Til Stortinget
I Norge skjer det hver dag alvorlige overgrep overfor både
gamle og unge. Kriminalitet og overgrep oppfattes i dag som en betydelig
trussel mot samfunnet, og mot enkeltmenneskers helse, velferd og
livskvalitet. Hvert år påføres et stort
antall mennesker til dels meget store skader, tap og lidelser på grunn
av kriminalitet. Det er derfor en meget viktig oppgave å bidra
til at ofrene får den støtte de har et rimelig
krav på.
Det er et kjent faktum at mange kriminalitetsofre ikke selv forfølger
sine legitime rettigheter, fordi de føler avmakt, fordi
de ikke har de nødvendige krefter eller ressurser, eller
fordi de er utsatt for trusler og press fra lovbryteren osv. Et
godt rettslig vern for voldsofrene må ta hensyn til ofrenes
ofte svake utgangspunkt og gi staten en plikt til å ivareta
ofrenes rettigheter i disse situasjoner.
Grunnleggende rettferdighetshensyn tilsier at kriminalitetsofrene
bør gis et bedre menneskerettslig vern. Mange kriminalitetsofre
tilhører samfunnets svakeste og mest sårbare grupper.
Dette berører derfor viktige både verdi- og rettferdighetsspørsmål. Hvem
er det som skal ha et reelt menneskerettslig vern i Norge og hvilke
rettigheter er det disse skal ha. Det bør for eksempel
etter forslagsstillers oppfatning vurderes om enkelte spesielt utsatte
grupper (eldre, barn, uføre og andre) bør gis
et særskilt vern. Dessuten bør det vurderes
om enkelte beskyttelsestiltak skal omtales spesielt.
Svært få overgrep skjer, heldigvis, som følge
av lovstridig myndighetsutøvelse overfor enkeltpersoner – som
Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen av 1950 (EMK) primært
gir beskyttelse mot. Største delen av overgrepene mot menneskers frihet
i Norge, skjer i form av overgrep begått av andre mennesker
eller grupper av mennesker. De store overgrepsproblemene i det norske
samfunn fanges i dag således ikke opp av EMK eller i tilstrekkelig grad
av nasjonal lovgivning.
Det er i dag etter manges oppfatning - også aktørene
i strafferettspleien - gjerningsmannen, og ikke den som utsettes
for lovbrudd og overgrep som har et godt rettslig vern. Forslagsstiller
er av den klare oppfatning at dette ikke er et rettferdig system.
Skal EMK og nasjonale lovverk og rettssystemet opprettholde den
nødvendige respekt i befolkningen, og gi en reell beskyttelse
mot krenkelse av menneskeverdet, så må skjevhetene
rettes opp. Det er vanskelig å finne noen begrunnelse for,
eller å ha noen forståelse for, at en som krenkes
på det groveste skal ha betydelig svakere menneskerettslig
vern, enn den som begår overgrepet. Det er på denne
bakgrunn behov for tiltak som styrker kriminalitetsofrenes menneskerettslige
stilling i henhold til EMK og nasjonal lovgivning. Forslagsstiller
mener at det er viktig at menneskerettighetsvernet ikke må forfordele svake
og beskyttelsesverdige interesser og grupper. Vernet må oppfattes
som rettferdig av vanlige fornuftige mennesker.
Forslagsstiller mener derfor at det bør settes ned et
utvalg som skal vurdere og eventuelt lage utkast til et norsk forslag
om tillegg til EMK, for å styrke ofrenes vern etter konvensjonen.
I tillegg bør et slikt utvalg vurdere ofrenes rettslige
beskyttelse mot overgrep fra andre mennesker eller grupper; etter Grunnloven
og etter formell norsk lov. Tiltakene bør både
være forebyggende, avdekkende og reparerende.
Et bedre uttalt offervern vil ha en viktig signaleffekt utad.
Menneskeverdet – retten til å leve i frihet fra
overgrep og krenkelser – må få en klar
og håndhevbar beskyttelse etter Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen
(EMK), Grunnloven og øvrig nasjonal lovgivning.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen styrke vernet av kriminalitetsofre.
Herunder vurdere oppnevnelsen av et bredt sammensatt utvalg som
kan gis som mandat å komme med forslag som styrker offerets
rettigheter, nasjonalt og internasjonalt.
29. november 1999