Til Stortinget
Private og frivillige tjenesteleverandører spiller en
viktig rolle for at det offentlige kan levere det tilbudet innbyggerne
forventer. I 2004 kjøpte det offentlige varer og tjenester
for nærmere 260 mrd. kroner. Det tilsvarer om lag 15 pst.
av bruttonasjonalproduktet. Det er nødvendig at disse ressursene
brukes på best mulig måte. Forslagsstillerne mener
at de som leverer oppdragene, må være dem som
kan levere mest og best kvalitet for pengene. Det krever ryddighet
og likebehandling av tilbyderne.
Ulike konkurranseforhold mellom leverandører svekker
konkurransen om å levere de beste tjenestene. Resultatet
er at innbyggerne får et dårligere tilbud. Forslagsstillerne
mener derfor at frivillige og private aktører må kunne
konkurrere med offentlige aktører på likere vilkår
enn i dag.
Merverdiavgiftssystemet er et eksempel på en ordning
som kan favorisere offentlige tilbydere, og svekke konkurransen
om å tilby de beste tjenestene. Forskjellsbehandlingen
oppstår når offentlige institusjoners egen fremstilling
av tjenester skjer uten plikt til å beregne merverdiavgift,
mens anskaffelsen av en tilsvarende tjeneste fra frivillige og private
leverandører blir avgiftsbelagt. Offentlige institusjoner
kan derfor rent budsjettmessig ha en økonomisk fordel av at
tjenestene blir utført med egne ansatte, i stedet for å kjøpe
tjenestene fra andre. Dette svekker imidlertid konkurransen, gir
mindre effektiv ressursbruk, og et dårligere tilbud til
innbyggerne.
Dette var bakgrunnen for at Bondevik II-regjeringen, i forbindelse
med statsbudsjettet for 2004, innførte en ordning som sikrer
likebehandling mellom kommunal og fylkeskommunal egenproduksjon,
og kjøp fra uavhengige tjenesteleverandører.
I statsbudsjettet for 2006 foreslo Bondevik II-regjeringen en
tilsvarende ordning for statlig forvaltnings innkjøp. Konkret
ble det foreslått en budsjettnøytral ordning der
ordinære forvaltningsorganer ikke ble belastet betalt merverdiavgift
i regnskapene på sine budsjettkapitler. Betalt merverdiavgift
skulle i stedet posteres på en særskilt utgiftspost.
En slik ordning vil være enkel og oversiktlig, og ha lave
administrative kostnader.
Forslaget ble senere, og uten nærmere begrunnelse, reversert
av Stoltenberg II-regjeringen.
Ordningen ville, om den hadde blitt innført, gitt økt
konkurranse om statlige innkjøp og sikret innbyggerne bedre
tjenester. I statsbudsjettet ble forvaltningsorganenes forventede
utbetalinger av merverdiavgift i 2006 anslått til om lag
5 mrd. kroner. Dette svarer til innkjøp på i underkant
av 20 mrd. kroner. En forsiktig anslått effektiviseringsgevinst
på 3 pst. tilsier at i størrelsesorden 600 mill.
kroner kunne blitt frigjort.
Forslagsstillerne mener det er uholdbart at denne gevinsten ikke
tilfaller brukerne av statlige tjenester. Det er omfanget og kvaliteten
på det som tilbys, og ikke avgiftsforskjeller, som bør
avgjøre om statlige etater produserer tjenestene selv,
eller kjøper dem fra private. Forslagsstillerne fremmer
derfor forslag om å innføre en ordning som sikrer
at merverdiavgiftssystemet ikke hindrer likeverdig konkurranse om å levere
varer og tjenester til statsforvaltningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2007, fremme forslag om en nøytral merverdiavgift for
statsforvaltningen, i tråd med forslaget i St.prp. nr.
1 (2005-2006).
5. april 2006