Til Stortinget
Kongekrabben er en introdusert art i norske farvann. Kunnskap
om artens langsiktige økologiske og økonomiske
konsekvenser er tilnærmet ikke-eksisterende. I lys av artens
raske spredning og sannsynlige høye beitetrykk, må kongekrabbens
innvirkning på økosystemene antas å være
svært omfattende. I "Havmiljømeldingen" (St.meld.
nr. 12 (2001-2002)) vil Regjeringen "legge vesentlig vekt på å unngå skadevirkninger
av kongekrabbe på økosystemene langs kysten".
Det kan ta hundre år før man vet hvilke økologiske
konsekvenser den raskt voksende bestanden av kongekrabbe vil ha.
Allerede medfører kongekrabben betydelige økonomiske
tap for mange fiskere. Siden 1995 er bestanden seksdoblet, og har
vandret femti mil.
Det er forskjellige mulige innfallsvinkler når det gjelder
forvaltning av kongekrabbe. Isolert sett kan den utgjøre
en nisje for fiskerinæringa. Samtidig er miljøorganisasjoner
og fiskerinæringa sjøl bekymra for hvilke økologiske
konsekvenser denne introduserte arten har og kan få. Kunnskapen
om dette mangler og føre-var-prinsippet bør
benyttes i forvaltningen. Introduserte marine arter regnes som en
av de aller største truslene mot havmiljøet. Å redusere
truslene fra slike introduserte arter er et av hovedtemaene i oppfølgingen
av konvensjonen om biologisk mangfold, og i tråd med denne
er Norge forpliktet til å gjøre det som er mulig
for å kontrollere arter som ikke naturlig hører
til i våre farvann. Kongekrabben må først
og fremst ikke forvaltes som en ressurs, men som en potensielt svært
skadelig introdusert art i henhold til Norges internasjonale forpliktelser
gjennom konvensjonen om biologisk mangfold.
I forbindelse med forhandlingene i Den blandede norsk-russiske
fiskerikommisjonen er det enighet om å sette en vestlig
grense for utbredelsen av kongekrabben. Vest for denne linjen skal
man i framtiden søke å begrense bestanden. Norske
og russiske forskere har fått i oppdrag å definere
en vestlig grense for krabbens utbredelse. Anslag på bestanden
av norske hannkrabber er satt til én million individer.
Kvoten for 2003 ble doblet både på norsk og russisk
side til henholdsvis 200 000 og 600 000 krabber.
Introduserte arter kan forårsake dramatiske endringer i økosystemene der de lykkes i å etablere seg. Disse endringene er i stor grad vanskelige, eller umulige, å forutsi på grunn av de mange komplekse samspillene i økosystemet. Nettopp derfor legges det stor vekt på å redusere risiko for introduksjon av nye organismer. Det er gjort undersøkelser av ernæring hos kongekrabbe. Disse viser at den ernærer seg av det som måtte være tilgjengelig av bunndyr. Det er ingen tvil om at krabben er en næringskonkurrent til flere marine arter, men vi vet ikke i dag med sikkerhet hvilke konsekvenser dette kan få for verken lokale fjordøkosystem eller de større økosystemene. Kunnskapen om kongekrabbens biologi er også for liten til å kunne forutsi dens videre spredningsmønster, og det er ikke godtgjort at krabbeinvasjonen vil stoppe sør for Lofoten. Det er en reell fare for at kongekrabben kan spres videre sørover langs Norskekysten. I tillegg spres krabben nordover, og det er ventet at den vil dukke opp i farvannene rundt Svalbard i løpet av få år.
[Figur:fig 1.tif]
Kongekrabbelarver er pelagiske, og det er stor sannsynlighet for at larvene tas opp i skips ballastvanntanker. Det eksisterer mange eksempler på krabbearter som er spredd til nye farvann via ballastvann. Det er forventet en eksplosiv økning i skipsfarten i våre nordlige havområder i de nærmeste årene. Norge kan derfor fort bli en eksportør av denne problemarten, for eksempel til Nord-Amerika.
Introduserte arter kan også være verter for uønskede parasitter og sykdommer. I norske farvann kjenner vi til innførselen av Gyrodactylus salaris fra baltiske farvann på 70-tallet, og introduksjonen av bakteriesykdommen furunkulose fra Skottland via oppdrettsfisk på 80-tallet. G. salaris har utslettet et stort antall villaksstammer, og furunkulose har påført oppdrettsnæringen store økonomiske tap og utgjør et smittepress overfor villaks. En ny trussel som har dukket opp, er ulovlig utsetting av amerikansk hummer.
I Russland foreligger konkrete planer om å sette ut
en ny art kongekrabbe, kalt blåkrabbe i Barentshavet. Denne
arten ligner sin røde slektning, men tåler kaldere
farvann. Dersom arten settes ut, er det reell fare for at den raskt
kan kan vandre til Svalbard og opp til isfronten. En slik utsettelse
vil være brudd på en rekke internasjonale konvensjoner
som Bernkonvensjonen, Bonnkonvensjonen og konvensjonen om biologisk
mangfold. Man frykter allikevel at russerne kan gjennomføre
prosjektet. FNs konvensjon om biologisk mangfold er juridisk bindende,
og over 150 stater har undertegnet protokollen. Norge har gjennom
ratifisering av konvensjonens artikkel 8 h forpliktet seg til så langt
det er mulig og hensiktsmessig å hindre innføring
av, kontrollere og utrydde fremmed arter som kan true økosystemer,
arters leveområde eller arter direkte. (Ordet kan er her
brukt for å sikre at tilfeller hvor det ikke finnes fullstendig
kunnskaper om hvilke konsekvenser en introdusert art kan ha, også skal
falle inn under ordlyden i artikkel 8h.) Kunnskapene om hvilke effekter
den voksende bestanden av kongekrabbe kan ha er i dag små,
men den faller inn under Bernkonvensjonen og bør forvaltes deretter.
På bakgrunn av dette blir det fremmet følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen innføre et forvaltningsmål
for kongekrabbe om å holde bestanden så langt
nede som mulig. En utbredningsgrense for kongekrabben i Norge må være
midlertidig og kun etableres som et ledd i et slikt forvaltningsmål.
En slik grense må vurderes både nordover, sydover
og vestover.
II
Stortinget ber Regjeringen bedre den økologiske kunnskapen
om kongekrabben ved å snarest etablere et dedikert 10-årsprosjekt
for overvåking av kongekrabben som introdusert art.
III
Stortinget ber Regjeringen utrede og igangsette tiltak som fjerner
eller holder kongekrabbebestanden nede i de områder hvor
kongekrabben er uønsket. Tiltakene må vurderes
utfra hvilke økologiske, økonomiske og sosiale
konsekvenser de kan få. Et effektivt tiltak vil være
fritt fiske etter kongekrabbe, tiltak som også skal vurderes
er fangstpremie og fri omsetning av krabbefisket. Stortinget ber
Regjeringen i forvaltningsforhandlingene med Russland arbeide for
en forvaltningspraksis basert på kongekrabben som en introdusert
art med fangstkvoter store nok til å kunne forvalte den
som uønsket i Norge.
IV
Stortinget ber Regjeringen arbeide for at Russland ikke gjennomfører
utsettelsen av blåkrabbe eller andre fremmede arter i Barentshavet.
28. november 2002