Til Odelstinget
Stortinget behandlet Ot.prp. nr. 43 (1999-2000) om lov om endringer
i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) i vårsesjonen 2000.
Under behandlingen ble det varslet et privat forslag som tar
opp problemstillingen knyttet til lån til investeringer
av aksjer i lokale naturressurser som kraftselskap.
Før behandlingen av Ot.prp. nr. 43 (1999-2000) kunne
kommuner og fylkeskommuner oppta lån til kjøp
av aksjer. Regjeringen foretok en vurdering i høringsutkastet
om det fremdeles burde være slik adgang, men fant ingen
tungtveiende hensyn som taler for at kjøp av aksjer burde
kunne finansieres ved opptak av lån, slik tilfellet er
ved anskaffelser av fast eiendom og varige driftsmidler. Regjeringen
foreslo derfor er presisering av da gjeldende låneregler
ved at lovlige langsiktige låneformål begrenses
til «varige driftsmidler» (jf. ny § 50
nr. 1) når det gjelder kommuners egne anskaffelser. Dette
medfører at lån til investeringer i aksjer i lokale
naturressurser som kraftselskap, ikke lenger er et lovlig låneformål.
Det er uheldig å ha en så streng bestemmelse
at den umuliggjør låneopptak til aksjekjøp.
Det er enighet om at kommunene ikke bør finansiere aksjekjøp med
lån dersom aksjepostene klassifiseres som omløpsmidler.
Aksjekjøp som har et annet formål enn å være
en del av kommunens overskuddslikviditet, bør likevel fortsatt
kunne lånefinansieres. Mange kommuner er eiere i kraftmarkedet
og gjennom det må de ha mulighet til å agere som
andre eiere for å ivareta sine interesser. Lovendringen
legger helt urimelige hindringer i vegen for kommuner og fylkeskommuner
i å utøve sitt eierskap sett i forhold til andre
eiere.
Elektrisk energi er en av de strategisk sett viktigste innsatsfaktorene
i et moderne samfunn. Offentlig eierskap av kraftsektoren, effektiv
produksjon og utnyttelse av markedet vil gi god avkastning og basis for
finansiering av offentlige tjenester.
Kraftsektoren er et område som gjennom kommunalt entreprenørskap
og statlig årvåkenhet gjennom etablering av konsesjonslovgivningen
var preget av nær 100 pst. offentlig eierskap inntil nylig.
Det er viktig at kommuner og fylkeskommuner fortsatt må ha
reell mulighet til å sitte som eier og utvikle eierskap
i kraftsektoren. Få bransjer er så stabile og langsiktige
som drift av kraftstasjoner. Behovet for investeringer er i dagens
situasjon marginal. Det dreier seg om vedlikehold av eksisterende
anlegg, og i begrenset grad om investeringer i nye anlegg. Når det
gjelder prisene vil disse, til tross for svingninger fra sesong
til sesong, sannsynligvis ha en langsiktig økende tendens.
Nettopp i en slik situasjon ligger det til rette for offentlige
og tålmodige eiere med stabil, langsiktig høsting
som mål.
I dag omsettes elektrisk energi fritt. Når det gjelder
omsetningen av kraftverk og linjer er dette fortsatt regulert, men
i praksis godkjent omsatt uten særlig store begrensninger.
Med endringen i kommuneloven vedtatt i Innst. O. nr. 82 (1999-2000)
er kommuner og fylkeskommuner i praksis avskåret fra å ta
aktivt del i dette markedet og ivareta alle sine interesser gjennom
at de nå er avskåret fra å ta opp lån til å kjøpe
kraftaksjer.
Mange mindre kraftselskap eid av kommuner alene eller i fellesskap,
er nå til salgs, noen for å skaffe inntekt til
bunnskrapte kommunekasser. De kommuner som nå ønsker å kjøpe
aksjer i kraftselskap for å opprettholde offentlig eierskap,
har ikke mulighet til å kjøpe disse aksjene, med
mindre de har likvide midler. Svært få kommuner
har slike likvide midler. Det kan også tenkes tilfeller
der en kommune ønsker å selge sine aksjer i et
kraftselskap eiet av flere kommuner. Fordi de andre eiere ønsker å opprettholde
et offentlig eid selskap, men ikke er i stand til å reise
tilstrekkelig kapital til å kjøpe aksjene selv,
risikerer selger å få problemer med å avvikle
sitt eierskap.
Det er derfor uhensiktsmessig å ha en så streng bestemmelse
som loven nå setter og det vil hemme strategisk eierskap,
frivillige tilpasninger og omsetting av kraftaksjer. Det er derfor
behov for å nyansere rammene som loven nå setter
for låneopptak og ved det gi kommuner som eiere av kraftselskaper
eller kraftaksjer en mulighet til å ivareta sine interesser
på linje med andre eiere.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner
og fylkeskommuner (kommuneloven)
I
I lov 25. september 1992 nr. 107 gjøres følgende endringer:
§ 50 ny nr. 9 skal lyde:
Kommuner og fylkeskommuner kan ta opp lån
til finansiering av kjøp av aksjer til varig eie. Det kan kun
tas opp lån til tiltak som er ført opp i årsbudsjettet.
§ 50 nåværende nr. 9 blir
nr. 10.
II
Denne lov trer i kraft straks.
15. desember 2000