Til Stortinget
Alnabanen er en tverrgående jernbanelinje fra Alnabru
til Grefsen i Oslo som knytter hovedbanen gjennom Groruddalen til
Gjøvikbanen. Strekningen brukes i dag utelukkende til godstrafikk,
ca. 6 tog i hver retning i døgnet. En mulighetsstudie fra
Jernbaneverket viser at persontrafikk på Alnabanen ikke bare
er mulig, men høyst sannsynlig et lønnsomt og framtidsretta
prosjekt. Sporet ligger der, og har god tilknytning til både
hovedbanen via Alnabru og til Gjøvikbanen ved Grefsen.
Groruddalen er med sine 110 000 innbyggere et av de
tettest befolkede områder i Norge, og et av de meste miljøbelastede
med noen av de tyngste innfartsårene i Oslo. Ifølge
Statens forurensningstilsyn (SFT) dør årlig 300
mennesker for tidlig i Oslo som følge av luftforurensning.
I tillegg bidrar den store biltrafikken med mange ulykker og mye
støy. Satsing på persontrafikk på Alnabanen
vil bedre kollektivtilbudet og være et viktig miljøtiltak
for Groruddalen.
Mye av kollektivtilbudet i Oslo er basert på at alle reiser
skal ende i sentrum. Alnabanen vil fungere som en snarvei mellom østlige
deler av hovedstadsområdet og vekstområder nord
for sentrum som Økern og Nydalen. I Nydalen og Økern
etableres det mange nye arbeidsplasser, Handelshøyskolen
BI lokaliseres til Nydalen og mange nye boligprosjekter basert på fortetting
er under etablering i området.
Alnabanen kan i tillegg bli et viktig bindeledd fra Nittedal-Gjøvik
og mot Groruddalen. Mulighetsstudien viser at banen ligger klar
for prøvedrift som kan settes i gang med enkle midler.
Det er et usikkerhetsmoment knyttet til om NSB AS har ledige togsett
og lokførere. Jernbaneverket har laget ruteplaner med frekvens
hvert 30. minutt begge veier. Å få etablert holdeplass
på Økern så tidlig som mulig, vil være viktig
for å utnytte potensialet til banestrekningen.
På lengre sikt er det et mål å få opprustet
Alnabanen som et bindeledd i kollektivkjeden i hovedstadsregionen.
Det vil bety dobbeltspor og/eller krysningsspor på Alnabanen,
samt funksjonelle tilknytninger til Nydalen og T-baneringen (Storo T banestasjon).
Det vil fungere som snarvei for effektiv kollektivtransport som
vil få ned reisetida for titusener av passasjerer hver
dag. Hovedbanen i Groruddalen har ledig kapasitet etter åpningen
av Romeriksporten.
Under behandlingen av Nasjonal transportplan i 2004 var statsråd
Torild Skogsholm positiv til utredning av persontrafikk på Alnabanen.
Oslo har i sin kommuneplan opprustning av Alnabanen inne som et av
sine prioriterte samferdselsprosjekter i perioden 2004-2020. Banen
ligger der, og det er på høy tid å få i
gang prøvedrift mellom Lillestrøm og Grefsen, eventuelt
med forlengelse til Kjelsås.
Jernbaneverket foretok i 2003 en mulighetsstudie som viste at
det var fullt mulig å etablere en lokaltogpendel mellom
Lillestrøm og Grefsen med mulig forlengelse til Kjelsås.
Studien viste også at det var forsvarlig å bruke
spor på teminalområdet på Alnabru som
overgang til Alnabanen.
Studien var basert på eksisterende kjøretider
for lokaltog Lillestrøm-Nyland og Grefsen med ulike ruteplaner.
Uten vesentlige tiltak på linjen er det mulig å kjøre
lokaltog med en frekvens på 30 minutter begge veier. Dette
uten å komme i konflikt med godstransporten.
Et sentralt ledd i Alnabanen er å etablere holdeplass
på Økern. Dermed vil strekningen Lillestrøm-Groruddalen
knyttes til viktige vekstområder i hovedstaden. Både
Nydalen og Økern vil i årene framover få mange
nye arbeidsplasser og boliger. For å oppnå en
høyere frekvens, f.eks. 15 minutter, på lokaltogene
er det nødvendig å etablere krysningsspor og/eller
dobbeltspor. I tillegg er det viktig å bygge om Grefsen
stasjon og knytte jernbanen tettere mot Nydalen og den nye T banestasjonen
på Storo. I oppfølgingen av studien har Jernbaneverket
også kjørt opp linjen med målevogn, noe
som bekreftet ruteplanene i mulighetsstudien.
I prosessen er det også viktig å se trafikken
på Gjøvikbanen i sammenheng med drift av Alnabanen. Drift
på Alnabanen må ses i forhold til anbudsutsettelsen
for Gjøvikbanen, som i dag ikke omhandler Alnabanen og
en lokaltogpendel fra Kjelsås og Grefsen til Lillestrøm.
Det er viktig at norsk jernbanepolitikk ikke mister slike muligheter
til å koble sammen lokaltogtilbud i den samme regionen.
På denne bakgrunn foreslås følgende
forslag:
-
1. Stortinget ber Regjeringen etablere prøvedrift på Alnabanen så raskt som mulig, i et samarbeid med Jernbaneverket, NSB AS og eventuelt andre aktører og med offentlig kjøp som et mulig virkemiddel.
-
2. Stortinget ber Regjeringen utrede en langsiktig opprustning av Alnabanen som et viktig bindeledd i kollektivtrafikken i Oslo.
2. februar 2005