Til Stortinget
E134 er den viktigste hovedvegforbindelsen mot Østlandet
for store deler av Rogaland og Hordaland. Begrensninger i bruk av
denne vegen vil ha store negative virkninger for kommunene i området,
spesielt for næringslivet. Omkjøring vil medføre
ekstra kostnader for et næringsliv som er sterkt konkurranseutsatt
og som har små marginer.
En prosjektgruppe fra vegvesenets region vest og sør
har kommet med forslag om straks å innføre kontroller
av høyden på lastebiler som trafikkerer E134 mellom Østlandet
og Vestlandet. Nye tellinger viser at problemet med kjøring
med for høye biler gjennom tunnelene er økende,
og kan medføre en trafikkrisiko. I første omgang
er det igangsatt høydekontroller på Seljestad
i Odda og i Haukeli. Det største problemet med å kjøre
gjennom tunnelene med høye vogntog er at en må senterkjøre.
Det betyr at vogntoget kjører midt i vegbanen, noe som
selvfølgelig kan føre til ulykker. Det er derfor
nødvendig med enkelte tiltak.
Det ser ut til at vegvesenet legger seg på en forbudslinje
hvor biler som er over 4 m ikke får kjøre gjennom
tunnelene. Konsekvensene ved en slik forbudslinje er at vogntogene
må kjøre omveg på opp til 200 km. Dette
skjer ofte på veger som ikke er beregnet på tunge
kjøretøy. For kjøring mellom Stavanger og
Arendal vil en slik bil måtte benytte Rv 42 som ikke
er beregnet på tungtransport. Det kan også være aktuelt
at bilene må kjøre rundt hele Sørlandet
og ta E18 eller E39. Alternativt kan en kjøre E16 over
Valdres og Sogn, men der er det foreløpig også høydebegrensning
på 4 m. Trafikken sørfra går nå i
stor grad på Rv 13 gjennom Odda sentrum og langs
Sørfjorden. En veg som på ingen måte
er egnet til tungtrafikk. Samlet betyr dette at det pr. i dag ikke
er omkjøringsveger der det ikke er samme høydebegrensning og/eller
farligere veg.
Lastebilnæringen hevder at de økte avstandene kan
utløse krav om to sjåfører pr. bil med
bakgrunn i kjøre- og hviletidsbestemmelsene, noe som betyr
betydelig kostnadsøkning for næringslivet på Vestlandet.
Dette kan igjen føre til at trafikkfarlige situasjoner
oppstår andre plasser, og at den samlede trafikksikkerheten
blir svekket. Store avstandsøkninger vil også føre
til økt miljøforurensning og økt drivstofforbruk.
Samlet sett mener forslagsstillerne at det er grunnlag for å stille
spørsmål om de trafikksikkerhetsmessige forholdene
blir bedre ved å stenge tunnelene for biler som er høyere
enn 4 m.
På kort sikt er det flere alternative løsninger
på hvordan en kan organisere kjøring gjennom tunnelene.
En kan f.eks. sette ned fartsgrensen og varsle senterkjøring,
det kan innføres lysregulert enveiskjøring som
styres med fotoceller, utbedring av dekke i tunnelene og forbedring
av lys i tunnelene. Fylkeskommunene Rogaland, Hordaland, Buskerud
og Telemark har også engasjert seg for at tunnelene skal
holdes åpne for vogntog med høyde over 4 m, og
at trafikksikkerheten ivaretas ved at det innføres avbøtende
tiltak.
Innen en avgrenset periode må vogntogenes størrelse
tilpasses maksimalgrensene i tunnelene. Dette må gjøres
i et samarbeid med næringen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen ved bruk av avbøtende tiltak
som ivaretar sikkerheten, straks sørge for at forbindelsen
mellom Øst- og Vestlandet, E134 over Haukeli, holdes åpen
for tungtransport med høyde opp til 4,20 m.
13. desember 2004