Forslag fra stortingsrepresentantene Magnar Lund Bergo, Audun Bjørlo Lysbakken, May Hansen og Siri Hall Arnøy om å beskytte husstander mot telefonsalg hvis det ikke er gitt aktivt samtykke til dette

Til Stortinget

Bakgrunn

Vi merker en stadig økning av offensive selgere rundt oss. Både på gata, på kjøpesentre og på jernbanestasjoner blir vi tilbudt alle mulige slags varer. Dette merker vi nå også i eget hjem. Salg av varer og tjenester over telefonen oppleves som omfattende og plagsomt av mange.

I dag er regelverket når det gjelder telefonsalg slik at husstandens medlemmer kan reservere seg mot å motta disse telefonene ved aktivt å kontakte et register. Vi vet at denne ordningen omgås daglig. Folk blir ringt opp av reklameselgere selv om de har reservert seg. Ca. 10 pst. av de over 7 000 henvendelsene til Forbrukerombudet i 2004 dreide seg om telefonsalg i en eller annen form. De største klagebunkene gikk ut på at Reservasjonsregisteret ikke ble respektert, og at forbrukerne ble utsatt for såkalt negativt salg. Dette vil si at de opplevde å få tilsendt varer med krav om betaling etter en telefonsamtale, til tross for at de mente at de ikke hadde inngått avtale om å kjøpe noe. Brønnøysundregistrene opplyser at over 1 million personer nå har reservert seg mot telefonsalg og adressert reklame. 99,5 pst. har reservert seg mot telefonsalg. 88 pst. vil ikke bli kontaktet av humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner, mens 56 pst. ikke ønsker å motta adressert reklame i posten.

Forbrukerombudet bruker svært mye ressurser på å prøve å lære opp en bransje som er mer eller mindre lærevillig til å opptre med gode rutiner. Forbrukerombudet mener at situasjonen ikke er tilfredsstillende og stiller seg positive til et forslag om forbud.

Datatilsynet er positivt til at Stortinget vurderer om ikke reservasjonsordningen bør avvikles og erstattes med et register over dem som faktisk ønsker å få slik markedsføring. Bakgrunnen for at Datatilsynet er opptatt av dette spørsmålet, er at innehavere av personopplysninger bruker dem til noe helt annet enn det de var tenkt til.

Fra nei takk til ja takk

Forslagsstillerne mener at regelen bør snus på hodet. Fra i dag å måtte si "nei takk" til telefonsalg, mener vi at hver enkelt skal si "ja takk" hvis de ønsker denne tjenesten. Det vil si at man må ta et aktivt positivt standpunkt til å bli oppringt. Friheten til å bestemme hvem som skal være velkommen til å ringe, skal hver enkelt ha selv. Vi mener at menneskets frihet er viktigere enn markedets frihet.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen erstatte kapittel 5 i "Forskrift om behandling av personopplysninger" med en forskrift som følger prinsippet om at man aktivt må registrere seg for å motta telefonoppringninger og annen direkte markedsføring, fremfor at man må reservere seg. Tittel på kapittelet bør følgelig endres fra "Reservasjonsregisteret" til "Reklameregisteret".

27. april 2005