Søk

Innhold

8. Kildeskatt på renter og royalty m.m.

Sammendrag

I Prop. 1 LS (2020–2021) Skatter, avgifter og toll 2021, kapittel 6, foreslo regjeringa å innføre kjeldeskatt på renter, royalty og leiebetalingar for visse fysiske eigedelar. Stortinget slutta seg til regjeringa sitt framlegg og vedtok å innføre ein slik kjeldeskatt med verknad frå 1. juli 2021 for kjeldeskatt på renter og bruk av eller retten til å bruke immaterielle rettar, og frå 1.oktober 2021 for kjeldeskatt på bruk av eller retten til å bruke visse fysiske eigedelar. Departementet syner til Innst. 4 L (2020–2021) kapittel 6. Dei nye reglane om kjeldeskatt er nedfelte i skatteloven §§ 2-3 fyrste ledd bokstav i og j, jf. §§ 10-80 til 10-82. Som varsla i proposisjonen, kjem departementet no tilbake med einskilde tillegg og presiseringar til dei vedtekne reglane.

Departementet foreslår ein ny regel om skattefrådrag for NOKUS-deltakarar. Kjeldeskatten omfattar òg betalingar til såkalla NOKUS-selskap, det vil seie norsk-kontrollerte aksjeselskap mv. heimehøyrande i lågskatteland jf. skatteloven § 10-60. Norske deltakarar i NOKUS-selskap vert skattlagde i Noreg for sin del av selskapet sitt overskot etter reglane i skatteloven §§ 10-60 flg. For å hindre at inntekt vert skattlagd både etter NOKUS-reglane og etter reglane om kjeldeskatt, foreslår regjeringa nye reglar om frådrag i norsk inntektsskatt for slike deltakarar. Etter framlegget til nye reglar skal norske deltakarar i NOKUS-selskap ha rett til frådrag i skatt som vert skriven ut på alminneleg inntekt, og trinnskatt. Frådraget skal svare til deltakaren sin del av den kjeldeskatten NOKUS-selskapet har betalt. Regjeringa foreslår òg ein rett til å framføre kjeldeskatt som ikkje kjem til frådrag i inntektsåret. Retten til å framføre skal gjelde for dei fem påfølgjande åra. I tillegg vert det foreslått ein avgrensa, subsidiær rett til å tilbakeføre kjeldeskatt i fastsett skatt i det føregåande året. Det vert vist til framlegg om nye §§ 16-70 og 16-71 i skatteloven.

Departementet foreslår òg eit generelt unntak frå kjeldeskatteplikt for NOKUS-selskap når alle deltakarane oppfyller vilkåra for NOKUS-skattlegging på betalingstidspunktet. Når alle deltakarane i NOKUS-selskapet er underlagde skattlegging på norsk nivå, gjer ikkje omsyna bak kjeldeskatten seg gjeldande. Det vert vist til framlegg om endringar i skatteloven § 10-80 andre ledd og § 10-81 andre ledd i lov 21. desember 2020 nr. 164 om endringer i skatteloven, og endringar i skattebetalingsloven § 8-1 nytt fjerde ledd og § 8-2 fyrste ledd.

Vidare foreslår departementet ein overgangsregel til føresegna om nærståande i skatteloven § 10-82. I framlegget presiserer ein at vilkåra for å verte rekna som nærståande må vere oppfylte på eller etter verknadstidspunktet for iverksetting av dei nye reglane om kjeldeskatt. Det vert vist til framlegg om ny overgangsregel til skatteloven § 10-82 i lov 21. desember 2020 nr. 164 om endringer i skatteloven.

Departementet foreslår at endringane tek til å gjelde straks.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens lovforslag.

Flertallet er helt enig i at det er viktig at de norske skattereglene utformes slik at de bidrar til investeringsnøytralitet og motvirker skattemotiverte etableringer i lavskatteland. Dette er også bakgrunnen for at dagens NOKUS-regler i sin tid ble innført. Etter disse reglene skattlegges norske aksjonærer i Norge løpende for sin forholdsmessige andel av overskudd i selskaper i lavskatteland som de har investert i. For investeringer i lavskatteland som omfattes av NOKUS-reglene, er det imidlertid ikke behov for en kildeskatt i tillegg (inntektene blir allerede underlagt et norsk beskatningsnivå gjennom NOKUS-reglene). Kildeskatten er i stedet et supplement til NOKUS-reglene og er blant annet ment å ramme tilfeller der NOKUS-reglene ikke treffer.

Flertallet mener det ikke er riktig at kildebeskatning sammen med NOKUS-beskatning ikke vil medføre økonomisk dobbeltbeskatning. Kildeskatt er en bruttoskatt og reduserer ikke det overskudd som i henhold til NOKUS-reglene skal skattlegges løpende i Norge, jf. skatteloven § 10-65. At overskuddet i NOKUS-et ikke kan nettoføres, er også tydelig presisert i departementets forslag i proposisjonen.

Flertallet ser det ikke slik at det er en stor risiko for at de foreslåtte reglene kan brukes til å omgå norsk beskatning. Det er bare norske skattytere – som er gjenstand for løpende skattlegging i Norge gjennom NOKUS-reglene – som etter forslaget kan benytte seg av fradragsregelen eller unntaksregelen. Departementet har riktignok skissert én mulig omgåelsesmulighet, som kan foreligge dersom det skjer endringer i eiersammensetningen etter at den kildeskattepliktige betalingen er foretatt. Flertallet viser til Prop. 194 LS (2020–2021) side 26. Departementet viser her til at dette sjelden vil være aktuelt, og at omgåelsesregelen i skatteloven § 13-2 vil kunne være anvendelig i slike tilfeller. For øvrig varsler departementet at en vil vurdere nærmere om det er behov for å innføre en regel som gjør selskapet etterskuddspliktig for kildeskatt i slike tilfeller. Flertallet mener at departementet her har gitt en tilfredsstillende redegjørelse for faren for omgåelse, og støtter at en bør se an hvordan de nye reglene virker, før en eventuelt strammer inn regelverket.

Flertallet vil for øvrig peke på at dersom selskapene organiserer seg slik at eierne blir underlagt NOKUS-reglene for å unngå kildeskatt, vil det i tilfelle være en ønskelig tilpasning, ettersom eierne da vil bli underlagt løpende nettobeskatning til Norge. Kildeskatt bør ikke ilegges betalinger som allerede er gjenstand for norsk skattlegging.

Flertallet viser ellers til at NOKUS-beskatningen, på samme måte som øvrig fastsetting av inntektsskatt til Norge, skjer ved at den skattepliktige selv egenfastsetter skattegrunnlaget og rapporterer dette inn til skattemyndighetene. Dersom skattyter innrapporterer uriktige opplysninger, vil det være snakk om skatteunndragelse, ikke skatteomgåelse. Flertallet mener videre at eventuelle problemer knyttet til kontroll med innrapporterte opplysninger fra NOKUS-selskaper ikke bør søkes løst gjennom å ilegge kildeskatt i tillegg til den løpende NOKUS-skattleggingen. Norske skattemyndigheters tilgang på opplysninger for å fastsette riktig skatt, herunder å føre kontroll med riktigheten av innrapporterte opplysninger, må sikres gjennom andre tiltak. Flertallet viser til at Norge er en viktig bidragsyter og pådriver for internasjonalt samarbeid på dette området, blant annet gjennom OECD, BEPS Inclusive Framework og Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes. Flertallet mener det er viktig å forebygge overskuddflytting, og mener Norge må bidra til prinsippbaserte fellesløsninger.

For øvrig viser flertallet til at det for tiden pågår en internasjonal utvikling når det gjelder problemstillinger knyttet til lavskatteland. Dette gjelder også CFC-regler (internasjonal betegnelse på regler tilsvarende de norske NOKUS-reglene), og vurdering av slike regler inngår som et eget tiltakspunkt i OECDs arbeid mot overskuddsflytting mv. Flertallet mener at det norske regelverket bør utvikles gjennom at det sees hen til den internasjonale utviklingen her. På denne bakgrunn er det ikke hensiktsmessig å gjøre en større evaluering av NOKUS-reglene på det nåværende tidspunkt.

Norske skattemyndigheters tilgang på opplysninger for å fastsette riktig skatt, herunder å føre kontroll med riktigheten av innrapporterte opplysninger, må for øvrig sikres gjennom andre tiltak. Flertallet viser til at Norge er en viktig bidragsyter og pådriver for internasjonalt samarbeid på dette området, blant annet gjennom OECD, BEPS Inclusive Framework og Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes.

Om begrunnelsen for avgrensningen av kildeskattens virkeområde til betalinger til nærstående foretak i lavskatteland viser flertallet til Prop. 1 LS (2020–2021) kapittel 6.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til at kildeskatteregler er et av flere viktig grep OECD/G20 anbefaler for å takle et globalt problem med omfattende skattetap til lavskatteland. Disse medlemmer stiller seg undrende til forslaget og manglende omtale av faren for at reglene potensielt kan brukes til å omgå skatt. Disse medlemmer mener regjeringen burde gitt en mer utførlig analyse av skatteinnkreving av NOKUS-selskap før en slik endring legges fram for Stortinget. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en grundig evaluering av dagens skatteordning for NOKUS-selskap, særlig med tanke på skattemyndighetenes mulighet til å kontrollere innrapporterte opplysninger og om ordningen bidrar til effektiv innkreving av riktig skatt.»

Disse medlemmer viser til innspill til komiteen fra Tax Justice Norway, der det fremgår at en betydelig andel av investeringer i Norge kommer fra nordmenn som har plassert formuene sine i utenlandske strukturer. Statistisk sentralbyrås statistikk for direkteinvesteringer etter ultimate eierland bak investeringene viser at USA er øverst med nesten 20 pst. Dette tilsvarer 189 mrd. kroner i 2019, en økning på 38 mrd. kroner fra året før.

Disse medlemmer vil understreke at det er en betydelig mengde kapital som påvirkes av de foreslåtte reglene om fradrag og unntak fra kildeskatt for NOKUS-selskap. Disse medlemmer viser til at blant de 20 landene øverst på listen over hvor investeringene kommer fra, er det en rekke skatteparadiser, deriblant Luxemburg, Nederland, Sveits, Bermuda, Kypros, Singapore, Guernsey og Caymanøyene. Investeringene fra skatteparadiset Luxemburg alene beløp seg til 133 mrd. kroner i 2019. Investeringene fra de tre landene Bermuda, Caymanøyene og Singapore, som er blant lavskattelandene utenfor EØS-området og dermed omfattet av NOKUS-reglementet, var i 2019 på over 65 mrd. kroner. Mye av dette må antas å være investeringer av norske penger plassert i skatteparadis.

Disse medlemmer viser til at kildeskatten er en lite ressurskrevende skatt å innkreve, som også enkelt lar seg kontrollere av skattemyndighetene. NOKUS baserer seg derimot på overskuddene til selskapene i lavskattelandene, og at skattesubjektene selv rapporterer riktige opplysninger for å beregne skatten på en riktig måte. Disse medlemmer peker på at informasjonstilgangen fra skatteparadis generelt har vært så dårlig at skattemyndighetene ikke har hatt mulighet til å kontrollere innrapporterte opplysninger. I skatteparadisene vil selskapene vanligvis ikke ha regnskaps- og revisjonsplikt, og det vil i de fleste tilfeller være nær umulig å kontrollere hvorvidt et innrapportert overskudd for et NOKUS-selskap er riktig. Disse medlemmer viser til at aktører som blir omfattet av NOKUS-selskap, er registrert i jurisdiksjoner som Bermuda, Caymanøyene, Emiratene, Mauritius, De britiske Jomfruøyer m.fl., og at aggressiv skatteplanlegging og skatteomgåelse er den primære motivasjonen til etablering i slike jurisdiksjoner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt vil videre understreke at kildebeskatning sammen med NOKUS-beskatning ikke er en form for dobbeltbeskatning, slik regjeringen omtaler det. Kildeskatten er en kapitalkostnad som reduserer overskuddet for det norskkontrollerte foretaket i lavskattelandet og dermed inntekten som kommer til NOKUS-beskatning.

Disse medlemmer mener at selv om fritak for kildeskatt for NOKUS-deltakerne i prinsippet skal sørge for likebehandling mellom investeringer fra utland og innland, medfører det i praksis en stor risiko for feilrapportering gjennom NOKUS-selskapet, slik at beskatningen vil bli for lav. Et fritak vil også gå i disfavør av norske direkteinvesteringer i Norge. Disse medlemmer vil understreke at vi vet for lite om hvordan dagens NOKUS-ordning fungerer, og vil unngå at vi gjør endringer nå som kan undergrave formålet med kildeskatten.

Disse medlemmer mener videre at kildeskatten ikke bør være avgrenset til nærstående selskaper i lavskatteland, fordi den da ikke treffer bredt nok. Disse medlemmer viser til forslag i Innst. 4 L (2020–2021) om å reforhandle skatteavtaler med sikte på å få en virksom kildeskatt på royalties og renter også for «normalskatteland», og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at kildeskatten ikke avgrenses til nærstående.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at kildeskatten på royalties ikke avgrenses til betalinger til lavskatteland.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:

«I lov 21. desember 2020 nr. 164 om endringer i skatteloven, del IV, gjøres følgende endringer:

§ 2-3 første ledd ny bokstav i, j og k skal lyde:

  • i. renter etter bestemmelsene i § 10-80.

  • j. vederlag for bruk av eller retten til å bruke immaterielle rettigheter, etter bestemmelsene i § 10-81,

  • k. vederlag for bruk av eller retten til å bruke skip, fartøy, rigger mv., fly og helikopter, etter bestemmelsene i § 10-82.

10-81 skal lyde:

§ 10-81 Kildeskatt på vederlag for bruk eller rett til å bruke immaterielle rettigheter

(1) Selskap eller innretning hjemmehørende i utlandet, skal svare skatt til staten av vederlag for bruk av eller retten til å bruke immaterielle rettigheter, jf. § 5-20 første ledd, mottatt fra selskap eller innretning

  • a. som nevnt i § 2-2 første ledd,

  • b. som nevnt i § 10-40, eller tilsvarende utenlandsk selskap eller innretning, når minst en av deltakerne skattlegges i Norge etter reglene i §§ 10-40 til 10-49,

  • c. som er skattepliktig etter petroleumsskatteloven § 1, jf. § 2, eller

  • d. som er skattepliktig etter skatteloven § 2-3 første ledd bokstav b, når betalingen tilordnes virksomhet som er skattepliktig til Norge.

(2) Skatteplikt etter første ledd gjelder ikke for

  • a. selskap eller innretning som er reelt etablert og driver reell økonomisk aktivitet i et EØS-land på tilsvarende vilkår som fastsatt i § 10-64 bokstav b,

  • b. vederlag som skattlegges etter § 2-3 første ledd bokstav b, eller petroleumsskatteloven § 1, jf. § 2, eller

  • c. andel av vederlag når deltaker i selskap med deltakerfastsetting, jf. første ledd bokstav b, ikke kan skattlegges i Norge her for sin del av selskapets inntekt. Skatteplikten reduseres forholdsmessig.

§ 10-82 skal lyde:

§ 10-82 Kildeskatt på vederlag for bruk eller rett til å bruke visse fysiske eiendeler

(1) Selskap eller innretning hjemmehørende i et lavskatteland, jf. § 10-63, skal svare skatt til staten av vederlag for bruk av eller retten til å bruke skip, fartøy, rigger mv., fly og helikopter, mottatt fra nærstående selskap eller innretning

  • a. som nevnt i § 2-2 første ledd,

  • b. som nevnt i § 10-40, eller tilsvarende utenlandsk selskap eller innretning, når minst en av deltakerne skattlegges i Norge etter reglene i §§ 10-40 til 10-49,

  • c. som er skattepliktig etter petroleumsskatteloven § 1, jf. § 2, eller

  • d. som er skattepliktig etter skatteloven § 2-3 første ledd bokstav b, når betalingen tilordnes virksomhet som er skattepliktig til Norge.

Nærstående etter denne bestemmelsen er regulert i § 10-83.

(2) Skatteplikt etter første ledd gjelder ikke for

  • a. selskap eller innretning som er reelt etablert og driver reell økonomisk aktivitet i et EØS-land på tilsvarende vilkår som fastsatt i § 10-64 bokstav b,

  • b. vederlag som skattlegges etter § 2-3 første ledd bokstav a eller b, eller petroleumsskatteloven § 1, jf. § 2,

  • c. vederlag for bruk eller retten til å bruke skip og fartøyer mottatt fra selskap som skattlegges etter bestemmelsene i §§ 8-10 til 8-20, eller

  • d. andel av vederlag når deltaker i selskap med deltakerfastsetting, jf. første ledd bokstav b, ikke kan skattlegges i Norge her for sin del av selskapets inntekt. Skatteplikten reduseres forholdsmessig.

§ 10-82 blir ny § 10-83 og skal lyde:

§ 10-83

(1) Som nærstående etter §§ 10-80 og 10-82 regnes:

  • a. selskap eller innretning som betaleren direkte eller indirekte eier eller kontrollerer med minst 50 prosent,

  • b. selskap eller innretning som, direkte eller indirekte, eier eller kontrollerer betaleren med minst 50 prosent,

  • c. selskap eller innretning som nærstående etter b, direkte eller indirekte, eier eller kontrollerer med minst 50 prosent.

(2) Selskap mv. regnes som nærstående etter første ledd dersom kravet til eierskap eller kontroll er eller har vært oppfylt på noe tidspunkt i inntektsåret før betalingen er tidfestet.»

«I lov 21. desember 2020 nr. 166 om endringer i skattebetalingsloven, del III, gjøres følgende endringer:

Ny § 5-4b skal lyde:

§ 5-4b Plikt til å foreta skattetrekk i renter og betaling for immaterielle rettigheter og visse fysiske eiendeler

(1) Den som betaler rente eller vederlag for bruk av eller retten til å bruke immaterielle rettigheter eller skip, fartøy, rigger mv., fly og helikopter som er skattepliktig etter skatteloven §§ 10-80, 10-81 eller 10-82, skal foreta skattetrekk til dekning av inntektsskatt av slik rente eller vederlag.

(2) Skattetrekket beregnes av den trekkpliktige til det beløp skatten vil utgjøre etter Stortingets vedtak om skatt for det aktuelle året.»

«I lov 21. desember 2020 nr. 171 om endringer i skatteforvaltningsloven, del III, gjøres følgende endringer:

§ 8-2 første ledd bokstav a skal lyde:

  • a) har hatt formue eller inntekt som er skattepliktig her i landet etter annen bestemmelse i skatteloven enn §§ 10-80, 10-81, 10-82 eller 10-13 og den som ville ha vært skattepliktig etter skatteloven § 2-2 første ledd dersom den ikke etter skatteavtale hadde vært hjemmehørende i en annen stat.

§ 9-1 tredje ledd skal lyde:

(3) Trekkpliktige fastsetter grunnlaget for skatt av inntekt etter skatteloven kapittel 19 (kildeskatteordning), artistskatt, skatt av renter og vederlag for bruk av eller retten til å bruke immaterielle rettigheter og skip, fartøy, rigger mv., fly og helikopter etter skatteloven §§ 10-80, 10-81 og 10-82, skatt av utbytte og uttak fra aksjesparekonto som er skattepliktig etter skatteloven § 10-13, og skatt som skal beregnes etter Svalbardskatteloven § 3-1, ved levering av melding om trekk som nevnt i § 8-8.

§ 9-2 annet ledd skal lyde:

(2) Trekkpliktige beregner skatt av inntekt etter skatteloven kapittel 19 (kildeskatteordning), artistskatt, skatt av renter og vederlag for bruk av eller retten til å bruke immaterielle rettigheter og skip, fartøy, rigger mv., fly og helikopter etter skatteloven §§ 10-80, 10-81 og 10-82, skatt av utbytte som er skattepliktig etter skatteloven § 10-13, og skatt som skal beregnes etter Svalbardskatteloven § 3-1, av grunnlaget som er fastsatt etter § 9-1 tredje ledd.

§ 9-6 annet ledd fjerde punktum skal lyde:

Fristen for å søke refusjon av skatt etter skatteloven §§ 10-80, 10-81 og 10-82 og kapittel 19 (kildeskatteordning), er tre år etter utløpet av året skatten er fastsatt for.»