Striden mellom vern og bruk er blant anna en strid mellom ulike
kulturer. De sterkeste verneinteressene har som utgangspunkt at
når så mye av vår natur nå er ødelagt,
er det nødvendig med et strengt vern av resten. Dette gir
seg utslag i vernetiltak rettet mot enkelte arter og områder.
Konflikten oppstår når vernet blir så strengt
at det hindrer lokalbefolkningens tradisjonelle bruk. Særlig
vond blir denne konflikten når dette rammer bruksmåter
som er økologisk bærekraftige. Når våre
utmarksområder rammes sterkt av vernetiltakene, må det
jo også bety at naturen her er brukt på en slik
måte at verdiene er blitt ivaretatt. Da oppleves tiltakene
som urimelige og ufornuftige.
Forvaltningstiltakene har i stor grad blitt basert på biologenes
beregninger omkring artenes antall og utbredelse. Den politiske
aksepten for det som skjer, bygger mye på vår
tids ofte naive og omfattende tiltro til akademisk kunnskap og ekspertise.
Den samme ekspertisen får dermed også stor myndighet,
når det gjelder å definere hva som er riktig miljøpolitikk. Dette
har fått skje uten særlig mange kritiske blikk
på hvilke særinteresser som også gjør
seg gjeldende innen selve forvaltningsapparatet.
Kunnskap basert på erfaringer gjennom bruk og nærhet, «den
folkelige kunnskapen», har dermed fått svakere
gjennomslagskraft. Hensynet til tradisjoner og kultur, politiske
og økonomiske rammebetingelser, ulike verdi- og rettsoppfatninger
osv. har kommet i bakgrunnen. Svært mange innen utmarksnæringene
og i lokalsamfunn som i stor grad er avhengig av disse, føler
seg overkjørt av et arrogant og bedrevitende byråkrati.
En bevaringspolitikk som ikke inkluderer ulike oppfatninger,
eller vurderer konsekvensene på et bredt grunnlag, kan
ikke bli hensiktsmessig i forhold til det å ta vare på biologisk
mangfold. En politikk i samsvar med økologisk bærekraftighet
forutsetter at lokalbefolkningen blir hørt og tatt på alvor,
om den skal fungere på en god måte. Det forutsetter
igjen at fakta og kunnskap fra en rekke grupper blir vurdert i utformingen
av tiltak. Det gjelder kunnskap fra både naturvitenskap
og samfunnsvitenskap, og ikke minst den kunnskapen som er basert
på erfaringer gjennom bruk.
Slik konflikten mellom vern og bruk er blitt i mange utkantområder
i dag, er verken natur eller mennesker tjent med.