Til Stortinget
De samlede utslippene av farlige klimagasser i Norge økte
gjennom størstedelen av 1990-tallet, og forventes å øke
med om lag 24 pst. fra 1990 til 2010 dersom ikke nye tiltak iverksettes.
Den forventede økningen skyldes i hovedsak økte
CO2-utslipp fra petroleumsvirksomhet, mobile kilder og fyring.
Vegtrafikken i Norge står for 17 pst. av de norske utslippene
av den farlige klimagassen CO2. Klimagassen CO2 står for
ca. 60 pst. av de samlede norske klimautslipp.
Økt satsing på kollektivtransport og overgang
til mer miljøvennlige biler og drivstoff er tiltak som
kan redusere utslippene av farlige klimagasser fra transportsektoren.
På sikt vil bruk av brenselceller og hydrogen som drivstoff
gjøre at vi kan få biler som ikke forurenser.
På kort og mellomlang sikt må vi sette i verk
andre tiltak for å redusere forurensingen. Bruk av biodiesel,
bioalkohol og biogass er tiltak som kan bidra til å redusere
utslippene av farlige klimagasser. Samlet sett har Norge et biologisk
råstoffpotensiale fra jord, skog, vann og hav - som ikke
nyttes til matproduksjon eller andre formål - tilsvarende
15-20 pst. av vårt drivstoffbehov.
EU arbeider med et direktiv for innblanding av biodrivstoff
i vanlig diesel og bensin. Forslaget innebærer en gradvis
innblanding med 2,5 pst. biodrivstoff innen 2005 og 5 pst. biodrivstoff
innen 2010.
På det norske markedet i dag er det kun Hydro Texaco
som selger biodrivstoff på noen av sine stasjoner. Dette
skjer enten som 100 pst. fornybar biodiesel eller blandet med vanlig
diesel. Biodrivstoff er lønnsomt å introdusere
siden de fornybare drivstoffene har avgiftsfritak.
De aller fleste nye dieselmotorer kan gå på biodiesel.
I eldre dieselmotorer må som regel drivstoffslanger og
tetningsringer til dieselpumpen byttes ut. Biodiesel kan fylles
direkte på tanken. Fordi egenskapene er så like,
kan biodieselen også blandes opp med vanlig diesel. Ved å bruke
ren biodiesel som drivstoff eller blandinger med biodiesel, vi utslippene
av den farlige klimagassen CO2 reduseres tilsvarende mengden petroleumsbasert
drivstoff som erstattes.
Til produksjon av biodiesel brukes stort sett vegetabilske olje,
men oljer fra frityrfett, destruksjonsfett, fett fra matavfall,
fiskeolje, slakteavfall og tallolje (tjære og olje fra
ved) er alle råstoff til biooljer. Vegetabilske oljer kan
produseres fra flere typer oljefrø fra planter; raps, ryps,
lin, soya, mais og solsikke. I Norge har dyrkingsarealet for ryps
og raps vært økende de siste årene. Rapsolje
er det mest brukte råstoffet til biodieselproduskjon i
Europa, og holder den høyeste kvaliteten.
Biodiesel vil sannsynligvis i tiden som kommer bli produsert
av en rekke fett(avfalls)råstoffer av plante- eller animalsk
opprinnelse. Slakteavfall, som i dag er et problemavfall, kan bli
et viktig bidrag til produksjon av biodiesel.
Alkoholer og biogass vil også spille en stadig viktigere
rolle som biodrivstoff. Borregaard produserer allerede 20 millioner
liter bioetanol av trevirke. Dette leveres blant annet som drivstoff
til busser i Stockholm. En vanlig bensinmotor kan kjøres
med inntil 15 pst. etanol innblandet.
Et krav om innblanding av 5 pst. biodrivstoff innen 2010 i veitrafikken
vil redusere utslippene av den farlige klimagassen CO2 med 490 000
tonn, noe som tilsvarer i underkant av 1 pst. av de totale norske klimagassutslipp.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen iverksette et introduksjonsprogram
for bruk av biodrivstoff, og stille krav om at drivstoff til bruk
i veitrafikken innen 2005 skal inneholde 2,5 pst. innblanding av
biodrivstoff, og minst 5 pst. innblanding innen 2010.
6. februar 2002