Til Stortinget
Rett til videregående opplæring for voksne
er en viktig milepel i norsk utdanningspolitikk. Å gjennomføre
denne reformen i praksis vil gi både samfunnet og den enkelte
stor gevinst. Derfor blir det viktig å følge denne
retten opp slik at den blir reell og lik for alle. Den nye og utvidede
retten til utdanning er ikke fulgt opp av en tilsvarende rett til
skoleskyss for alle.
Under behandlinga av Ot.prp. nr. 44 (1999-2000), ble det slått
fast at bare de voksne elevene som følger en vanlig klasse
i videregående skole, skal få dekket sine skyssutgifter.
Voksne elever som har rett til grunnskoleopplæring har
rett til skyss etter opplæringslovens § 4A-7.
Elever som går på videregående tilbud
tilrettelagt for voksne har ikke denne retten. Nå kommer
eksemplene på hvor skeivt dette kan slå ut.
Det får som konsekvens at elever som bruker tre år
på sin utdanning får dekket skyss etter gjeldende satser
og regler, mens elever som for eksempel bruker to år i
særskilt løp, ikke får dekket noen slike
utgifter, uansett hvor store utgiftene er. Elever som følger
opplegg med undervisning tre dager eller kvelder i uka får
heller ingen utgiftsdekking. På mange måter kan
det sies at de som fullfører på kortere tid og
med det sparer det offentlige for utgifter, får en høgre egenandel
på sin undervisning enn andre.
Elever som går på lærlingkontrakt
får heller ikke dekket skyss. Noe av begrunnelsen for dette
er at de mottar lønn som lærling og derfor kan
betale slike utgifter sjøl. På samme måte
har det vært argumentert med at det kan tenkes at voksne
elever som tar videregående opplæring ved tilrettelagt
løp for voksne, gjør dette fordi de kombinerer
skole og arbeid, og at det derfor antas at de også kan
dekke slike utgifter sjøl. Dette er imidlertid ikke noe
krav eller en forutsetning for å gå i slikt løp,
mer en antakelse.
Det kan være mange grunner til å velge et tilrettelagt
løp. Viktigste grunn for mange er nettopp at det er tilrettelagt
for voksne og at det pedagogiske opplegget er tilpasset voksne.
I lærlingeordningen får ingen elever dekket slike
utgifter. Slik sett kan det i hvert fall sies at skyssordningen
er rettferdig fordi den behandler alle likt, uavhengig av hvordan
arbeidet med opplæringen organiseres.
For elever som går på skole er det altså stor
forskjellsbehandling ut fra om du går i vanlig klasse eller
i en klasse for voksne. Retten til videregående opplæring
for alle er en viktig reform. Det er viktig at det legges opp til å stimulere
voksne som ikke har denne kompetansen til å skaffe seg
den. Det å sette seg på skolebenken i voksen alder
oppleves for mange som en stor glede og mulighet - for andre er
det tyngre. Det blir viktig at elevene velger det tilbud og den
opplæringsform som er mest egnet for dem og ikke ut fra
hvilken ordning som dekket helt nødvendige utgifter til
skyss. Å lykkes med opplæringen må være
det viktigste. Da kan det ikke være slik at folk med dårlig
råd må velge et vanlig klasseløp sjøl
om det blir den nest beste løsning både pedagogisk
og praktisk, for å få dekket skyssutgifter og
gjennom det få privatøkonomien til å gå i
hop. Ikke alle har god råd, slett ikke alle har arbeid
ved siden av skolegangen. Merbelastningen på familieøkonomien
og tidsbudsjettet vil for mange være tung når
en voksen begynner på skole.
Saken dreier seg også om å få en ønsket
likebehandling av alle elever som tar samme utdanning, uavhengig
av hva slags klasse eller hvilket undervisningsopplegg de følger.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag som gir voksne elever
med rett til videregående opplæring og som får
opplæring i tilbud tilrettelagt for voksne, rett til skoleskyss
på linje med voksne elever som går i ordinære
skoleklasser.
10. oktober 2000