Til Stortinget
Norge er et vakkert land med store naturverdier. De fleste av
disse ligger i Distrikts-Norge, og utviklingen og vedlikeholdet
av dem har skjedd gjennom varsom lokal bruk. Bevisstheten om behov
for å verne viktige naturområder, kulturminner,
artsmangfold, sikre allmenn tilgjengelighet til områder
osv. har økt de siste 10 årene.
Mangfold av livsformer er grunnlaget for menneskets eksistens,
livskvalitet og velferd. Det biologiske mangfoldet er utviklet naturlig
over lang tid og gjennom kulturpåvirkning. Det er en viktig
oppgave å ta vare på det biologiske mangfoldet
for kommende generasjoner. Dette gjøres best gjennom en
kombinasjon av vern og bærekraftig bruk. Skal vi sikre
det biologiske mangfoldet, må vi også sikre områdene der
artene lever. Det er derfor fortsatt behov for å verne
områder med uberørt natur gjennom opprettelse av
naturreservat, nasjonalparker og landskapsvernområder.
Norge er dessuten forpliktet av internasjonale avtaler, som konvensjonen
om biologisk mangfold, til å verne viktige arealer. Vernede
områder utgjør i dag om lag 12 pst. av norsk areal.
Dette er om lag på europeisk gjennomsnitt.
Under regjeringen Bondevik II ble det tatt initiativ til å verne
viktige naturområder av stor verdi for kommende generasjoner.
Blant annet fikk vi verdens første verneområde
for kaldtvannkorallrev, en betydelig satsing på frivillig
barskogvern, våtmarker ble tatt vare på, og ikke
minst ble det opprettet en rekke nye nasjonalparker. I tillegg til å ta
vare på uberørt natur og biologisk mangfold, er
nasjonalparker "honningkrukker" for reiselivet. Det er ingen tvil
om at listing på UNESCOs verdensarvliste av Geirangerfjorden,
Nærøyfjorden og Vega, som følge av vernevedtak,
har ført til økt interesse for disse områdene fra
turister fra inn- og utland.
Det er imidlertid viktig å kombinere vern med hensynet
til lokal næringsutvikling og levekår. Vi må sikre
lokal forankring og støtte til vernearbeidet. Mer lokal
forvaltning av verneområder ble gjennomført i mange
av de nye nasjonalparkene regjeringen Bondevik II opprettet. Regjeringen
Bondevik II åpnet for tursime uten å svekke verneformålet,
og bevilgningene til nasjonalparksentrene ble økt. Regjeringen
Bondevik II avskaffet blant annet forbudet mot kommersiell virksomhet
i nasjonalparkene. Det var tidligere f.eks. ikke anledning for lokale
aktører til å tjene penger på breførervirksomhet
uten tillatelse fra fylkesmannen.
Det er nødvendig å gi lokale myndigheter i
kommuner med mye vern større mulighet til å påvirke egen
utvikling. Når ulike statlige/fylkeskommunale myndigheter
følger sine primæransvarsoppgaver, kan summen
arealmessig bli vanskelig for enkelte kommuner. Kommuner opplever
at staten argumenterer ulikt fra etat til etat, og at staten ofte
legger mer vekt på statlige enn lokale og private interesser.
Prosessene de siste 10 årene har flyttet råderett over
store arealer og verdier fra lokale til statlige myndigheter. Vi
opplever at denne prosessen samtidig medfører en form for
tillitskrise mellom mange lokalsamfunn og sentrale styringsmyndigheter.
Etter årtier hvor naturområder er blitt forvaltet
gjennom stort sett varsom lokal bruk, oppleves vern/arealutnyttelse
som et konfliktområde mellom lokale og sentrale myndigheter.
Dette gjelder i særlig grad kommuner med store, vernede
områder, som samtidig preges av fraflytting og ønsker
en aktiv lokal næringsutvikling for å etablere
nye arbeidsplasser og være attraktive for tilflytting.
Enkelte kommuner opplever at deres arealer blir båndlagt
av nesten alle verneformer, ved at de for eksempel både
har nasjonalpark, vassdragsvern og laksefjord innenfor sine arealer,
i tillegg til byggeforbudet i strandsonen, uten at dette er sett
i sammenheng med de enkelte vernevedtak. Summen av vern i kommunen
kan derfor bli svært omfattende.
Flere steder i landet opplever vi tillitskriser mellom lokal
myndighet og aktører og sentrale instanser. Eksempler på dette
er:
Det er betydelig lokal motstand mot
omfattende skogvern i Trillemarka i Buskerud. Lokale myndigheter
peker på at dersom det mest omfattende verneforslaget blir
vedtatt, så vil det sterkt berøre lokal verdiskaping
som skogbruk og salg av hyttetomter.
Regjeringens forslag om utvidelse av den tidligere midlertidige
sikringssonen for laksefisk i Førdefjorden, ved opprettelse
av nasjonal laksefjord i St.prp. nr. 32 (2006-2007), vakte stor
lokal motstand i de berørte kommuner i Sogn og Fjordane. Disse
kommunene er allerede sterkt berørt av vern. Motstanden
førte til at Stortinget besluttet å endre Regjeringens
forslag, og begrense den nye laksefjorden til det området
som tidligere hadde vært midlertidig sikringssone.
Oslo og markaloven
Det er varslet flere saker fra Regjeringen den nærmeste
fremtid som ytterligere vil forsere vern og båndleggingsprosesser,
slik som revidering av plan- og bygningsloven, ny markalov, innstramning
i kommunenes adgang til å gi dispensasjon fra byggeforbudet
i strandsonen og ny naturmangfoldslov.
Det er derfor viktig å gjenreise et tillitsforhold mellom
lokalbefolkningen i berørte kommuner og storsamfunnet,
og bekjempe følelsen av at enkelte områder betaler
en uforholdsmessig stor regning for storsamfunnets prioriteringer.
Det må etableres en ny nasjonal strategi som skaper rom
for lokal utvikling i kommuner med store verneområder og
verdier for hele det norske samfunnet. En slik strategi bør
bestå i:
1. Å kartlegge hvilke kommuner
som har stor båndlegging av areal til vern eller andre
fellesskapsformål.
2. Å utvikle en kategorisering av kommuner etter båndleggings/vernegrad.
3. Å lage nasjonale retningslinjer for alle etater
med verne/arealbruksmyndighet, slik at det tas hensyn til
at kommuner med stort båndleggingsbehov også skal
ha rom for næringsmessig utvikling.
4. Å lage nasjonale strategier for næringsutvikling
i kombinasjon med vern.
5. Å vurdere om det bør innføres
en særskilt lokal kompensasjon til kommuner som tar en
svært stor del av belastningen med vern fra storsamfunnet.
Disse fem punktene bør danne grunnlag for en egen utredning
og en stortingsmelding hvor vern/båndlegging av
areal og medfølgende belastning for de berørte
lokalsamfunn legges frem til bred diskusjon i Stortinget.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen senest i vårsesjonen 2008
fremme en sak for Stortinget med en strategi for næringsutvikling
og arbeidsplasser i kommuner med høy andel vern. En slik
strategi bør bestå i:
1. Å kartlegge hvilke kommuner
som har stor båndlegging av areal til vern eller andre
fellesskapsformål.
2. Å utvikle en kategorisering av kommuner etter båndleggings/vernegrad.
3. Å lage nasjonale retningslinjer for alle etater
med verne/arealbruksmyndighet, slik at det tas hensyn til
at kommuner med stort båndleggingsbehov også skal
ha rom for næringsmessig utvikling.
4. Å lage nasjonale strategier for næringsutvikling
i kombinasjon med vern.
5. Å vurdere om det bør innføres
en særskilt lokal kompensasjon til kommuner som tar en
svært stor del av belastningen med vern fra storsamfunnet.
5. oktober 2007