Til Odelstinget
Elever og studenters arbeidsmiljø er i dag ikke regulert
ved lov. Skoler og høyere læresteder har store problemer
med å opprettholde et forsvarlig inneklima, en forsvarlig
tilgang til lesesaler, auditorier og tilrettelegging for funksjonshemmede,
og har ikke tilstrekkelig sikring av medbestemmelse og det psykososiale
arbeidsmiljø, eksempelvis med hensyn til mobbing og seksuell
trakassering. Skal situasjonen bedres, må en lov ha tilsyn
og sanksjoner som gjør at tiltak for å bedre arbeidsmiljøet
ikke kan prioriteres bort.
Det er forslagstillers oppfatning at slike rettigheter også må gjelde
for elever og studenter. Med overgangen til nye typer studieløp
og livslang læring blir det videre problematisk å unndra
studerende rettigheter som gjelder for arbeidstakere.
Skal en lovfesting av elevers og studenters arbeidsmiljø ha
verdi, må den være absolutt forpliktende. Den
må videre sikre elever og studenter individuelle rettigheter,
slik eksisterende arbeidsmiljølov gjør for lønnsmottakere.
Forslagstiller mener det er helt nødvendig med et eget
tilsynsorgan som kan pålegge kommuner og fylker å foreta
utbedringer og ilegge sanksjoner dersom loven ikke følges.
Slik lov om miljørettet helsevern fungerer i dag, er det
kommunene som både skal føre tilsyn og stå for
den økonomiske prioriteringen.
I Sverige er elevers og studenters arbeidsmiljø regulert
gjennom arbeidsmiljøloven og forvaltet av den svenske Arbetarskyddstyrelsen.
Systemet bygger på studentinnflytelse i beslutningsprosessen
rundt arbeidsmiljø og vernespørsmål. Dette
innebærer at studentrådene ved hvert lærested utnevner
et studerende hovedverneombud, samt et studentverneombud ved hver
institusjon. Disse har retten til å delta i vernespørsmålsrunder
og formelle møter.
Bristene i det svenske systemet fra studentenes synspunkt er
at studentombudene i motsetning til de ansattes ombud ikke har
rett til å stoppe virksomheten ved tilfeller der lokalene
er skadelige eller forholdene i strid med regelverket, og har dermed
ikke formell rett til å påkalle verneinspeksjon
av Yrkesinspektionen.
På nasjonalt plan finnes ingen studentinnflytelse i Arbetarskyddstyrelsens
arbeid. Arbetarskyddstyrelsen i Sverige arbeider først
og fremst preventivt og opplysende mens Yrkesinspektionen skjøtter
kontrollfunksjonen.
Kommuner, fylkeskommuner og høyere læresteder
bør ha ansvaret for å tilfredsstille de krav regelverket
stiller opp mht. studiemiljøet i grunnskole, videregående
skole og høyskoler og universitet.
Her finnes to alternativer. Det ene er å utarbeide en
egen studiemiljølov for elever og studenter. Denne typen
lovhjemling krever fastsettelse av et eget kontrollorgan. Det andre
alternativet er å utvide arbeidstilsynets kompetanse og
ansvar, slik at de tar seg av håndhevelsen. Arbeidstilsynet
har stor kompetanse på det tilsvarende området
for arbeidstakere, og har allerede opparbeidede retningslinjer for
tiltak osv. Arbeidstilsynet vil kunne fungere godt også overfor
elever og studenter, gjennom opprettelsen av en egen avdeling, og
er trolig også det enkleste og billigste alternativet.
Ikke minst har Arbeidstilsynet i sitt reglement et effektivt verktøy
for inngripen i overtredelser av bestemmelsene.
Forskrifter til arbeidsmiljølovens §§ 2
eller 3 er etter forslagstillers syn det beste alternativet for
nasjonale regler om elevers og studenters arbeidsmiljø. Det
vil med dette alternativet være enkelt å legge håndhevelsen
av loven til Arbeidstilsynet (jf. ovenfor). Arbeidsmiljølovens § 3,
2. a) gir hjemmel for at departementet kan gi loven tilsvarende
anvendelse for elever og studenter, hvis de utfører «arbeid».
Teoretisk undervisning faller utenfor «arbeid» i
arbeidsrettslig forstand, og dermed er ikke dette et tilstrekkelig
hjemmelsgrunnlag.
Det er ikke alle deler av arbeidsmiljølovgivningen som
automatisk kan overføres til elever og studenter. Som eksempler
kan nevnes reglene om arbeidstid, oppsigelse, persmisjon m.m.. Det
vil derfor være naturlig å unnta elever og studenter
fra deler av loven.
Deler av arbeidsmiljøloven passer ikke for studenter,
og bør unntas, mens andre deler egner seg godt.
Kapittel 1 gjelder lovens anvendelsesområde og formål.
Kapittel 1 bør gjelde for elever og studenter.
Kapittel 2 gjelder det rent fysiske arbeidsmiljø (§§ 7,
8, 9 og 11), det psykososiale arbeidsmiljø (§§ 7
og 12), og tilrettelegging for yrkeshemmede og funksjonshemmede
(§13). Dette kapittel kan uten videre overføres
til elever og studenter. Enkeltregler i f. eks. § 12, nr.
2 tredje ledd gjelder samlebåndsarbeid og vil vanskelig
kunne komme til anvendelse på elever og studenter. Forbudet
mot trakassering i § 12, 1. ledd siste punktum anses som
et viktig punkt.
Kapittel 3 omhandler arbeidsgivers og arbeidstakers plikter,
og også dette kapittel vil gjøres gjeldende for
elever og studenter uten endringer. En internkontrollforskrift for
studenter og elever etter § 16 a må tilføyes.
Kapittel 4 stiller krav til produsenter og leverandører
som forsyner virksomhet som går inn under loven. Dette
gjelder både tekniske innretninger og utstyr, og også
giftige og andre helsefarlige stoffer. Dette kapittel kan også overføres
til å gjelde elever og studenter.
Kapittel 5 og 6 gjelder samtykke fra Arbeidstilsynet ved oppføring
av bygninger som krever godkjennelse etter plan- og bygningsloven.
Videre er det bestemmelser om registrering av arbeidsulykker og
yrkessykdommer. Dette kan også gjelde for elever og studenter.
Kapittel 7 gjelder verneombud, arbeidsmiljøutvalg, og
verne- og helsepersonale. Også disse reglene kan overføres
til utdanningsområdet, der det på mange steder
finnes arbeidsmiljøutvalg fra før.
Kapittel 8 tom. 12 a gjelder lønn, ferie, svangerskapspermisjon,
arbeidstid, barnearbeid, ansettelse, oppsigelse m.m. Disse kapitlene
passer ikke for elever og studenter og disse kapitlene i loven bør
ikke gis anvendelse for elever og studenter.
Kapittel 13 gjelder Arbeidstilsynet og organiseringen av dette.
Her skulle det ikke være nødvendig med noen endringer.
Det samme gjelder kapittel 14 om straff for overtredelse.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og
arbeidsmiljø m.v.
I
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
gjøres følgende endringer:
§ 2 nr. 1 nytt annet punktum skal lyde:
Som virksomheter regnes også institusjoner
med elever og studenter som har undervisning eller forskning
som formål.
§ 3 nr. 1 nytt annet punktum skal lyde:
Som arbeidstaker etter denne lov skal også regnes
elever og studenter ved institusjoner som har undervisning eller
forskning som formål, med unntak av kap. 2 § 12
nr. 2 tredje ledd, kap. 8, kap. 9, kap. 10, kap. 11 og kap. 12 a.
Annet
og tredje punktum blir nytt tredje og fjerde punktum.
§ 3
nr. 2 a) utgår. b) blir nytt a), c) blir nytt b) m.v.
Ny § 24 A skal lyde:
§ 24
A Høringsrett
Samarbeidsutvalget,
jfr. lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående
opplæringa §11-1, ved grunnskoler og skoleutvalget,
jfr. lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa §11-5,
ved videregående skoler, samt studentutvalgene ved universiteter
og høgskoler, har rett til å uttale seg og komme
med framlegg i alle saker som gjelder arbeidsmiljøet på skolen
og fungerer som internt kontrollorgan. Elevrådet, studentråd
og foreldreråd har rett til å uttale seg om forhold
som angår arbeidsmiljøet.
II
Denne lov trer i kraft straks.
11. oktober 2001