Til Stortinget
I henhold til opplæringsloven § 9a-1 har alle elever rett til
et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Dette blir imidlertid ikke oppfylt overfor alle elever. Mobbing
fører til at mange elever frykter skolen og gruer seg til hver nye
skoledag i mobbernes klør. Det er sammenheng mellom trivsel og læring,
og elever som mistrives på skolen på grunn av mobbing, vil normalt
ha et dårligere læringsutbytte enn elever som trives i sin skolehverdag. Forslagsstillerne
mener derfor at kampen mot mobbing er et viktig virkemiddel for
å bedre læringen i skolen.
Elevundersøkelsen for 2008 viser at det har vært en økning i
mobbingen i grunnskolen. Prosentandelen som oppgir at de har blitt
mobbet, har økt, og også andelen som oppgir at de blir mobbet flere
ganger i uken, har økt. Andelen som oppgir at de blir mobbet én
eller flere ganger i uken, er nå 5,4 prosent og har økt fra 2005.
I en rapport som er gitt ut om elevundersøkelsen, konkluderes det
med at man ikke kan spore noen reduksjon i frekvensen av mobbing.
Det oppgis i tillegg mer mobbing på barnetrinnet enn på ungdomstrinnet.
En annen omfattende undersøkelse fra Senter for atferdsforskning
viser at antall mobbeofre har økt med hele 144 prosent på ungdomstrinnet
siden 1995. Tallene de la frem tidligere i år, viser at mobbingen har
økt med omtrent ti prosent per år. Professor Erling Roland uttaler
i den sammenheng følgende: "Oppmerksomheten rundt mobbing er blitt
svekket både av skolene og myndighetene. Nå handler det mest om
fagkunnskap, og ikke mobbing."
Dessverre kan økningen i mobbetallene tyde på at Manifest
mot mobbing ikke fungerer etter intensjonene, og at de tiltakene
som er blitt gjennomført, ikke er slagkraftige nok. Det kan være
at skolene og skoleeier i dag ikke er fokusert nok i arbeidet mot
mobbing, at de mangler tiltak for å forebygge og hindre mobbing,
og at de ikke er klar over hvordan opplæringsloven faktisk skal
gjennomføres i praksis med tiltak overfor både den som mobber og
den som blir mobbet.
I mediene kan man lese en rekke historier om elever som er blitt
mobbet, og som har fått livet og skolegangen sin ødelagt av mobbing.
Det er derfor viktig å redusere mobbingen i norsk skole for å sikre bedre
kvalitet i utdanningen. Å redusere mobbing vil også bidra til å
hindre at elever faller fra utdanningen. Samtidig er det et viktig
virkemiddel for å sikre at elevene faktisk får den opplæringen de
har krav på, og som de trenger for å klare seg videre i livet. I
et oppslag på NRK Nordland 17. mars 2009 kan man lese om en mor
som forteller om sin datter som ble mobbet ut av skolen. Da eleven
ble syk av mobbingen, bestemte kommunen at hun skulle tas ut av
skolen. Jentas mor spør: "Hvorfor skal datteren min utvises fra
skolen når det er hun som er offeret i saken?", og hun mener det
ikke er rettferdighet i dette. Etter at jenta var blitt mobbet i
flere år, bestemte rektor at jenta skulle tas ut av skolen uten
foreldrenes samtykke og uten at de hadde blitt tatt med på råd.
Ifølge artikkelen hadde skolen hele tiden vært orientert om mobbingen,
men uten at tiltak hadde blitt satt i verk. I en fortvilt situasjon
nevner moren til jenta også at hun snart ser på flytting som eneste
alternativ.
Eksemplet viser at det er mobberne som seirer også når det gjelder
det offentlige virkemiddelapparatet. Dersom en skal legge til grunn
at skolen, og derved kommunen, skal ha en viss oppdragende effekt
for elever i offentlig skole, er en strategi hvor mobbere belønnes
ved at mobbeofferet presses ut av skolen, fullstendig uakseptabel.
Selv om det i dette tilfellet er kommunen som fatter vedtak, ligger
det øverste politiske ansvaret på statsråden. Det er statsråden
som i siste instans er ansvarlig for å sikre at eksisterende regelverk
følges, og siden statsråden ikke foretar seg noe i slike tilfeller,
må en legge til grunn at en slik handling er i samsvar med gjeldende
lov.
En tilsvarende sak blir gjengitt i Stavanger Aftenblad 14. februar
2009 der en jente måtte bytte skole fordi skoleledelsen ikke klarte
å sikre henne en trygg og verdig skolehverdag. Skolebyttet ble gjort
etter en lang og hard kamp mot skolemyndighetene, der foreldrene
følte at de stanget hodet i veggen og ikke kom noen vei. Det blir
også hevdet i saken at det ikke er noen hjelp i opplæringsloven
§ 9a, og at det i opplæringsloven blir sagt at mobberen skal skifte
skole, men at dette sjelden skjer.
I en kommentar i Stavanger Aftenblad skriver Grete Sørensen Vaaland
og Jarmund Veland fra Senter for atferdsforskning at det ikke bør
finnes frikort for skoler som ikke tar opplæringsloven alvorlig,
og de hevder at den praksisen som finner sted i mange skoler, er
rettsstridig. De er bekymret for at om ikke skolene tar opplæringslovens
§ 9 på alvor, så kan skolene senere bli holdt strafferettslig ansvarlig.
De hevder det i dag er hjemmel i opplæringsloven til å ta elever
som mobber ut av skolen, og plassere dem på en annen skole.
Forslagsstillerne undrer seg over at det kan se ut som om departementet
er av en annen oppfatning.
Det kan virke som om skolene føler seg ganske maktesløse når
alvorlig mobbing foregår over tid, og at de er usikre på om opplæringsloven
gir rom for å flytte mobbere til andre skoler eller andre klasser. Kunnskapen
om mobbing og hvilke tiltak man kan gjennomføre for å redusere eller
fjerne mobbing, kan også virke mangelfulle.
Etter forslagsstillernes mening skyldes ofte mobbing på skoler
en for dårlig skoleledelse og for svak oppfølging av konkrete elever.
Det samlede sett med tiltak mot mobbere må forsterkes, og en må
sikre at alle kommuner har systematisk oppfølging overfor de skolene
kommunen eier, som sikrer tiltak og konsekvent oppfølging ved tilfeller
av mobbing. Det nytter lite med et velformulert regelverk hvis det
ikke følges opp. Det er, etter forslagsstillernes mening, uakseptabelt
at dårlig skoleledelse og klasseledelse, samt svak oppfølging ved
den enkelte skole, skal ødelegge skoledagen for mange elever. Forslagsstillerne
er også kjent med tilfeller av så alvorlig mobbing at vedkommendes
liv blir fullstendig ødelagt, og i de aller verste tilfellene kan
det ende med at mobbeofre tar sitt eget liv.
Forslagsstillerne mener dette er en problemstilling som er langt
mer alvorlig enn det man fra politisk hold har anerkjent så langt.
Til tross for et engasjert innslag fra tidligere statsminister Kjell
Magne Bondevik rundt tusenårsskiftet har oppfølgingen uteblitt og
det politiske trykket forsvunnet. Konkret handling og krav til oppfølging
av regelverk vil være et mer effektivt virkemiddel for å sikre oppfølging
av tiltak mot mobbing. Særlig kan dette sikres ved at regelverket
virker målrettet mot mobberen, og ikke som i dag, hvor mobbeofrene
altfor lett blir dem som må flyttes ut av nærskolen og får det som
tilleggsbelastning. Det er også vanskelig for elever som har vært
mobbet å gli godt sosialt inn ved en ny skole, fordi elevens historie
fort blir kjent, og eleven opplever ofte stigmatisering og ny mobbing
til tross for skifte av skole.
Det er således ingen tvil om at tiltakene som følger av "Manifest
mot mobbing", ikke er virkningsfulle nok. Det trengs kraftigere
virkemidler for at skolene og skoleeiere skal følge opp kampen mot
mobbing.
I opplæringsloven § 9a-3 står følgende:
"§ 9a-3. Det psykososiale miljøet
Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt
psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik
og sosialt tilhør.
Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke
om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som
mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje
saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg,
sjølv gripe direkte inn.
Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det
psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som
mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast
mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova.
Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil
det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som
om det var gjort enkeltvedtak."
Formuleringene i bestemmelsen er for svake når det gjelder hvilke
reaksjoner som skal rettes mot en mobber. Regelverket må tydeliggjøres,
slik at en ved gjentatt mobbing på en skole kan bli tvangsflyttet
til annen skole, eventuelt til et særlig tilrettelagt opplegg i
den enkelte kommune som kan håndtere vanskelige elever, dersom et
slikt tilbud er etablert.
Videre er det avgjørende at nasjonale myndigheter stiller klare
krav til lokal skoleeiers systematiske arbeid mot mobbing og at
en presiserer det klare ansvar kommunen som skoleeier har overfor
de elevene som blir utsatt for mobbing. I mange slike tilfeller
er det åpenbart at kommunen som skoleeier bør komme til erstatningsrettslig
ansvar overfor elever som vedvarende blir mobbet i skolen. Dette
må også gjelde for private skoleeiere.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen vedta nasjonale instrukser til skoleeiere
om hvordan mobbere bør tvangsflyttes fra en skole dersom vedkommende
varig mobber andre. Dersom endring i opplæringsloven er påkrevd,
fremmes eget lovforslag om dette.
II
Stortinget ber Regjeringen opprette et eget skoleombud som også
skal ivareta mobbede elevers rettigheter overfor skoleeier.
III
Stortinget ber Regjeringen iverksette informasjonstiltak overfor
skoleeiere om hvordan mobbing kan bekjempes gjennom konsekvent bruk
av skole reglement og andre tiltak for bevisstgjøring, både ved skuespill/rollespill,
informasjonstiltak og foreldremedvirkning.
IV
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for å sikre
mobbeofre reell rett til erstatning når skoleeier har sviktet sitt
ansvar. Det vurderes om ansvarsgrunnlaget bør være objektivt.
4. mai 2009