Det er behov for etablering av en form for hospitant-ordning
som gir enkeltmennesker mulighet til midlertidig opphold i Norge,
under den klare forutsetning at retur skjer til avtalt tid. En slik
ordning må selvsagt utredes.
Det må settes opp klare kriterier for hvordan den skal
fungere. I utgangspunktet bør det være mulig å bli
godkjent som hospitant for en periode på eksempelvis maximum
3 år, med et opplegg for utdanning, arbeid, engasjement
eller frivillig innsats som er knyttet opp til institusjoner eller
organisasjoner i Norge. Hensikten bør være å styrke
egen kompetanse. Selv om en slik ordning antakelig vil være
mest aktuell for yngre mennesker, bør ikke dette være
en forutsetning. En hospitantordning forutsetter imidlertid bosetting
i vertsfamilier og en kvalitetssikring av disse. Antakeligvis vil
en eller annen form for organisasjonstilknytning kunne være
et naturlig kvalitetskriterium. Det må settes klare rammer
for å unngå at ordningen misbrukes i forhold til
asylinstituttet i Norge (for søknader om politisk asyl
og opphold på humanitært grunnlag).
Utlendingsforskriftene er nylig endret bl.a. som følge
av etableringen av det nye Fredskorpset. Fredskorpset har en gjensidig
utvekslingsordning knyttet til seg som innebærer at fredskorpsdeltakere
fra utviklingsland vil kunne gjøre tjeneste i
Norge. Endringen i utlendingsforskriften gir rom for et tidsbegrenset
opphold i Norge og er knyttet til et engasjement ved en norsk samarbeidspartner.
Endringene i § 4 første ledd ny bokstav h & § 2a
tredje ledd, samt i § 5 annet ledd bokstav a og § 5
tredje ledd bokstav d som trådte i kraft 1. januar 2000,
vil være særlig aktuelle i forhold til en slik
hospitantordning. Det er en forutsetning også for fredskorpsendringene
at søkeren returnerer til sitt hjemland ved engasjementets
utløp. Kun en liten justering av nevnte paragrafer skulle
være nødvendig for å sikre tilstrekkelig
rettslig grunnlag for en hospitant-ordning.
Det bør ikke legges opp til at det offentlige får noe
eget finansieringsansvar i tilknytning til ordningen, slik tilfellet
er for fredskorpsdeltakerne. Ansvaret for å sikre finansiering
bør primært påligge den enkelte, vedkommendes
vertsfamilie og den institusjon eller organisasjon som hospitanten
er knyttet til. Skulle uforutsette forhold oppstå, slik
at et finansieringsbehov oppstår, vil hospitantene måtte
komme inn under de ordinære sosiale ordningene som ellers
forefinnes for alle med opphold i Norge.
Dette gjelder selvsagt også rettigheter i helse- og sosialsystemet
for øvrig.