Søk

Innhold

4. Utvalgets forslag i delrapport Dokument 18 (2021–2022) og delrapport Dokument 18 (2022–2023)

Utvalget foreslår i sin første delrapport (Dokument 18 (2021–2022)) at det videre arbeidet med å utrede Stortingets representantordninger skulle ta utgangspunkt i seks overordnede prinsipper. Prinsippene lyder:

Prinsipp 1: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter skal sikre alle som har blitt valgt til Stortinget, mulighet til å utøve stortingsvervet på like vilkår, uavhengig av geografisk tilhørighet og/eller livssituasjon.

Prinsipp 2: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter skal ha et tydelig formål som er godt begrunnet i behov knyttet til vervet.

Prinsipp 3: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter skal kompensere for kostnader og dekke særskilte behov som følger av vervet.

Prinsipp 4: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter skal være rimelige sammenliknet med ytelser og velferdsordninger i samfunnet for øvrig.

Prinsipp 5: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter skal være åpne og transparente, blant annet ved at informasjon om ordningene, herunder kontrollmekanismer og reaksjons-/sanksjonsformer, blir gjort aktivt tilgjengelig for allmennheten.

Prinsipp 6: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter skal være underlagt god forvaltning med betryggende kontroll og reaksjonsformer.

Utvalget gjør noen foreløpige vurderinger av prinsippenes mulige konsekvenser for noen av de vesentligste økonomiske ordningene, og varsler at resultatet av disse vurderingene ville komme i den endelige rapporten 31. januar 2023. Utvalget fremmer også konkrete forslag om innstramminger i ordningene for feriepenger og pendlerdiett.

Utvalget viderefører de seks prinsippene fra den første delrapporten uendret i sin andre delrapport (Dokument 18 (2022–2023)). Utvalget mener at de sentrale reglene for representantenes økonomiske ordninger bør lovfestes i større utstrekning enn i dag. Utvalget legger derfor frem forslag til en ny lov om godtgjørelse og ytelser for stortingsrepresentanter, som også regulerer tildeling av pendlerboliger. Samtidig mener utvalget at det fortsatt vil være behov for utfyllende retningslinjer fastsatt av presidentskapet til noen av ordningene, men utvalget foreslår ikke slike retningslinjer. Utvalget drøfter ikke spørsmålet om tidspunkt for ikrafttredelse av endringer eller behov for overgangsregler.

Utvalgets konkrete forslag blir presentert i kapittel 5–12, mens presidentskapets merknader til forslagene følger i kapittel 13.