Til Stortinget
I fylker og kommuner langs kysten finnes mange øysamfunn
og kystkommuner der bilferge og hurtigbåt er eneste forbindelse
eller hovedforbindelse til fastlandets samferdselsnett, og derved
til nasjonale og internasjonale transportkanaler for varer og tjenester.
Det finnes mange eksempler på at slike øysamfunn
og kystkommuner skaper store verdier gjennom eksportrettet produksjon
av fisk og fiskeprodukter, basert på tradisjonell fiskerivirksomhet
og på fiskeoppdrett. Markedet for fisk og fiskeprodukter
er stort internasjonalt og øker. Norge har med både
geografisk beliggenhet og lang kyst, en spesiell mulighet for å utvikle
slike produkter for et internasjonalt marked, som er villig til å betale
godt for slike produkter. Salg til et internasjonalt marked gir
nasjonale eksportinntekter i makrosammenheng, og ikke minst - i
mikrosammenheng - store muligheter for lokal sysselsetting, bosetting
og utvikling. En avgjørende forutsetning for å sikre
slik verdiskaping er god logistikk; god tilgang til nasjonalt og
internasjonalt samferdselsnett.
Mange slike øysamfunn kan vise til en næringsutvikling
og verdiskaping som er svært god. Mange steder skjer denne
gode utviklingen til tross for et dårlig samferdselstilbud
som medfører ekstra kostnader for næringslivet
og innbyggere. Dessverre er det slik at verdiskapingen fra salg
av stedlige produkter reduseres på grunn av urasjonell
og unødvendig lang transporttid. Redusert holdbarhet på ferskvare
pga. lang transporttid, og høye transportkostnader grunnet lang
transportvei og kostbar transport, gir redusert verdiskaping.
Et eksempel på dette er eksport av ferske fiskeprodukter
fra øya Lovund i Lurøy kommune i Nordland fylke.
Transport av ferske fiskeprodukter fra Lovund skjer med trailer
som bruker bilferge til fastlandet. Tre daglige avganger medfører
ekstra transportkostnader, og ikke minst - at holdbarheten til ferskvareproduktene
reduseres fra 6 til 5 dager med tilhørende reduksjon i
salgsverdi.
For øysamfunn som Lovund er bilfergen til Stokkvågen
på fastlandet og derved til Rv 17, riksveg som
er avgiftsbelagt når den brukes, og riksveg som bare er
disponibel tre ganger pr. døgn. Lovund-samfunnet trenger
minst 1 avgang til pr. døgn for å sikre og videreutvikle
den verdiskaping som er utviklet til i dag, og som for ferskfisk
og fiskeprodukter er i ferd med å passere 1 mrd. kroner
i omsetning.
Et annet eksempel fra samme fylke er HALD-prosjektet, som er
et omstillingsprosjekt med statlig støtte for øy-
og kystkommunene Herøy, Alstadøy, Leirfjord og
Dønna. I arbeidet med omstilling som har foregått
fra 2002, fremkommer det klart at både intern kommunikasjon
mellom kommunene i området og bedre kommunikasjon ut/inn
av området, er viktig for å sikre omstilling og
fremtidsrettet næringsutvikling. I intern kommunikasjon
i dette området - og lignende langs kysten - står
bilferge og hurtigbåt sentralt.
Tilsvarende eller lignende problemstillinger finnes i en rekke
fylker langs kysten. Forslagsstillerne peker bl.a. på Hitra
i Sør-Trøndelag, og på Tau-sambandet
mellom Strand kommune og Stavanger kommune i Rogaland.
En nasjonal næringspolitikk som peker på fisk og fiskeprodukter som et av landets fremtidige satsingsområder, må også følges opp med utvikling av samferdselsmessig infrastruktur, som gjør det mulig for denne næringen å utnytte muligheten på internasjonale markeder. Ikke minst må det også gjøres mulig når virksomheten drives i øysamfunn/øykommuner langs kysten som ikke har vegfast forbindelse til fastlandet og til stamvei/riksveinettet fra stedlig næringsvirksomhet.
Selv om landets fylkeskommuner har primæransvaret for tilbud av ferger og hurtigbåter, kan staten gjennom rammebetingelser og direkte tiltak styre rammer og prioritering, også når det gjelder samferdselstilbudet for slike lokalsamfunn og slike lokale regioner. Forslagsstillerne mener derfor at transportmessige/logistikkmessige forhold i slike øysamfunn og lokale regioner, som samferdselsmessig er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, bør kartlegges. Vurdering av eventuelle tiltak for å sikre bedre næringsmessig verdiskaping gjennom bedre samordning av sektorvise tiltak innenfor samferdselspolitikk og næringspolitikk, bør drøftes i egen sak som legges frem for Stortinget. Forslagsstillerne legger vekt på at synspunkt fra lokale myndigheter og lokalt næringsliv bør innhentes, med hensyn til nødvendig frekvens og kapasitet i sjøvegs forbindelse til fastland og til nasjonalt veinett.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen gi Stortinget en vurdering av hvordan øysamfunn og kystkommuner som samferdselsmessig er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, kan gis bedre mulighet for næringsmessig verdiskaping.
6. april 2006