft, noe som kan lede til økt aggresjon. Voldshandlinger vil imidlertid være et resultat av et samspill mellom flere faktorer, og sjelden rus alene.

Flertallet viser til at i halvparten av partnerdrapene i Norge i perioden 1990–2012 var gjerningspersonene ruspåvirket i gjerningsøyeblikket. Barn som lever med foreldre som har rusproblemer eller psykiske lidelser, har forhøyet risiko for å bli utsatt for vold. En høy andel barn lever med foreldre som har psykiske lidelser og/eller misbruker rusmidler. En rapport fra Folkehelseinstituttet anslår at nærmere 410 000 barn i Norge har én eller to foreldre med psykiske lidelser, og at 90 000 barn har minst én forelder som misbruker alkohol. Mange av foreldrene hadde relativt milde lidelser, og ikke alle disse fører til nedsatt omsorgsevne. Imidlertid hadde ca. 135 000 av barna i utvalget foreldre med alvorlig problematikk. Flertallet vil understreke at dette er barn som ikke må glemmes. Beskyttelsen av disse barna og behandlingen av mennesker som lever med rusmisbruk, må styrkes.

Flertallet viser til at den godt dokumenterte sammenhengen mellom rusmiddelbruk, psykisk helse og vold understreker behovet for å se utfordringene knyttet til vold i sammenheng med det psykiske helse- og rusarbeidet.

Flertallet viser til sammenhengen mellom doping og vold. Flertallet viser til at bruken av anabole androgene steroider (AAS) er doblet i løpet av seks år, ifølge en nylig gjennomført undersøkelse fra Actis. Flertallet viser til at effekter av dopingbruk kan være mangel på empati, dårlig impulskontroll og irritabilitet, og at brukerne ofte blir aggressive, både hjemme og ute, særlig i forbindelse med alkoholbruk. Flertallet vil peke på behovet for informasjon og kunnskap om konsekvenser av dopingbruk, og om behandlingsmuligheter for dem som er avhengige. Dette er informasjon helsestasjonene, skolehelsetjenesten og skolen kan bidra til å spre.

Flertallet viser videre til at arbeidet med å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep var et helt avgjørende hensyn bak Nærpolitireformen, jf. Innst. 306 S (2014–2015). Flertallet viser til at politiet har en nøkkelrolle i å forebygge vold og overgrep. I innstillingen knyttet til nærpolitireformen ble det påpekt følgende om politiets forebyggende arbeid:

«Forebygging:

  • Politiet skal drive et aktivt forebyggende arbeid i egen regi og i samarbeid med andre.

  • Hver kommune har minst én fast kontaktperson ved lensmannskontoret eller politistasjonen (politikontakt). Politikontakten bistår i politirådsarbeidet i «sin» eller «sine» kommuner, og fungerer som et kontaktpunkt for det forebyggende arbeidet i distriktet.

  • Politiet skal jevnlig drøfte innretningen av det forebyggende arbeidet og vakt- og patruljetjenesten i området, med berørte kommuner.»

Det er etter flertallets mening helt avgjørende at det forebyggende arbeidet blir prioritert. Politikontaktene, som skal fungere som et kontaktpunkt for det forebyggende arbeidet i distriktene, vil da være helt avgjørende. Politikontaktene skal ha én eller flere dager i uken da de er til stede i kommunene der det ikke er tjenestested. Flertallet mener det er svært viktig at politikontakten fungerer som et bindeledd mellom politiet, innbyggerne og de ulike aktørene i den enkelte kommune, som for eksempel barnehagene og skolene, også i kommuner der politiet ikke har lensmannskontor eller politistasjon. Politikontakten skal bidra til å sikre forebygging og bekjempelse av vold og overgrep. Flertallet bemerker at politikontaktene skal være uniformert og til stede i kommunen minst én dag i uken. Han eller hun skal ha faste møtepunkter og ha ansvaret for å følge opp forpliktende avtaler mellom politiet og kommunen. Det er etter flertallets mening helt avgjørende at forebygging av vold og overgrep er en helt sentral del av politikontaktens arbeid knyttet til politiråd. Flertallet viser til at SLT-koordinatorene er viktige i det lokale forebyggende arbeidet. Flertallet viser videre til at forebygging av vold og overgrep må være gjennomgående i hele politiorganisasjonen, og at kompetansen knyttet til vold og overgrep må styrkes. Det er helt avgjørende at politidistriktene har god lokalkunnskap for å bekjempe vold og overgrep.

Flertallet viser til at internettrelaterte overgrep er en stor utfordring. Svært mange barn blir utnyttet på internett. Det er derfor svært viktig å forebygge slike overgrep. Blant annet er det helt avgjørende å sikre barn, unge, foreldre og lærere kunnskap i nettvett og sikkerhet på nett. Politiet må sikres nødvendig kompetanse og utstyr til å avverge og forebygge denne grove kriminaliteten. Flertallet mener at det må utarbeides en konkret strategi knyttet til hvordan ikke minst skole og politi bedre kan forebygge, avverge og bekjempe vold og overgrep mot barn på internett.

Flertallet viser til det viktige arbeidet KRIPOS, men også ulike politidistrikt, gjør for å avdekke pedofile som laster ned overgrepsmateriale fra internett. Dette, sammen med bekjempelse av at barn og unge utnyttes ved at de sender bilder av seg selv over internett til mennesker som senere presser dem til å sende grovere bilder eller utøve seksuelle handlinger på seg selv, må inkluderes i strategien.

Flertallet viser til at det er svært viktig å nå ut med forebyggende arbeid til grupper der det er kunnskap om at det er en særskilt risiko for å bli utsatt for vold eller overgrep. Flertallet viser til at Aftenposten gikk gjennom familievolddommer ved Oslo tingrett de siste tre årene og fant ut at blant de 89 som er dømt for vold mot barn, er det bare syv norske voldsutøvere. Nesten ni av ti gjerningsmenn/-kvinner har minoritetsbakgrunn fra Asia eller Afrika. Flertallet mener dette er alvorlig, og ber derfor regjeringen sikre god informasjon og kunnskap om norsk lov til alle.

Flertallet ber også regjeringen utarbeide egne statistikker over hvem som utøver vold og overgrep, slik at man på bakgrunn av fakta og kunnskap kan forebygge enda bedre enn i dag.

Flertallet viser til opptrappingsplanens tiltak om å utarbeide indikatorer for vold og overgrep slik at kommunene kan følge med på utviklingen og iverksette forebyggende tiltak. Flertallet vil fremheve viktigheten av å ha et bredt faktabasert grunnlag for å imøtekomme vold- og overgrepsproblematikken i den enkelte kommune. Det er et stort behov for forebyggende innsats rettet mot befolkningen generelt, og tiltak rettet mot individer eller grupper som lever under en kjent økt risiko for å bli utsatt for vold. Flertallet mener at indikatorer for vold og overgrep vil danne et bedre grunnlag for å iverksette forebyggende tiltak i kommunene og i fylkene og stiller seg positive til dette tiltaket.

Flertallet fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennom den kommende fagfornyelsen sikre at temaer knyttet til kropp og grenser skal være en del av opplæringen i barnehageløpet, barneskolen, ungdomsskolen og videregående opplæring for å forebygge seksuelle overgrep.»

«Stortinget ber regjeringen sikre rutiner slik at alle gravide blir spurt om de blir utsatt for vold, og at vold er tema på kontaktpunktene mellom nybakte foreldre og helsevesenet.»

«Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som bidrar til at plikten til å tilby hjemmebesøk etter fødsel følges opp.»

«Stortinget ber regjeringen fortsette opptrappingen av familievernkontorene slik at det sikres egne ansatte som arbeider med voldsarbeid på alle familievernkontor, og at arbeidet med familier med voldsutfordringer ikke går på bekostning av familievernets kjerneoppgaver.»

«Stortinget ber regjeringen styrke familievernkontorenes allmenne arbeid med forebygging av vold for å avdekke risikofamilier og gi foreldrene verktøy til å håndtere vanskelige følelser og eventuelt disposisjon for utøvelse av vold.»

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for at foreldre får tilbud om foreldreveiledning gjennom helsestasjon, barnevern, familievern eller andre ideelle aktører.»

«Stortinget ber regjeringen utvikle en egen strategi for å forebygge og bekjempe internettrelaterte overgrep, som sikrer økt kompetanse og bedre verktøy i politiet.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere behovet for å kreve politiattest for yrkesgrupper som er i kontakt med barn, men som ikke faller inn under særlovgivningen.»

«Stortinget ber regjeringen utrede en sertifiseringsordning som alle offentlig ansatte som er i kontakt med barn, må gjennomføre. Ordningen skal sikre at alle har kompetanse om vold og overgrep, den bør være enkel og praktisk å gjennomføre, og det bør stilles krav om fornyelse f.eks. hvert andre år.»

«Stortinget ber regjeringen sikre god informasjon og kunnskap om vold og overgrep til flyktninger og innvandrere og andre grupper som er overrepresentert i statistikk over vold og overgrep.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innføre en bemanningsnorm for skolehelsetjenesten. Det skal øremerkes midler i planperioden til bemanningsnormen er innfridd.»