Dagens situasjon

For å bli tatt inn i en videregående skole, må en normalt ha gjennomgått tiårig grunnskole eller tilsvarende utdanning.

Når det gjelder søkere med lovfestet rett gjelder følgende: For å få skoleplass i videregående skole må det sendes søknad, der tre grunnkurs settes opp i prioritert rekkefølge. Selv om man har rett til videregående opplæring, har man ikke rett til å komme inn på det grunnkurset man helst ønsker å ta, men til ett av de tre grunnkursene man har satt opp. Dersom det er flere søkere til et kurs enn antall elevplasser i fylkeskommunen (eller den del av fylkeskommunen man har mulighet til å søke innenfor), vil elevplassene bli fordelt etter poengberegning av karakterer. Etter grunnkurset har elevene rett til to års videregående opplæring som bygger på grunnkurset.

Søkere uten lovfestet rett har ikke krav på inntak til ett av tre valgte grunnkurs eller videre løp som bygger på grunnkurset. Fylkeskommunen skal likevel ta hensyn til at søkerne så langt det er mulig kan tas inn til videregående kurs som bygger på grunnkurs eller videregående kurs som søkeren tidligere har gjennomgått. Dersom det er flere søkere enn elevplasser, blir inntaksrekkefølgen regulert slik at søkere uten videregående opplæring, og søkere som ikke har fullført videregående opplæring, blir prioritert fremfor søkere med tidligere fullført studie- eller yrkeskompetanse. Innenfor begge grupper fordeles elevplassene på grunnlag av poengberegning av karakterer.

Elevene har i utgangspunktet ikke rett til å velge hvilken skole de vil gå på. Det er det fylkeskommunen som bestemmer. Tidligere stod det eksplisitt uttrykt i opplæringsloven. Det har nå kommet til uttrykk i forarbeidene til den nye opplæringsloven, jf. Ot.prp. nr. 46 (1997-1998) Om lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) side 54 hvor det bl.a. heter: «Dessutan sluttar departementet seg til framlegget frå utvalet om skoleval i den vidaregåande opplæringa. Det vil seie at fylkeskommunen framleis skal avgjere kva skole elevane i vidaregåande opplæring skal knyttast til. På same måte som utvalet ser departementet det som unødvendig å gi særlege reglar i lova om dette.»