Til Stortinget
Hver år blir 1-2 personer drept på grunn av
rasulykker på norske veier. Det forekommer mellom
2-300 veistengninger, med stengningstid mellom 1 500-2 000
timer som følge av ras. En tverretatlig arbeidsgruppe for
transportulykker og risikoanalyser fastslo i 2002 at risikoen for
drepte i rasfarlige områder er 3,7 pr. mrd. personkm. Dette
er lavere enn for det totale veinettet (6 drepte), men allikevel
over det akseptable innenfor en nullvisjon som er satt til 3,0 drepte.
Veistengning og kost/nytteanalyser for tiltak er grepene
man har for å redusere rasrisikoen. I Vegdirektoratets
kost/nytteberegninger er det flere svakheter:
Det er vanskelig å fastslå risiko
og skadeomfang
Det er vanskelig å fastslå psykisk utrygghet
Det er vanskelig å ta distriktshensyn i beregningene
Konsekvensen av dette er at veistengning velges framfor utbedringer
i for mange tilfeller. Stengning som forebyggende virkemiddel kan
få store lokale konsekvenser som ikke blir synliggjort
i kost-/nytteanalysene. Slik dagens praksis er, er det
imidlertid vanskelig å synliggjøre dette fordi
man fokuserer på parametere som framkommelighet og reisetid
i en nasjonal vurdering av nytte/kost. Det er dermed fare
for at den store usikkerheten om årsdøgntrafikken
ved rasfare og de store variasjonene i effekten av stengning, maskerer
behovet for tiltak framfor stengning i konkrete enkelttilfeller.
Bedre kost/nytteverktøy og økt fokus
på denne problematikken er viktig for opprettholdt bosetting
og et konkurransedyktig næringsliv i distrikts-Norge. Fylkene
Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal,
Nordland og Troms er mest utsatt med hele 305 rasutsatte strekninger.
I perioden 1998-2001 ble 33 av disse sikret.
Det er utvilsomt viktig at landet har trygge ferdselsårer,
men det er også viktig å prioritere midler slik
at folk kan oppleve en viss trygghet der de bor. Forutsetningen
for en fornuftig prioritering av ressurser til sikringstiltak er
at man har god oversikt over hvor vi finner skredrisikoen. En bedre
og mer aktivt brukt skreddatabase er et viktig hjelpemiddel for kommuner
og utbyggere. Statistikken viser at det er større risiko
for tap av liv i bosatte områder, men det sikres for 10
ganger mindre enn til veier. Hovedgrepet for å redusere
risiko ved rasfare for bosetting er å bistå kommunene
med et bedre faktagrunnlag om skredrisiko i sin areal- og beredskapsplanlegging.
Ifølge skredforskere vil det skje 2-3 store leirskredulykker,
2-3 store fjellskredulykker og 3-4 store snøskredulykker
i løpet av de neste 100 år. Slike store ulykker
kan hver for seg føre til omfattende tap av menneskeliv,
i størrelsesorden 20 til 200 drepte. St.meld. nr. 17 (2001-2002)
om samfunnssikkerhet, legger sektoransvaret til grunn for vurdering
av statsetatenes bidrag til sårbarhetsreduserende tiltak.
Norges geologiske undersøkelser (NGU) har ansvaret for den
nasjonale skreddatabasen. Fra 2004 skal NGU overta ansvaret for
koordinering av skredkartleggingen, en rolle Statens kartverk hittil
har hatt. Med dette konsolideres NGUs rolle som statens fagdirektorat på skredkartlegging.
Samtidig er den nasjonale skreddatabasen mangelfull. Fortsatt er
det slik at den største risikoen ligger i at kartleggingen
av skredrisiko er mangelfull over hele landet. Det er derfor viktig at
samfunnet skaffer seg bredere innsikt i og kartlegging av skred
som samfunnsrisiko.
Det er flere åpenbare oppgaver som må løses,
skal Norge bli et mer rassikkert land:
Det foreligger ikke oversikt over
rasfaren i Norge og ingen oversikt over hvor mange som bor i rasutsatte
områder.
Det foreligger ingen kartlegging av sammenhengen mellom
rasfare og utflytting av mennesker og næringsliv.
Det foreligger ingen beregning av de samfunnsmessige kostnadene
med årlige 2-300 veistengninger på til sammen
1 500-2 000 timer.
Det er gjort forbausende lite på dette området
i Norge sammenlignet med nasjoner som det er naturlig å sammenligne
oss med, f.eks. Østerrike og Sveits. Samtidig er det god
og tilgjengelig kompetanse på dette feltet i Norge. Norges
geologiske undersøkelse (NGU) og Direktoratet for sivilt
beredskap (DSB) tok i fjor initiativ til et forskningsprogram om klimaendringer
og skred som ikke ble finansiert. Her var sammenhengen mellom rasfare
og fraflytting ett av temaene. Forslagsstillerne mener dette bør
prioriteres i det videre arbeidet. Den nasjonale rassikringsgruppen
har beregnet at det vil ta 30-40 år å rassikre alle
riks- og fylkesveier med dagens bevilgningsnivå. Det vil
koste 15 mrd. kroner å rassikre alle riks- og fylkesveier.
Dersom budsjettrammen for 2003 legges til grunn, vil det ta mellom
30-40 år. Dette arbeidet kan forseres når det
er ledige hender i bygg- og anleggsbransjen. Handlingsplanen for
rassikring av veier 1999 beskriver flere store prosjekter som har blitt
utsatt. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng til forslag fra
stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Øystein Djupedal
og Karin Andersen om strakstiltak mot arbeidsledighet (Dokument
nr. 8:78 (2002-2003)) hvor det foreslås ekstrabevilgninger
i 2003 for å komme à jour med Handlingsplanen
for rassikring av veier 1999.
Med dette som bakrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om rasfaren i Norge med tiltak for bedre innsikt i skred som samfunnsrisiko, med forslag til tiltak for å forhindre at menneskeliv og verdier går tapt. I samme sak må sammenhengen mellom rasfare og fraflytting og de samfunnsøkonomiske kostnader ved veistengninger som følge av rasfare, kartlegges. Det må videre foreslås forbedrede metoder for kost/nytteanalysene for valg av tiltak, som tar bedre hensyn til lokal risiko og skadeomfang, psykisk utrygghet og distriktshensyn i beregningene.
19. mars 2003