Naturressursene har gjennom alle tider vært sett på som
samfunnets eiendom, og bruken og utnyttinga er derfor underlagt
riksdekkende lover og regler.
Det er flere departement som har ansvar for lovforvaltning som
gjelder bruk og vern av innlandsnatur. Landbruksdepartementet har
med næringsutøving for jordbruk, skogbruk og reindrift.
Miljøverndepartementet har ansvar for utnytting av vilt
og fisk, vern av biomangfoldet og oppsyn med forurensninger. Utøvinga
og kontrollen med de fleste lovene er delegert fra departement til
fylkesmannen og det embetsverk og de fagetater han rår
over. Svært lite vedtaksansvar er delegert videre til kommunenivået.
Justisdepartementet med underliggende etater har kontrollen og
oppsynet med den såkalte miljøkriminaliteten.
Det er to ting som er spesielt med dagens forvaltning. Det er
ofte motstridende interesser mellom bruken og vernet av ressursene.
Derfor er det også motsetninger mellom målene
til departementene. Dette er i mange tilfeller frustrerende for
de som er primærforvaltere, det vil si de som bor i distriktet, å både skulle
skaffe seg et utkomme av det arealet de har råderett over
og samtidig forvalte verdiene slik at de ikke blir forringet og
forurenset.
Et annet forhold med forvaltninga er at lovanvendingen ikke er
styrt lokalpolitisk. Forskjellige fagfolk får derfor svært
stor makt og spesialinteresser vinner ofte fram på bekostning
av en balansert løsning. Dette kan gjelde både
for ei for sterk utnytting og for et for sterkt vern.