1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endringer i midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 53 om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.

For å gjennomføre tiltak i integreringspakke II foreslås det endringer i bestemmelsene om utvidet introduksjonsprogram og utvidet opplæring i norsk i lovens kapittel 1, slik at flere deltakere i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap omfattes av tiltakene.

1.2 Bakgrunn

Det vises i proposisjonen til Prop. 127 S (2019–2020) om endringer i statsbudsjettet 2020 (økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet). Flere av tiltakene forutsatte lovendringer, jf. Prop. 123 L (2019–2020) Endringer i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19. Det ble innført et nytt kapittel i den midlertidige loven, som omhandlet regler om utvidet og forsterket opplæring og introduksjonsprogram for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet på noe lengre sikt enn de eksisterende tilpasningene i regelverket. Det nye kapitlet trådte i kraft 1. august 2020.

Det pekes i proposisjonen på at situasjonen med smitteverntiltak og høy arbeidsledighet vedvarer. I Prop. 79 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2021 (økonomiske tiltak i møte med pandemien) er det derfor foreslått midler til en ny tiltakspakke på integreringsfeltet, som blant annet viderefører utvidet norskopplæring og utvidet programtid for deltakere i sluttfasen av introduksjonsprogrammet. Disse tiltakene krever endringer i §§ 2 og 3 i den midlertidige loven for å inkludere en større gruppe deltakere.

Det vises i proposisjonen blant annet til at endringene som foreslås, er mindre justeringer. Departementet har vurdert at høring er åpenbart unødvendig.

1.3 Gjeldende rett

Midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 kapittel 1 omhandler utvidet og forsterket introduksjonsprogram og utvidet norskopplæring for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19. Kapitlet er gjengitt i proposisjonen.

1.4 Departementets vurderinger og forslag

I proposisjonen vises det til at bakgrunnen for tiltakene i den første integreringspakken blant annet var at utbruddet hadde konsekvenser for både innholdet i og omfanget av opplæring og program og for deltakernes læringsutbytte. I tillegg førte utbruddet til høy arbeidsledighet, som bidrar til at yrkesdeltakere med lav formell kompetanse og liten yrkeserfaring kan få utfordringer med å komme i jobb. Gjennom høsten 2020 og inn i 2021 har smittetrykket økt. Deltakere som nå nærmer seg fullført introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap, møter et like utfordrende arbeidsmarked som de som var i sluttfasen av introduksjonsprogram og opplæring høsten 2020.

Tiltaket utvidet introduksjonsprogram er rettet mot deltakere i sluttfasen av programmet. En del av de som var midtveis i sitt program da kapittel 1 i den midlertidige loven trådte i kraft, er nå i sluttfasen av introduksjonsprogrammet. Departementet vurderer at også disse bør få mulighet til utvidet programtid. Departementet foreslår derfor i et nytt andre ledd i § 2 at deltakere som startet introduksjonsprogrammet mellom 1. januar 2019 og 1. juli 2019, har rett til å få utvidet programmet med inntil fire måneder dersom den enkelte har behov for slik utvidelse for å komme i jobb eller utdanning. Varigheten av utvidelsen etter det nye leddet foreslås begrenset til fire måneder. Det er startet vaksinering, og det antas at utfordringene med pandemien vil bli mindre i tiden fremover. Denne gruppen deltakere omfattes også av målgruppen for forsterket introduksjonsprogram. På bakgrunn av dette antar departementet at tiltakene samlet vil gjøre overgangen til jobb eller utdanning enklere for denne gruppen.

Den midlertidige loven § 2 nåværende andre ledd regulerer forsterket introduksjonsprogram. Rett til forsterket introduksjonsprogram etter andre ledd gjelder deltakere som startet programmet etter 1. januar 2019. Departementet har vurdert om også denne datoen bør endres, slik at rett til forsterket program gjelder for deltakere som startet programmet etter 1. juli 2019. Dette ville innebære en innsnevring av målgruppen for forsterket program. En slik innsnevring vil korrespondere med utvidelsen av målgruppen for utvidet programtid, men også skape uklarheter. Se nærmere omtale i proposisjonen. For å unngå slike uklarheter har departementet kommet til at det ikke bør gjøres endringer i målgruppen for forsterket program.

Når det ikke gjøres endringer i målgruppen for forsterket program, innebærer det at målgruppene for de to tiltakene overlapper. Deltakere som startet programmet mellom 1. januar 2019 og 1. juli 2019, får rett til både utvidet og forsterket introduksjonsprogram. Det er ikke motstrid mellom de to tiltakene, og departementet antar at overlappingen ikke vil skape problemer i praksis.

Departementet foreslår også en endring i bestemmelsen om utvidet norskopplæring etter § 3 i den midlertidige loven. Etter § 3 har deltakere med rett og plikt til å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven § 17 første ledd og som avslutter opplæringen før 31. desember 2020, rett til utvidet opplæring i norsk i inntil seks måneder. Av samme grunner som for utvidet introduksjonsprogram foreslår departementet at deltakere som avslutter opplæringen mellom 1. januar 2021 og 30. juni 2021, har rett til inntil fire måneders utvidet norskopplæring.

1.5 Økonomiske og administrative konsekvenser

Det fremgår av proposisjonen at departementet ser at en forsterket innsats for å begrense de negative konsekvensene av utbruddet av covid-19 for deltakere i introduksjonsprogram og norskopplæring vil medføre ekstra kostnader for kommunene. Bestemmelser i loven som har budsjettmessige konsekvenser, vil ikke bli innført uten at det foreligger budsjettmessig dekning. For informasjon om budsjettforslag relevante for dette lovforslaget, se Prop. 79 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2021 (økonomiske tiltak i møte med pandemien).

Departementet anslår utgiftene til utvidet introduksjonsprogram til om lag 135 mill. kroner. Departementet anslår utgiftene til utvidet norskopplæring til om lag 120 mill. kroner.

Se proposisjonen for nærmere omtale.