Til Stortinget
Forsvarsindustrien skiller seg vesentlig fra annen industri.
Dette skyldes flere forhold. Forsvarsindustrien leverer kun til
hvert enkelte lands myndigheter, og har således kun en
potensiell nasjonal kunde. Videre er forsknings- og utviklingstiden
av avansert forsvarsmateriell svært lang, og krever av
den grunn stor økonomisk soliditet og stabilitet av de
bedriftene som deltar i slik virksomhet. At det ofte produseres relativt
få enheter av hvert produkt som utvikles, gjør risikoen
stor og enhetsprisen høy.
Forsvarsmateriellsektoren har videre en egen bestemmelse i EØS-avtalen.
Bakgrunnen for dette er at nasjonal kompetanse til produksjon av
forsvarsmateriell anses som strategisk viktig for landenes suverenitetshevdelse,
og at reell konkurranse vil gjøre mindre nasjoner avhengige
av leveranser fra de største produsentlandene. Ovennevnte
tilsier at behovet for økt internasjonalt samarbeid er
stort, og at særlig mindre nasjoner bør dra nytte
av slike samarbeidsprosjekter.
Mye av verdens mest avanserte teknologi er blitt utviklet med
bakgrunn i forsvarsindustrien. Dette gjelder blant annet avansert
programvare innenfor områdene kommunikasjons-, laser-,
overvåknings-, radar-, sonar- og romteknologi. Slik teknologi
er primært utviklet med tanke på å bedre
respektive lands forsvarsevne, men ringvirkningene av slike utviklingsprosjekter
har vist seg å være svært verdifulle også for
kommersiell virksomhet.
Norge deltar i svært få internasjonale forsknings- og
utviklingsprosjekter innenfor forsvarsmateriellsektoren. Utgangspunktet
for norsk deltakelse i slike prosjekter har til nå vært
Forsvarets definerte behov for eventuelt ferdigutviklet materiell
eller kostnadene knyttet til slik deltakelse. De potensielle kommersielle
ringvirkningene av deltakelsen er gitt svært lav prioritering.
Faktisk er det slik at Norge ved enkelte anledninger har valgt å trekke
seg fra prosjekter på grunn av kostnadene knyttet til deltakelsen,
og det til tross for at Forsvaret har hatt et definert behov for materiellet
som ble utviklet. Et eksempel i så måte er det
nordiske u båtprosjektet Viking, hvor Norge valgte å tre
ut av samarbeidet med Sverige og Danmark grunnet mangel på penger.
De industrielle konsekvensene av denne beslutningen var blant annet
at bedriften Kongsberg Defence & Aerospace (Kongsberggruppen)
mistet sin rolle som en av Europas ledende leverandører
av kommando- og kontrollteknologi/utstyr for ubåter.
Svært mange land bruker sin forsvarsindustri som "en
brekkstang" for å få innpass i avanserte utviklingsprosjekter.
Dette fordi landenes myndigheter vurderer slik deltakelse som et
bidrag til landenes teknologibase. Eksempelvis valgte Canada å delta
i utviklingen av det amerikanske kampflyet Joint Strike Fighter
(JSF), uten selv å ha konkrete planer eller ambisjoner
om å anskaffe nye kampfly.
Forsvaret og Forsvarsdepartementet mottar fra tid til annen invitasjoner
om å delta i multinasjonale forsknings- og materiellutviklingsprosjekter.
Dette gjelder blant annet prosjekter innad i NATO og europeiske
prosjekter med tilknytning til European Defence Agency (EDA). Blant
annet sikrer Norges nylig inngåtte Administrative Agreement
med EDA Norge tilgang til informasjon om prosjektmulighetene innad
i EU. Videre inviterer også amerikanske myndigheter europeiske
allierte inn i amerikanske utviklingsprosjekter. Til nå har
eventuell norsk deltakelse vært begrunnet ut fra konkrete
fremtidige operative behov for materiellet som planlegges utviklet, eller
så har prosjektene blitt avvist på bakgrunn av kostnadene
knyttet til eventuell deltakelse. Svært sjelden blir de
industrielle eller teknologiske aspektene vektlagt i særlig
grad.
Representanter for dagens regjering brukte mye retorikk i valgkampen
for å fortelle velgerne at Norge trenger en mer aktiv næringspolitikk.
Den såkalte verktøykassen skulle fylles, og særlig
var det behovet for å beholde eksisterende industriarbeidsplasser
og industristruktur som ble vektlagt. Etter regjeringsdannelsen
har imidlertid retorikken forstummet, og den såkalte aktive
næringspolitikken har uteblitt. Forslagsstillerne ønsker å gjøre
noe med denne mangelen på aktiv næringspolitikk.
Norges fremtidige arbeidsplasser ligger innenfor morgendagens
teknologiområder, og svært mye av nytenkningen
innenfor dette området kommer fra den avanserte forsvarsteknologien.
Statens sterke finansielle posisjon kombinert med forsvarsindustriens
spisskompetanse innenfor definerte teknologier, samt landets høye
forskerkompetanse hos blant annet Forsvarets forskningsinstitutt
og SINTEF gir store muligheter for kommersiell utnytting av deltakelse
i multinasjonale forsvarsmateriellprosjekter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en ny næringspolitisk strategi for norsk deltakelse i internasjonale forsknings- og utviklingsprosjekter innenfor forsvarsmateriellsektoren. Strategien må sikre at Norge benytter seg av de mulighetene som foreligger for økt deltakelse i slike prosjekter.
25. april 2006