Handlingsplanen for eldreomsorgen som gjennomføres i
perioden 1998 til 2005 har medført en betydelig utbygging
av omsorgstilbudet i Norge. Antallet sykehjemsplasser er beregnet å skulle øke
med 8 000 plasser frem mot avslutningen av handlingsplanen
i 2005. Antallet omsorgsboliger med ca. 20 000 i perioden. I forbindelse
med behandlingen av handlingsplanen i Stortinget i 1997 ble det
planlagt en økning av antall omsorgsarbeidere med ca. 12
000 i perioden. Etter at handlingsplanen ble innført er
det blitt en betydelig økning i antall omsorgsplasser,
og tidsrammen for gjennomføringen og avslutning av planen
er utvidet fra år 2001 til år 2005. Bemanningsplanene
er ikke fulgt opp i takt med utvidelsen av antallet boliger og plasser
i eldreomsorgen.
Forslagsstillerne har gjennom mange år pekt på den
lave bemanningsfaktoren i eldreomsorgen, særlig i sykehjemmene.
I St.meld. nr. 31 (2001-2002) hevdes det at kommunale plantall viser
at bemanningsfaktoren pr. 100 innbyggere over 80 år i 2005 vil
være 46,7 årsverk mot 43,1 årsverk i
1997 på landsbasis.
Ifølge St.meld. nr. 31 (2001-2002) planlegger kommunene
til sammen 5 800 nye årsverk mens behovsanslaget
ifølge departementet er på ca. 5 500 frem
til 2007.
Etter forslagsstillernes mening vil pleiefaktoren fremdeles være
for lav fordi økningen i bemanningen kun tar hensyn til økningen
i antall plasser i omsorgen, ikke i det faktum at pleiefaktoren
er for lav i utgangspunktet, og at pleietyngden har økt
betydelig de siste 5 årene.
Forslagsstillerne mener det vil være et nyttig hjelpemiddel å få utarbeidet
minstenormer for pleiefaktorer i sykehjem basert på brukernes
pleiebehov.
I Innst. S. nr. 263 (2001-2002) påpeker Fremskrittspartiets
medlemmer i en merknad at den lave bemanningsfaktoren fører
til for stor belastning på dem som arbeider i omsorgsyrkene,
samtidig som det ikke blir mulig å yte tilstrekkelig omsorg
og pleie - verken når det gjelder kvalitet eller kvantitet.
Fremskrittspartiets medlemmer fremmet forslag om en økning
med ytterligere 8 000 stillinger i tiden 2003 til 2006.
I eldreomsorgen er en stor del av stillingene deltidsstillinger
- ofte med svært lave brøker. Ifølge
en rapport fra Forskningsstiftelsen FAFO, FAFO-rapport nr. 395 av
Leif Moland og Heidi Gautun, baserer denne sektoren seg på at
hjelpepleiere og omsorgsarbeidere arbeider deltid. I den samme rapporten
påpekes det at 40 pst. av hjelpepleiere og omsorgsarbeidere ønsker
en annen stillingsstørrelse enn den de har. 28 pst. jobber
deltid og ønsker å jobbe mer. I rapporten slås
følgende fast:
"Tjueåtte prosent av hjelpepleierne og omsorgsarbeiderne
jobber deltid og ønsker større stilling. Dette tallet
uttrykker omfanget av den reelle undersysselsettingen og omfatter
om lag 11 000 av medlemmene i NHS (Norges helse- og sosialforbund
- forslagsstillers tilføyelse)". Det står også:
"Halvparten av alle hjelpepleiere og omsorgsarbeidere under 30 år
er undersysselsatte. Med utgangspunkt i sektorens store behov for hjelpepleiere
og omsorgsarbeidere er dette et overraskende høyt tall.
Det er faktisk så høyt at det er grunn til å etterlyse
et sterkere nærvær av en strategisk arbeidsgiverpolitikk
som kan realisere en plan for rekruttering av fagpersonell en vet
det er økende knapphet på."
Også blant miljøarbeidere som er ansatt i gruppeboliger
for psykisk utviklingshemmede, er undersysselsettingen høy,
og rapporten oppgir at nesten 40 pst. oppgir at de ønsker
en større stilling.
Med bakgrunn i underbemanningen, den lave pleiefaktoren og omsorgspersonells ønske
om å få gjøre en økt innsats
i omsorgssektoren, mener forslagsstillerne det bør settes
inn tiltak for å utnytte den arbeidskraftreserven som er
tydeliggjort i bl.a. rapport nr. 395 fra FAFO.
Omsorgssektoren ble, gjennom handlingsplanen for eldreomsorgen,
gjort til et prioritert område. Dessverre kan det virke
som om bedringen for brukerne allikevel ikke står i forhold
til de svært store ressurser som er satt inn. Med det store
antall deltidsansatte med små brøkstillinger og
en for lav pleiefaktor, vil forslagsstillerne stille spørsmål
ved om dette fører til effektive tjenester. For dårlig
kjennskap til brukerne og derigjennom for liten evne til å utføre omsorgen
mest mulig effektivt, konfliktsituasjoner og lite kjennskap til
særegne behov gjør innsatsen mindre målrettet.
I tillegg fører en slik stillingsstruktur til mer administrasjon
og mer bruk av tid til informasjon og instruksjon til flere ansatte.
Samlet sett vil dette kunne gi dårlig økonomisk
styring og utnyttelse av midlene i omsorgssektoren.
Forslagsstillerne ønsker at staten skal overta ansvaret
for omsorgssektoren slik at finansieringsansvaret tillegges folketrygden
og at pengene følger pasienten til det tilbud vedkommende
selv, i samråd med sin lege eller velferdskonsulent, velger å benytte seg
av. Ved en samordning og samlokalisering av Aetat, trygdeetaten
og sosialkontorene der hver bruker forholder seg til en velferdskonsulent
som har totaloversikt over dennes situasjon og velger tiltak ut fra
hva som tjener helheten, vil et system der pengene følger
brukeren direkte til det tilbudet som blir gitt, bidra til å skape
behovsdekning. Så lenge forslagsstilleren ikke får
gjennomslag for en slik løsning, må det påses
at staten tar sitt overordnede ansvar for å sørge
for at alle brukere får et tilstrekkelig tilbud over hele
landet.
Forslagsstillerne mener derfor at det bør opprettes flere
stillinger i omsorgssektoren og at institusjonene må pålegges å gjennomføre
bruk av hele stillinger/større stillingsbrøker
så langt dette er mulig under hensyntagen til arbeidets
art.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om å sørge for
en heving av pleiefaktoren i sykehjemmene, øke bemanningen
og sørge for at omsorgsarbeidere får anledning
til å arbeide i hele eller tilnærmet hele stillinger
der dette er mulig.