Til Stortinget
Oppvekstmiljøet for unge i dag preges av en økende
kommersialisering. Barn og unge er i stigende grad målgruppe
for kommersielle budskap. Ett uttrykk for dette er at tilbudet om
reklamefinansierte skolebøker rettet mot norske ungdomsskoler
og videregående skoler øker. En kartlegging av
sponsing i skoler i Norden viste at de aller fleste norske grunnskoler
mottar tilbud om reklamefinansierte gratisprodukter, blant annet
arbeidsbøker og lærebøker (Sponsring i skolan, TemaNord 2000:522).
I 1999 inngikk flere grunnskoler avtale om reklamefinansiering av
skrivebøker. I dag tilbyr selskapet Freebook to norske
lærebøker gratis til ungdomsskolen og den videregående
skolen, finansiert gjennom bedriftsannonser bakerst i bøkene.
Reklamefinansierte skolebøker vil bidra til å øke kjøpepresset
mot barn og unge. Barn er dårligere rustet til å forstå og
motstå budskapet i reklamen. Men også ungdom i
videregående skolealder har behov for en frisone for kommersiell
påvirkning. Ungdom er en attraktiv målgruppe for
kommersielle aktører, og mange unge opplever i dag et sterkt
slanke- og motepress. Et resultat av dette er at spiseforstyrrelser
er et økende problem blant ungdom. Det er derfor viktig å sette
klare grenser for det kommersielle presset i norske skoler. Reklame
gjennom skolebøker gir annonsørene en kanal med
stor legitimitet.
Lærebøkenes faglige kvalitet og integritet
vil også bli satt under press, dersom det åpnes
for reklamefinansiering av skolebøker. Den faglige kvaliteten kan
forringes ved at gratis, reklamefinansierte bøker kan komme
til å utkonkurrere bedre og dyrere alternativer uten reklame.
Grunnskolene og elevene i den videregående skolen kan se
seg nødt til å velge de billigste bøkene
framfor de beste. Med skolebøker finansiert av kommersielle
aktører, vil man dessuten risikere at det faglige innholdet
påvirkes, eller kan mistenkes for å påvirkes,
av annonsørenes interesser.
Tilbud om reklamefinansierte lærebøker vil
også kunne skape større ulikheter i undervisningstilbudet. Det
er i dag store økonomiske variasjoner mellom kommunene
og innen kommunene. Selv om kommunene og fylkeskommunene som skoleeiere
vil ønske å sette høye krav til kvaliteten,
kan stramme budsjetter i enkelte kommuner resultere i at de føler
seg tvunget til å ta i bruk reklamefinansierte lærebøker. På sikt
kan et tilbud om reklamefinansierte skolebøker bidra til å undergrave
det offentliges ansvar for skolenes økonomi. Noen skoler
og noen miljøer vil gjerne være mer attraktive
for annonsører enn andre, noe som også kan bidra
til økte forskjeller i barnas tilbud.
I november 1999 ble det satt ned et utvalg for å utrede
tiltak for å redusere det kommersielle presset mot barn
og unge, blant annet i skolen. Det såkalte Nyborg-utvalget
leverte sin utredning i februar 2001 (NOU 2001:6
Oppvekst med prislapp? Om kommersialisering og kjøpepress
mot barn og unge). Når det gjaldt skole og undervisning,
konkluderte Nyborg-utvalget med at
«Skolen bør sikres som en frisone for kommersiell påvirkning
og gis styrkede muligheter til formidling av kunnskap og holdninger
til forbruk, kommersialisering og kjøpepress. Utvalget
foreslår at det lovfestes et forbud mot reklame i lærebøker
og undervisningsmateriell i grunnskolen. Et nytt tredje ledd i markedsføringslovens § 1
blir da: Reklame i lærebøker i grunnskolen skal
anses som urimelig og i strid med god markedsføringskikk
dersom ikke forholdene tilsier noe annet.»
Utvalget mente det heller ikke var ønskelig med reklame
i undervisningsmateriell i den videregående skolen, men
at prinsippet om at lærebøkene skal være fri
for reklame burde praktiseres med noe større fleksibilitet
på dette skoletrinnet. Utvalgets mindretall ønsket
derimot at dette prinsippet også skulle omfatte videregående
skole.
Forslagsstillerne støtter Nyborg-utvalgets anbefaling
om at skolen som hovedregel bør være en frisone for
kommersiell påvirkning. Det er ikke mulig å skjerme
skolehverdagen totalt mot reklame og sponsing. Elevene vil møte
reklame i skolemiljøet, også i undervisningen,
fra supplerende informasjonskilder som Internett og andre medier.
Det er også ønskelig at undervisningen knyttes
til samfunnet rundt, og at skolene samarbeider med næringslivet.
Men på grunn av de ovennevnte forhold, bør lærebøker
som dekker vesentlige deler av læreplanen i et fag, og
som elevene skal bruke regelmessig, være fri for reklame både
i grunnskolen og den videregående skolen. Det gjelder også arbeidsbøker
og undervisningsmateriell som skolen finansierer og distribuerer.
Forslagsstillerne mener at det sterke kommersielle presset unge
utsettes for i dag, mote- og slankepresset i mange ungdomsmiljøer,
og utbredelsen av spiseforstyrrelser må tillegges vekt
i vurderingen av lovforbud mot reklame også i videregående
skole. På dette trinnet betaler elevene i dag selv for
det nødvendige undervisningsmateriellet. Behovet for lærebøker
og arbeidsbøker skal likevel ikke måtte dekkes
av næringslivet, men av det offentlige. Staten må derfor bidra
til rimeligere løsninger for elevene, gjennom gode stipendordninger.
Høringsfristen for Nyborg-utvalgets utredning gikk ut
1. juni 2001, men Stortinget har ennå ikke mottatt
noen oppfølging av utvalgets arbeid. Forslagsstillerne
mener Regjeringen nå må legge fram en sak for
Stortinget om den delen av Nyborg-utvalgets arbeid som omhandler
spørsmålet om å lovfeste forbud mot reklame
i norske lærebøker.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag om lovforbud mot
reklame i lærebøker i grunnskolen og den videregående
skolen.
26. februar 2002