Til Odelstinget
Fjernsynsovervåking griper inn i den enkeltes personvern
på flere måter ved å berøre
et ønske om å være i fred fra andre,
om å ha kontroll over personlige opplysninger og om å unngå et
kontrollsamfunn. Hensynet til personvernet må imidlertid
veies mot andre beskyttelsesverdige hensyn. Man kan ikke utelukke
at fjernsynsovervåking i en viss utstrekning kan bidra
til å forebygge kriminalitet og til å skape en følelse
av trygghet i utsatte områder.
I dag er det Datatilsynet som fører tilsyn med og håndhever
personopplysningslovens regler om fjernsynsovervåking.
Om eventuelle fordeler av fjernsynsovervåking oppveier
de personvernmessige omkostningene, er imidlertid et politisk spørsmål
hvor meningene kan variere fra sted til sted, avhengig av lokale
forhold. Forslagsstillerne mener derfor at kommunene bør
få anledning til å overta tilsynsansvaret for
fjernsynsovervåking og til å bestemme om en slik
overvåking skal være konsesjonspliktig. Gjennom
konsesjonsreglene vil en kommune kunne bestemme om visse områder
ikke skal være fjernsynsovervåket, eller eventuelt
bare overvåket av et bestemt antall kameraer.
Hensynet til det lokale selvstyret taler for at det bør
være opp til hver enkelt kommune å avgjøre hvordan
personvernhensyn skal avveies mot andre kryssende hensyn, innenfor
rammen av personopplysningslovens regler. Det er først
og fremst personvernet til innbyggerne i kommunen som berøres
når torvet eller handlegaten overvåkes. En overføring
av tilsynsansvar kan dessuten bidra til at personvernspørsmål
kommer høyere på den lokalpolitiske dagsorden,
og stimulere til en lokal debatt og bevisstgjøring om personvernspørsmål.
Også effektivitetshensyn taler for at tilsynsansvaret
flyttes til kommuner som ønsker det. Antallet overvåkingskameraer
ser ut til å være økende. Datatilsynet
har i dag ikke kapasitet til å føre tilsyn med om
all overvåking oppfyller lovens krav. Overføres tilsynsansvaret
til kommunene, vil det kunne åpne for en intensivering
av kontrollen i den utstrekning det er behov for det.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling
av personopplysninger (personopplysningsloven)
I
I lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger
(personopplysningsloven) gjøres følgende endring:
Ny § 41 a skal lyde:
§ 41 a. Kommunalt
tilsyn
En kommune skal selv føre tilsyn
med at bestemmelsene i kapitlet her blir fulgt, dersom den har gitt melding
til Datatilsynet om det. I så fall gjelder bestemmelsene
i kapittel VIII tilsvarende så langt de passer. Tvangsmulkt
etter § 47 tilfaller likevel kommunen.
Kommunen kan bestemme at fjernsynsovervåking skal
være konsesjonspliktig. I så fall gjelder § 33 fjerde
og femte ledd og §§ 34 og 35 tilsvarende.
Kongen kan gi nærmere forskrifter
om gjennomføringen av kommunalt tilsyn.
II
Loven trer i kraft straks.
24. oktober 2006