Til Stortinget
I den senere tid har det vært fokusert på store, komplekse
og alvorlige saker, i det politiske rom og i domstolene, der staten
er motpart til en person eller grupper av personer. Sakene ligger
til dels langt tilbake i tid, men felles for dem alle er at de avdekker mangler
ved nasjonens grunnleggende rettssikkerhetsgarantier.
Forslagsstillerne vil vise til at Bjugn- og Sælevik-sakene
er saker hvor staten har hatt en aktiv rolle. Dersom man konsekvent
bruker foreldelsesprinsippet, kan man komme til å ende
opp med at realiteten i sakene ikke fremkommer korrekt, bl.a. fordi
opplysninger kan holdes tilbake ved at staten påberoper seg
foreldelse.
I "Nordsjødykker-saken" er det nylig gjort kjent for
offentligheten at dykkerne ble medisinert med sterke medikamenter
etter at de kom opp fra dypet. Dette er forhold som Stortinget ikke
tidligere har vært gjort kjent med, og det er svært
mye som taler for at forvaltningen bevisst har valgt å holde
alvorlige forhold rundt dykkervirksomheten i Nordsjøen skjult
for offentligheten.
I tillegg er forslagsstillerne blitt gjort kjent med andre forhold
som sterkt tyder på at dykkerne ble brukt som forsøkspersoner
for å få opp oljerikdommen, og at dette også var
godt kjent for staten. Dette har aktualisert en rekke konstitusjonelle
spørsmål som må behandles og besvares
grundig. I forlengelsen av dette er Stortinget også nødt
til å se på statens bruk av foreldelsesinstituttet
i saker der staten er motpart.
Nordsjødykkernes innsats har vært helt uunnværlig
for den rikdom Norge som nasjon kan nyte godt av i dag. Det er derfor
svært trist å se hvordan denne yrkesgruppen har
blitt behandlet av den norske stat. I en medisinsk rapport fra Haukeland
universitetssykehus (Helsestatus hos tidligere Nordsjødykkere,
Rapport til Arbeids- og sosialdepartementet, desember 2004), konkluderes
det med at hele 98 pst. av dykkerne har fått betydelig
forringet livskvalitet. Fortsatt vet ingen hvor mange som omkom,
men det er mye som indikerer at over 30 pst. av pionerdykkerne
døde, inkludert dem som har begått selvmord.
I tillegg viser Haukeland-rapporten at 65 pst. av dykkerne
skårer over grenseverdien på posttraumatisk stressyndrom.
Ingen har nådd pensjonsalder i yrket, og de fleste er blitt
uføre i en alder av mellom 35 og 45 år.
Nordsjødykker-saken engasjerer en hel nasjon. Svært
mange har fulgt med i saken, og det knytter seg svært stor
grad av sympati med nordsjødykkerne. Til tross for at det
ikke er tvil om at staten hadde kunnskap om faren og skadefrekvensen
ved dypdykking, nekter Regjeringen å vedkjenne seg det
juridiske ansvaret. Derfor har representanter for nordsjødykkerne
vært nødt til å anlegge sak mot den norske
stat, og denne er berammet til 26. februar 2007. Det registreres
imidlertid at Regjeringen ved Regjeringsadvokaten har "truet" med å påberope
seg foreldelse i denne saken.
En slik holdning overfor en "ødelagt" yrkesgruppe kan
ikke Stortinget som lovgiver forholde seg passiv til. Det skal bemerkes
at det er staten som har søkt å unndra avgjørende
informasjon offentlighet, og hindret dykkerne i retten til innsyn
i dokumentasjon som omhandler deres egen sak. Noen av de aller viktigste
forhold, herunder hvor mange dykkere som virkelig har omkommet på norsk
sokkel, er unndratt offentlighet i 80 år. Om staten skulle
kunne påberope foreldelse i en slik sak som dette, vil
det oppleves som grovt støtende mot folks alminnelige rettsfølelse.
Staten kan ikke i så alvorlige saker som det her er snakk
om, unndra sitt ansvar ved å påberope foreldelse.
En slik holdning fra Regjeringens side er heller ikke i samsvar
med intensjonene bak foreldelsesloven. Loven er ment å beskytte
mot at pengekrav eksisterer i urimelig lang tid og har således
intet beskyttelsesvern for handlinger der staten selv opptrer svikaktig
overfor skadelidte. Nordsjødykker-saken er et utmerket
eksempel på det sistnevnte.
Forslagsstillerne fremmer således et forslag om å be
Stortinget anmode Regjeringen om å legge frem et lovforslag
til endring av foreldelsesloven § 9, hvor det
må fremgå at staten ikke kan påberope
seg foreldelse i saker av allmenn interesse. Dykkersaken er i så måte
selve skoleeksemplet for behovet om en slik lovendring.
For øvrig skal det også bemerkes at også den
tidligere foreldelseslov § 7 fra 27. juli 1896
hadde en bestemmelse som sa at i tilfeller hvor en part hadde opptrådt
svikaktig, begynte ikke foreldelsesfristen å løpe
fra kunnskapstidspunktet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen i
forbindelse med "Nordsjødykker-saken" om å avstå fra
påberoping av foreldelse.
2. Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til lov
om endring i lov 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer
(foreldelsesloven) § 9, med sikte på å klargjøre
at foreldelse ikke skal kunne påberopes av statlige myndigheter
i saker der staten selv kan mistenkes for å ha forsøkt å skjule sine
handlinger.
17. januar 2007